• 1
  • 2
Заваряване, ковачеството, студената обработка, тенекеджийството и др.
mitko64 - майстор
Искам да се консултирам с колегите, имащи някакъв опит в шлосерството, ако се практикува като занаят, вече. Възможно ли е да се нареже зъбна рейка на ръка, без машини, само с ножовки и пили, на тръба, дебелостенна 34- 48мм? Абстрахирам се там от циментация и др. термообработки, може да се помисли в последствие. Как да се копира стъпката на зъбното колело? Не че се стискам, чак толкова за фрезист, но искам да е в духа на форума, само с наличните ресурси- струг, колонна бормашина, ножовки, пили, секачи и прочие. Виждал съм такова изпълнение, на ръчна газ на косачка(да опъва жилото), изглежда нескопосано, но действа. Но там оста беше към 10мм.
koveslav - майстор
Само за нискооборотна или въобще бавна и неособено натоварена предавка с прави(не наклонени или еволвентни) с триъгълна форма зъби може да стане такава рейка.Трябва да си изработиш шаблон с формата на междузъбието на съответния готов детайл от зъбната двойка,за да обработваш до пасване по шаблона и с много мерене и труд си готов.Стъпката представлява разстоянието между две едноименни точки на два съседни зъба,а само ако са с остър връх-може да мериш между върховете.Това е голям и доста тежък криминален филм,в който ще се вкараш.Успех!
mitko64 - майстор
Нискооборотна- ръчно подаване, натоварване- натиск на ръка като за колонна бормашина, зъбно колело около 30мм,около 8мм широко прави зъби, но не са най- триъгълни(от шмиргелче, което се задвижва на ръка, с манивела), дължина на рейката- около 125мм, това са общо взето параметрите. Най ми е неясно как да ориентирам успоредност между линията на гребена и оста на тръбата. С два нивелира и чертаене ли, или хващане между центри, блокаж на универсала и стъргане със супорта като шепинг.
koveslav - майстор
Между два гарантирано прави винкела върху равна повърхност,слагаш на дъното между тях шина и върху нея тръбата.Центроваш добре шината под тръбата и ги капваш в двата края една за друга,за да не позволява на тръбата да се превърта при преплъзване между винкелите.После закрепваш винкелите на плота на колонната бормашина,така,че тръбата плъзгайки се между тях да върви леко стегнато.Центроваш свредлото в центъра на тръбата и приплъзвайки тръбата между винкелите и леко подаване на свредлото,би трябвало да ти отбележи права линия,добре центрована,върху тръбата.Може и да не е цяла линия,а центроващи отвори през еднакви разстояния,съответващи на стъпката.....Импровизирай,достатъчно неточно е цялото начинание,няма страшно!
mitko64 - майстор
Да, идеята за винкелов линеал е много добра, вообще не ми хрумна! Благодаря! =D>
Найденов - специалист
Не си обяснил колко дълга трябва да е "зъбната рейка", но това, което ще ти предложа може да ти свърши работа.
Да разбираме, че разполагаш със струг:
Дебелостенната тръба я затягаш в патронника, като между една от челюстите му и тръбата подлагаш вложка с такава дебелина, колкото е приблизително височината на зъбите на зъбното колело. Така тя е захваната ексцентрично. Източваш си стругарски нож, чийто профил да е като на зъбната рейка . Ако няма как да намериш профила- заточваш ножа, като ползваш за шаблон зъбното колело, после "на око" оформяш назад ножа на шмиргел. Стъпката на зъбното колело може да намериш (грубо, разбира се) , като отъркаляш зъбното колело върху лист хартия, положен върху относително мека подложка- гума, линолеум и т. д. Пускаш струга и нарязваш последователно зъбите на тръбата, като изместваш положението на ножа с надлъжния супорт (грубо) и с кръстатия (фино). Разбира се, по този начин те няма да бъдан обработени като на фреза или зъбообработваща машина, но поне ще имаш доста точна стъпка и профил, вместо да жулиш изначало на ръка. При нужда в последствие може да ги дообработиш с пила.
Дано съм бил разбираем.
Последна промяна от Найденов на пет ное 14, 2014 11:04 pm, променено общо 1 път.
mitko64 - майстор
Разбираем си и още как! Писах, че гребена е към 125мм. Идеята е върхът, даже и на тъста не му хрумна, където е стругар близо 50 години. Малко ще станат радиално заоблени зъбите, но би трябвало да стане за такова тясно, зъбно колело. Адмирации! =D> =D> =D>
Найденов - специалист
Вярно, че си уточнил, че дължината е 125мм, ама съм чел по метода на "двата пръста" :roll: . При това положение може би ще се наложи заготовката (тръбата) да се подпре с центъра на задното седло. Как да го направим- изработва се втулка- "тапа", която да се набие плътно в отвора на тръбата и при необходимост да се фиксира срещу превъртане:
-с проходен отвор с резба през двата детайла и винт,
-с резбови отвор през тръбата и стопорен винт, който да фиксира "тапата" в конусно гнездо,
-заварка между двата детайла.
След ексцентрично захващане на тръбата в патронника най- напред се прави центрови отвор във вече фиксираната "тапа", подпира се с центъра на задното седло и тогава се започва обработка на зъбите.
Прав си, че ще има заобляне на зъбите, но това ще е в каналите между зъбите, където може би ще е необходима допълнителна обработка за да се постигнат успоредни равнини. Заоблянето на върховете на зъбите не би трябвало да те притеснява толкова.
При положение, че задвижващото зъбно колело е тясно, то няма да осигури добра фиксация на тръбата срещу завъртане (макар и малко), ако последната се използва за корпус на шпиндел- тогава тя трябва да има надлъжен канал, в който да влиза осигурителен елемент (шпонка, винт и други).
П. С. Профила на ножа ще го докараш по- добре, използвайки за шаблон голямото зъбно колело, ако разполагаш все още с него, но все пак той няма да отговаря съвсем точно на профил за зъбна рейка- пак ще трябва да направиш ножа назад по- тесен.
mitko64 - майстор
Toва с тапата и на мене ми хрумна, след като прочетох блестящата ти идея. Въпреки, че тръбата е към 320 мм дълга(после ще се реже до необходимото), а се нарязва само в единия край, ще влезе поне 15 см. в универсала. Ако се подложи планка, по- дебела от дълбочината на зъбите не е ли по- добре? Така ще се драска по- малък участък от периметъра на тръбата, а дълбочината да се задава със скалата на супорта. Да уточня само, че не съм аз стругарят. Това с надлъжният шлиц срещу превъртане си е задължително, може да се мине и на негативната схема- шпонката върху тръбата. Разполагам и с двете колела, барабар с чугунения корпус на шмиргелчето, но мисля голямото(зацепено за малкото) да задвижва рейката, та да се осигури по прецизен ход на шпиндела. То най- подходящо беше възел за задвижване на автомобилни стъкла, но се оказа, че зъбните колела са от някаква сплав, цинкова ли, алуминиева ли, бързо ще се износят.
Валериус - специалист
А защо бягаш от готовите зъбни рейки, които са няколко лева на метър, но са с квадратно сечение. Иначе са от Ст.45 и може да се подобрят с някаква обемна закалка и ги има всякакви модули. Има поне няколко фирми които ги предлагат в България. Ако е отговорна конструкцията и иска гарантирано подаване не ти препоръчвам ръчна изработка, за щото неточностите при изработката ще ти доведат до бързо износване.
  • 1
  • 2

Тема "Зъбен гребен" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: