• 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 30
От мобилни телефони до цифрови камери
П. Петков - специалист
Изменена схема:
Прикачен файл:
accumul8.JPG
accumul8.JPG (97.46 KиБ) Видяна 2447 пъти
При вече готово изделие, напрежението от 9V AC може да бъде осигурено чрез малък, допълнителен, понижаващ трансформар (ANG или подобен).
П. Петков - специалист
Като временен резултат след доста работа (засега) се получи това:
Прикачен файл:
accumulator.JPG
Основните характеристики са:
Ръчен и автоматичен режим на работа.
Защита от обратно включване на акумулатора.
Защита при откачване на акумулатора по време на зареждане, както и при стартиране на зарядния процес.
Регулируема защита от токово претоварване на изправителя.
Регулиране прага на зареждане и големината на зарядния ток.
Галванично изключване на "+"-овия извод на акумулатора.
Режими на "заряд-разряд" при ръчен режим на работа.
Индикация на двата режима.
Индикация чрез мигаща лампа след изключване в автоматичен режим.
Стартирането на автоматичен режим става чрез преминаване първоначално в ръчен режим, като впоследствие мрежовият ключ се превключва бързо в автоматичен.
Схемата има краткотрайна индикация при обратно включване на акумулатора и следващо пълно изключване на устройството от страната на акумулатора.
Триковете при "сфазирането" на щепсела "Шуко" са ясни от схемата. Поради това, мрежовите предпазители се различават и по стойност.
В силовата верига на акумулатора също има два предпазителя. Единият "пази" изправителя, а другият - акумулатора. Стойността на по-големия предпазител е съобразена с комутационната способност на релето К1, а не с товороносимостта на акумулатора.
Премахната е също тепературната зависимост на прага на изключване, внасяна от диода D3 от старата схема, като той е премахнат и са използвани други схемни решения.
Има и още доста неща, свързани с експериментирането на схемата, като наличието на резистора R8, а също и точката на свързване на R9, но влизането в подробности би било отегчително.
Това, което липсва е мек старт на зарядния ток, но при тази схема на синхронизация и използване на еквивалента на UJTранзистора - толкова! Опитите за такава "екстра" с прости средства се оказаха неуспешни.
Ама "що е време - пред нас е!" :)
mironcho - специалист
Поздравления за висшия пилотаж в схемотехниката :prayer:
Обаче безопасността според мен е не е на същото ниво поради това, че с едно и също реле (К1) се управляват едновременно верига на 230V и такава на 12V.
Мисля, че тази ситуация се различава коренно от реле с бобина на 12V и контакти управляващи 230V верига.
Обикновено (по подразбиране) се счита, че вторичната верига на зарядно устройство за 12V акумулатор е безопасна от гледна точка на токов удар от мрежово напрежение, а тук има предпоставка за фал.
П. Петков - специалист
Не виждам къде е проблемът? Не съществуваше ли едно понятие редово напрежение? Това не беше ли допустимото напрежение между различните контактни групи от една и съща комутационна апаратура? За такова реле (R15), то вероятно ще да е поне 230V. Имаше навремето един стандарт БДС 4004, който ни караха да учим наизуст. Ще трябва да го изровя отнякъде и да го попрегледам, ако все още го има и не е отменен. Ама то и нас вече ни отмениха, (че и ни задраскаха!)! :)
jojovr - специалист
Поздравления и от мен! =D> =D> =D>
Но със следната препоръка, а именно бележката на колегата mironcho.
И моята логика подсказва, че не е разумно в контактната система на едно и също реле да се комутират и 220V, и 12V.
Аз бих избеганал тази ситуация!
Иначе хвала за идейните решения! Макар и схемата доста да се усложнява по този начин.
Така съвсем ще откажеш и малкото ентусиасти да я реализират... Те и без това се дърпат, че "била много сложна" в първоначалния вариант...
Е, аз я направих в първоначалния й вариант и мога да кажа, че си работи перфектно! Дори й добавих и идея за автоматичен "дозаряд" с ток около 100mA след изключване на основния заряд.
Както и да е... Но най-важното е електро-безопасността преди всичко!
Още веднъж поздравления за идеите! :rock: :rock: :rock:
П. Петков - специалист
Мисля, че не е проблем да се сложи паралелно на бобината на К1 трето реле, същото като К2, което да управлява първичната на трафа. При това и К1 ще остане само с две пълни превключващи групи - DPDT. Другото е, че има и контактори с DC управление на 12V (в каталога на Шнайдер). При контакторите, редовото напрежение позволява наличие на линейно напрежение между отделните контакти, а какво да говорим за 230V AC и 12V DC. Освен това контакторите са с мостови контакти (двойно прекъсване на веригата и дъгата), което значително повишава комутационната им способност.
П. Петков - специалист
"Самотният бегач на дълги разстояния":
Прикачен файл:
accumulator.JPG
accumulator.JPG (113.67 KиБ) Видяна 2215 пъти
Според тази схема, включването на външен товар е възможно само при изключено устройство, за разлика от старата схема, при която това може да стане и по време на разреждането на акумулатора в ръчен режим. Другото е, че в изключено състояние акумулаторът е с пълно галванично отделяне.
По старата схема, включването на акумулатора трябва да предшества старта, докато тук това може да стане и след това, но за определено време. Времето за свързване на акумулатора след старта е удължено и е индикирано от четвърти светодиод. Освен това релета са идентични и захранването им е 24 волтово.
П. Петков - специалист
jojovr написа:
Аз също направих схемата от началото на темата, като си позволих малко да я преработя.
Бях прочел някъде в "дебелите книги", че след основното зареждане е хубаво да се направи дозаряд с малък ток, например 100 - 150 mA за няколко часа. Така се получавало истински пълен заряд.
Забелязах такава функция и при някои съвременни зарядни устройства.
Също така след изключването на заряда, напрежението на акумулатора от 14.4 V започва да пада прогресивно надолу.
Ето защо реших да преработя малко схемата и да добавя автоматичен "дозаряд" след изключването на основния заряд при достигане на 14.4 V.
В моя случай, 45 Ah акумулатор, за дозаряд е необходим ток - max. 450 mA.
Е, аз избрах компромисен вариант 142 mA.
Като се има в предвид от практиката, че след изключване при 14.4 V, напрежението на акумулатора пада за 2-3 часа до 12.5V - 12.6V, тоест не е зареден на 100% (все пак целим 13.2V), смятам, че с дозаряд хем няма да превиша максималното допустимо напрежение от 14.4V, хем ще "донапомпам" капацитета по-близо до 100%.
Също така няма да се притеснявам, ако забравя да изключа зарядното и закъснея с няколко часа...
Ето и резултата:
Прикачен файл:
Зарядно new.jpg
Решаване на кръстословица от стар вестник:
При запазване на същите функции, схемата може да се опрости:
Прикачен файл:
accumul8.JPG
accumul8.JPG (48.35 KиБ) Видяна 2145 пъти
jojovr - специалист
Здравей колега Петков!
С така предложения от теб вариант на схемата, при изключване на релето няма да може да се осъществява автоматичен "дозаряд".
sbirov - специалист
jojovr написа:
...няма да може да се осъществява автоматичен "дозаряд".
Може - през едно хитро R9 :partyman:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 30

Тема "Схема на зарядно" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: