• 1
  • 2
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Аз ползвам 2 вакуумно-тръбни термосифона - 160 (18 тръби) и 220(20 тръби) литра.
160 литровия е под налягане, с heat-pipe, 220 литровия е "отворена система със серпентина". Ако се чудиш каква вакуумно-тръбна система да си вземеш, бих ти препоръчал "отворена със серпентина".
Защо?
1. Нямаш проблем с налягането на водата която ползваш - ползваш налягането на ВиК;
2. Нямаш ядове с прегряване - когато водата в бойлера заври - просто се изпарява през "коминче" на бойлера.
3. Лесно можеш да включиш допълнителен слънчев колектор към него, за по-бързо подгравяне.
4. Допълването на водата в бойлера може да е и ръчно, тогава при счупване на тръба, няма да "тече докато не спреш крана". Просто ще изтече водата от бойлера, ще остане вода само в здравите тръби. Това е удачно ако имаш лесен достъп до бойлера. Аз съм така - и не съм сложил модул за автоматично допълване. За да избегнеш чупене на тръба от градушка (при градушката от юли 2014-та, една от тръбите на 160 литровата система беше спукана и "престана" да е вакуумна :) ) - можеш да сложиш мрежа в/у колектора, с някакво отстояние от тръбите. Планирам да го направя близките седмици.

Миналата зима, не съм източвал нищо. Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.

Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.

Ако нещо те интересува - питай...
LazarGanev - "Велик майстор"
just_a_man написа:
...
С други думи - хвърли едната, блъсни другата :-D
LazarGanev написа:
just_a_man написа:
...
С други думи - хвърли едната, блъсни другата :-D

И защо? :)
Защото не е по твоя идея или одобрена от теб технология?
LazarGanev - "Велик майстор"
Ами ти си го обяснил прекрасно, аз няма какво да добавя:
just_a_man написа:
Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.

Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.
Направо си станал спец :prayer: ! Според моите разбирания един собственик на соларна система не му трябват повече познания от това да знае, че с развиване на левия кран на батерията тече топла вода, а от десния - студена. Ама какво разбирам аз :wink:
LazarGanev написа:
Ами ти си го обяснил прекрасно, аз няма какво да добавя:
just_a_man написа:
Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.

Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.
Направо си станал спец :prayer: ! Според моите разбирания един собственик на соларна система не му трябват повече познания от това да знае, че с развиване на левия кран на батерията тече топла вода, а от десния - студена. Ама какво разбирам аз :wink:
Според някои хора, дори за смяна на ел.крушка или бушон е нужно да се извика "майстор". Всеки си има своите разбирания...
Някак ми изглежда много по-просто да сложа термосифон на покрива над мен, да си подсигуря тръби с/у измръзване... вместо да се чудя къде в жилището си да вместя голям бойлер, помпа и всичките съпътстващи щуротии. Подгряващия кабел е по 6 лв./м, таймера - обикновен, контактен, механичен - 4 лв....когато имаше достатъчно слънце - си ползвах вода от бойлера и през зимните месеци.
Доволен съм.
LazarGanev - "Велик майстор"
"Щуротиите" са помпа и РС и могат да са под панела, щом няма място в къщи. Последното ти изречение е най-важно. Все пак какво става със защитата на бойлера и тръбите като спре тока във виелицата? Тази зима, макар да беше хилава, десетки населени места стояха без ток със дни и седмици
LazarGanev написа:
"Щуротиите" са помпа и РС и могат да са под панела, щом няма място в къщи. Последното ти изречение е най-важно. Все пак какво става със защитата на бойлера и тръбите като спре тока във виелицата? Тази зима, макар да беше хилава, десетки населени места стояха без ток със дни и седмици
Да, това е сериозен риск. Но предвид, че живея в София, токът никога не е спирал за повече от час... Но ако се случи - просто ще оставя водата леко да тече (примерно около 0.5 литра в минута), т.е. ще има циркулация през тръбите. Все пак, има и изолация по тези тръби - 9мм порества гума + 10 мм. друга изолация. Отделно изолациите не са плътни, т.е. има и въздух м/у тръбата и първата изолация и въздух м/у двете изолации. Тази зима, подгряване на водата с нагревател не съм правил. Водата така и не падна под 13 градуса.
шоп - майстор
just_a_man написа:
Аз ползвам 2 вакуумно-тръбни термосифона - 160 (18 тръби) и 220(20 тръби) литра.
160 литровия е под налягане, с heat-pipe, 220 литровия е "отворена система със серпентина". Ако се чудиш каква вакуумно-тръбна система да си вземеш, бих ти препоръчал "отворена със серпентина".
Защо?
1. Нямаш проблем с налягането на водата която ползваш - ползваш налягането на ВиК;
2. Нямаш ядове с прегряване - когато водата в бойлера заври - просто се изпарява през "коминче" на бойлера.
3. Лесно можеш да включиш допълнителен слънчев колектор към него, за по-бързо подгравяне.
4. Допълването на водата в бойлера може да е и ръчно, тогава при счупване на тръба, няма да "тече докато не спреш крана". Просто ще изтече водата от бойлера, ще остане вода само в здравите тръби. Това е удачно ако имаш лесен достъп до бойлера. Аз съм така - и не съм сложил модул за автоматично допълване. За да избегнеш чупене на тръба от градушка (при градушката от юли 2014-та, една от тръбите на 160 литровата система беше спукана и "престана" да е вакуумна :) ) - можеш да сложиш мрежа в/у колектора, с някакво отстояние от тръбите. Планирам да го направя близките седмици.

Миналата зима, не съм източвал нищо. Имам подгряваш кабел, като на 8 м. външни тръби, съм сложил 4 метра кабел. Т.е. това са ми 80 вата/час; В най-студените дни с един таймер бях нагласил да се вкл. подгряването, като на всеки час работеше по 15 мин. Но през деня беше на 2 часа по 15 мин. Имам температурен датчик, който е м/у тръбата и изолацията и от там получавах инфо каква е температурата. И преценявах кога за колко време да е вкл. таймера. Естествено, това може да се автоматизира - има датчици, които са и комутатори и затварят ел. верига при 0 градуса.

Това което не ми харесва е, че при 220 литровата отворена система са 20 тръби и от там 1 тръба топли 11 литра вода. Докато при затворената система, 18 тръби топлят 160 л., т.е. малко под 9 литра на тръба. И съответно - затворената затопля много по-бързо и до по-висока температура.

Ако нещо те интересува - питай...

Това за мрежата и мен ме интересува. Ако искаш сподели идеите, по възможност със снимки. Аз също имам вакумни колектори и дори монтирани под голям ъгъл ( 68-72 градуса) имам желанието да ги предпазя. Смятам да ги покрия с поцинковани мрежи за армировка на замазка с "око" 80х80мм. 2-3 слоя разминати ще направят доста сериозна защита от градушка с минимално засенчване.
  • 1
  • 2

Тема "слънчеви колектори" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: