Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
DMN - майстор
Здравейте! Имам питане за анодна защита на бойлер с електронно управление ,емайлиран на ЕЛДОМ ИНВЕСТ –Варна -пълна гаранция 5 години. Този бойлер в момента е на три години, още като го монтирах след две седмици му се повреди електронния блок. Обадих се в сервиза, дойде техник установи, че има повреда отремонтира дигиталното табло,каза че трябва да изчакам да им изпратят ново и си отиде.
Аз понеже се занимавам с електроника (любителски), след повредата, преди да извикам техника, бях отворил таблото да го разгледам мислех , че ако повредата е нещо дребно ще го оправя сам, нищо че е в гаранция, по принцип рядко влизам в сервизи, гледам да се оправям сам. Таблото се оказа, че е с доста електроника вътре има и процесор, все пак е с дисплей, който показва: час, консумирана енергия(дневна-нощна), температура на водата, вкл./изкл. по часовник и електронен АНОДЕН ТЕСТЕР(всичко това китайско изпълнение).Таблото има 10 извода, два от тях свободни (тогава още не знаех за какво са),другите свързани по предназначение, та преди да го отворя трябваше да разкача кабелите и реших да направя схемичка за да не ги объркам , за разлика от сервиз. техник, който набързо ги откачи и замина. Викам си, човека това му е работата, не му трябва да си прави схема, знае кое, къде и как, да ама не.
След три седмици идва техника с новото табло, свързва кабелите и вика “пускай”, и аз вдигам шалтерчето на авт. предпазител ( който го бях монтирал специално за бойлера извън банята) и.... нищо. Разбра тоя, че е объркал нещо (беше разменил местата на някои кабели), изключих предпазителя и му показах моята схемичка, свърза кабелите с моята помощ по нея, пуснах тока и таблото светна, отрази ремонта в гаранционната карта и си отиде (за моя голяма радост).
Но всяко погрешно свързване на кабели в повечето случаи не остава без последствия, така и тук. Техникът, беше свързал двата извода, които преди бяха свободни, към захранващото 220V, (това му беше грешката) и остави свободни други два(тези които захранват таблото, то затова и не светна). Както разбрах после, двата свободни извода бяха за АНОДНИЯ ТЕСТЕР, който от самото начало, още на първото табло, показваше нулева стойност(т.е. анодния протектор е износен(на нов бойлер) и как няма да показва така , като тестера въобще не е бил свързан още в завода!!!!!
Новото табло, обаче показваше пълна скала на индикатора на тестера, как така, като въобще не е свързан към анодния протектор?!!! Всичко това ме усъмни, реших да отворя и новото табло. Оказах се прав, грешката на сервиз. техник беше повредила електрониката, по-точно един операционен усилвател и 3 резистора, които бяха цъфнали, всичко останало работеше. Тоя, като обърка кабелите, беше подал 220V на входа на опер. усилвател, там където по принцип трябваше да е свързан анодния протектор.
Реших да взема нещата в свои ръце, нищо че бойлера беше гаранционен на техниците нямах вече вяра. Смених резисторите и опер. усилвател, индикатора на тестера отново започна да показва нулева стойност. Тогава реших да свържа анодния протектор към тестера (това, което не бяха направили в завода) .Протектора беше свързан с кабел директно към фланеца и корпуса на водосъдържателя, както трябва да бъде, когато няма тестер.Аз откачих директното свързване и свързах протектора през тестера (на изводите, на таблото, които до тогава бяха свободни и обозначени като А+ и А-).
Индикатора на тестера показа пълна скала (вече със свързан протектор), всичко според мен вече беше добре.Сега обаче се оказа, че протектора е свързан през резистор 100 ома,(резистора си е на платката в таблото) не както при директното свързване, където няма съпротивление между него и корпуса. Като замерих тока, които е няколко десети от милиампера, между двата вида свързвания, през тестера и директното свързване, разликата в тока не беше по-голяма от 10% (притеснявах се, че този резистор ще намали тока и от там действието на анодния протектор).
В течение на тези 3 год. индикатора започна да показва все по-ниски стойности и вече започна да клони към нулева стойност, за мен това означаваше, че анодният протектор вече се е износил т.е. стопил се е , което е нормално. Реших да отворя бойлера да му почистя варовика (не беше отварян до тогава) и да видя как е анодния протектор.За мое най-голямо учудване, след като почистих варовика, видях че анодния протектор си е на 99% цял, почти няма разяждане! Отварял съм друг бойлер (обикновен, неръждаем, без тестер) и там анодния протектор за 2-3 год. до такава степен беше разяден, че беше му останала само желязната пръчка за която е захванат.
Въпроса ми след това дълго писане е ,може ли анодния протектор да не е активен вече, въпреки че е почти цял? Или може би тестера намалява ефективността му и затова в завода не са го свързали през тестера? Ако не работи правилно както съм го свързал, защо тогава индикатора от пълна скала, постепенно за тези 3 год. започва да показва вече нулева стойност? Трябва ли да сменя протектора с нов?
rulom - модератор
Не пишеш откъде си, ама горе-долу на по твърдостта на водата-ако е по мека се износва анодния протектор за около 3-4-5 год., ако е по твърда водата-за около 1-2 год.--това при постоянна експлоатация на бойлера.
Тия датчици, дисплеи, електроники са бошлав работа :wink:
Шарения за окото, по важното е анодната защита да е вързана за нулата за да може да работи, също и корпуса на бойлера да е занулен :)
Милен - майстор
Преди седмица си купих нов бойлер на Елдоминвест емайлиран с механично управление и аноден тестер отпред.
Сега го отворих да разгледам по обстойно свързването на въпросния анод, който се оказа изолиран от корпуса като шпилката му минава изолирано през фланеца има една бяла гарнитурка :shock: и с едно тънко кабелче през анодния тестер е свързан към корпуса на бойлера. Анодния тестер е някакъв вид амперметър на него пише Io=0.3mA. Подобни индикатори имаше на радиоапарати Веф и Селена на времето :lol: Свързването на тестера е като веригата от анода минава през нормално затворен контакт на едно бутонче и от там към корпуса. Като му натисна бутончето се прекъсва директната верига към корпус и веригата се затваря през амперметърчето, като стрелката му се отклонява до края. Всъщност амперметърчето се явява шунтирано с НЗ контакт на бутончето. В инструкцията за ползване е написано че критерии за работоспособноста на анода е отклонението на стрелката а не непремено достигането до края на зеленото поле. Големината на това отклонение зависило от самата вода и за отделните региони е различна.

Ето какво са писали за прословутия тестер на сайта на производителя http://eldominvest.com/bg/waterheateradvantiges.html

Виждал съм анод на 4 години и целия беше на дупки и големи шупли.
DMN - майстор
Това представлява електронното табло.

Прикачен файл

01.jpg
01.jpg (79.18 KиБ) Видяна 22994 пъти
DMN - майстор
Тези елементи смених след "компетентната" работа на техника

Прикачен файл

02.jpg
02.jpg (98.48 KиБ) Видяна 22981 пъти
piron45 - майстор
За мен истината е в неръждаемите водосъдържатели, Със защита, без защита бойлера ако не е с неръждаем водосъдържател се скапва. Има хиляди примери на пробити бойлери съвсем скоро след изтичане на гаранцията от производителя :lol:
engineer - специалист
Здравейте!
Неотдавна се сдобих с жилище, с полу-нов бойлер, завещан от предишния собственик. Наред с подготвителните работи по жилището отвотих бойлера за почистване (Във Варна водата е много твърда). Протектора си беше съвсем като нов, свързан към корпуса с жълто-зелен проводник, обаче бойлера не беше занулен. Естествено, занулих го собственоръчно. След 3 години експлоатация го отворих пак за почистване. Изкарах 5-6кг тиня и варовик, протектора беше поизгнил, но по моя преценка ще изкара още 5 години. Вида му ми подсказа, че преди да заземя бойлера протектора не е изпълнявал функциите си.

Та по въпроса:
1. Според мен щом протектора ти не е изгнил, няма нужда да се подменя. предполагам че причината е в начина на свързване или постепенно кородиране на някоя връзка.

2. Необходимо е да се отбележи, че ако бойлера не се ползва постоянно се появява конденз по водосъдържателя, който обаче не се вижда отвън. Тоя конденз нерядко води до проблеми с ел-връзките. Необходимо е 2-3 пъти в годината да се проверява какво е състоянието под пластмасовия капак. Не приказвам за ремонти, а само за визуален контрол.
lz1wvm - специалист
DMN нещо бъркаш?По цветния код на резисторите,не виждам 100 омов на платката.И за да не се износи протектора-най вероятно е малък ток през него.
stefan_gb - специалист
С 5-пръстена кафяво черно, черно, черно са 100 ома .......

10 ома е 0,5 W резистора, а тези 0,25W мисля че са си 100 омови
Последна промяна от stefan_gb на съб дек 12, 2009 9:57 pm, променено общо 1 път.
DMN - майстор
Колега lz1wvm прав си, на снимката няма резистор 100 ома. Става въпрос за по-големия резистор опрян на жътлто-зеления кабел, който по цифров код май е 70 ома. Когато го замерих след повредата беше прекъснал, когато го извадих под него на платката пишеше 100, под всеки резистор на платката е обозначена стойноста им. Затова може би съм сложил 100 ома(всичко това беше преди 3 год.) Преди малко измерих следното: ток през 100 ома-72 микроампера, ток накъсо към корпуса 76 микроампера(както се вижда разликата е минимална).Преди 3 год, мисля беше около 300 микроампера. Бойлера е занулен, проверих връзките по зануляването, няма допълнително съпротивление поради корозия.

Тема "Въпроси за анодна защита на бойлер с електронно упрвление." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: