Страница 1 от 5

Как се регулира скоростта на един правотоков ел.двигател?

Публикувано: ср авг 11, 2010 9:10 pm
от bridge
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.

Re: Как се регулира скоростта на един правотоков ел.двигател

Публикувано: ср авг 11, 2010 10:48 pm
от moimoimoi
bridge написа:
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.
на променливотоков двигател оборотите могат да се регулират плавно с инвертор или ако самия двигател е с 2-3 различни скорости-какъвто е случая с домашния вентилатор 3 двигателя са събрани в един корпус и за това има 3 скорости

при постоянотоковите не съм много запознат но най общо казано с намаляне на напрежението намалят и оборотите
примерно при акумулаторните винтоверти има транзистор/така мисля че е/ и чрез спусака се управлява транзистора,той/спусъка/представлява потенциометър

Публикувано: ср авг 11, 2010 11:01 pm
от Johny
Въпроса ти беше за постояннотоков и завърши с променливо токов.
Постояннотоковият се регулира с промяна на напрежението /най-лесно/.
Променливо токовият се регулира с промяна на честотата и с промяна на така наречените чифтови полюси. Статорната намотка е разделена на секции и чрез превключването им се променят чифтовете - n = 60f/p, където n са оборотите, f е честотата - 50Hz стандартно, а p са чифтовите полюси /2 полюса= 1р, 4полюса=2р и т.н./. За плавно регулиране и голям въртящ момент, се използват колекторни променливо токови двигатели, при които се променя съпротивлението във веригата на ротора.
Колекторните двигатели могат да работят на прав или променлив ток.

Публикувано: чет авг 12, 2010 7:18 am
от ArturDent
@Johny Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.

Публикувано: чет авг 12, 2010 9:12 am
от petromaniq
ArturDent, Би ли посочил линк, да почете автора на тема, а и останалите как става това с регулуране на възбуждането на правотоков двигател, защото си мисля, че при намаляне на възбуждането и непроменящо се напрежение двигателят се доближава до намотка "накъсо". А с постоянни магнити са не двигателите за детски играчки, а тези от които се изисква по-голяма мощност.

Публикувано: чет авг 12, 2010 9:58 am
от iavord
Значи, малко факти за постояннотоковите машини с независимо възбуждане:

На тази картинка е дадена естествената характеристика на такава машина (т.е. при номинално захранващо напрежение, номинално възбуждане и без допълнителни съпротивления) - омега 0 е скоростта на празен ход при номинално захранващо напрежение.
Изображение

Като се натовари двигателя (М е съпротивителния момент) скоростта му намаля, т.е. омега се "премества" надясно по характеристиката. За определено механично натоварване на двигателя се установява определена скорост.

Математически изразено това е:
Изображение
омега е скоростта на въртене
Uн е захранващото напрежение
C е константа на машината, т.е. не се променя
Фн е номиналното възбуждане
i е тока на ротора
Rя е съпротивлението на ротора

Следователно:

Ако се намали възбуждането, скоростта на празен ход ще се учеличи, тъй като Фн е в знаменател (гледайте лявата графика... дясната се отнася за същото, но там е по дълго за обяснение :wink: ).
Изображение

Ако към ротора се включат допълнителни резистори, характеристиката става по-полегата - получават се семейство изкуствени характеристики. Това е така, защото първата част от формулата (Uя/C.Фн) определя скоростта на празен ход, т.е. омега 0, а втората част на формулата определя наклона на характеристиката (i.Rя/C.Фн). Няма да се впускам в обяснения защо е така :)
Ето, това което написах по-горе на картинка (лявата графика):
Изображение

При промяна на захранващото напрежение (при номинално възбуждане) се получават характеристики над и под естествената, които са успордни на нея (дясната графика на горната картинка).

Последния начин за регулиране е най-добър - загубите са малки и се запазва "твърдостта" на характеристиката, т.е. като се натовари двигателя, скоростта му не пада значително.

Това е съвсем общо по темата, без да изпадам в подробности. Надявам се да съм бил полезен...

Публикувано: чет авг 12, 2010 10:12 am
от iavord
ArturDent написа:
Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
При днешните цени на силовата електроника не е. Само за пример - регулатор за 110kW мотор е под 7000 лева, което за тая мощност си е далавера :)
А, в домашни условия 220 Волтов постояннотоков двигател може с един дърт латер и един гръц да се регулира.
ArturDent написа:
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
Наскоро възстановявах едно сливенско моторче с постояннотокови магнити... Да ти кажа хич не е за играчки - върти като диво животно.

Публикувано: чет авг 12, 2010 10:12 am
от lubomirlz
Ето ви материали за постояннотокови мотори, ако искате мога да ви снимам и за променливотокови :) а Явор ме изпреварил :)

Публикувано: чет авг 12, 2010 10:13 am
от lubomirlz
......

Публикувано: чет авг 12, 2010 5:35 pm
от Johny
В допълнение към казаното до тук да добавя, че постоянно токов двигател със серийно /последователно/ възбуждане, никога не трябва да се оставят без товар, защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне. За това винаги се използва твърда връзка, а не ремъци.
Но за целите на направи сам, много се разпростряхме. Нека питащият да даде конкретно задание и тогава ще умуваме.