Аз ползвам 2 вакуумно-тръбни термосифона - 160 (18 тръби) и 220(20 тръби) литра.
160 литровия е под налягане, с heat-pipe, 220 литровия е "отворена система със серпентина". Ако се чудиш каква вакуумно-тръбна система да си вземеш, бих ти препоръчал "отворена със серпентина".
Защо?
1. Нямаш проблем с налягането на водата която ползваш - ползваш налягането на ВиК;
2. Нямаш ядове с прегряване - когато водата в бойлера заври - просто се изпарява през "коминче" на бойлера.
3. Лесно можеш да включиш допълнителен слънчев колектор към него, за по-бързо подгравяне.
4. Допълването на водата в бойлера може да е и ръчно, тогава при счупване на тръба, няма да "тече докато не спреш крана". Просто ще изтече водата от бойлера, ще остане вода само в здравите тръби. Това е удачно ако имаш лесен достъп до бойлера. Аз съм така - и не съм сложил модул за автоматично допълване. За да избегнеш чупене на тръба от градушка (при градушката от юли 2014-та, една от тръбите на 160 литровата система беше спукана и "престана" да е вакуумна ) - можеш да сложиш мрежа в/у колектора, с някакво отстояние от тръбите. Планирам да го направя близките седмици.
Миналата зима, не съм източвал нищо. Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.
Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.
Ако нещо те интересува - питай...
160 литровия е под налягане, с heat-pipe, 220 литровия е "отворена система със серпентина". Ако се чудиш каква вакуумно-тръбна система да си вземеш, бих ти препоръчал "отворена със серпентина".
Защо?
1. Нямаш проблем с налягането на водата която ползваш - ползваш налягането на ВиК;
2. Нямаш ядове с прегряване - когато водата в бойлера заври - просто се изпарява през "коминче" на бойлера.
3. Лесно можеш да включиш допълнителен слънчев колектор към него, за по-бързо подгравяне.
4. Допълването на водата в бойлера може да е и ръчно, тогава при счупване на тръба, няма да "тече докато не спреш крана". Просто ще изтече водата от бойлера, ще остане вода само в здравите тръби. Това е удачно ако имаш лесен достъп до бойлера. Аз съм така - и не съм сложил модул за автоматично допълване. За да избегнеш чупене на тръба от градушка (при градушката от юли 2014-та, една от тръбите на 160 литровата система беше спукана и "престана" да е вакуумна ) - можеш да сложиш мрежа в/у колектора, с някакво отстояние от тръбите. Планирам да го направя близките седмици.
Миналата зима, не съм източвал нищо. Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.
Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.
Ако нещо те интересува - питай...