Най - вълнуващия въпрос зимно време.
filmatoplo - майстор
Не съм съгласен със схемата дори не обясни .Като започне консумация при незатоплен бойлер на изхода на топлата вода ще идва смесена , и обратно вечер когато бойлера е затоплен а панела не работи студената вода ще байпасира през топлообменника и пака ще се разреди топлата на изхода или ще тече само студена .Ако греша по твоята схема ме поправи. :wink:
tyrnokop - специалист
Изображение
Аз ще опитам да обясня как си представям нещата, при положение, че горната картинка е коректна.
Нека първо дефинираме няколко понятия.
А) Пасивно състояние: Никой не черпи вода от бойлера и температурите в панела и в бойлера са такива, че и двете помпи НЕ работят (примерно ветровито и облачно време).

Б) Състояние на покой: Никой не черпи вода от бойлера, температурите в панела и в бойлера са такива, че ПОНЕ едната помпа работи.

В) Активно състояние: Черпи се вода от бойлера И ДВЕТЕ помпи работят.

Контур Панел – Топлообменник - КПТ
Контур Топлообменник – Бойлер - КТБ

Всяка помпа ще има отделен диференциален термостат с по два термодатчика. При помпа 1 единия датчик ще е на изхода 4 на колектора, а другия на изхода на - нека я наречем – първичната намотка на топлообменника 8. Когато температурата Т1 стане по-висока от Т2 помпа 1 се включва и циркулацията минава през 1-3-4-8-1. При помпа 2 единия датчик ще е на тръбичката 5 на бойлера, а другия на изхода на – нека я наречем - вторичната намотка на топлообменника 9. Когато температурата Т3 стане по-висока от Т4 помпа 2 се включва и циркулацията минава през 5-7-9-6-5. Всичко това се случва, когато системата е в Б) Състояние на покой.

Какво се случва когато системата е в състояние В)? В КПТ се извършва същия процес. В КТБ пускаме топлата вода, вентилът 10 отваря и в бойлера влиза студена вода. Това състояние продължава до момента, в който консуматорът не затвори кранчето за топла вода. Диференциалният термостат към помпа 2 отчита разлика между Т3 и Т4 и стартира помпа 2. Интересно става какво се случва когато едновременно работи помпа 2 и имаме консумация на топла вода. Тук мога само да предполагам:
Помпа 2 ще преодолее налягането в бойлера и консуматорът ще черпи вода от изхода на помпа 2 (респективно от изхода на 9). През това време не трябва да забравяме, че вентилът 10 е отворил и подава студена вода, но каква част от тази студена вода ще влезе в бойлера и каква ще бъде превъртяна през 9 и подадена направо към консуматора не ми е ясно. Ако помпа 2 подава цялото количество постъпила студена вода към консуматора, той меко казано ще почувства редуване на топли и студени вълни.

Моля ако има нужда от корекции, да бъда поправен.
AntonBM - специалист
Усложнил си толкова нещата, че те няма да работят! Не ти трябват 2 диференциални термостата. Един ти стига (включва 2-те помпи едновременно) мериш Т1 в на слънчевият колектор и Т4 (на бойлера), само че обърни помпа 2 обратно и сложи пред нея възвратна клапа. А датчика Т4 го слагаш на изхода (топлата тръба) на бойлера. Студената захранваща бойлера също трябва да има възвратна клапа, за да не се върне топла вода в студената линия.
tyrnokop - специалист
AntonBM написа:
Не ти трябват 2 диференциални термостата. Един ти стига (включва 2-те помпи едновременно) мериш Т1 в на слънчевият колектор и Т4 (на бойлера), само че обърни помпа 2 обратно и сложи пред нея възвратна клапа.

Вече е направено.
Изображение
AntonBM написа:
А датчика Т4 го слагаш на изхода (топлата тръба) на бойлера. Студената захранваща бойлера също трябва да има възвратна клапа, за да не се върне топла вода в студената линия.
Под номер 10 е възвратната клапа за захранващата.
filmatoplo - майстор
Точно така ги правя моите системи с топлообменник :) като схемата с черния фон.Правя ги с 1 диференциален термостат за помпата на слънчевия кръг , а втората помпа също взима оттам захранване от ДТ но я минавам и през контактен термостат 30-90 градуса поставен на тръбата на произведената вода след топлообменника преди да влезе в бойлера .Принцип на работа -панела загрява над 42 градуса и слънчевата помпа тръгва и си върти до набиране на топла вода в топлообменника 55-60 градуса и тогава тръгва помпата за зареждане на бойлера.
kpacи - специалист
AntonBM написа:
Усложнил си толкова нещата, че те няма да работят! Не ти трябват 2 диференциални термостата. Един ти стига (включва 2-те помпи едновременно) мериш Т1 в на слънчевият колектор и Т4 (на бойлера), само че обърни помпа 2 обратно и сложи пред нея възвратна клапа. А датчика Т4 го слагаш на изхода (топлата тръба) на бойлера. Студената захранваща бойлера също трябва да има възвратна клапа, за да не се върне топла вода в студената линия.
Антон го е казал точно. Картинката ми беше просто да покаже, че нещата могат да станат без да се дупчи допълнително фланеца. Предполагах, че другата арматура е ясна.
Изключи вариант в който да работи само едната помпа. Просто няма смисъл да въртиш вода само в единия кръг.
Филме, така както си описал твоята система, оставам с убеждението, че топлообменника ти е доста голям - за да може да качи температура в него и едва тогава да завърти помпата му. Нали каза, че става въпрос за малък ТО - колкото консерва копърка.
LazarGanev - "Велик майстор"
Тази схема я изпълнявам с газов котел и работи много добре, но тук бойлерът е вързан неправилно към топлообменника - помпата трябва да смуче вода от долната част на бойлера и да я подава в долната част на топлообменника - в противоток на соларния кръг и после да я праща в горнната част на бойлера, за да го загрява слоесто. По този начин хем има високо КПД на солара, хем разполагаме с гореща вода за битови нужди, а не смесена и охладена.
2v6 - майстор
tyrnokop написа:
Благодаря на краси за картинката. Между възвратния клапан на студената вода и бойлера казват, че не трябва да се монтира никаква друга арматура.

Пробих фланеца и нагънах серпентината. Заварката мога ли да я направя с припоя, който използвам при заваряване на медни фитинги? Сигнатурата му е Sn97Cu3.

Благодаря.
Правилно си започнал.
Колко ти е дълга серпентината и от каква тръба?

Това дето си писал за "фантасмагорията" с естествената циркулация при мен работи повече от 5 години :wink:
А за топлообмен между панел и това бойлерче е необходим единствено пластинчат топлообменник за по-малко от 100 лв.
filmatoplo - майстор
Добре де драснете една схема на свързване различна от тая с черния фон -с 4 тръби да, но с 2 как ще стане , къде има топлообменници за по 100 лв.
AntonBM - специалист
tyrnokop, това е схемата.
Единствената ми забележка е, че аз предпочитам възвратната клапа да е преди, а не след помпата. Пред нея се слага и филтър – защитава пластмасовото работно колело на помпата от попадане на боклуци и авария, а когато зад филтъра е и възвратната клапа и тя е защитена от попадане на боклук. Най-добре е филтъра да е пред топлообменника, след него да е възвратната клапа и след това помпата.
И така както си го направил ще работи, но е добре след помпата да имаш участък с права тръба поне 20 cm., като по възможност там да няма кранове или друга арматура. Така турболентният поток излизащ от помпата има време да стане ламинарен и спадат хидравличните загуби. Ако веднага след помпата имаш възвратен клапан пак ще си работи, но загубите в него ще са по-големи от това, ако той е пред помпата.
Втори термостат включващ помпата (по схемата на Filmatoplo) не ти трябва. Той е необходим, само ако топлообменника е с много голяма инертност (както е писал Краси). Пластинчатите топлообменници са с малка маса (спрямо дебита на топлоносителя) и те реагират много бързо.
Относно забележките на LazarGanev – в твоята схема топлообменника е свързан правилно (на противоток). Не спазваш само изискването му да теглиш от долната (студена) страна на бойлера и да подаваш в горната. На малките бойлери няма как да го направиш, защото те са само с 2 щуцена – вход и изход. Ако им обърнеш местата така както те съветва Лазар действително ще топлиш по-правилно бойлера, но ще имаш проблеми с температурата на топлата вода при консумация. В твоята схема се тегли от най-топлата вода и тя се загрява в топлообменника. Така се губи част от КПД-то на слънчевите колектори. Ако се загряваше по-студена вода, колекторите щяха да работят на по-ниска температура и щяха да имат по-високо КПД.
Проблема не е голям – помпата има дебит най-малко 1000 литра на час, а бойлера се предполага, че е по-малък (ако е по-голям броя на колекторите също е по-голям и помпата е с по-голям дебит). Това означава, че циркулацията е най-малко 1 път за час - по вероятно за 1 час водата се превърта в бойлера поне 3-4 пъти. Това прави разпределението на температурата на водата в бойлера не на слоеве (както е при другите бойлери със серпентина), а по-равномерно. Т.е. тази схема с външен топлообменник има по-добри акумулиращи свойства, понеже ползва по-голяма част от обема на бойлера и го нагрява по-равномерно.

Тема "Топлообменник - свързване към бойлер без серпентина" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: