НаправиСам.bg

Майстори сам с форума на НаправиСам.bg
Конструктори ЛЕГО   Сублимация.BG   LED осветление 
Дата и час: Съб Дек 20, 2014 6:26 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 43 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 9:19 am 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
Здравейте майсторчета,попадна ми един асинхронен монофазен ел двигател и понеже не е обозначен а аз съм зелен та не мога да го подкарам трябва ми малко помощ :?:

Двигателчето съм снимал тук http://wolves-team.hit.bg/mz/eldv.JPG
Значи от корпуса му както може би се вижда стърчат 6 кабелчета,но не е трифазно а две от кабелчетата са от центробежен прекъсвач който е монтиран в задния край на вала(най-ляво на снимката в кръглото капаче)
А другите 4 кабелчета(белите) са двете намотки.Едната има съпротивление 3 ома а другата 8 ома-и ето тука е моето питане породено от незнание -коя по дяволите е работната и коя пусковата намотка и също така трябва ли на пусковата да вързвам кондензатор фазоизместващ и ако да то колко микрофарадов.
И за завършек но не на последно място ето и данните за двигателя които успях да прочета от изключително пострадалата табелка(мотора е на 50 години)
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.
Ако някой разбира от тия китуци и реши да отдели 5 минути тук във форума да ме просветли за намотките ще съм му благодарен и ще го споменавам със здраве.
Предварително благодаря Virtuozo.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 10:46 am 
Offline
напреднал
Аватар

Регистриран на: Нед Яну 27, 2008 11:51 am
Мнения: 26
Според мен намотката с по-ниско съпритивление е пускова другата е работна пусковата се прекарва през центробежният прекъсвач /ако работи!!!/ и в общи линии това е.
Нека въртенето започне СЕГА :)

_________________
http://gama.us.tt


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 2:16 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
А стига бе вие ме убихте :? понеже в този форум се регистрирах много трудно(чак след 3-4 дена администратора ми даде картбланш) бях пуснал темата в един друг форум за електроника и сега пускам компа и първо влезах там.Та в споменатия форум един човек е отговорил точно обратното а именно че пусковата е с по-голямо съпротивление с цел да се намалял първоначалния голям пясков ток,а сега де??? Някой от двамата греши ама кой?
Това е важно да се изясни защото доколкото знам ако объркам двете намотки след първоначалното пускане на двете заедно след няколко секунди едната ще се самоизключи а другата ще остане да работи и ако тази която остане е пусковата май ще замирише на изгаряло и ще трябва да го нося на бубиньор.
Моля още малко разяснение за да съм по сигурен както и нещо за слагане на кондензатор трябва ли да има или не и ако да то колко микрофарада-пак казвам мотора е 800 вата.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 2:44 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Юли 18, 2007 8:36 am
Мнения: 407
Точно така,пусковата намотка е с по-голямо съпротивление защото е с по-тънък проводник :)

_________________
Един NEUMAN CMV563
http://www.bg-sonic.com/members/about/7 ... orocknroll


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 5:58 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Дек 31, 2007 2:20 pm
Мнения: 1361
Винаги пусковата намотка на двигателя е с по-голямо активно съпротивление от работната намотка. За съвременни еднофазни двигатели пусковата е с минимум два пъти по-голямо активно съпротивление от работната намотка. :)
Съвремените еднофазни двигатели работят основно с кондензатор като фазоизместващ елемент. Кондензатора може да бъде пусков, работен или да има и двата вида.
Като се имат впредвид годинките на този двигател въобще не е сигурно да ли изобщо има кондензатор. :) Възможно е като фазоизместващ елемент да се използва пускова намотка с повишено активно и понижено индуктивно съпротивление. :lol:

Моето предложение е да пробваш да го пуснеш по класическата схема - работна директно, пускова през центробежния изключвател първо без кондензатор. Ако антиката набере обороти нормално значи не му е необходим кондензатор. Ако не се развърти, а само бучи слагаш му пусков кондензатор последователно във веригата на пусковата намотка.

Преди да тръгнеш да пускаш антиката е хубаво да му измериш изолационното съпротивление между отделните намотки и между намотките и корпус с мегер 500V, съпротивление над 500к.ом. е задоволително. Отвори му страничните капаци почисти му намотките, ротора, гресирай му лагерите ако все още са използваеми.
Между другото като му гледам сравнително новите кабелчета с PVC изолация най-вероятно е пренавиван. :lol:


За сега 5те минути изтекоха :lol: ако има още въпроси питай :lol:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 6:12 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Дек 21, 2005 4:19 pm
Мнения: 455
Местоположение: Харманли
Само да добавя към изчерпателния отговор на Милен , ако искаш да промениш посоката ,просто обръщаш захранването на коя да е една от намотките ,пусковата или работната.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 7:38 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
Искренно благодаря на всички отзовали се и специално на Милен който е изнесъл цял урок и то така предаден че дори тиквеник като мен да разбере всичко.
Само че и през ум не ми минава да го тествам с мегер щото първо нямам и второ незнам как се ползва-иначе съм виждал мегер и положително беше по дърт и от моя мотор-представляваше една бакелитова кутия с ръчка за навиване и ако се не лъжа с нея се нагнетяваше(божееее каква дума използвам) :shock: високо напрежение което после се изстрелва по проводниците :-D .Както и да е ще минем и без мегер :idea:
За мотора незнам може и да е пренавиван ама може и да не е щото и изводите на центробежния са от такъв проводник а не виждам смисъл да ги сменят и тях при пренавиването.Що се отнася до лагерите,мисля че са ОК щото като го врътна на ръка много ме кефи как се върти :wink: .
Но да обобщя наученото.Ако някъде греша поправяйте ме!
По високоомната(8 ома) е пускова а по нискоомната(3 ома) работна.Пускам го първо без кондензатор както ме е посъветвал Милен ако правилно съм разбрал така http://wolves-team.hit.bg/mz/svurzvane.bmp и ако не развърта или развърта много мудно и на бавни обороти изключвам и слагам кондензатор полседователно във веригата центробежен-пускова.
Само последно уточнение ако се стигне до кондензатор ориентировъчно колко микрофарада за този мотор? Иначе знам че трябва да е хартиен с напрежение поне 300 волта че даже имам 3 бр единия е 10 другия 16 а най големия е 45 микрофарада но не е проблем и да си купя 60 Mf за 12 лева-знам също и че могат да се сумират :wink:
П-П Lyki това за посоката и него го знам но все пак ти благодаря щото евентоално щеше да е голяма пречка :)


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 8:09 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Сря Дек 21, 2005 4:19 pm
Мнения: 455
Местоположение: Харманли
Грешно ти е чертането двете намотки трябва да са паралелно свързани към захранването, като през пусковата се свързва последователно центробежния, то ва е вярно начертано,Но
пусковата заема само две /трети от периферията на статора и е по малка от работната . от където се получава и по голямото и съпротивление. :wink:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 8:30 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Ное 13, 2006 6:46 am
Мнения: 583
Местоположение: Русе
@Virtuozo, точно така е схемата, правилно си я начертал.
Ако все пак се стигне до кондензатор, пробвай с 30 микрофарада на 400 V - поне нашите двигатели в службата са с такива кондензатори.
Ето му я схемата и техническите данни :
http://img181.imageshack.us/my.php?imag ... telhj9.jpg

_________________
Можеше да бъде и по-зле... Можеше да вали.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 9:32 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Дек 31, 2007 2:20 pm
Мнения: 1361
Схемата ти е точна. За намотките правилно си ме разбрал 3ома - работна, 8ома - пускова. :)
Относно кондензатора.
Цитат:
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.


Ако това Кw 0.8 е мощноста т.е. 0.8кW и при 2800 об. пусковия кондензатор трябва да ти е около 80-100 мкФ./280В. От по-голям кондензатор вреда няма да има, просто двигателя ще тръгва по-лесно. Докато при по-малък капацитет може да не успее да се развърти.
Ето ти параметрите на еднофазни двигатели производство на Елпром Харманли http://www.elprommotors.com/index.php?lang=bg&page=1&sub=4

Двигателчето по снимката ми изглежда че има отпред предполагам и отдзат вентилационни отвори, т.е. е с вътрешно охлаждане на намотките. Затова ти препоръчах измерването на изолацията понеже намотките може да са овлажнени и да направи късо по време на работа.
Между другото мегерите вече не са толкова страшни колкото бяха тия руските с манивелата. Новите са с батерии и цифров дисплей, а измерването става с натискане на един бутон. :lol:

Като направиш екпериментите пиши за резултата.


Прикачени файлове:
1f_mot_C.JPG
1f_mot_C.JPG [ 14.12 KiB | Прегледано 15592 пъти ]
Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Фев 15, 2008 10:29 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
Да благодаря момчета за оказаното внимание(да си призная очаквах 1-2 да се включат но явно тук всеки помага).

И сега по ред на номерата:
1-lyki -ясно че съм нарисувал грешно намотките но принципа е верен тъй че споко всичко е наред :wink:
2-Trifon -значи 30 mf щом слагате на 0.55 аз ще пробвам с моя който споменах че го имам той е 45-380 волта.И ето още един интересен факт от линка който си дал се вижда че вашите двигателчета мар и не много по малки от моя тежат 8 кила а моя музеен експонат е точно 24 кила :shock: представете си колко желязо са бъкали през комунизма-имам чувството че корпуса е 20 mm :-D
3-Милен -гледал съм сайта на Харманли -имам навика преди да пиша по форуми и да разпитвам хората да потърся дали отговора не е даден в стара тема.Верно сайта на Харманли е супер но от него нямаше как да разбера за намотките нито за кондензаторите защото ако го разгледаш пак в раздела специални двигатели има монофазен за циркуляр 3 kw и доколкото разбирам работи без кондензатор-та затова реших да питам и за кондензатора за да не прецакам случайно пусковата.
Така че сайта на Харманли не ми помогна почти с нищо за разлика от тебе :cool: -обещавам да докладвам какво е станало утре или в другиден ще го пускам и ще пиша резултатите тук в тази тема-ако пък не пиша нищо и се загубя значи все пак е трябвало да го тествам и с мегер и този пропуск ми е струвал изпържването :crazy:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Фев 16, 2008 12:35 am 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Дек 31, 2007 2:20 pm
Мнения: 1361
Цитат:
Така че сайта на Харманли не ми помогна почти с нищо
Гледай и между редовете , за техните монофазни двигатели пусковия капацитет е 80,100 и 140 мкФ/280В за мощности 0.75 и 1.10кВт. Това може да те ориентира какъв кондензатор да сложиш на твоя двигател. Като се има впредвид годинките му може да му е необходим от по-големичките . Струва ми се че с твоя кондензатор 45мкФ/380В двигателя няма да тръгне. Както казваш е 24кг, предполага се и ротора му е много по-тежък от тези на съвременните, оттук може да се очаква и по-трудно пускане.

Цитат:
ако го разгледаш пак в раздела специални двигатели има монофазен за циркуляр 3 kw и доколкото разбирам работи без кондензатор-та затова реших да питам и за кондензатора за да не прецакам случайно пусковата.
Точно за този двигател в описанието не са написали кондензатора ,но на схемата са го нарисували, малко трудно ще се развърти 3кВт без никакъв кондензатор. http://www.elprommotors.com/index.php?lang=bg&page=2&sub=2

Вероятноста двигателя да има работен и пусков кондензатор умишлено не я коментирах досега защото при нея центробежния изключвател изключва само пусковия кондензатор, а работния кондензатор и двете намотки са изчислени за постоянна работа. Опасноста в случая е ако сбъркаш и предположиш че двигателя е такъв да му изгори пусковата намотка като се остави постоянно включена.


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Фев 16, 2008 9:09 am 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
Чел съм и между редовете :wink: и това също ми е правило впечатление че за 0.75 слагат 100 мф -но все пак трябваше да питам а онзи 3 киловатовия реших че това на графиката може да е индуктивност а не капацитет(ако се нелъжа помпите за вадене на вода и поливане на зарзават имат на корпуса си 2 подобия на кондензатор ама едното нее-може и да греша).
Що се отнася до слагане на пусков и работен кондензатор същото това четене между редовете в сайта на елпром харманли ме доведе до извода,че моя не е такъв защото моделите им с 2 кондензатора имат cos f 0.95 и нагоре а моя както съм споменал е cos f 0.8 и определено е или само с пусков или дори без никакъв.Затова ще го пробвам първо без капацитет и ако не ми харесва как набира ще му слагам кондензатор.
Между другото моторчето със сигурност ще мие от полза защото имам вариант да го ползвам за 2 неща.На село имам един правен компресор за въздух и е захвърлен там от няколко години щото няма двигател,като ми се отвори повече време след някой и друг месец ще си го докарам и ще го пробвам.Когато в бутилката има 3-4 атмосфери налягане ако неможе да го развърта ще си купя още един кондензатор 45 мф за 5 лева и ще ги запараля,но дори и тогава да се окаже че 800 вата са малко за този компресор пак моторчето ще ми е от полза щото ще стане от него прекрасен шмиргел който също ще ми е от полза в ежедневието.
Но стига съм дрънкал глупости а сега ще свърша малко друга работа и към обяд ще се занимавам с него щото ако заработи трябва да събирам всичките тези жици :-D и ще се наложи да правя нещо като клемна кутия :motz:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Фев 16, 2008 9:37 am 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Дек 31, 2007 2:20 pm
Мнения: 1361
При помпите и двете са кондензатори - явно говориш за по-мощна с пусков и работен кондензатор. Ако беше бобина щеше да е сложена вътре в статора а не вън на корпуса, това да не е ДВГ че да ги слагат отвън. :lol:
Най безопасно за мотора е че се приема за такъв с пускова намотка, защото ако е с работен капацитет тогава както казах има две постоянно включени намотки, което със сигурност ще опече едната ако е била пускова. Затова този вариант го отхвърляме.

Ако не тръгне с твоя кондензатор 45мкФ си купи такъв с най големия капацитет който намериш, примерно 140мкФ/280В. :)
Мощноста от 0.8Вт ако не стигне за компресора, за шмиргела ще е повече от достатъчна. Като идея за клемна кутия можеш да пробваш с водозащитена разклонителна кутия за открита инсталация - има си клеморед, хубава капачка с винтове. :)

За сега ти пожелавам успех в съживяването на моторчето :wink:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Фев 16, 2008 5:30 pm 
Offline
специалист

Регистриран на: Пон Фев 11, 2008 5:57 pm
Мнения: 170
Готово! Стария Бен явно макар и на преклонна възраст още не е изпял лебедовата си песен,защото след като го свързах по коментирания вече начин завъртя и то по бързо отколкото се бях надявал.Трябва да отбележа че работата му бе равномерна без никакви подозрителни шумове,вибрации и миризми,разбира се преди да го пусна бях свалил капачката на центробежния за да го видя дали ще отлепи,та се оказа че и той си е наред.
Въпреки,че аз бях удовлетворен и опита ми беше успешен в името на науката :idea: а и понеже 16 Мф кондензатор бе доло в гаража под ръка реших да пробвам да скача и него-опита с него обаче бе неуспешен защото моторчето бучеше и се опитваше да тръгне в една посока ама надали щеше да успее след 2-3 секунди го изключих уставайки с убеждението че е пригодено да върти без кондензатор а може пък просто 16 мф да са се оказали прекалено малко,но реших повече да не се бъзикам още повече че вече бях успял а използвах времето за да му монтирам една кутийка от дебел плексиглас която имах от преди та тя се оказа абсолютно подходяща за побирането на шесте жички както и на една тройка 6кв лустер клема в която ги навързах-снимка не съм правил но стана повече от прилично.

За финал нужно е да кажа,че се получи една доста добра тема подкрепена със схеми снимки и линкове,която освен в моя помощ нищо чудно да помогне и на други хора със същия проблем защото,както казах преди да се обърна за помощ тук първо доста старателно се разгледах в google но точно в тази насока информацията бе малко и поне за мен недостатъчна-още веднъж благодарско на отзовалите се и до нови срещи :prayer:


Върнете се в началото
 Профил  
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Съб Фев 16, 2008 8:07 pm 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Пон Дек 31, 2007 2:20 pm
Мнения: 1361
Поздравления :klatsch: Справил си се с мотора антика :2thumbs:
И още един съвет - занули си хубаво корпуса. Например зачитваш до метален блясък около някой болт и там слагаш нулата. Тука внимавай ако го пускаш през щепсел, което не е добър вариант кабела да е трижилен и зануляването при мотора е директно на корпуса, а при щепсела на средната защитна клема. Контакта ти също трябва да е занулен/заземен.


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Сря Май 30, 2012 12:31 pm 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 3:06 pm
Мнения: 234
Здравейте, нормално ли е пусковия кондензатор на помпа вида 5 да загрява? 125-156mF Включих я за 10тина секунди щото е на сухо, но след това пипнах кондензатора и се беше затоплил. Това нормално ли е? Кондезатора е нов.

_________________
Некой неща са така, ама некой не са


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Чет Май 31, 2012 8:25 am 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 25, 2010 12:49 pm
Мнения: 1710
Местоположение: Бургас или на село /в Бургас/
baretata_7_62 написа:
Здравейте, нормално ли е пусковия кондензатор на помпа вида 5 да загрява? 125-156mF Включих я за 10тина секунди щото е на сухо, но след това пипнах кондензатора и се беше затоплил. Това нормално ли е? Кондезатора е нов.


Провери центробежния дали отваря. Тези кондензтори не са за продължителна работа, нормално е да позагрее.

_________________
Не гледай титлата, тя лъже, не аз


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Чет Май 31, 2012 9:19 am 
Offline
специалист
Аватар

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 3:06 pm
Мнения: 234
Незнам какдапроверя? Но иначе двигателя си се развърта и си работи спокойно и равномерно.

_________________
Некой неща са така, ама некой не са


Върнете се в началото
 Профил  
 
МнениеПубликувано на: Чет Май 31, 2012 10:12 am 
Offline
майстор
Аватар

Регистриран на: Чет Мар 25, 2010 12:49 pm
Мнения: 1710
Местоположение: Бургас или на село /в Бургас/
С мерене е сложна работа, но щом работи спокойно, май всичко е наред. Иначе казано, ако не отваряше центробежния, досега я пускова, я кондензатор щеше да изпуши.

_________________
Не гледай титлата, тя лъже, не аз


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 43 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Chefo77, drastar, tzdoikin и 12 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
POWERED_BY
Направи сам