• 1
  • 2
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
radius - майстор
Проблема е, че периодично прокапва.
Прикачен файл:
IMG37641.jpg
IMG37641.jpg (65.07 KиБ) Видяна 3518 пъти
И няма как да е иначе, като съм на 10 етаж, а по вертикалните щрангове явно не са предвидени компенсатори на линейното разширение. Поради тази причина, като няма вода в парното и щранговете са студени, радиатора ( чугунен с 14 ребра) си лежи на подовите стойки. Като работи системата и тръбите са топли, се повдигат с около 1 см и съответно повдигат и радиатора от тази страна. Всичко това го отнасят холендрите, а силата със сигурност е много голяма.
Оня ден развих гайката, да сменям уплътнението. С учудване установих, че този холендър не е като водомерен да уплътнява челно, а тръбата ½’ която влиза в радиатора ( и е част от холендъра) е с коничен край. Че даже и май е метал в метал. Това обяснява, че тази връзка успява да повдигне радиатора и да не прокапе. Поне до едно време.
Какво да го правя?
Мисля си, вместо холендъра да сложа мека връзка и така тя ще поема движението на щранговете. Или пък да търся такъв холендър, дали ги има в наши дни?
П. Петков - специалист
Изрежете тънка, медна ламарина, която ще уплътни сглобката. По подобен начин се правят високовакуумните уплътнения, както и газовите съединения от типа "Джиролок" и "Суейджилок", които са с деформируема прокладка (нещо като дифтунг).
Ако вертикалният щранг няма компенсатори и сте на десетия етаж, при дължина (приблизително) 25 метра, температурна промяна 50 градуса и застопоряване в долния край, сметката за линейното разширение (в милиметри) излиза такава:
12ppm*25000*50 = 15мм.
Доста ще да е!
А бързите връзки за парно са противопоказни. Ръждата (двужелезният триокис) и температурата втвърдяват вътрешния маркуч и става опасно. Не знам дали се предлагат къси силфонни връзки. При соларните системи (за БГВ) ги има.
Другото е да се освободи захващането на радиатора към петата в близкия край на холендера. Особено, ако петата е анкерирана в пода.
bigdragon - майстор
Бързо решение:
Мека връзка от бойлер. При избора търси маркуча
да е с по-голяма напречно сечение.

Окончателно решение:
1. Отдалечи радиатора от вентила и го свържи с PEX или нещо подобно.
или 2. Сменяш всичко след вентила с нови PЕX и нов радиатор.
https://www.google.bg/search?q=PEX&es_s ... 24&bih=722
chapara - майстор
Махни всички стари връзки плюс крана и с такива тръби и части направи компенсатор м/у щранга и радиатора :wink:

Изображение
radius - майстор
@П.Петков - връзката е някакъв коничен тип и не мога да изрежа шайба, камо ли да уплътни. Радиатора не е хванат за стойката и се повдига при нагряване с около 1 см.
@bigdragon - и аз за PEX си мисля. А радиатора няма да се сменя. Няма накъде да се отдалечи, защото от другата страна е вратата към терасата. В краен случай може да го дръпна до 5 см, но не е желателно.
@chapara - oт края на щранга до радиатора са 12 см. На входа на радиатора горе са само 6см ( колкото е термостатичния вентил и холендъра). Струва ми се малко, за да може да се компенсира от някаква къса тръбичка. Все пак около 10-12мм има движение. Трябва да е нещо като лупинг, но пък с такъв малък радиус не може да се огъне. Може с 2 колена в двата края да направя П-образен пътя и да се разпределя между трите тръбички движението. Но пък ще остава въздух във високата част и ще шуми.
Ако оправя само долната част, това означава повдигането на радиатора да се прави само от горния холендър, най-вероятно и той ще прокапе.
Утре вечер пълнят системата, а мен вятър ме вее :rock:
bigdragon - майстор
radius написа:
.... Може с 2 колена в двата края да направя П-образен пътя и да се разпределя между трите тръбички движението. Но пък ще остава въздух във високата част и ще шуми.
Ако оправя само долната част, това означава повдигането на радиатора да се прави само от горния холендър, най-вероятно и той ще прокапе.
....
Близо си до добро решение.
Четири колена и два компенсатора (лупинг) надолу.
Ако нямаш място до терморегулатора горе, сложи ъглов регулатор на щранга и тогава тръгни с компенсатор надолу.
Ако свалиш 5...8 см. радиатора надолу, също може да се отвори място за компенсатор. Не нагоре, ще събира въздух и ще трябва да обезвъздушаваш от време на време.
chapara - майстор
+1, а вариант е също да се лишиш от едно ребро :-D ,като Адам :roll: :wink:
milenskior - специалист
Като го гледам тоя радиатор предполагам че е на бая годинки.
Шанса да го разглоби (да махне ребро) клони към нула.
nikolovvd - майстор
На един такъв радиатор се опитах да развия само гайката. Гайката не мръдна, а тръбния ключ го строших. Каква бе тази стомана 3-4 кв.см се счупиха така, че се виждаше зърнестата структура. После научих, че това чудо се развива чрез нагряване с горелка, а за сваляне или слагане на глидери ми казаха да забравя.
milenskior - специалист
И с нагряване е спорен въпроса за сваляне на глидерите.
Едни майстори при нас ми разправят, че навремето са пробвали един чугунен радиатор да го разглобят, като за целта са го сложили в пещта и пак не е искал да се развие.
  • 1
  • 2

Тема "Капещ холендър на парно" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: