trichko.bg

НаправиСам.bg

Майстори сам с форума на НаправиСам.bg
Бигор-ИН Метални Керемиди и Улуци   Конструктори ЛЕГО на уникални цени   Сублимация.BG   LED осветление   
Дата и час: Пет Авг 01, 2014 3:30 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 42 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: Съб Мар 04, 2006 3:36 pm 
Искам да си засядя овошки на вилата кога и как да го направя, има ли нещо по специално ?


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Мар 04, 2006 3:42 pm 
На маркираните места се извършва изкопаване на дупките. Добре е същото да се извърши няколко седмици преди засаждането. При изкопаването на дупките се съобразяваме със следното:
при тежки и нериголвани почви ширината и дълбочината са големи до 1 м на 60 - 70 см.
при леките и риголвани почви ширината може да бъде намалена на 40 - 50 см и дълбочина също на 40 - 50 см.
При самото засаждане трябва да осигурим добро уплътняване на почвата около корените. Това извършваме чрез поливане и леко притъпкване, за да не се допусне въздух и празни пространства около корените, което би причинило плесенясване и загниване на корените.
Сместа при запълване на дупките трябва да бъде от 1 кофа оборски тор, две кофи почва и минерални торове. Сместа се разбърква добре, разстила се на дъното и върху нея се поставят да седнат корените на дръвчето на дълбочина 10 - 15 см от повърхността на почвата.
При дръвчетата със слаба коренова система и на вегетативна подложка дълбочината е около 5 - 10 см. По-голямата дълбочина води до задушаването на кореновата система, а плиткото засаждане - до подсушаване на корените. След засаждането и притъпкването се застила на повърхността около корените една кофа
оборски тор под формата на венец. С това се поддържа рохкава повърхност на почвата и запазване на влагата.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Мар 04, 2006 3:45 pm 
Новозасадените дръвчета се привързват към колчета за предпазване от прикършване и полягане. Костилковите дръвчета се напръскват с бордолезов разтвор за запазване бъдещата листна маса от къдравост и сачмянка.
През пролетта се извършват по-чести поливки, за да осигурим добро прихващане. Желателно е след поливките да се извършва леко окопаване и разрохкване на влагата и предпазване от плевели.
На новозасадените дръвчета се извършва резитбата на коронката съобразно приетата формировка. През пролетта след наличието на прираст от 10 - 15 см се извършва филизене за оформяне на коронката съобразно желаната формировка. При наличието на необходимите скелетни клончета водачът се оставя за образуване на следващите скелетни клони.


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Мар 04, 2006 3:57 pm 
Offline
Site Admin
Аватар

Регистриран на: Вто Ное 15, 2005 8:50 am
Мнения: 2568
Местоположение: София
Е точно тука никакъв ме няма. Аз лично не разбрах кога точно се засаждат овошките и дали за различните видове времето е ралично. Ако имам вила бих си насадил в единя край борова гора, а в други брезички. Доматите, краставиците и репичките ще си ги купувам от пазара. Само се чудя беседката в боровата или липовата горичка да я построя :) :) :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие: Овощарство
МнениеПубликувано на: Съб Мар 04, 2006 5:00 pm 
Offline
майстор

Регистриран на: Чет Дек 29, 2005 8:08 pm
Мнения: 2259
Ето това е една много обширна тема. Чак се чудя от къде да започна? Има доста книги по темата и така с няколко думи е невъзможно да се дадат цялостни съвети. Според мен трябва да се започне с избора на дърветата съобразно големина на парцела, неговото разположение /планина, равнина, изложение и т.н./. За различните райони в страната времето за засаждане може да е различно, в зависимост от климата и температурите. Обикновено то е в края на февруари до средата на март. След като сме купили дръвчето, трябва непосредствено преди засаждането, да го обработим. Обработката се състои в подрязване на кореновата система и върха му. При засаждането да се има в предвид мястото на облагородяването/ калема /, да остане малко над повърхността на почвата и да е ориентирано към южна посока. След това се подрязва върха пак с южно изложение на сряза максимално близо до пъпка или клонче. Бъдещите резидби при оформяне на короната се извършват също в максимална близост до пъпките/ това се прави с цел зарастване на раната от рязането/.
Може би пак ще се включвам, сигурно и със снимки.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 07, 2006 11:23 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Чет Яну 19, 2006 10:44 am
Мнения: 277
Местоположение: СОФИЯ Квартал: ЛЮЛИН 10
Засаждане и отглеждане на ябълкови дръвчета

Ябълката е овощен вид с много голямо стопанско значение за българското овощарство. Тя е една от най-рентабилните и доходоносни овощни култури. В сравнение с другите култури на умерения климат се отличава с голяма родовитост, като дава най-големи добиви. Широкото щ разпространение се дължи на това, че сортовете имат различни срокове на зреене, понасят добре транспортирането, а периодът им на потребление е продължителен поради дълготрайността на голяма част от зимните сортове. Освен за консумация в сурово състояние от ябълките се произвеждат и редица продукти като сушени резени, безалкохолни напитки, вино, пектин и др.
В състава на ябълковите плодове най-важна е групата на разтворимите вещества, а от тях на захарите: фруктоза (средно 8,1 %), глюкоза (3,8 %) и захароза (3 %). Съдържат и ябълчна и римонена киселина, пектин и са богати на минерални вещества. Да не забравяме и ценните за организма витамини В1, В2, С, Е, Р и РР.
Мястото, на което ще се отглежда ябълката или ще се създава ябълкова градина, трябва да отговаря на определени климатични и почвени условия. От климатичните фактори най-голямо значение има топлинният режим, особено минималните температури и късните пролетни студове и слани, както и тяхната честота. Ябълката е една от най-студоустойчивите овощни култури и понася студове до –30 °С. Тя е особено взискателна към количеството на валежите, които у нас обикновено са недостатъчни през юли, август и отчасти – септември. Поради високата й устойчивост на студ ябълката е подходяща за отглеждане на почти всякакъв вид терени. Не са препоръчителни единствено ниските затворени котловини, защото студеният въздух пада надолу по склоновете им и се задържа в ниските места. От значение е и надморската височина – оптимално добрите условия са до 800 m, като над 600 m трябва да се имат предвид ранните есенни слани, забавящи вегетационния период. На такива места не бива да се засаждат къснозреещи сортове.
Ябълката се развива нормално и плододава добре на достатъчно дълбоки (над 100 cm) влагоемни и богати с хранителни вещества почви. Освен типа на почвата, голямо значение за мощното развитие на кореновата система има и нейната пропускливост. Вредно влияние оказват водонепропускливите почви, тъй като те са бедни на кислород, и корените на дръвчетата се задушават и умират. Пропускливостта на долния почвен слой трябва да бъде умерена, на не и силна, в противен случай бързо изсъхва. Нивото на подпочвените води не бива да е по-високо от 1,5 m до повърхността. За ябълкова овощна градина не са препоръчителни места, чиито подпочвени води, макар и за кратко, се покачват по-високо от 80 cm до повърхността. При такива условия пръстта трябва предварително да се дренира. Доколко почвата на дадена местност е подходяща за отглеждане на ябълкови дървета, най-добре може да се съди по съществуващите насаждения и по-точно по тяхната сила на растежа, дълготрайността и родовитостта им, като се вземе предвид и прилаганата агротехника. Когато се създава овощна градина на мястото на изкоренена стара, трябва да се има предвид, че след костилкови могат да се засаждат семкови овощни видове, напримар ябълка след череша. Най-малко 20 години след изкореняване на ябълки обаче може да се създаде ново насаждение от същия вид. По този начин ще се избегне вредният ефект на почвената умора.
Правилният избор на подходящ сорт е първото най-важно условие, от което зависи успешното отглеждане на ябълковата култура. Всички сортове са самонеоплождащи се, но някои са „добри“, а други – „лоши“ опрашители. Добри резултати се получават, когато 4, 6 или 8 реда от „лош“ се засаждат до най-малко 2 реда „добър“ опрашител. Още по-добре е, когато се използват едновременно цъфтящи различни сортове „добри“ опрашители. Така няма да се стигне до безплодие на един или друг сорт в случай, че някой от тях встъпва в по-късно плододаване, не цъфти ежегодно или е по-малко дълголетен.
Продължителността на живота на ябълковите дървета е в зависимост от сорта, подложката, външните условия и прилаганата агротехника. Колкото даден сорт встъпва в плододаване по-рано, толкова продължителността на живота му е по-малка и обратно. Средната продължителност на живота на ябълковото дърво върху силнорастяща подложка е 40–50 години, а върху слаба – 15–25 години.
В зависимост от годишния сезон, през който зреят, ябълките се делят на летни, есенни и зимни. Летните узряват през юли–август, а консумативна зрялост придобиват още на самото дърво или наскоро след беритбата. Съхраняемостта им обаче е малка – около 10 дни. При есенните сортове беритбената зрялост настъпва през втората половина на август до началото на септември, а потребителната – 15–30 дни по-късно. Зимните сортове пък се берат през септември–октомври, а консумативната зрялост се достига 2–5 месеца по-късно, като някои от тях издържат до късна пролет. Те са и най-многобройните, най-широко разпространените и важни ябълкови сортове.
Тук ще ви запознаем накратко с някои от най-често използваните в България сортове:
„Молиз Делишез“. Плодовете му узряват обикновено в периода 15–20 юли. Те са едри до много едри, заоблено конични, с размит и на ивици червен цвят, сладки, ароматни и с много добро качество. В хладилни условия плодовете се съхраняват до 3 месеца. Опрашители – „Старкримсон“, „Грени Смит“, група „Златна превъзходна“.
„Прима“. Плодовете узряват в периода 20–25 август. Те са средно едри до едри, заоблено конични, тъмночервени, сладко-кисели, с добро до много добро качество. Съхраняват се до 3 месеца в контролирани условия. Опрашители – „Виста бела“, „Молиз делишес“, „Флорина“.
„Джонатан“. Плодовете обикновено узряват в периода 5–15 септември. Средно едри са, тъмночервени, често с ръждиви повлекла, освежаващо кисели, ароматни, с много добро до отлично качество. В хладилни условия се запазват 5–6 месеца. Опрашители – вариететите на „Червена превъзходна“ и „Златна превъзходна“, „Златна пармена“.
„Старкримсон“. Плодовете узряват в периода около 10–20 септември. Те са средно едри до едри, кълбовидно-конусовидни до удължено-конусовидни, почти изцяло тъмночервени, сладки, ароматни, с много добро качество. В контролирани хладилни условия се съхраняват до 6–7 месеца. Опрашители – „Молиз делишес“, „Прима“, „Озарк голд“, групата „Златна превъзходна“, „Грени Смит“.
„Купър 4“. Плодовете обикновено узряват в периода 15–20 септември. Трудно се различават от плодовете на „Старкримсон“ и опрашителите са същите.
„Ервин Баур“. Плодовете узряват в периода 15–20 септември. Те са средно едри, кълбовидно-конусовидни с размит и на ивици червен цвят, сладко-кисели с добро до много добро качество. В хладилни условия се запазват до 6–7 месеца. Опрашителите са неустановени.
„Глостер 69“. Плодовете обикновено узряват през периода 20–30 септември. Те са средно едри, заоблено-конични, почти изцяло тъмночервени, сладко-кисели, с много добро качество. Съхранени в хладилни условия се запазват 6–7 месеца. Опрашители – „Прим руж“, „Златна пармена“, групата „Златна превъзходна“, „Мелроуз“, „Грени Смит“.
„Смути“. Узрява в периода 20–30 септември. Плодовете са средно едри до едри, заоблено-конични, жълти, сладки до слабо кисели, ароматни, с много добро до отлично качество. Запазват се в хладилни условия около 6 месеца. Опрашители: „Мализ делишес“, „Прима“, „Прим руж“, група „Червена превъзходна“, „Мелроуз“, „Айвания“, „Грени Смит“.
„Белголден“. Узрява в периода 20–30 септември. Плодовете са средно едри до едри, кълбовидно-конични до удължено-конични, жълти, понякога с руменец, устойчиви на ръждивост, сладки до слабо кисели, ароматни, с много добро качество. Запазват качествата си до 6 месеца в хладилни условия. Опрашителите са като на „Смути“.
„Моспър Голден“. Плодовете обикновено узряват в периода 20–30 септември. Те са средно едри до едри, кълбовидно-конични, жълти, сладки до слабо кисели, ароматни с много добро до отлично качество. В хладилни условия се съхраняват до 6 месеца. Опрашителите са като на „Смути“.
„Мелроуз“. Плодовете обикновено узряват в периода 25–30 септември. Те са средно едри до едри, плоско-заоблени до кръгло-конични, тъмночервени, сладко-кисели, с лек аромат и много добро качество. В хладилни условия се запазват за около 6 месеца. Опрашители – „Златна пармена“, група „Златна превъзходна“, „Глостер 69“.
„Муцу“. Узряват в периода 25–30 септември. Те са едри до много едри, заоблено-конусовидни, жълти, устойчиви на ръждивост, сладки до слабо кисели, ароматни, с много добро качество. В хладилни условия се запазват до 6–7 месеца. Опрашители – групите „Червена превъзходна“ и „Златна превъзходна“, „Прима“, „Грени Смит“.
„Шарден“. Плодовете узряват в периода 1–5 октомври. Те са много едри, жълти, баз ръждавини, слабо кисели, с много добро качество. В хладилни условия се запазват до 6 месеца. Опрашители: „Червена превъзходна“, „Златна пармена“, „Прима“, „Мелроуз“, „Грени Смит“.
„Фуджи“. Узрява в периода 5–10 октомври. Плодовете са средно едри, плоско-кълбовидни до кълбовидно-конусовидни, покрити с размит и на ивици червен цвят, сладки, ароматни, с много добро качество. В хладилни условия издържат 6–7 месеца. Опрашители – „Джонатан“, група „Златна превъзходна“, „Грени Смит“.
„Грени Смит“. Плодовете обикновено узряват в периода 20–30 октомври. Те са срено едри, кълбовидно-конусовидни, наситено зелени, сладко-възкисели, с добро до много добро качество. В хладилни условия плодовете се запазват 7–8 месеца. Опрашители: „Молиз делишез“, групите „Червена превъзходна“ и „Златна превъзходна“, „Мелроуз“, „Айвания“.
„Либърти“. Плодовете обикновено узряват в периода 10–20 септември. Те са средно едри, кълбовидни до заоблено-конусовидни, почти изцяло тъмночервени, възкисели, с много добро качество. Опрашителите са неустановени.
„Джонаголд“. Узряват в периода 20–30 септември. Плодовете са средно едри до едри, жълтозелени с червени ивици, сладко-кисели, ароматни, с много добро качество. Опрашителите са неустановени.
„Демократ“. Плодовете узряват в периода 25 септември–5 октомври. Те са средно едри, плоско-заоблени, тъмночервени, сладки, слабо ароматни, с добро качество. Плодовете запазват качеството си в хладилни условия 7–8 месеца. Опрашители – неустановени.
„Старк“. Узряват през периода 1–5 октомври. Плодовете са средно едри, заоблено-конусовидни, зелени, със слаб кафяво-розов руменец на ивици, сладко-кисели, със сравнително добро качество. Плодовете се съхраняват в хладилни условия 6–7 месеца. Опрашителите са неустановени.
За по-добра организация на дейностите, свързани с отглеждането на ябълковите насаждения, е добре предварително да се предвидят места за пчелни кошери, плодохранилища, навеси и пътища, осигуряващи достъп на техниката, която ще се използва. Подходяща посока на разположение на редовете е север-юг, защото така най-добре се използва слънчевото греене. Ако ще се прилага гравитачен метод на напояване, дръвчетата трябва да се засадят на наклонена повърхност, като редовете се ориентират по посока на наклона. При капково напояване наклонът не оказва влияние.
Разстоянието на засаждане при ябълковите сортове, присадени върху слаборастящи подложки (М 9 и ММ 106), е 3,5–4 m между редовете и 1,5–2 m в реда. При по-силно растящите сортове (на подложка ММ 106 и ММ 111) разстоянието между редовете трябва да бъде 4,5–5 m, а в реда – 2,5–3 m.
Опрашването на ябълковите дървета в основни линии се извършва от пчелите. За всеки 10 дка са необходими по 2 пчелни семейства. Добре е кошерите в една група да са 40–50 броя, а разстоянието между отделните групи да е 600 m.
Подготовката за засаждане на ябълкови дръвчета трябва да започне с внасяне на двоен суперфосфат по 90 kg/дка и калиев сулфат по 60 kg/дка. Риголва се на дълбочина 60–70 cm или се изорава на 35 cm. След риголването се внасят по възможност 3–4 тона оборска тор, която се заорава на дълбочина около 20 cm. Подготвеното място се маркира, след което се изкопават посадъчните дупки с размери 60х60х60 cm. Есенното засаждане дава по-добри резултати от пролетното. При положителни температури може да се извърши и през зимните месеци. Ако мястото не е наторено предварително, това се извършва при засаждането. Желателно е смес от 1 кофа разложен оборски тор със 100–150 g двоен суперфосфат и около 60 g калиев фосфат да се размеси с почва, след което с тази смес да се запълни дупката до 30 cm под почвената повърхност. Преди засаждането раните на по-дебелите корени се опресняват. Точното място на засаждане на дръвчето се определя със садилна дъска. Дълбочината на засаждане трябва да бъде такава, каквато е била в разсадника – присадката да е на 5–6 cm над почвената повърхност. След засаждането всяко дръвче се полива с около 20 l вода. Направеният околостъблен кръг се допълва с оборска тор или почва, за да се намали изпаряването на водата, и да поеме повече влага от дъждовете.
Най-подходящата схема за поддържане на почвената повърхност на ябълковата градина е черната угар. Осъществява се чрез есенна оран на 14–16 cm през вегетационния период. Разрохкването на горния почвен слой подобрява водния и хранителен режим на почвата и унищожава плевелите. В междуредията на младите ябълкови градини могат да се отглеждат бобови култури, лук, ранни картофи и др. Не е препоръчително отглеждането на култури, които се поливат до късна есен, защото влагата през този период удължава растежа на ябълковите дървета и намалява студоустойчивостта им. Засяването е на 1 m от редовете на дърветата, след 3–4 години отглеждането трябва да се преустанови, а почвата да се поддържа с черна угар.
За нормалния растеж и развитие на ябълката от голямо значение е напояването. Тя се нуждае от почти два пъти повече вода, отколкото са валежите у нас, особено през юли и август. Поливната норма при младите дръвчета е 30–40 m³/дка, а при встъпилите в пълно плододаване – от 60–80 m³/дка. Напояването на леките почви е с по-малко количество вода, но по-често и обратно. Първите две години след засаждането поливането може да се извършва в околостъблените кръгове. След това се прекарват бразди от двете страни на реда и върху цялото междуредие в зависимост от необходимостта. Разстоянието между браздите варира между 70 cm и 100 cm в зависимост от състава на почвата. В градини с по-голям наклон или недостатъчно равен терен е препоръчително капковото напояване – водата се подава чрез специални устройства в най-наситената с корени зона. При този метод на поливане се пести най-много вода, осъществява се точно дозиране на подаваното количество съобразно потребностите на културата, намалява се изпарението поради по-малката навлажнена площ, предоставя се възможност за внасяне на торове с поливната вода и за пълно механизиране и автоматизиране на напоителния процес.

Инфо: БЪЛГАРСКА ГРАДИНА

_________________
БЪЛГАРИ-ЮНАЦИ !


Последна промяна KIBRIT на Вто Сеп 18, 2007 11:54 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 07, 2006 1:29 pm 
Offline
майстор

Регистриран на: Чет Дек 29, 2005 8:08 pm
Мнения: 2259
KIBRIT написа:
Засаждане и отглеждане на ябълкови дръвчета

Ябълката е овощен вид с много голямо стопанско значение за българското овощарство. Тя е една от най-рентабилните и доходоносни овощни култури.

И т.н......



Съжалявам, нямах търпението да чета преписвани книги! Извинявам се много.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 14, 2006 5:59 pm 
Offline
майстор

Регистриран на: Нед Фев 12, 2006 1:26 pm
Мнения: 1845
някои ,да ми каже праскова как се реже ,но с 2-3 изречения . Също и арония и смокиня . пак накратко. Може и снимка.Страх ма е от тая праскова. то е нахално но и капини?


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Мар 14, 2006 9:22 pm 
Offline
Администратор #2
Администратор #2
Аватар

Регистриран на: Чет Ное 17, 2005 5:43 pm
Мнения: 348
Местоположение: София
Доста добра статия.

_________________
Внимавай какво си пожелаваш, защото може да се случи..

Моят Скайп!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Май 10, 2006 10:55 pm 
въпреки преписана, статията за ябълките е много добра и пълна
не всеки открива топлата вода
благодаря за труда, които си си направил и си спестил на другите


Върнете се в началото
  
 
 Заглавие: овошки
МнениеПубликувано на: Чет Яну 04, 2007 10:33 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Чет Май 11, 2006 7:15 am
Мнения: 65
Местоположение: чИРПАН
:-D
ЧНГ на всички!
сега за овошките!
1 зависи от климата кво ша върви
2 каква е почвата
3 дали има вода
4 за кво ще ти трябват -хам -хум или ракия
5 дали ти се работи после или нещо по мъртителско :-D
в общи линии е това!
не съм агроном но имам 100-на дръвчета сливи -Стенли на 5 година
ужас миналата година -няма обиране та ракия та компоти та сладка
пък сега и ЕС лошо за варенето не е 200-300кг сън не ме хваща за тая година кво ша ги правя :sad:
айде успех на мераклиите за работа :-D
ако има въпроси насреща съм-било за зажаждане на сливи -отглеждане-ПРАВЕНЕ НА РАКИЯ!

_________________
обичам да питам с риск ! да изглеждам ТЪП!


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2007 6:13 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 5:28 pm
Мнения: 2
здравейте,
с един колега решихме да опитаме в свободното си време, на терен от около 2 декара да засадим овошки за да изкараме някой страничен лев. Лаик съм все още в тази област, но смятам че е много интересно, и в тази връзка въпросът ми е:
Какви дръвчета да засадим предвид това че земята в е близост до река Дунав и какво изисква отглеждането им?

Моля за съвети от всички.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2007 8:48 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Вто Май 01, 2007 8:13 pm
Мнения: 70
kristian написа:
здравейте,
с един колега решихме да опитаме в свободното си време, на терен от около 2 декара да засадим овошки за да изкараме някой страничен лев. Лаик съм все още в тази област, но смятам че е много интересно, и в тази връзка въпросът ми е:
Какви дръвчета да засадим предвид това че земята в е близост до река Дунав и какво изисква отглеждането им?

Моля за съвети от всички.

Производител съм на посадъчен материал.По долу поствам кратък материал който давам на кандидат клиентите си..дали от мен ще купят или от друг важното е да не се Набутат:)

СЪЗДАВАНЕ НА НОВА ОВОЩНА ГРАДИНА


При създаването на нова овощна градина се изисква предварително да се проучат агроекологичните условия на района, от които зависи както изборът на видовете и сортовете за засаждане, така и провеждането на агротехническите мероприятия. Различните овощни видове и сортове имат определени изисквания към климатичните и почвените условия. С оглед на тези специфични изисквания, трябва да се направи точна преценка кои овощни видове и сортове биха могли да се отглеждат на дадено място. Такава преценка се прави от опитен агроном, специалист по овощарство. За засаждане трябва да се избират видове и сортове, за които е сигурно, че при дадените условия ще виреят и плододават добре и ще дават качествена продукция. След като се уточнят сортоподложковите комбинации, за необходимото количество овощни дръвчета се прави заявка при лицензиран производител на посадъчен материал. Тази заявка е желателно да се даде в годината, предхождаща създаването на овощната градина. Това е особено важно при създаване на насаждения от нови или не толкова разпространени сортове, както и при изисквания на почвения тип към определена подложка.
Важен момент е предварителната подготовка на почвата, която включва: унищожаване на плевелната растителност с подходящи хербициди; предпосадъчно торене с оборски тор, фосфорни и калиеви торове, в зависимост от почвения анализ; риголване на дълбочина 60-70 см; подравняване на площта. Уточняват се разстоянията и схемите на засаждане, след което се пристъпва към маркиране, като се използват земемерни уреди или жалони. Определянето на точното място на всяко дръвче е най-добре да се извърши с маркирана тел. Изкопаването на посадъчните ямки се извършва ръчно или механизирано с размери 55-60 см в диаметър и около 50 см дълбочина. Когато не е извършено запасяващо торене, при самото засаждане на дръвчето се тори, като във всяка ямка се внася по 1 кофа оборски тор, около 150-200 г троен суперфосфат и 80-100 г калиев тор / количествата са в зависимост от почвения анализ/.
Най-подходящото време за засаждане на всички овощни видове /с изключение на ореха/ е есента след листопада, до настъпването на студовете. При невъзможност засаждането да се извърши през есента, то се отлага през пролетта, като трябва да приключи до набъбването на пъпките.
Преди самото засаждане, се извършва опресняване на корените до здрава тъкан, след което се потапят в разтворена паста на препарата тераует, който влияе положително върху прихващането на дръвчетата. Засаждането се извършва от двама работници, като единият държи дръвчето, а другият насипва почвата и притъпква отвън на вътре като дръвчето се стръсква 2-3 пъти и се притъпква отново. Дръвчето се поставя така, че изпъкналата част в мястото на присаждане да сочи на север/или зоната на преобладаващите ветрове/, като мястото на присаждане остава винаги над повърхността на почвата./Рис. 1/. Ако мястото е ветровито, откъм страната на преобладаващите ветрове се забива колче, за което се привързва новозасаденото дръвче. Накрая се прави околостъблена чаша и се полива с 1 кофа вода. Един-два дни след засаждането се извършва мулчиране със суха почва, за де се предпази от напукване. При засаждане през есента, дръвчетата се съкращават през пролетта, преди да се развият пъпките, а при пролетно засаждане- се съкращават веднага след засаждането. За предпазване от гризачи през есенно-зимния период, новозасадените дръвчета се увиват с хартия или други подходящи материали. Ако увивните материи са плътни, трябва да се премахнат през пролетта, а ако се използва специална мрежа, тя остава около ствола няколко години.
Първата резитба за формиране на дръвчетата се извършва в края на зимата и пролетта.


На втората рисунка изпращам скица на парцел от 50-60 дка за взимане на почвена проба за анализ. Точките са съответните дупки, от които трябва да се вземе почва. Взема се от две дълбочини- от 0 до 30 см и от 30 до 60 см, всяка по около 1 кг почва. Ако парцелът е под 10 дка се взема проба от 2-3 места, разбира се от две дълбочини.
Чакам въпроси.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 17, 2007 9:04 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Вто Май 01, 2007 8:13 pm
Мнения: 70
ето и картинките :-D


Прикачени файлове:
garden.jpg
garden.jpg [ 96.15 KiB | Прегледано 44158 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 18, 2007 11:54 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Вто Май 01, 2007 8:13 pm
Мнения: 70
emil_v r написа:
някои ,да ми каже праскова как се реже ,но с 2-3 изречения . Също и арония и смокиня . пак накратко. Може и снимка.Страх ма е от тая праскова. то е нахално но и капини?

Резитбата зависи от възрастта на дръвчето и формировката /чаша, вретено...../
Така не може да се обясни - сега нямам време но ще се опитам да постна общите принципи при резитбите :-D


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 18, 2007 6:17 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 5:28 pm
Мнения: 2
Благодаря за изчерпателната информация, но съм сигурен че има още доста неща, за които дори не се досещам и да питам.
Има ли някакъв сайт на който мога да открия опитни агрономи, с които да осъществя контакт за евентуално изследване на почвата от парцела, който мислим да разработим.
И последен въпрос, виждам че "farmera" е специалист, в тази връзка, в момента, на пазара, кои овошки са най-рентабилни. Питам от чисто любопитство, стана ми ясно, че ще садя в зависимост от почвата, така че...


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 19, 2007 12:34 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Вто Май 01, 2007 8:13 pm
Мнения: 70
Във всеки областен град има Служба за съвети в земеделието, въпросните служби изпращат взетите проби в тяхната централна лаборатория.Анализа е безплатен/ в деиствителност Ph, azot fosfor i kalii struwa okolo 60lw на проба , така че това е "далавера " отвсякъде.Там имат /трябва да имат/ агроном, икономист и зооинженер.
На Вас ви е необходим агроном и икономист/във връзка с фондовете на ЕС/
В профила ви не видях откъде сте може да познавам някои от тях.
Ние също правим консултации и проекти.
И като искате анализ искаите освен горните неща и "активен калции/ важно е за трайните насаждения , а и не само за тях :-D


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Окт 21, 2007 3:07 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Чет Май 10, 2007 11:35 pm
Мнения: 456
добра тема ...

аз имам малка градинка - 20ина овошки ... сети през разли4ни периоди и разли4ни дръв4ета - абе микс .... търся съвети като цяло за това какво
е правилно и какво не в моя слу4ай ... също и по подрязването

Изображение

_________________
"Sadness for the one who does not realize that the trivial is unworthy, but pity the one who recognises that what is worth is trivial too"
Necromiconikz™


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Окт 21, 2007 5:53 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Вто Май 01, 2007 8:13 pm
Мнения: 70
Съжалявам но сега все още ми е много напрегнато.Има време за резитбите. Мисля да пусна една статиика с повечко сканирани примери -до месец се надявам да е готова.
Ако не ме домързи а и зависи от модераторите мога да кача една рубрика тук-агрокалендар, кой месец какво се пеави, пръскане рязане торене....
Бъдете здрави :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Окт 21, 2007 6:25 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Дек 21, 2005 4:19 pm
Мнения: 456
Местоположение: Харманли
farmera написа:
Съжалявам но сега все още ми е много напрегнато.Има време за резитбите. Мисля да пусна една статиика с повечко сканирани примери -до месец се надявам да е готова.
Ако не ме домързи а и зависи от модераторите мога да кача една рубрика тук-агрокалендар, кой месец какво се пеави, пръскане рязане торене....
Бъдете здрави :)


Дано не те домързи :wink: наистина ще си полезен .
Тъкмо да ти благодаря и за сайтя към който ме препрати за обезаразяването,много полезно четиво.
:prost: БЛАГОДАРЯ


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 42 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
POWERED_BY
Направи сам