Най - вълнуващия въпрос зимно време.
filmatoplo - майстор
Говоря по принцип -втория термостат ми трябва защото сутрин помага доста за старта на панелите , второ винаги осигурява постъпване на вода в бойлера не по малка от нагласената примерно 60 градуса, трето ако започне къпане -черпене от бойлера помпата се изключва защото не е необходима така или иначе нейната възвратна клапа е затворена от водопроводното налягане на студената вода.Как спира ли -като наглася термостата на 60 градуса да мери произведената вода от топлообменника и в покой тоест без консумация дебита е по малък осигурен само от помпата и температурата на произведената вода е 2-5 градуса над нагласената , ако започне консумация дебита се овеличава драстично и без това през топлообменника преминава вече студената вода с по ниска температура 12-15 гр -температурата на произведената вода спада с 2-5 градуса тоест пада под нагласената 60 гр и термостата изключва помпата -тя просто не е необходима защото студената вода си постъпва в топлообменника на самотек .В този случай топленето на водата продължава скоростно през топлообменника и в бойлера си постъпва винаги топла вода -до момента в който спре консумацията налягането на двете клапи се изравнява и си стоят затворени , температурата на произведената вода се покачва за секунди отново над 60 гр и термостата включва помпата -преодолява клапата и циркулацията -зареждането на бойлера започва отново с пълна пара :wink: Ако няма термостат за да изключва помпата , когато започне консумация нейната клапа е затворена и помпата работи все едно си затворил кран пред нея -смятам че не е редно да се мъчи така пък и ток харчи.Всичко това е правено и проверено от мен и сам съм стигал до тези решения.Някой може ли да ми го обясни как ще стане и със рециркулация :wink:
AntonBM - специалист
Филма, омесил си ги малко нещата... По-долу с тимен шрифт съм те цитирал.
Първо – помага за старта на панелите. Почти няма да има разлика в старта с този термостат или без него. Топлообменника е много слабо инертен и почти не се отразява на старта.
Второ – осигурява постъпване на топла вода не по-малко от нагласената 60°. Защо ти е това? Ако сега започваш да топлиш студен бойлер не ти трябва да го пълниш само с 60°С – почни си от по-ниска температура (така и КПД-то на колекторите е по-високо). Единственото условие за включване на помпите е бойлера да е по-студен от слънчевите колектори – осигурява се от стандартния диференциален термостат.
Трето, ако започне къпане - черпене от бойлера помпата се изключва, защото не е необходима така или иначе нейната възвратна клапа е затворена от водопроводното налягане на студената вода. Не е затворена, ако работи помпата. Налягането пред и зад клапата е еднакво, ако не работи помпата (изравнява се през бойлера), а когато се включи помпата, тя осигурява над-налягането необходимо за отварянето на клапата. Дебита през топлообменника зависи само от помпата – не е зависим от дебита на консумацията на топла вода. Студена ВиК вода не преминава през топлообменника – помпата винаги си дърпа от топлата на бойлера, а възвратната клапа не позволява движение на ВиК водата обратно на желаната посока. Няма проблем да има консумация на бойлера и да се налага спиране на помпите в този режим.
Относно рециркулацията – ВиК мрежите се правят с рецуркулационна помпа. Тя е свързана към топлата линия на най-далечната мивка и връща водата между възвратната клапа на ВиК студената линия и бойлера. Целта е когато се отвори крана на която и да е батерия, топлата вода да текне веднага, а да не се чака изтичането и по тръбите. Точно по този начин е свързана и помпа 2 с топлообменника (тя става рециркулационна помпа - не е нужна друга). Т.е. схемата е същата, само че водата вече не се взема от тройника след бойлера, а с коляно от бойлера водата първо отива до най-далечната мивка, а после се връща в топлообменника и помпа 2.
filmatoplo - майстор
:) Съгласен само с рециркулацията , аз така я правя де , но очаквах друг да даде съвета тоест и др да помислят .Първите 3 точки си държа на тях , само да не се бъркаме аз говоря за бойлер с 2 извода , ако е с 4 тръби има малко разлика .За да се разберем относно това обратно зареждане на бойлера дайте схема . :)
2v6 - майстор
filmatoplo написа:
Добре де драснете една схема на свързване различна от тая с черния фон -с 4 тръби да, но с 2 как ще стане , къде има топлообменници за по 100 лв.
По-долу е схемата.
За бойлер под 500 литра според мен допълнителната помпа само ще оскъпи системата безсмислено.

Слагането на външен топлообменник изисква допълнителен отвор. Цената му е несравнимо ниска спрямо купа джаджи, които се предлагат в замяна по черните схеми назад :wink:

За топлообменник може да погледнеш примерно тук:
http://www.napravisam.bg/forum/viewtopic.php?t=25305

Прикачен файл

bphe_wh.GIF
bphe_wh.GIF (3.4 KиБ) Видяна 9145 пъти
filmatoplo - майстор
Не ме бийте предавам се #-o как аджиба работи последната схема . :? :) Ще ме накарате да снимам моите изработки , ама пак като хвалба ще излезе.
tyrnokop - специалист
2v6 написа:
Правилно си започнал.
Колко ти е дълга серпентината и от каква тръба?
Смятам да я направя много дълга (с много витки). Да бъде поне 2 пъти по-висока от нагревателя на снимката- нека кажем да е с Н=60см, тъй като диаметърът на тръбата около която навивам серпентината е доста по-малък от този на фабрична серпентина, оттам пък и площта на серпентината. Тръбата е ф=12 мм, мека мед.
2v6 написа:
Това дето си писал за "фантасмагорията" с естествената циркулация при мен работи повече от 5 години
Моля да опишеш спазвал ли си някакви изисквания. Височина между най-долната част на бойлера (Б) и топлообменника(Т), разстояние между Б и Т, диаметър на тръбата между Б и Т, наклон на тръбата.
2v6 написа:
А за топлообмен между панел и това бойлерче е необходим единствено пластинчат топлообменник за по-малко от 100 лв.
Откъде мога да намеря за тази цена и с какво делта Т са?

Мострата:
Изображение
tyrnokop - специалист
2v6 написа:
По-долу е схемата.
За бойлер под 500 литра според мен допълнителната помпа само ще оскъпи системата безсмислено.
Спор няма, че пари за допълнителна помпа никой не ще да троши.
2v6 написа:
Слагането на външен топлообменник изисква допълнителен отвор. Цената му е несравнимо ниска спрямо купа джаджи, които се предлагат в замяна по черните схеми назад
Ако може обяснение на схемата ти. Колегите AntonBM и filmatoplo са направили доста подробен анализ на черната схема и останах с впечатление, че това е реализацията.
filmatoplo написа:
Ще ме накарате да снимам моите изработки , ама пак като хвалба ще излезе.
Моля за снимки и коментари. Смятам, че ползата от познанието, което ще добием от снимките ти ще е много по-голяма от страха системите ти да се възприемат за реклама.
AntonBM - специалист
Схемата с външен топлообменник е оправдана, като инвестиция, когато става въпрос за по-големи бойлери – поне над 500 литра. Те много често са налични на обекта, но нямат серпентина и това е един лесен начин за свързването им към слънчева инсталация или котел. Такива големи бойлери обикновено захранват сложни ВиК мрежи с повече бани. За тях наличието на помпа за рециркулация е задължителна. Така, че реално помпата не влиза в цената на преработката.
2v6 написа:
По-долу е схемата.
За бойлер под 500 литра според мен допълнителната помпа само ще оскъпи системата безсмислено.
Съмнявам се, че пластинчатият топлообменник ще успее да направи естествена гравитачна циркулация. Все пак е възможно... Това може да се разбере, само ако се пробва. Ако на схемата bphe_wh.GIF има вътрешна серпентина в бойлера, тя ще създаде някакъв гравитачен напор, но без нея ми се струва, че само топлообменника няма да може. Той има по-сложна форма от вътрешна страна и е с много малка полезна височина между входа и изхода. Дори и да успее, температурния режим, в който ще тръгне циркулацията е по-натоварен (при по-високи температурни разлики) и това ще се отрази на КПД-то на слънчевите колектори.
П.П. Когато се ползва рециркулационната помпа на ВиК инсталацията за вътрешният кръг, тя се командва освен от диференциалният термостат и от часовников механизъм. През нощта също се включва, за да осигури доставката на топла вода до най-далечната баня на къщата. Тогава обаче не се включва основната помпа на слънчевата инсталация. Тя също се комплектова с възвратна клапа за да няма паразитна циркулация на топлоносител когато слънчевите колектори са студени.
filmatoplo - майстор
Неможело двама съвсем отделни хора (Антон и аз )да мислят еднакво :) ето че може -след като диференциалния термостат спре слънчевата помпа , ми превключва рециркулационната в режим през часовник и по температура .На сутринта изгрее ли слънцето диференциалния термостат пак ми превключва в режим зареждане на бойлера -тръгва слънчевата помпа и рециркулационната само през температурен режим. :wink: Е утре оправям една слънчева инсталация монтирана от други -доставям още 1 панел че бяха 5 броя , и на рециркулацията монтирам часовник и термостат .Часовника ще пуска помпата в определено време от денонощието , а термостата във времето определено помпата да е включена ще следи кога щранга е пълен с топла вода над 40 градуса и ще спира помпата да почива докато щранга се охлади с 2-3 градуса . :wink: Тая работа е направена в оригиналните помпи Грундфос комфорт -ама аз сега побългарявам една стандартна .
2v6 - майстор
tyrnokop написа:
Ако може обяснение на схемата ти. Колегите AntonBM и filmatoplo са направили доста подробен анализ на черната схема и останах с впечатление, че това е реализацията.
Загрятата от топлообменника вода през тръбата 1 се изкачва в бойлера.
Студената вода от дъното на бойлера през тръбата 2 слиза в топлообменника.
При мен разстоянието между топлообменника и бойлера е около 50 см. Мисля да го сваля на 1м да видя колко по-добре ще работи.

Според AntonBM такива топлообменници се слагат само на бойлери над 500 литра, така че обясненията му за черната схема явно не са за твоя бойлер.

Започна ли новата серпентина? Колко дълга тръба ще използваш?

В линка отдолу може да видиш топлообменник подходящ за панел с ефективна площ 1-2 м2:
http://cgi.ebay.de/12-Platten-Warmetaus ... 746ab74635

Прикачен файл

bphe_wh.GIF
bphe_wh.GIF (3.93 KиБ) Видяна 8716 пъти

Тема "Топлообменник - свързване към бойлер без серпентина" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: