• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 161
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
hermit - специалист
Некои съображения по темата и около нея: schuko.hit.bg
pavelari - майстор
и освен това уредите с пробив направо елеминират файдата от ДТЗ, защото ако пробива е от страната на нулата /нулата е допряна до земята ако плзвате L N PE инсталация/ се получава много интересна ситуация. това зависи на как ще включите електроуреда :) а лично аз бих предпочел да разчитам на зануляването и нулата да е обединена със заземителя, отколкото да разчитам на едно нещастно реленце с намотчица като косъм, каквото е ДТЗ-то.
hermit - специалист
Лично аз бих предпочел добре изпълнена инсталация TN-S и като ДОПЪЛНИТЕЛНА мярка, подобряваща безопасността - дефектнотокова защита.
А как пробивът от страната на нулата елиминира ползата от дефектнотокова защита не се сещам.
lacezarasia - специалист
asio написа:
За Тани: Не си ме разбрал не казвам че не трябва да се свързва 0-та а че може да не се връзва 3-ти проводник. Според мен от него има смисъл само ако някой ел. уред има утечка към корпуса си - тогава входящия в ДТЗ ток ще е по голям от изходящия през същата, тъй като част от него ще премине през заземителния кабел а не през нулевия и ДТЗ ще сработи - НО дори и да го няма заземителния проводник ако човек се допре до офазен уред се получава същото- разлика между двата тока през ДТЗ става различна от 0 и тя отново сработва и ако е достатъчно бърза както пише по рекламите човека остава жив и здрав :) ). Или с две думи - нещата ми се изясниха напълно - заземителният проводник не е съвсем задължителен но аз ще си го пусна защото уредите в БГ не са кой знае колко качествени :roll:
Благодаря за вниманието :-D

значи, абсолютно ненужна вещ. наложена обаче от Е.С. а иначе преди дефектотоковата защита да изключи тока вече ще те е ударил.
разбивачи на митове направиха предаване и показаха че си е се тая.
Palawnik - специалист
lacezarasia написа:
значи, абсолютно ненужна вещ. наложена обаче от Е.С. а иначе преди дефектотоковата защита да изключи тока вече ще те е ударил.
разбивачи на митове направиха предаване и показаха че си е се тая.
Аз не бих бил толкова категоричен и нямаше да приемам всичко което разбивачите показват.
Милен - майстор
pavelari написа:
и освен това уредите с пробив направо елеминират файдата от ДТЗ, защото ако пробива е от страната на нулата /нулата е допряна до земята ако плзвате L N PE инсталация/ се получава много интересна ситуация. това зависи на как ще включите електроуреда :) а лично аз бих предпочел да разчитам на зануляването и нулата да е обединена със заземителя, отколкото да разчитам на едно нещастно реленце с намотчица като косъм, каквото е ДТЗ-то.

Pavelari няма значение къде е пробива, ДТЗ ще се задейства. При три проводна инсталация при пробив в единия от двата проводника към земя (третия проводник, РЕ) се получава диференциална разлика в токовете през фазата и работната нула, защото част от тока минава през РЕ проводника. Тока през фазата преди консуматора и нулата след консуматора е с една и съща големина.

Ако не ми вярваш вземи амперклещи и мери тока например на един нагревател през фазата и нулата - еднакви са. Ако тия токове са различни означава че имаш утечка (пробив както ти се изрази).Тогава векторната сума от токовете е по-голяма от нула и надхвърляйки прага, ДТЗ сработва.
Ако амперклещите ти са по-чувствителни можеш да измериш тази векторна разлика (ако има утечка в нагревателя) на токовете през фазата и нулата като хванеш с тях и двата кабела - точно това прави и ДТЗ само че не мери, а задейства споменатото реленце в което се съмняваш.

Какво ще стане ако дадеш на късо нула и земя в един контакт защитен с ДТЗ и включиш консуматор в него? То е същото като твоя пробив от страна на нулата.
В. Петров - специалист
pavelari написа:
. . . а лично аз бих предпочел да разчитам на зануляването и нулата да е обединена със заземителя, отколкото да разчитам на едно нещастно реленце с намотчица като косъм, каквото е ДТЗ-то.
При зануляването също разчиташ на жичка, наистина доста по-дебела от тази на намотката в ДТЗ, но с тази разлика, че често е изложена на опасности - около нея се оплитат клони, движат се подемни машини, копаят багери, разхождат се крадци на кабели. Докато ДТЗ си стои кротко в таблото и вероятността да бъде увредена случайно е много малка. Тук съм описал един истински случай, при който съм стигнал до извода, че ДТЗ и система за заземяване TT в някои случаи са незаменими.
bdz43r - специалист
Предстои ми "реновиране" на 50-годишната инсталация на етаж от къща (100м^2). За щастие всичко е с бергманови тръби, които са доста удачно разположени. Ще се прави трипроводна монофазна инсталация без защитен проводник за осветлението.
Принципно всичко почти е вече решено, но останаха някои доуточняващи въпроси...

1. Мога ли да ползвам влизащата в къщата главна водопроводна тръба за защитно заземяване? Имам предвид заземителния проводник да го закача за нея още в мазето, където тръбата влиза през стената.

2. Да свързвам ли нулата към заземяването или да правя TT система?
В първия случай ще трябва да предвидя голямо сечение за евентуалния ток през заземяването при отпадане на нулата някъде по трасето. Във втория пък трябва всичко да е защитено с ДТЗ, защото токът на к. с. към земята може да не е достатъчен за отпадане на предпазител.
И ако ползвам втория случай (ТТ - без връзка на заземяването с нулата), трябва ли да слагам PE проводник със сечение като на L и N, след като през него ще преминава само тока на задействане на ДТЗ (инсталацията ще е с ПВ-А2 проводници)?

3. В някои помещения има "слаби" контакти без заземителни перца, които се планира да си останат. Има ли смисъл от ДТЗ за тях, като се има предвид, че пода е паркет/дюшеме и няма накъде да се появи утечка.
Последна промяна от bdz43r на вт апр 29, 2008 10:27 am, променено общо 1 път.
Palawnik - специалист
bdz43r написа:
1. Мога ли да ползвам влизащата в къщата главна водопроводна тръба за защитно заземяване? Имам предвид заземителния проводник да го закача за нея още в мазето, където тръбата влиза през стената.
Да можеш. В наредбата е записано, че може да се ползват естествени и изкусени заземители. Лично аз не бих ти препоръчал. Първо през тази тръба ще започнат да текат изравнителни токове, а от там и възможност за по-голяма корозия. Второ, ако се случи така, че това тази тръба да стане основна „0” не се знае къде и как ще тръгнат токовете. Затова забий си един или два кола и си гледай кефа.
bdz43r написа:
2. Да свързвам ли нулата към заземяването или да правя TT система?
В първия случай ще трябва да предвидя голямо сечение за евентуалния ток през заземяването при отпадане на нулата някъде по трасето. Във втория пък трябва всичко да е защитено с ДТЗ, защото токът на к. с. към земята може да не е достатъчен за отпадане на предпазител.
И ако ползвам втория случай (ТТ - без връзка на заземяването с нулата), трябва ли да слагам PN проводник със сечение като на L и N, след като през него ще преминава само тока на задействане на ДТЗ
Не си прави експерименти. Свържи си нулата със заземителния кол. Пусни си трипроводна линия до контактите и бойлера.
bdz43r написа:
(инсталацията ще е с ПВ-А2 проводници)?
И що с този проводник? Мерак ти е да запояваш или кербоваш? Ако е така давай. Според мен щом си решил да използваш отделни жила поне ползвай ПВ-А1.
bdz43r написа:
3. В някои помещения има "слаби" контакти без заземителни перца, които се планира да си останат.
При положение, че ще изхарчиш толкова пари за нова инсталация, заслужава ли си да се скъпиш за 15-20 лв. да ги смениш?!?!?!?!
bdz43r написа:
Има ли смисъл от ДТЗ за тях, като се има предвид, че пода е паркет/дюшеме и няма накъде да се появи утечка.
Има смисъл. Защото утре като измиеш пода с малко повече водица или ако се появи влага? Какво правим?!?!
В. Петров - специалист
bdz43r написа:
Ще се прави трипроводна монофазна инсталация без защитен проводник за осветлението.
Надявам се, че имаш основателни причини за липсата на защитен проводник. По принцип заземителен проводник трябва да достига до всяка точка от инсталацията - контакти, ключове, осветителни тела, бойлер и всичко останало.
bdz43r написа:
1. Мога ли да ползвам влизащата в къщата главна водопроводна тръба за защитно заземяване? Имам предвид заземителния проводник да го закача за нея още в мазето, където тръбата влиза през стената.
Най-добре послушай съвета на Palawnik. Отделен изкуствен заземител е най-удачното решение. Има различни начини на изготвяне на заземители - забиване на колове, полагане на плочи, шини и други профили в траншея. Като материал основно се използва поцинкована стомана или мед. Независимо от типа на заземителя - естествен или изкуствен, задължително преди употреба се измерва съпротивлението му.
За пример (но не и като препоръка) ще дам моя заземител вкъщи - представлява плоча 3,5м2 x 0.5мм поцинкована ламарина свързана с помощта на пет болтови съединения M10 към поцинкована шина 4x40. По-добре щеше да бъде, ако ламарината беше 1мм или повече, но такава имах. Плочата е закопана вертикално в траншея, като горната част е на дълбочина > 0,5м. Постигнах съпротивление 2,5 ома. Почвата е глинеста и влажна и пасивира цинка - изкопавал съм стари поцинковани тръби, лежали под земята с години и бяха със запазено покритие. Ако почвата е агресивна, най-добре е да се ползва меден заземител. Съпротивлението на заземителя трябва периодично да се измерва дали е в нормата. Ако исках корозията бързо да разяде заземителя, щях да сложа няколко пакета морска сол в траншеята. :wink:

bdz43r написа:
2. Да свързвам ли нулата към заземяването или да правя TT система?
В първия случай ще трябва да предвидя голямо сечение за евентуалния ток през заземяването при отпадане на нулата някъде по трасето. Във втория пък трябва всичко да е защитено с ДТЗ, защото токът на к. с. към земята може да не е достатъчен за отпадане на предпазител.
И ако ползвам втория случай (ТТ - без връзка на заземяването с нулата), трябва ли да слагам PN проводник със сечение като на L и N, след като през него ще преминава само тока на задействане на ДТЗ (инсталацията ще е с ПВ-А2 проводници)?
Опроводяването от апартаментното табло към консуматорите по нищо не се различава при различните системи на заземяване. PE проводника трябва да е със същото сечение като тоководещите проводници. В случая, когато се ползват отделни проводници в тръби и през една тръба минават проводниците на няколко токови кръга бих сложил един общ заземителен проводник със най-голямото сечение на останалите проводници. При това положение разчитаме да нямаме две едновременни земни съединения.

Независимо дали заземяването ти е допълнително за TN система или е защитно заземяване за TT система, сечението на заземителния проводник е минимум 10мм2 по норматив (справка: Наредба №3). Моят съвет е, ако правиш TT система си пусни два отделни проводника по 10мм2 от заземителя към апартаментното табло, минаващи на разстояние един от друг. Вкъщи съм замазал единия в 30см пояс под тавана заедно с проводници от токовите кръгове, а другия е в гофрирана тръба през пода на банята и коридора. При TT система както вече знаеш, всички токови кръгове трябва да бъдат защитени с ДТЗ! Тъй, като пробив между незащитен с ДТЗ L проводник и PE проводник е много опасна авария, заземителните проводници не трябва да бъдат в обща обвивка, обща тръба или въобще - близо един до друг с останалите проводници преди ДТЗ! Това трябва да бъде видимо и в таблото. Тъй, като със системата TT преследваме по-голяма безопасност, добре е допълнително да сложим една обща селективна ДТЗ 300мА в главното или електромерното табло. Така при земно съединение ако някоя ДТЗ в апартаментното табло се повреди или откаже ще разчитаме на главната.

При система TN-C-S повторно заземяване трябва да има при електромерното табло, което е изнесено извън границите на имота. В такъв случай е по-добре да се инвестира в захранващ кабел с отделно заземително жило, отколкото да се прави отделно допълнително заземяване.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 161

Тема "Дефектно токова защита" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: