Здравейте. Имам въпрос , който може да ви се стри глупав,но съм в шах,затова питам тук. Вкъщи имаме кладенец с помпа за поливане. Преди няколко дни помпата спря. Двигателят изобщо не завърта. Свалихме двигателя,отворих да видя стига ли ток до клемите му и изпаднах в недоумение. До самия двигател достига кабел с ТРИ жила,всяко от което е фаза...Гледах търсих,НУЛА НЯМА. Аз ли съм луд, или?... Мерейки с фазомер,на всяко от трите жила свети,мерейки с мултицет между всеки две жила 400 волта. Може ли някой да ми обясни как се получава това,защото търсих с гугъл доста и нищо не открих по въпроса. Не трябва ли при трифазния ток да има нула? Няма съмнение в случая ,че елекродвигателя не работи и проблема е в него...със сигурност и преди като работеше пак си е било така свързано. В случая не е въпроса защо не работи електродвигателя,а как е възможно подобен вид свързване без нула?
Трифазният двигател работи без нула.Достатъчно е на клемите му да има три симетрични фази за да се получи въртящо ел.магнитно поле и двигателя ще работи.
Нулата се свързва към неговия метален токопроводим корпус като защитно мероприятие. При евентуално офазяване на корпуса на двигателя да се получи късо съединение и да изключи предпазител или максимално токова защита, с което да се предотврати допир от човек на офазена част.
Ако двигателя е изолиран с неметален/диелектричен/ корпус т.е не е възможно да се получи офазявяне и допир защитната нула не е необходима.
Аналогичен е случая с ръчните преносими електрически инструменти с т.нар. двойна изолация при която външния кожух е от нетокопроводим материал и не е необходимо да имат трето жило/защитна нула/ при монофазно захранване.
Графичният знак за такава защита при тези уреди е два вписани един в друг квадрати.