• 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 131
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
saraneron - специалист
LazarGanev написа:
saraneron написа:
Лазаре, с какво е заредана системата ,ама точно и ако е пропилен гликол ,разреден ли е?Докато не е работила системата ,каква температура е вдигнал колекторът и какво налягане в системата е имало рано сутрин и колко е в 13ч.при неработеща помпа и при работеща,това са интересните неща ,които характерезират безаварийната работа.Това е важно за експеримента.А марката на панелчето е подробност.Другото са общи лафове .А,че бил вдигнал 80 гтадуса ,то в тази жега всички сиситеми се доближават до тях.
Системата е с вода все още - такава ми е практиката - оставям я отначало да поработи с вода за да се открият евентуални течове и чак след като се убедя че налягането не мърда, зареждам с пропилен в концентрация 1:1 или -30*С. Не мога да знам какви температури е развивал колектора, когато не е работила помпата - първо защото не съм там и второ защото няма как да се види и замери (поне от клиента), защото упралението също не работи като няма ток :) . Трябва да се извади датчика от панела и да се мери с външен термометър, което той няма как да направи. Мога само да кажа как е на теория и да предполагам, че и на практика е било така. Значи на теория при неработеща помпа тези 0.9л вода, които са в панела се изпаряват и се превръщат в прегрети пари, повишават налягането си и започват да изтласкват водата от тръбите. По студения щранг могат да стигнат до възвратния клапан, който е в помпената група и до РС (гофрата преди него ги охлажда), по топлия щранг могат да стигнат до серпентината на бойлера, където се охлаждат и процеса спира. Реално процесът спира много по-рано заради малкия обем на водата в панела. Тоест панелът и част от тръбите се изпразват от течност и остават пълни с прегрети пари, този изтласкан обем течност се поема от РС (който трябва да е сметнат да ги побира), налягането се повишава минимално ( предпазният клапан е на 6 бара, които няма как да се достигнат) и системата си остава в това състояние наречено "стагнация" докато се охлади панела. Дори и да дойде тока - помпата не тръгва, ако температурата в панела е над 110*С, защото ще вкара нов обем течност в панела, който също ще се изпари (управлението има защитна функция). Това е което трябва да се случи според теорията, предполагам, че и на практика е било така, ако съдя по резултатите. Е, ако имаше обезвъздушител на панела, той щеше да изпуска пара и част от течността да се изгуби, но в случая няма такова нещо. Ако тръбите бяха пластмасови - всеки знае какво щеше да се случи. В случая медните тръби оскъпяват системата точно с 50лв и аз няма как да си позволя да ползвам пластмасови, тъй като едно гаранционно посещение на двама човека за поне 2 часа ми струва много повече, да не говорим за ремонт, материали и т.н.
:2thumbs:
benimm8808 - специалист
LazarGanev написа:
Ами предполагам знаеш, че всяка система си има таван на температурата, който не може да се прескочи, дори и цяло лято да работи без да се ползва :). Освен туй казах, че половината седмица е нямало ток
Лазаре,видях че си писал,че в конкретната система не си видял какви температури е достигал колектора когато е нямало ток.А имаш ли наблюдения в/у други системи какви градуси и налягане е стигал колектора-при липса на ток или изключване на помпата(заради прегряване)?

Моята система е изградена с твоя помощ(виртуална) и съм доволен:
-200л TESY с 2 серпентини.
-2 BOSCH 4000 TF(наложително е).Ще обясня ако някой се интересува защо 2.
-NATURELA управление.
-Помпена група BISOLID(соларна)
-Медна тръба 15/0.7мм,изолация 13mm.

Онзи ден помпата ми изключи на 84 гр. и колектора започна да катери градуси доста бързо.Забелязах ,че Натурела имат защита и за колектора,на 102гр. помпата се включва за 5 сек. през определен интервал.
lov - майстор
Относно процесите както си ги описал вероятно се получава нещо такова и аз съм на същото мнение че опасността не е чак толкова голяма колкото се описват и я отдавам повече на маркетингов трик да ти пробутат още малко защити и един ЮПС ако може. :) Така че по нищо не ни се различават мненията по въпроса. И при затворена и при отворена система има образуване на пара. Но и при отворената много е лесно пак да я върнеш обратно.
Температурите които достига при моя панел освен с датчика който е вътре съм го мерил и с външен индиректен термометър. Той показва малко повече но го отдавам на отражениета от другите елементи. Та едвали и разлика от още няколко градуса ще е съществена.

И като сме почнали дай да направим една съпоставка и на помпените усталъци.То се видяло че с панелите скоро няма да достигнем до консенсус и дай да ги оставим за малко на мира. Каква е разликата в една помпа дето на нея е написано че е соларна и на такава за парни инсталации. Надявам се да включиш и китайските ако си имал вземане и даване с тях.

п.п. Малко извън темата и да не занимаваме повече колегите с прословутия газов котел със соларен режим. Та за него още си пазя преписките със фирмата и големите реклами че са единствените които предлагат в момента такова чудо на пазара и няма аналог. И като са решили да печелят със закупуването на фирмата и да продават от собствено име поне да си бяха сложили ламаринка на задника за да не им се налага да търсят и вазелинче после. :lol: Грешки стават ама то да беше само това щото имам поглед и на много друга тяхна техника дето само ядове бера и не става да се уповаваш само на голямото име на марката.
1115 - специалист
Без да съм запознат, но по пътя на логиката следва соларните помпи да са по-държеливи на високи температури (прегряване на помпата и деформация на турбината) и да имат по-малка консумация, а и устойчиви там на антифризите, дето се бухат в системата.
Друго едва ли и ма значение.

А за панелите е ясно - изборът зависи от това какво гониш - максимално или оптимално решение.
Защото за такси всяка компания може да ползва примерно BMW Х5, ама дали си струва е въпроса?
Иначе и то е супер, дупер високо ефектовно превозно средство ама....
kuuuuuul - майстор
Оххх,соларната група,тя пък за чий е.Соларната помпа издържала на по висока тем,като че ли ще въртиме в системата течност с повече от 100 гр.,а пък за дебитомера да не говориме,от предпазния клапан също няма нужда (по нагоре в темата) остана евентуално възвратен клапан който би свършил работа.А ,на някой може да му изглежда красива :lol:
lz2skt - специалист
Нищо чудно разликата между соларна и обикновенна помпа да е само в надписа...и цената рабира се.Темературите дето им дават да издържат са почти едни и същи 100-110гр....турбинките им са от стъкловлакно с полиетилен .Може на соларната да издържа повече време на висока темпаратура от другата..може и да са еднакви.На соларните им дават и кратковременна работа до140гр...Може и данните да са пълна заблуда...колко шоколада,,Кума Лиса" съм изял...а лисица няма вътре
saraneron - специалист
benimm8808 написа:
LazarGanev написа:
Ами предполагам знаеш, че всяка система си има таван на температурата, който не може да се прескочи, дори и цяло лято да работи без да се ползва :). Освен туй казах, че половината седмица е нямало ток
Лазаре,видях че си писал,че в конкретната система не си видял какви температури е достигал колектора когато е нямало ток.А имаш ли наблюдения в/у други системи какви градуси и налягане е стигал колектора-при липса на ток или изключване на помпата(заради прегряване)?

Моята система е изградена с твоя помощ(виртуална) и съм доволен:
-200л TESY с 2 серпентини.
-2 BOSCH 4000 TF(наложително е).Ще обясня ако някой се интересува защо 2.
-NATURELA управление.
-Помпена група BISOLID(соларна)
-Медна тръба 15/0.7мм,изолация 13mm.

Онзи ден помпата ми изключи на 84 гр. и колектора започна да катери градуси доста бързо.Забелязах ,че Натурела имат защита и за колектора,на 102гр. помпата се включва за 5 сек. през определен интервал.
Това е интересно като ситуация,ако в този момент , когато системата вдига над 100-110 градуса и нямаш ток?Пропуснал си да кажеш с какво е заредена системата ,а този момент много хора го подценяват.Ако е с пропилени и вода 1:1 имаш ли представа този разтвор при колко градуса кипва на атмосферно налягане.Пропилена пази и от прегряване а ние сме се вторачили само при колко замръзва.Важно е и да не прегрява самият пропилен ,че започва да се скапва!Молба!!!Ако имаш от него да го сложиш на печката да видим до колко издържа на жега?Мехури прави ли и кога?
benimm8808 - специалист
saraneron написа:
benimm8808 написа:
LazarGanev написа:
Ами предполагам знаеш, че всяка система си има таван на температурата, който не може да се прескочи, дори и цяло лято да работи без да се ползва :). Освен туй казах, че половината седмица е нямало ток
Лазаре,видях че си писал,че в конкретната система не си видял какви температури е достигал колектора когато е нямало ток.А имаш ли наблюдения в/у други системи какви градуси и налягане е стигал колектора-при липса на ток или изключване на помпата(заради прегряване)?

Моята система е изградена с твоя помощ(виртуална) и съм доволен:
-200л TESY с 2 серпентини.
-2 BOSCH 4000 TF(наложително е).Ще обясня ако някой се интересува защо 2.
-NATURELA управление.
-Помпена група BISOLID(соларна)
-Медна тръба 15/0.7мм,изолация 13mm.

Онзи ден помпата ми изключи на 84 гр. и колектора започна да катери градуси доста бързо.Забелязах ,че Натурела имат защита и за колектора,на 102гр. помпата се включва за 5 сек. през определен интервал.
Това е интересно като ситуация,ако в този момент , когато системата вдига над 100-110 градуса и нямаш ток?Пропуснал си да кажеш с какво е заредена системата ,а този момент много хора го подценяват.Ако е с пропилени и вода 1:1 имаш ли представа този разтвор при колко градуса кипва на атмосферно налягане.Пропилена пази и от прегряване а ние сме се вторачили само при колко замръзва.Важно е и да не прегрява самият пропилен ,че започва да се скапва!Молба!!!Ако имаш от него да го сложиш на печката да видим до колко издържа на жега?Мехури прави ли и кога?
Това което знам за пропиленгликола е ,че кипва на 130гр.Моята система е заредена с пропилен-2 туби по 10л и 1 туба вода 10л.
saraneron - специалист
Пропилена кипва на 187-188 градуса по целзии ,при теб разтворът е 2:1 ,но ако не ти е останоло не се коси .Интересно е при 1:1 и 2:1 при колко кипва,това за обща култура,ако някой знае да сподели!
LazarGanev - "Велик майстор"
lov написа:
Каква е разликата в една помпа дето на нея е написано че е соларна и на такава за парни инсталации. Надявам се да включиш и китайските ако си имал вземане и даване с тях.
Соларните помпи наистина би трябвало да издържат на по-висока температура - май беше 130*С - Грундфос и Вило наистина имат такива. Нооо - има един друг момент - преди 2 години влезе забрана за продажби на обикновени неелектронни помпи за отоплителни инсталации, а за соларните такава забрана нямаше, чак тази година ще влезе в сила. И много фирми - производители и вносители видяха вратичка в закона и започнаха да продават обикновени неелектронни помпи, като просто ги кръстиха, че са соларни. Демек ние ти я даваме за соларна, пък ти си я ползвай за отопление. От цялата работа загубиха големите производители, които спазват закона като Грундфос и Вило, а тръгна оборота на всякакви дребни неизвестни производители. Китайчетата като Тайфу си заслужават парите, макар че имам 2 гръмнали. Трябва обаче да отбележим нещо, на което малко хора обръщат внимание - разходът на енергия. Например една помпа 25/4 от неизвестна марка може да има максимална мощност 60-70 вата и минимална 30-40вата, докато моделът Йонос Пико на Вило модулира от 4 до 20 вата според нуждите
kuuuuuul написа:
Оххх,соларната група,тя пък за чий е.Соларната помпа издържала на по висока тем,като че ли ще въртиме в системата течност с повече от 100 гр.,а пък за дебитомера да не говориме,от предпазния клапан също няма нужда (по нагоре в темата) остана евентуално възвратен клапан който би свършил работа.А ,на някой може да му изглежда красива :lol:
Жоре, не си прав за соларната група, разбира се, че не си прав! Просто не си обръщал внимание на една истинска соларна група - това е цялата соларна система на едно място, компактно и удобно подредено и с много повече възможности от това, което си изброил. Дали помпата ще е соларна не е такъв проблем, всеки си носи риска. Дебитомера си е хубаво да го има - предната събота например псувах на един обект, че няма дебитомер и не знам какво става - помпата работи, а циркулация сякаш няма. Друга екстра са крановете за пълнене - това е задължителен възел и като взема да го навивам - това са 2 тройника, 3 крана и 6 нипела - голямо въртене пада, става грозно, а и всяка резба е предпоставка за течове, които могат да тръгнат след седмица или след месец - пропиленгликола е много упорит. Следващата много важна екстра е многофунционалният кран-термометър, който съдържа в себе си и възвратен клапан и най-важното - възможност за ЕЛИМИНАЦИЯ на възвратния клапан, което няма как да се направи по друг начин. С елиминиране на възвратния клапан се постига охлаждане на бойлера с 20-тина през нощта, а това е важно когато сме на почивка или просто отсъстваме от къщи с дни. Само едно завъртане на 45* е достатъчно да се чувства човек спокоен, не са нужни пердета, щори, че и за конвектори съм чувал :) . Ако трябва всичко това да го сглобявам са около 20 резби - възможност за течове и грозотия, а и дали трябва да е безплатно, при положение че носим гаранция за течове :) ? Пък и компактната термоизолационна кутия изобщо не е за пренебрегване.
Последна промяна от LazarGanev на пет юли 31, 2015 9:05 pm, променено общо 1 път.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 131

Тема "Помощ при избор на вид слънчев колектор ?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: