От мобилни телефони до цифрови камери
Привет на всички ентусиасти във форума. Ако темата ми е в грешния подфорум, моля модераторите да я преместят. В главата ми се върти не лошата идея да направя автоматичен сенник за автомобил,който даже да използвам за дипломен проект в университета. Проблеми имам в няколко от замислените от мен неща и техническото им решение. Трябва ми сензор, който да може да се направи да разпознава слънце от сянка или ако трябва да се направи някакво решение с фототранзистори или фотодиоди. Идеята ми е да взема един сенник от стара кола, да го закрепя на някаква конструкция, да му сложа сензор и моторче, чрез които той да бъде управляван. Какво мислите по въпроса, може ли да се направи. Всякаква помощ ще бъде от голямо значение за мен, за което предварително благодаря на всеки отзовал се.
inspo - майстор
Всичко може да се направи. Друг е въпросът дали си струва , а пък съвсем друг дали е разрешено.
Ти кое стъкло искаш да затъмняваш :-D

Извадка от ЗДвП

Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) Забранява се
ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на
автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на
прозрачността им.
(2) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните врати на леките
автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на
огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
velsi - Почетен майстор
Аз разбрах, че иска стандартния сенник отпред за водача да се управлява автоматично и да се спуска и сваля при насрещна слънчева светлина. Ако е така, в това няма нищо незаконно. Наистина проблема е в датчика, за да работи такава система коректно.
Точно така, искам да преправя стария сенник. Не съм толкова про, че да затамнявам стъклата :)
inspo - майстор
Ако беше уточнил какво точно искаш- щеше да е по добре.
Дори и да намериш подходящият датчик за осветеност, то според мен ще е проблем самото му позициониране.
А именно- датчика трябва да е монтиран на височината на очите на водача и да е толкова навътре в
автомобила колкото е водача.
В противен случай ( ако датчика е на предното стъкло или там някъде) то той ще включва без да има нужда от това.

П.П. След време може би това ще го има всеки автомобил:
Идеалният начин ще е с датчик който следи за свиването на зениците на шофьора :)
Нещо от този сорт- линк
Не разбрах, какво точно не съм уточнил, за което съжалявам, но и на мен не ми е ясно, какво точно искам. За това, че ще се спуска, когато не трябва не бях помислил. Датчика може да не е навътре, просто може да се спусне още надолу по стъклото, така се компенсира ъгъла. В момента чета няколко материала за фотосензорите и техните свойтва и кой от тях бих могъл да използвам. В краен случай, ще си направя мой собствен сензор, реализиран с фотодиоди примерно, което би ми гарантирало 6цата на защитата :-D
Сега сериозно. Ъгълът на осветеност често е различен. При различна посока на колата, различна част на деня (следобед, сутрин), дори сезона влияе. За това си мислех да направя един сравнително среден ъгъл на датчика, което озачава, че ще има известна грешка - понякога няма да се активира, понякога ще се без да има нужда. Но на стенда в стаята пред професорите няма да има голяма разлика.
8180 - майстор
Chandler написа:
Сега сериозно. Ъгълът на осветеност често е различен. При различна посока на колата, различна част на деня (следобед, сутрин), дори сезона влияе. За това си мислех да направя един сравнително среден ъгъл на датчика, което озачава, че ще има известна грешка - понякога няма да се активира, понякога ще се без да има нужда. Но на стенда в стаята пред професорите няма да има голяма разлика.
Според мен комерсиално идеята не е особено интересна.
За дипломна работа, обаче би трябвало да е доста подходяща.
Точно проблемите с ъгъла ще са един съществен момент - в случая вероятно ще са важни лъчите, постъпващи под някакъв ъгъл към главата на водача. Това ще се изследва и предложат решения за местото и конструкцията на сензора. Вероятно някаква тръба пред сензора, монтиран на стъклото.
Следващият момент - избор на сензор. Вероятно подходящ ще е такъв за дневна светлина, с характеристика, близка до тази на окото. Нещо от сорта на BPW21 (Siemens). Живот и здраве може да ти подаря, ако го имам още и не се намира лесно.
Управлението вероятно ще трябва има задръжка при вдигане. Вероятността, веднъж настъпило осветяването, след изчезването (завиване), скоро да се появи пак е доста голяма. Пък и не пречи да покараш със сенник без да е необходим. Включването ще трябва да е бързо.
За практическата демонстрация ще е важен и източникът на светлина - все пак изкуствен такъв, с интензитета на слънцето не е измислен. Ще се обоснове някакво завишаване чувствителността на управлението или филтър, който ще има крайното изделие със запазена чувствителност.
И т.н. - става си една достойна задачка.
Успех!
Благодаря за подробното инфо. Ще се опитам да го направя, много от нещата дето каза ги обмислям. За датчик потърсих и намерих няколко, от които този - цък.
За самото представяне на дипломата си мислех да направя два сензора, като единия с по-дълъг кабел, който да може да го изкарам на прозореца :), така ще може да се покаже нагледно как превключва. За самото задвижване не съм мислил още, защото ми се струва далечно. Иначе за сензора ще е хубаво когато регистрира сянка да изчаква (да се забавя), което ще бъде перфектно да покажа, че съм помислил за ефекта "шарена сянка" на пътя :) Остава ми само да разбера самия сензор кога регистрира промяна, че не ми стана много ясно и се захващам за работа. Краен срок - началото на Септември.
housedoktor - майстор
Чудя се ,какво би станало ако караш по път с големи дървета и те хвърлят сянка.Т.нар. "зебра ефект :? "Непрактична и излишна идея е за мене,но щом е за дипломна работа...
Ми колега, непрактична идея, но ще видиш, че след време вички коли ще бъдат с подобни решения (по-добри разбира се). За толкова време едно от малкото непроменени неща в един автомобил е сенникът. Това би трябвало да се промени. Зебра ефекта съм помислил върху него, като аз му викам "шарена сянка". Ще се опитам да забавя датчика и когато регистрира сянка, да изчака поне няколко секунди преди сенника да се прибере и в същото време ако регистрира слънце да си остане свален. Нещо от сорта...Друг е въпроса как ще го направя :) Същия въпрос(отностно зебра ефекта) ми зададе и бащата, както и куп други от типа ако има кола вечер насреща ти какво ще стане, като му сложиш мотор няма да можеш да го местиш отстрани на вратата и т.н. Решението не е особено практично, но аз все пак няма да го слагам в масовото производство. За пример ще кажа темата на баба ми когато е ставала инженер - комбайно подобно средство за събиране на ориз и нещо като ски (водни) вместо колела. Яко а :)

Тема "Автоматичен (сензорен) сенник за автомобил" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: