trichko.bg

НаправиСам.bg

Майстори сам с форума на НаправиСам.bg
Бигор-ИН Метални Керемиди и Улуци   Конструктори ЛЕГО на уникални цени   Сублимация.BG   LED осветление   
Дата и час: Вто Сеп 02, 2014 6:41 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 39 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 8:10 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Съб Авг 15, 2009 6:28 pm
Мнения: 124
Местоположение: София
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 9:48 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Апр 20, 2009 8:47 am
Мнения: 1421
Местоположение: Сливен
bridge написа:
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.


на променливотоков двигател оборотите могат да се регулират плавно с инвертор или ако самия двигател е с 2-3 различни скорости-какъвто е случая с домашния вентилатор 3 двигателя са събрани в един корпус и за това има 3 скорости

при постоянотоковите не съм много запознат но най общо казано с намаляне на напрежението намалят и оборотите
примерно при акумулаторните винтоверти има транзистор/така мисля че е/ и чрез спусака се управлява транзистора,той/спусъка/представлява потенциометър

_________________
1-в българия има запас от идиоти поне за 100 години
2-и днес мисленето особенно ме затруднява


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Авг 11, 2010 10:01 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Фев 22, 2007 10:35 am
Мнения: 2256
Местоположение: Монтана
Въпроса ти беше за постояннотоков и завърши с променливо токов.
Постояннотоковият се регулира с промяна на напрежението /най-лесно/.
Променливо токовият се регулира с промяна на честотата и с промяна на така наречените чифтови полюси. Статорната намотка е разделена на секции и чрез превключването им се променят чифтовете - n = 60f/p, където n са оборотите, f е честотата - 50Hz стандартно, а p са чифтовите полюси /2 полюса= 1р, 4полюса=2р и т.н./. За плавно регулиране и голям въртящ момент, се използват колекторни променливо токови двигатели, при които се променя съпротивлението във веригата на ротора.
Колекторните двигатели могат да работят на прав или променлив ток.

_________________
Да живееш-това е хубаво. Да живееш хубаво-това е още по-добре.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 6:18 am 
Offline
Почти Безобиден
Аватар

Регистриран на: Пет Авг 21, 2009 3:34 pm
Мнения: 3832
Местоположение: т. D, най-близката до т. C...
@Johny Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.

_________________
Полека! На мен жена ми е казала да не бързам, когато свърша тогава!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 8:12 am 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Мар 16, 2009 6:40 pm
Мнения: 533
Местоположение: Варна
ArturDent, Би ли посочил линк, да почете автора на тема, а и останалите как става това с регулуране на възбуждането на правотоков двигател, защото си мисля, че при намаляне на възбуждането и непроменящо се напрежение двигателят се доближава до намотка "накъсо". А с постоянни магнити са не двигателите за детски играчки, а тези от които се изисква по-голяма мощност.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 8:58 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Мар 24, 2010 12:28 pm
Мнения: 116
Местоположение: Варна
Значи, малко факти за постояннотоковите машини с независимо възбуждане:

На тази картинка е дадена естествената характеристика на такава машина (т.е. при номинално захранващо напрежение, номинално възбуждане и без допълнителни съпротивления) - омега 0 е скоростта на празен ход при номинално захранващо напрежение.
Изображение

Като се натовари двигателя (М е съпротивителния момент) скоростта му намаля, т.е. омега се "премества" надясно по характеристиката. За определено механично натоварване на двигателя се установява определена скорост.

Математически изразено това е:
Изображение
омега е скоростта на въртене
Uн е захранващото напрежение
C е константа на машината, т.е. не се променя
Фн е номиналното възбуждане
i е тока на ротора
Rя е съпротивлението на ротора

Следователно:

Ако се намали възбуждането, скоростта на празен ход ще се учеличи, тъй като Фн е в знаменател (гледайте лявата графика... дясната се отнася за същото, но там е по дълго за обяснение :wink: ).
Изображение

Ако към ротора се включат допълнителни резистори, характеристиката става по-полегата - получават се семейство изкуствени характеристики. Това е така, защото първата част от формулата (Uя/C.Фн) определя скоростта на празен ход, т.е. омега 0, а втората част на формулата определя наклона на характеристиката (i.Rя/C.Фн). Няма да се впускам в обяснения защо е така :)
Ето, това което написах по-горе на картинка (лявата графика):
Изображение

При промяна на захранващото напрежение (при номинално възбуждане) се получават характеристики над и под естествената, които са успордни на нея (дясната графика на горната картинка).

Последния начин за регулиране е най-добър - загубите са малки и се запазва "твърдостта" на характеристиката, т.е. като се натовари двигателя, скоростта му не пада значително.

Това е съвсем общо по темата, без да изпадам в подробности. Надявам се да съм бил полезен...


Последна промяна iavord на Чет Авг 12, 2010 9:12 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 9:12 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Мар 24, 2010 12:28 pm
Мнения: 116
Местоположение: Варна
ArturDent написа:
Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
При днешните цени на силовата електроника не е. Само за пример - регулатор за 110kW мотор е под 7000 лева, което за тая мощност си е далавера :)
А, в домашни условия 220 Волтов постояннотоков двигател може с един дърт латер и един гръц да се регулира.
ArturDent написа:
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
Наскоро възстановявах едно сливенско моторче с постояннотокови магнити... Да ти кажа хич не е за играчки - върти като диво животно.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 9:12 am 
Offline
специалист

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 8:23 pm
Мнения: 617
Местоположение: Пловдив
Ето ви материали за постояннотокови мотори, ако искате мога да ви снимам и за променливотокови :) а Явор ме изпреварил :)


Прикачени файлове:
12082010819.jpg
12082010819.jpg [ 95.97 KiB | Прегледано 9696 пъти ]
12082010821.jpg
12082010821.jpg [ 73.42 KiB | Прегледано 9696 пъти ]
12082010822.jpg
12082010822.jpg [ 48.48 KiB | Прегледано 9696 пъти ]
12082010823.jpg
12082010823.jpg [ 68.96 KiB | Прегледано 9696 пъти ]
12082010824.jpg
12082010824.jpg [ 60.39 KiB | Прегледано 9696 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 9:13 am 
Offline
специалист

Регистриран на: Сря Мар 04, 2009 8:23 pm
Мнения: 617
Местоположение: Пловдив
......


Прикачени файлове:
12082010825.jpg
12082010825.jpg [ 58.5 KiB | Прегледано 9691 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 4:35 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Фев 22, 2007 10:35 am
Мнения: 2256
Местоположение: Монтана
В допълнение към казаното до тук да добавя, че постоянно токов двигател със серийно /последователно/ възбуждане, никога не трябва да се оставят без товар, защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне. За това винаги се използва твърда връзка, а не ремъци.
Но за целите на направи сам, много се разпростряхме. Нека питащият да даде конкретно задание и тогава ще умуваме.

_________________
Да живееш-това е хубаво. Да живееш хубаво-това е още по-добре.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 5:48 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Юни 04, 2009 12:17 pm
Мнения: 1671
Местоположение: най голямото село
Ако се върнем към заглавието на темата : Как се регулират оборотите на постоянно токов двигател /това за еднофазен- все едно не сме го прочели/ и да обобщим теоритичния отговор. Той е:
Има три начина на регулиране на скоростта
1.Чрез изменение на мрежовото напрежение-Рядко се прилага
2.Чрез изменение на съпротивлението на котвената верига.Свързано е със загуби и влошаване кпд на двигателя
3.Чрез изменение на потока, т.е. чрез изменение на възбудителния ток
Това го пише в учебниците..
:)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 6:09 pm 
Offline
Почти Безобиден
Аватар

Регистриран на: Пет Авг 21, 2009 3:34 pm
Мнения: 3832
Местоположение: т. D, най-близката до т. C...
Johny написа:
..., защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне...

По-точно отиват към безкрайност....

И сега как да регулираме оборотите на един постояннотоков монофазен двигател ?

_________________
Полека! На мен жена ми е казала да не бързам, когато свърша тогава!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 6:50 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Фев 22, 2007 10:35 am
Мнения: 2256
Местоположение: Монтана
Това и аз снощи го видях, но после забравих за него. Да се надяваме, че човека ще каже дали е монофазен или постоянно токов ел. двигателя.

_________________
Да живееш-това е хубаво. Да живееш хубаво-това е още по-добре.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Авг 12, 2010 9:08 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Съб Авг 15, 2009 6:28 pm
Мнения: 124
Местоположение: София
Благодаря ви за изчерпателните отговори!
Ако имате желание, може да напишете накратко и за регулирането при променливотоковите еднофазни ел. двигатели, като изключим метода с честотния регулатор.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Съб Апр 30, 2011 9:09 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Юни 22, 2009 9:17 pm
Мнения: 432
Местоположение: pernik
Естествено електрониката е най-доброто.
-широчинноимпулсен модулатор за правотоковите, до 48, за 220 с тиристор, ще ти изпратя схеми. може и с резистор.
-честотен регулатор за променливотоковите, доста е трудно и нямам схема но в абсорбатора е направено също с резистор - за малка мощност става.

_________________
Енергията е навсякъде около нас, просто трябва да я уловим


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Re:
МнениеПубликувано на: Съб Апр 30, 2011 9:29 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Чет Фев 24, 2011 3:06 pm
Мнения: 126
Местоположение: София
bridge написа:
Благодаря ви за изчерпателните отговори!
Ако имате желание, може да напишете накратко и за регулирането при променливотоковите еднофазни ел. двигатели, като изключим метода с честотния регулатор.



Под променливотоков двигател вероятно имаш впредвид един от най-разпространения вид - асинхронния двитател. При тези двигатили най добре се регулират оборотите с честотен преобразувател (както ти казаха колегите по-горе). Оборотите на такъв двигател могат да се регулират и с промяна на напрежението, но в този случай въртящият момент рязко пада с понижаване на оборотите (мека характеристика), така че този способ не се препоръчва за сериозни цели.

Иначе променливотокови двигатели са и универсалните двигатели, които могат да работят и с променлив и с прав ток. Пример за такъв вид двигатели - двигатели на дрелки, ъглошлайфове, автомобилни стартери и т.н.
На този тип двигатели оборотите добре се регулират с промяна на захранващото напрежение.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 09, 2011 6:06 am 
Offline

Регистриран на: Нед Мар 20, 2011 7:32 am
Мнения: 3
ЗДРАВЕЙТЕ !! аз съм нов в тук но имах много голям проблем с един двигател "Асинхронен" ще го ползвам за отопление на камина обаче изниква следния проблем той духа страшно силно четох из форуми из фирми за регулатори и тн. има регулатори които струват по 300 лева, не си струва моторът ми струва 290, някак си не се връзват нещата .Тогава започнах с експериментите и да се допитвам до този и онзи то не бяха магазини консултанти и какво ми предлагат все димерни ключове за осветление и вентилатори, имам, ама не стават МОТОРЪТ ВСЕ ТАКА ПРИ НАМАЛЯВАНЕ НА ОБОРОТИТЕ ''БУЧИ АМА БУЧИ'' СМЕНИХ КАКВИ ЛИ НЕ ключове пробвах и от 80,90 лева,какво ли не и накрая на един приятел му светна идеята да пробваме с крушки стана ама е много не комфортно излъчват топлина и са обемисти няма къде да се скрият тогава на мен ми хрумна идеята да пробвам с ''''ДРОСЕЛИ'''' МНОГО ЕФТИНО И безопасно поне така си мисля.


1 махнахме бученето
2 топлината има я но намерих решение и за това сложих дроселите на тръбата за студен въздух и това се промени
3 вентилатора намаля до нужните ми обороти които исках винаги мога да ги дигна или сваля с една бърза корекция на дросел
4 благодаря на всички за търпението което отделихте да прочете те това което съм написал


мисля че и така ще се удължи малко живота на двигателя

А забравих да кажа че вентилатора е турбинен 160w и вдига чудните 2768 оборота.ако някой има следния проблем може да пробва и да се увери сам че става но за малак вентилатор от рода на 17w е по добре да си вземете димерен или тиристорен ключ

Дано да съм помогнал на всички
:проба: :-D


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 10, 2011 7:48 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Апр 20, 2009 8:47 am
Мнения: 1421
Местоположение: Сливен
a kak ги свързваш дроселите ,колко вата са

_________________
1-в българия има запас от идиоти поне за 100 години
2-и днес мисленето особенно ме затруднява


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Нед Сеп 11, 2011 5:38 am 
Offline

Регистриран на: Нед Мар 20, 2011 7:32 am
Мнения: 3
moimoimoi написа:
a kak ги свързваш дроселите ,колко вата са




ами връзваш ги само към фазата или нулата при мен е към фазата защото на нулата мие терморегулатора за температурата
ами единия е 40 а другият трябваше да е 20 ама няма затова е 18wноеите дросели са такива и става 58вата заедно ако искаш мога да снимам и пратя


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Пет Окт 11, 2013 9:24 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Пон Сеп 02, 2013 9:57 am
Мнения: 170
Колеги, имам въпрос за едно асинхронно моторче на вътрешно тяло на климатик.

Взех си резервно, но го пробвах на платката само и видях че върти- но не се вижда разлика в отделните скорoсти, понеже тя е твърде малка.
Гледам в сервизната документация и ми прави впечатление че моторчето на турбината се върти с разлика от по 150-200 оборота между различните скорости -1220-1100-850. Та тази разлика в оборотите трудно може да се види, когато не е закачен към турбината.
Понеже старото го накарах да работи без да тропа и реших да го оставя да работи докато се разтропа пак, а новият го оставих в кутията и го пробвах само към платката без турбината да е свързана.
Интересното ми е как се регулират тук тия три скорости, и ако на новото моторче нещо не му е в ред, дали ще върти изобщо.
Работният кондензатор е на платката.

Старото моторче върти на импулси, но там виждам разликата в покачването на оборотите-то засилва и намалява постоянно и когато е свързано към турбината се върти монотонно.
Новото моторче -се върти с една монотонна скорост без турбината според това което виждам, като усилвам от дистанционното.
Ще сложа и схема на моторчето.

Специалиста от когото взех документацията каза че не знаел защо едните моторчета се въртели на инпулси, а другите посточнно, но било така.

В моторчето има и датчик на ХОЛ за оборотите-но той е на отделна троика-букса.
Основната букса се състои също от три кабела естествено.

Притеснява ме да не е прецакан новия мотор и като го монтирам на климата някога да го разбера тогава.
Щото 5 пъти го разглобявах и когато старият го оправих, нямах повече психическата сила пак да го подменям.

Изображение


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 39 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 6 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
POWERED_BY
Направи сам