Здравейте,
Миналата зима ни се спукаха половината от плоските панели, заради каплаво източване на системата, но не това е повод за отваряне на тази тема. Плоските слязоха в мазето, а на тяхно място, на сцената ще се изправи гора от 90 броя вакуумни тръби с дължина 1,8м и дебелина 5,8см.
Тръбите са купени около Коледа, но монтажа им се бави, защото не ми се е избистрила още идеята.
Основен проблем е липсата на точни изходни данни- колко точно вата може да отдаде една тръба: -50-100-150-200вата?
Човек ако знае практическата максимална мощност, може да предвиди голяма част от нещата.
От икономически съображения няма да ползваме медни тръби, а от неръждаемата, гъвкава тръба, а тя е и основното ми притеснение.
[img]http://www.инженер.bg/upload/tinymce/snimka_termodizain_trabi_sl_inst.jpg[/img]
Диаметъра на просвета е около 12мм... струва ми се че няма да е достатъчен, но на първо време това мога да си позволя. Оребрението няма ли да създава допълнително завихряне и с това съпротивление?
На всичкото отгоре, пътят на "връщащата", отработена вода е около 8-9 метра, а на горещата около 3-4.
Както и да е, хората са казали, че една снимка е повече от хиляди думи, ама аз нямам снимки, нито рентген, за да хвана всички детайли, затова нарисувах проекта и искам да го пусна тук за одобрение .
Е, ако се наложи, мога да набавя снимки на железата, ама трябва да карам човек да ходи да ги снима...
Сега, преразказ по картинка...
Топлата вода/антифриз от дясно на картинката постъпва в колетор, от тези, разпределителните за парна инсталация.
От този (топъл) колетор излизат 3 разклонения, съответно към два бойлера и към радиатори.
(преди някой да е скочил, искам да поясня- в голяма част от годината в къщата няма потребление на топла вода и въпроса се решаваше с източване на панелите, но с тези вакуумни тръби, работата е по-различна. Та, при загряти бойлери, помпата ще "върти" през радиаторите).
Както личи от картинката, пътя на топлоносителя че минава през отворения кран К1,К2 или К3, като така, ръчно ще се определя какво, кого ще се грея.
Управлението на помпата ще става от поморийски ДТ-3. Единия датчик ще е на колектора (червен звездичка), а другите ще са на последния радиатор и на всеки бойлер.
Понеже контролера работи САМО с един датчик, съм си направил едно ключе, което да превключвам кой бойлеров датчик да се взима в предвид от контролера, при изчисляване на ДТ-то. Малко хамалогия, щракаш копче, поглеждаш температурата набойлера, после другия, после радиатора... измисляш кой от консуматорите има потенциал да поеме топлината, отваряш му крана, щракаш копчето пак на съответния датчик, и отиваш да си вършиш работата... поне за половин- един час..
Несъвършрнствата са очевАдни, но съм замислил (и до голяма степен осъществил) друга схема на действие:
Всеки консуматор ще има своя помпа и възвратен клапан. (има ли смисъл от възвратен клапан на първата схема, при денивелация от 4м между бойлерите и колекторите на вакуумните тръби?)
В летния сезон, когато няма да е подходящо да се пуска топло по радиаторите, мисля да изхвърлям остатъчната топлина през зелената серпентина. Тя ще е отново от същата гофрирана тръба, със собствена помпа, която сработва на 110 градуса, да речем.
Освен за тръбата, искам да питам и за работното налягане.
Гледах форума, четох, мислих... за налягането в системата, пишете за 3 бара, ама моя предпазен клапан по налягане е 3.5 бара... има ли смисъл да го сменям с такъв на 4 бара? Или просто да си напомпя системата до 2.5 бара... То е ясно че тия клапани не са ултра точни, просто искам да подбера компонентите преди да почнем сглобяването в края на седмицата (ако плешивия от новините даде хубаво време де ).
* Току що се сетих че при денивелация от 4м между тръбите и крана, този половин бар ми се изяжда от статичното налягане...
Все още нямаме подходящ разширителен съд (черна звездичка)... чудя се да ползва ли стария, който беше в употреба, когато системата беше термосифона. Ама то май не е разширителен, а охладителен съд, няма мембрана или е спукана.
Освен да го монтирам на мека връзка и да го напълня до 1/3 с вода, при пълн система?
Четох за едни 10% от обема на топлоносителя, но с толкоча чупки и копоненти, трудно ще изчисля нещо; трябва да засичам обема, източен при водните тестове...
Сега да пита за помпата... тя при работа в циркулационен режим не я бърка от колко "дълбоко" вади вода, нали? Важно е да може да качи последните 4 метра до панелите. Самата помпа е грундфос, ама не е пред мен, дори е в друг град/село, ама беше от серията UPS нещо 25/4/6 ми се върти, има "скоростен лост/бутон" .
Моля, някой който има наблюдения да сподели дали тези помпи "шумят". Говоря за кавитация от ротора. Мисля да сложа водомер, с който да отчитам преминалата вода и по разликата в тепературите, да отчитам отдадената топлина.
Чувал съм от един човек че "мехурчетата вредят на импелера" , ама дали важи и за ипелера на разходоери/водомери... Освен че изменят показанието де... Термометрите ще са на двете червени звездички, горе....
Така... стигнах до добива... докато търсех из интернет, програма за контролер, който да изчислява добива, според описаните горе показатели, намерих това:
http://house4u.com.ua/articles/solar-co ... /part1.php
после гледах това (с превъртане)
https://www.youtube.com/watch?v=kmmjVYY5Rg8
Дори се оказа, че повечето части ги имам, с дребни изключения.
Сглобих го, работи (с безплатните версии) и мисля да го ползвам като записвачка на параметрите.
Недостатък е че работи с цифрови температурни сензори, които по документи се изпичат на 128 градуса, а на практика, кой знае..
Като насмогна с финансите и купя още помпи, ще мина към реализиране на долната схеа, с командване на помпа за всеки консуматор. До тогава машинката ще записва и води статистика, аз ще въртя кранове
Та, основен приоритет остава подмяната на "топлата" и "връщащтата" метална тръба с по-дебела такава, за да обслужва накачените в паралел през колектора консуматори. Има ли нещо, което пропускам?
Моля, ако някой е имал търпението да изчете всичко, и иска да ми даде съвет за някой от изброените проблеми, да пише.
Склонен съм да сътруднича за изясняване на допълнителни детайли.
Миналата зима ни се спукаха половината от плоските панели, заради каплаво източване на системата, но не това е повод за отваряне на тази тема. Плоските слязоха в мазето, а на тяхно място, на сцената ще се изправи гора от 90 броя вакуумни тръби с дължина 1,8м и дебелина 5,8см.
Тръбите са купени около Коледа, но монтажа им се бави, защото не ми се е избистрила още идеята.
Основен проблем е липсата на точни изходни данни- колко точно вата може да отдаде една тръба: -50-100-150-200вата?
Човек ако знае практическата максимална мощност, може да предвиди голяма част от нещата.
От икономически съображения няма да ползваме медни тръби, а от неръждаемата, гъвкава тръба, а тя е и основното ми притеснение.
[img]http://www.инженер.bg/upload/tinymce/snimka_termodizain_trabi_sl_inst.jpg[/img]
Диаметъра на просвета е около 12мм... струва ми се че няма да е достатъчен, но на първо време това мога да си позволя. Оребрението няма ли да създава допълнително завихряне и с това съпротивление?
На всичкото отгоре, пътят на "връщащата", отработена вода е около 8-9 метра, а на горещата около 3-4.
Както и да е, хората са казали, че една снимка е повече от хиляди думи, ама аз нямам снимки, нито рентген, за да хвана всички детайли, затова нарисувах проекта и искам да го пусна тук за одобрение .
Е, ако се наложи, мога да набавя снимки на железата, ама трябва да карам човек да ходи да ги снима...
Сега, преразказ по картинка...
Топлата вода/антифриз от дясно на картинката постъпва в колетор, от тези, разпределителните за парна инсталация.
От този (топъл) колетор излизат 3 разклонения, съответно към два бойлера и към радиатори.
(преди някой да е скочил, искам да поясня- в голяма част от годината в къщата няма потребление на топла вода и въпроса се решаваше с източване на панелите, но с тези вакуумни тръби, работата е по-различна. Та, при загряти бойлери, помпата ще "върти" през радиаторите).
Както личи от картинката, пътя на топлоносителя че минава през отворения кран К1,К2 или К3, като така, ръчно ще се определя какво, кого ще се грея.
Управлението на помпата ще става от поморийски ДТ-3. Единия датчик ще е на колектора (червен звездичка), а другите ще са на последния радиатор и на всеки бойлер.
Понеже контролера работи САМО с един датчик, съм си направил едно ключе, което да превключвам кой бойлеров датчик да се взима в предвид от контролера, при изчисляване на ДТ-то. Малко хамалогия, щракаш копче, поглеждаш температурата набойлера, после другия, после радиатора... измисляш кой от консуматорите има потенциал да поеме топлината, отваряш му крана, щракаш копчето пак на съответния датчик, и отиваш да си вършиш работата... поне за половин- един час..
Несъвършрнствата са очевАдни, но съм замислил (и до голяма степен осъществил) друга схема на действие:
Всеки консуматор ще има своя помпа и възвратен клапан. (има ли смисъл от възвратен клапан на първата схема, при денивелация от 4м между бойлерите и колекторите на вакуумните тръби?)
В летния сезон, когато няма да е подходящо да се пуска топло по радиаторите, мисля да изхвърлям остатъчната топлина през зелената серпентина. Тя ще е отново от същата гофрирана тръба, със собствена помпа, която сработва на 110 градуса, да речем.
Освен за тръбата, искам да питам и за работното налягане.
Гледах форума, четох, мислих... за налягането в системата, пишете за 3 бара, ама моя предпазен клапан по налягане е 3.5 бара... има ли смисъл да го сменям с такъв на 4 бара? Или просто да си напомпя системата до 2.5 бара... То е ясно че тия клапани не са ултра точни, просто искам да подбера компонентите преди да почнем сглобяването в края на седмицата (ако плешивия от новините даде хубаво време де ).
* Току що се сетих че при денивелация от 4м между тръбите и крана, този половин бар ми се изяжда от статичното налягане...
Все още нямаме подходящ разширителен съд (черна звездичка)... чудя се да ползва ли стария, който беше в употреба, когато системата беше термосифона. Ама то май не е разширителен, а охладителен съд, няма мембрана или е спукана.
Освен да го монтирам на мека връзка и да го напълня до 1/3 с вода, при пълн система?
Четох за едни 10% от обема на топлоносителя, но с толкоча чупки и копоненти, трудно ще изчисля нещо; трябва да засичам обема, източен при водните тестове...
Сега да пита за помпата... тя при работа в циркулационен режим не я бърка от колко "дълбоко" вади вода, нали? Важно е да може да качи последните 4 метра до панелите. Самата помпа е грундфос, ама не е пред мен, дори е в друг град/село, ама беше от серията UPS нещо 25/4/6 ми се върти, има "скоростен лост/бутон" .
Моля, някой който има наблюдения да сподели дали тези помпи "шумят". Говоря за кавитация от ротора. Мисля да сложа водомер, с който да отчитам преминалата вода и по разликата в тепературите, да отчитам отдадената топлина.
Чувал съм от един човек че "мехурчетата вредят на импелера" , ама дали важи и за ипелера на разходоери/водомери... Освен че изменят показанието де... Термометрите ще са на двете червени звездички, горе....
Така... стигнах до добива... докато търсех из интернет, програма за контролер, който да изчислява добива, според описаните горе показатели, намерих това:
http://house4u.com.ua/articles/solar-co ... /part1.php
после гледах това (с превъртане)
https://www.youtube.com/watch?v=kmmjVYY5Rg8
Дори се оказа, че повечето части ги имам, с дребни изключения.
Сглобих го, работи (с безплатните версии) и мисля да го ползвам като записвачка на параметрите.
Недостатък е че работи с цифрови температурни сензори, които по документи се изпичат на 128 градуса, а на практика, кой знае..
Като насмогна с финансите и купя още помпи, ще мина към реализиране на долната схеа, с командване на помпа за всеки консуматор. До тогава машинката ще записва и води статистика, аз ще въртя кранове
Та, основен приоритет остава подмяната на "топлата" и "връщащтата" метална тръба с по-дебела такава, за да обслужва накачените в паралел през колектора консуматори. Има ли нещо, което пропускам?
Моля, ако някой е имал търпението да изчете всичко, и иска да ми даде съвет за някой от изброените проблеми, да пише.
Склонен съм да сътруднича за изясняване на допълнителни детайли.