Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
paralesa - специалист
Здравейте. Имам въпрос , който може да ви се стри глупав,но съм в шах,затова питам тук. Вкъщи имаме кладенец с помпа за поливане. Преди няколко дни помпата спря. Двигателят изобщо не завърта. Свалихме двигателя,отворих да видя стига ли ток до клемите му и изпаднах в недоумение. До самия двигател достига кабел с ТРИ жила,всяко от което е фаза...Гледах търсих,НУЛА НЯМА. Аз ли съм луд, или?... Мерейки с фазомер,на всяко от трите жила свети,мерейки с мултицет между всеки две жила 400 волта. Може ли някой да ми обясни как се получава това,защото търсих с гугъл доста и нищо не открих по въпроса. Не трябва ли при трифазния ток да има нула? Няма съмнение в случая ,че елекродвигателя не работи и проблема е в него...със сигурност и преди като работеше пак си е било така свързано. В случая не е въпроса защо не работи електродвигателя,а как е възможно подобен вид свързване без нула?
fikata - майстор
Трифазният двигател работи без нула.Достатъчно е на клемите му да има три симетрични фази за да се получи въртящо ел.магнитно поле и двигателя ще работи.
Нулата се свързва към неговия метален токопроводим корпус като защитно мероприятие. При евентуално офазяване на корпуса на двигателя да се получи късо съединение и да изключи предпазител или максимално токова защита, с което да се предотврати допир от човек на офазена част.
Ако двигателя е изолиран с неметален/диелектричен/ корпус т.е не е възможно да се получи офазявяне и допир защитната нула не е необходима.
Аналогичен е случая с ръчните преносими електрически инструменти с т.нар. двойна изолация при която външния кожух е от нетокопроводим материал и не е необходимо да имат трето жило/защитна нула/ при монофазно захранване.
Графичният знак за такава защита при тези уреди е два вписани един в друг квадрати.
paralesa - специалист
Разбрах го...алилуя :) И много ти благодаря за бързия отговор. Интересно защо в гугъл излизат куп глупости от форуми,а научната литература ми говори за синусоиди,които хич не ме касаят в случая,но не и за това което ме инетересуваше. Точно каквото си ми написал исках да зная. И да в случая не е необходима защита,защото двигателя е на дъното на отделна шахта ,която няма общо с кладенчовата и няма как някой да се опре в неизолирани части! Все пак аз ще си пусна една нула за всеки случай по нататък,защото не обичам такива изпълнения :)
fikata - майстор
Въпросът ти беше дали трифазен двигател може да работи без свързване с нула.
Отговорът е :Да .Работи нормално.
Конкретно за твоята помпа дали не е неоходимо да има защитна нула не зная.
Сигурен съм,че знаеш,че водата също има електропроводимост.
mitko2be - специалист
Винаги трябва да има нула и тя да е вързана към корпуса на двигателя.Тя е необходима не за неговата работа а за неговата защита и за защита на хората.
Junak - майстор
mitko2be написа:
Винаги трябва да има нула и тя да е вързана към корпуса на двигателя.Тя е необходима не за неговата работа а за неговата защита и за защита на хората.
Не винаги - зависи от класа на изолация на изделието
hidrazin - майстор
paralesa написа:
......В случая не е въпроса защо не работи електродвигателя,а как е възможно подобен вид свързване без нула?
Ми на трифазния двигател не му трябва нула за да работи - нито в триъгълник, нито в звезда. Все пак с цел безопасност е добре поне да бъде заземен корпуса му ако е метален а предполагам е така.

Изображение

:partyman:
paralesa - специалист
по тоя повод имам още една две питанки...
Че тоя двигател е дал фира е ясно,брат ми ще си го носи да го види компетентен човек дали е за пренавиване и какво му е изобщо. Въпрос имам относно друга помпа с монофазен двигател:
Предполагам,че е монофазен защото на означения пише 220 V и максимално 260 или 280V ако не се лъжа сега по спомен. Но въпроса е има ли начин да разбера как да го свържа,за да го пробвам доколко ще има ефект. Ясно,че дебита на тая помпа ще е по-малък,ясно е и че само с проба ще разбера дали ще извади вода на 20 метра дълбочина.Въпроса е обаче,че за да го пробвам,трябва да открия как да го свържа. За жалост при разкачането на двигателя от мрежата са орязани клемите и от него стърчат 3 червени кабела,всички абсолютно еднакви ... Мога и да го снимам,но ще е все тая,защото кабелите са абсолютно идентични. Има ли начин да разбера къде да подам фаза,къде нула...и дали пък не греша ,че е монофазен въпреки,че на означенията пише 220V . Щото пък иначе за какво са му три кабела? То ако ще е заземяване,то ще да е за корпуса...

Тема "трифазен електродвигател" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: