Говоря по принцип -втория термостат ми трябва защото сутрин помага доста за старта на панелите , второ винаги осигурява постъпване на вода в бойлера не по малка от нагласената примерно 60 градуса, трето ако започне къпане -черпене от бойлера помпата се изключва защото не е необходима така или иначе нейната възвратна клапа е затворена от водопроводното налягане на студената вода.Как спира ли -като наглася термостата на 60 градуса да мери произведената вода от топлообменника и в покой тоест без консумация дебита е по малък осигурен само от помпата и температурата на произведената вода е 2-5 градуса над нагласената , ако започне консумация дебита се овеличава драстично и без това през топлообменника преминава вече студената вода с по ниска температура 12-15 гр -температурата на произведената вода спада с 2-5 градуса тоест пада под нагласената 60 гр и термостата изключва помпата -тя просто не е необходима защото студената вода си постъпва в топлообменника на самотек .В този случай топленето на водата продължава скоростно през топлообменника и в бойлера си постъпва винаги топла вода -до момента в който спре консумацията налягането на двете клапи се изравнява и си стоят затворени , температурата на произведената вода се покачва за секунди отново над 60 гр и термостата включва помпата -преодолява клапата и циркулацията -зареждането на бойлера започва отново с пълна пара Ако няма термостат за да изключва помпата , когато започне консумация нейната клапа е затворена и помпата работи все едно си затворил кран пред нея -смятам че не е редно да се мъчи така пък и ток харчи.Всичко това е правено и проверено от мен и сам съм стигал до тези решения.Някой може ли да ми го обясни как ще стане и със рециркулация
Филма, омесил си ги малко нещата... По-долу с тимен шрифт съм те цитирал.
Първо – помага за старта на панелите. Почти няма да има разлика в старта с този термостат или без него. Топлообменника е много слабо инертен и почти не се отразява на старта.
Второ – осигурява постъпване на топла вода не по-малко от нагласената 60°. Защо ти е това? Ако сега започваш да топлиш студен бойлер не ти трябва да го пълниш само с 60°С – почни си от по-ниска температура (така и КПД-то на колекторите е по-високо). Единственото условие за включване на помпите е бойлера да е по-студен от слънчевите колектори – осигурява се от стандартния диференциален термостат.
Трето, ако започне къпане - черпене от бойлера помпата се изключва, защото не е необходима така или иначе нейната възвратна клапа е затворена от водопроводното налягане на студената вода. Не е затворена, ако работи помпата. Налягането пред и зад клапата е еднакво, ако не работи помпата (изравнява се през бойлера), а когато се включи помпата, тя осигурява над-налягането необходимо за отварянето на клапата. Дебита през топлообменника зависи само от помпата – не е зависим от дебита на консумацията на топла вода. Студена ВиК вода не преминава през топлообменника – помпата винаги си дърпа от топлата на бойлера, а възвратната клапа не позволява движение на ВиК водата обратно на желаната посока. Няма проблем да има консумация на бойлера и да се налага спиране на помпите в този режим.
Относно рециркулацията – ВиК мрежите се правят с рецуркулационна помпа. Тя е свързана към топлата линия на най-далечната мивка и връща водата между възвратната клапа на ВиК студената линия и бойлера. Целта е когато се отвори крана на която и да е батерия, топлата вода да текне веднага, а да не се чака изтичането и по тръбите. Точно по този начин е свързана и помпа 2 с топлообменника (тя става рециркулационна помпа - не е нужна друга). Т.е. схемата е същата, само че водата вече не се взема от тройника след бойлера, а с коляно от бойлера водата първо отива до най-далечната мивка, а после се връща в топлообменника и помпа 2.