Всичко за дърводелството
nobreak - специалист
Здравейте. Имам една малка виличка до която искам да направя баня и тоалетна, слепени до вилата с размер около 2.5 х 2.5. Поради високата за мен цена на металните профили, реших да я направя с греди 16х16 или 14х14. Понеже тук в Силистра няма сушилни и сушенето на дървеният материал от фирмите, които продават се свежда до оставяне на слънце, как е най добре да си изсуша непрофесионално няколко трупи (така както дядо ми ги е сушил преди 80 години, когато е строил къща)? Изчетох каквото намерих из интернет, но повечето мнения са за професионално сушене и технолоии за сушене, които аз не мога да приложа. Мислех си да ги наредя на сухо, сенчесто и проветливо място или да ги оставя на тавана на вилата за 2-3 месеца....Възниква ми въпроса директно на земята и една върху друга ли да ги наредя или да подложа нещо да не се опират една в друга? Мисля да ги обработя с импрегнант като Резистол примерно, но това предварително ли се прави или след като изсъхне? И на последно място четох на места, че краищата на гредите се намазвали с восък или с боя, за да не се напукат....това вярно ли е?
Благодаря предварително.
Фитилчо - майстор
Разбира се, че летви по1-2 см между тях, залепени една за друга няма да изсъхнат никога.

Сложи 3 палета отдолу под тях(зависи колко са дълги)
egomen66 - майстор
Не търси в нета , погледни и тук в форума. Ако си го чел извинявай. :yawinkle: viewtopic.php?t=37324
nobreak - специалист
Фитилчо написа:
Разбира се, че летви по1-2 см между тях, залепени една за друга няма да изсъхнат никога.

Сложи 3 палета отдолу под тях(зависи колко са дълги)
На 3 метра ще са, по дълги не ми трябват. Egomen66 благодаря, не бяч го челн а какви са тези фигури за нареждане?
ktamen - специалист
Трупите трябва да се набичат възможно най-бързо :!:
Сушат се талпи, летви и греди, не трупи :!:
Самото сушене е просто нареждане на ракли - демек един ред дъски, върху него напречно 2 -3 - 4 летви (приковки) в зависимост от дължината на материала, после пак ред дъски и т.н. Най-отдолу се подлагат циментови колове, непотребни греди, палети и други подобни за да се вдигне поне 10 - 15 см над земята. Покрива се с ламарина. Раклата трябва да е на проветриво място. Малкото вода, която ще пръска отстрани при дъжд не е проблем. Дебелите греди ще съхнат много дълго време. За строителни цели не е нужно да се суши особено старателно, защото малко измятане не е толкова страшно като за мебели.
nobreak - специалист
ktamen написа:
Трупите трябва да се набичат възможно най-бързо :!:
Сушат се талпи, летви и греди, не трупи :!:
Самото сушене е просто нареждане на ракли - демек един ред дъски, върху него напречно 2 -3 - 4 летви (приковки) в зависимост от дължината на материала, после пак ред дъски и т.н. Най-отдолу се подлагат циментови колове, непотребни греди, палети и други подобни за да се вдигне поне 10 - 15 см над земята. Покрива се с ламарина. Раклата трябва да е на проветриво място. Малкото вода, която ще пръска отстрани при дъжд не е проблем. Дебелите греди ще съхнат много дълго време. За строителни цели не е нужно да се суши особено старателно, защото малко измятане не е толкова страшно като за мебели.
Много ти благодаря! Не ми трябва за мебели. Според теб по този начин за строителни цели ще изсъхнат ли що годе за 2 месеца?
ktamen - специалист
Зависи от това колко измятане е допустимо. След два месеца влажността ще е под 20% и за повечето строителни цели това си е съвсем приемливо.
Колкото гредите са по-тънки и летвите между тях са по-дебели толкова съхненето е по-бързо. Ако оставяш разстояние между гредите като ги редиш ще съхнат още по-бързо, но и ще се изметнат повече.
Не знам дали знаеш, но докато съхнат ще се изкривят. Идеята е да се изкривят, после при рендосването да се изправят отново и измятането след монтажа да е минимално. Освен това, ако трупите са тънки и от всеки труп излиза по една греда - тоест сърцето си остане в гредата, задължително ще се напукат при съхненето. Това напукване е нормално и не се отразява особено на здравината, а е само козметичен дефект. Ако трупите са дебели и при биченето сърцето отпадне (в другата тема беше обяснено за сърцето), напукването ще е малко и дори може изобщо да го няма. Но тогава трябва да се внимава за големи чепове. Ако през 10см греда минава 5см чеп гредата се чупи много лесно през чепа. Тънките трупи няма как да имат толкова големи чепове и освен това са много по-евтини от дебелите и затова за строителни цели се използват най-вече греди от тънки трупи - свалят се четири капака от трупа и гредата е готова.
Ако няма да ги рендосваш след сушенето значи няма смисъл да ги сушиш и може да ги монтираш веднага след набичването.
Ако не искаш да има изобщо пукнатитини материала се бичи на тънки дъски, после се сушат, рендосват и се залепят една за друга до нужния размер греда, после гредите се рендосват отново - така става най-здраво и красиво, но и най-скъпо - много по-скъпо от желязна конструкция.
nobreak - специалист
ktamen написа:
Зависи от това колко измятане е допустимо. След два месеца влажността ще е под 20% и за повечето строителни цели това си е съвсем приемливо.
Колкото гредите са по-тънки и летвите между тях са по-дебели толкова съхненето е по-бързо. Ако оставяш разстояние между гредите като ги редиш ще съхнат още по-бързо, но и ще се изметнат повече.
Не знам дали знаеш, но докато съхнат ще се изкривят. Идеята е да се изкривят, после при рендосването да се изправят отново и измятането след монтажа да е минимално. Освен това, ако трупите са тънки и от всеки труп излиза по една греда - тоест сърцето си остане в гредата, задължително ще се напукат при съхненето. Това напукване е нормално и не се отразява особено на здравината, а е само козметичен дефект. Ако трупите са дебели и при биченето сърцето отпадне (в другата тема беше обяснено за сърцето), напукването ще е малко и дори може изобщо да го няма. Но тогава трябва да се внимава за големи чепове. Ако през 10см греда минава 5см чеп гредата се чупи много лесно през чепа. Тънките трупи няма как да имат толкова големи чепове и освен това са много по-евтини от дебелите и затова за строителни цели се използват най-вече греди от тънки трупи - свалят се четири капака от трупа и гредата е готова.
Ако няма да ги рендосваш след сушенето значи няма смисъл да ги сушиш и може да ги монтираш веднага след набичването.
Ако не искаш да има изобщо пукнатитини материала се бичи на тънки дъски, после се сушат, рендосват и се залепят една за друга до нужния размер греда, после гредите се рендосват отново - така става най-здраво и красиво, но и най-скъпо - много по-скъпо от желязна конструкция.
Не съм и очаквал толкова подробен и изчерпателен отговор :) Благодаря ти! Ще използвам готови бичени греди 14х14 или 16х16 и мисля да ги обработя с препарат примерно Резистол /не знам има ли го още/ и предполагам не трябва да се рендосват. До това, колко измятане е допустимо искам от вътрешната страна да облепя с гипскартон, а отвън ОСБ...ще гледам да е възможно най малко. Преди 3-4 години преправяхме един вграден гардероб и използвахме гредички 4х4 от една дърводелска работилница ми разцепиха талпа, която едва ли е била суха и не се изкривиха, но гардероба е в коридор с умерена температура и без слънцегреене... Казваш, че мога да ги монтирам и без да ги суша, след това предполагам ще се изметнат пак нали? Не знам ако не е изсъхнал материала достатъчно дали няма да е проблем като го затворя от двете страни?
ktamen - специалист
Ако дървесината е с влажност между 20 и 40% и има досег с неподвижен въздух ще мухляса. Не знам такъв препарат, с който да могат да се обработват сурови греди, първо трябва да изсъхнат. За мен тези препарати са бошлаф. Не знам колко голямо помещение ще правиш, но 16см е много дебела греда. Иди в някой склад и огледай греда 10х10, подпри я в двата края и се разходи по нея за да прецениш колко е здрава.
Аз бих използвал правоъгълни греди, а не квадратни. Примерно 6х10 или 8х12см. Освен, че са по-евтини, те и съхнат по-бързо. Ако имаш възможност не бързай с картона, остави конструкцията поне един два месеца да съхне материала преди да затваряш и вътре. Готовите греди е много вероятно вече да са достатъчно сухи като ги купуваш.
Не съм убеден, че от дърво ще ти излезе по-евтино отколкото от желязо, работата и времето също трябва да се смятат.
nobreak - специалист
ktamen написа:
Ако дървесината е с влажност между 20 и 40% и има досег с неподвижен въздух ще мухляса. Не знам такъв препарат, с който да могат да се обработват сурови греди, първо трябва да изсъхнат. За мен тези препарати са бошлаф. Не знам колко голямо помещение ще правиш, но 16см е много дебела греда. Иди в някой склад и огледай греда 10х10, подпри я в двата края и се разходи по нея за да прецениш колко е здрава.
Аз бих използвал правоъгълни греди, а не квадратни. Примерно 6х10 или 8х12см. Освен, че са по-евтини, те и съхнат по-бързо. Ако имаш възможност не бързай с картона, остави конструкцията поне един два месеца да съхне материала преди да затваряш и вътре. Готовите греди е много вероятно вече да са достатъчно сухи като ги купуваш.
Не съм убеден, че от дърво ще ти излезе по-евтино отколкото от желязо, работата и времето също трябва да се смятат.
16х16 наистина ще са ми дебели за това помещение...като гледах цените на металните профили примерно 10х10х5 е около 105 лв на 6 м, а една греда 14х14 е примерно около 20 лв. / 3 метра. Помещението ще е за баня и тоалетна около 2.5х2.5 м. Ако не е с препарат с какво да ги обработя? Защо мислиш, че няма да ми излезе по евтино с дървена конструкция?

Тема "Въпрос изсушаване на дървени греди" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: