• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Large - специалист
Здравейте,

Миналата зима ни се спукаха половината от плоските панели, заради каплаво източване на системата, но не това е повод за отваряне на тази тема. Плоските слязоха в мазето, а на тяхно място, на сцената ще се изправи гора от 90 броя вакуумни тръби с дължина 1,8м и дебелина 5,8см.
Тръбите са купени около Коледа, но монтажа им се бави, защото не ми се е избистрила още идеята.
Основен проблем е липсата на точни изходни данни- колко точно вата може да отдаде една тръба: -50-100-150-200вата?
Човек ако знае практическата максимална мощност, може да предвиди голяма част от нещата.
От икономически съображения няма да ползваме медни тръби, а от неръждаемата, гъвкава тръба, а тя е и основното ми притеснение.
[img]http://www.инженер.bg/upload/tinymce/snimka_termodizain_trabi_sl_inst.jpg[/img]
Диаметъра на просвета е около 12мм... струва ми се че няма да е достатъчен, но на първо време това мога да си позволя. Оребрението няма ли да създава допълнително завихряне и с това съпротивление?
На всичкото отгоре, пътят на "връщащата", отработена вода е около 8-9 метра, а на горещата около 3-4.
Както и да е, хората са казали, че една снимка е повече от хиляди думи, ама аз нямам снимки, нито рентген, за да хвана всички детайли, затова нарисувах проекта и искам да го пусна тук за одобрение :? :lol: :-D .
Е, ако се наложи, мога да набавя снимки на железата, ама трябва да карам човек да ходи да ги снима...
Изображение

Сега, преразказ по картинка...
Топлата вода/антифриз от дясно на картинката постъпва в колетор, от тези, разпределителните за парна инсталация.
Изображение
От този (топъл) колетор излизат 3 разклонения, съответно към два бойлера и към радиатори.
(преди някой да е скочил, искам да поясня- в голяма част от годината в къщата няма потребление на топла вода и въпроса се решаваше с източване на панелите, но с тези вакуумни тръби, работата е по-различна. Та, при загряти бойлери, помпата ще "върти" през радиаторите).

Както личи от картинката, пътя на топлоносителя че минава през отворения кран К1,К2 или К3, като така, ръчно ще се определя какво, кого ще се грея.
Управлението на помпата ще става от поморийски ДТ-3. Единия датчик ще е на колектора (червен звездичка), а другите ще са на последния радиатор и на всеки бойлер.
Понеже контролера работи САМО с един датчик, съм си направил едно ключе, което да превключвам кой бойлеров датчик да се взима в предвид от контролера, при изчисляване на ДТ-то. Малко хамалогия, щракаш копче, поглеждаш температурата набойлера, после другия, после радиатора... измисляш кой от консуматорите има потенциал да поеме топлината, отваряш му крана, щракаш копчето пак на съответния датчик, и отиваш да си вършиш работата... поне за половин- един час.. :lol: [-o<

Несъвършрнствата са очевАдни, но съм замислил (и до голяма степен осъществил) друга схема на действие:

Изображение

Всеки консуматор ще има своя помпа и възвратен клапан. (има ли смисъл от възвратен клапан на първата схема, при денивелация от 4м между бойлерите и колекторите на вакуумните тръби?)
В летния сезон, когато няма да е подходящо да се пуска топло по радиаторите, мисля да изхвърлям остатъчната топлина през зелената серпентина. Тя ще е отново от същата гофрирана тръба, със собствена помпа, която сработва на 110 градуса, да речем.

Освен за тръбата, искам да питам и за работното налягане.
Гледах форума, четох, мислих... за налягането в системата, пишете за 3 бара, ама моя предпазен клапан по налягане е 3.5 бара... има ли смисъл да го сменям с такъв на 4 бара? Или просто да си напомпя системата до 2.5 бара... То е ясно че тия клапани не са ултра точни, просто искам да подбера компонентите преди да почнем сглобяването в края на седмицата (ако плешивия от новините даде хубаво време де :-D ).
* Току що се сетих че при денивелация от 4м между тръбите и крана, този половин бар ми се изяжда от статичното налягане...
Все още нямаме подходящ разширителен съд (черна звездичка)... чудя се да ползва ли стария, който беше в употреба, когато системата беше термосифона. Ама то май не е разширителен, а охладителен съд, няма мембрана или е спукана.
Освен да го монтирам на мека връзка и да го напълня до 1/3 с вода, при пълн система?
Четох за едни 10% от обема на топлоносителя, но с толкоча чупки и копоненти, трудно ще изчисля нещо; трябва да засичам обема, източен при водните тестове...
Сега да пита за помпата... тя при работа в циркулационен режим не я бърка от колко "дълбоко" вади вода, нали? Важно е да може да качи последните 4 метра до панелите. Самата помпа е грундфос, ама не е пред мен, дори е в друг град/село, ама беше от серията UPS нещо 25/4/6 ми се върти, има "скоростен лост/бутон" :lol: .
Моля, някой който има наблюдения да сподели дали тези помпи "шумят". Говоря за кавитация от ротора. Мисля да сложа водомер, с който да отчитам преминалата вода и по разликата в тепературите, да отчитам отдадената топлина.
Чувал съм от един човек че "мехурчетата вредят на импелера" :roll: , ама дали важи и за ипелера на разходоери/водомери... Освен че изменят показанието де... Термометрите ще са на двете червени звездички, горе....

Така... стигнах до добива... докато търсех из интернет, програма за контролер, който да изчислява добива, според описаните горе показатели, намерих това:
http://house4u.com.ua/articles/solar-co ... /part1.php
после гледах това (с превъртане)
https://www.youtube.com/watch?v=kmmjVYY5Rg8

Дори се оказа, че повечето части ги имам, с дребни изключения.
Сглобих го, работи (с безплатните версии) и мисля да го ползвам като записвачка на параметрите.
Недостатък е че работи с цифрови температурни сензори, които по документи се изпичат на 128 градуса, а на практика, кой знае..
Като насмогна с финансите и купя още помпи, ще мина към реализиране на долната схеа, с командване на помпа за всеки консуматор. До тогава машинката ще записва и води статистика, аз ще въртя кранове :)

Та, основен приоритет остава подмяната на "топлата" и "връщащтата" метална тръба с по-дебела такава, за да обслужва накачените в паралел през колектора консуматори. Има ли нещо, което пропускам?

Моля, ако някой е имал търпението да изчете всичко, и иска да ми даде съвет за някой от изброените проблеми, да пише.
Склонен съм да сътруднича за изясняване на допълнителни детайли. :lol: :2thumbs:
Antonii - майстор
Неможах да ви изчета цялата идея, но това да мерите топлоенергия с водомер просто физически няма как да стане точно измерване по ред причини за които няма да ми стигнат два поста с дължина на вашия за обяснения.
Вземете си читав топломер. Втора употреба може да се намерят на около 50-60лв.
Large - специалист
Antonii написа:
Неможах да ви изчета цялата идея, но това да мерите топлоенергия с водомер просто физически няма как да стане точно измерване по ред причини за които няма да ми стигнат два поста с дължина на вашия за обяснения.
Вземете си читав топломер. Втора употреба може да се намерят на около 50-60лв.
Водомера тъкмо днес ми го донесе пощаджийката.
Изображение
Сега съм на мивката и меря колко пулса на литър отчита.
Ясно е че при точност +-10% на водомера и 0,5-1 градуса на термометрите, не може да се очаква ултра доляма точност, но все пак идеята, поне в началото е да видя дали за един ден - летен/зимен 90 тръби могат да стоплят 2 бойлера (общо 800л) вода от 10 до 60-80 С.
А ако има облаци, но водата е 40 градуса...
Дали помпата ще успява да прекара през тая тръба достатъчно количесто топлоносител... дали ще рабoти на тласъци (на дадена скорост) и коя би била подходяща...
Ей такива неща ме глождят, но е ясно, че това се разбира по лесния начин, ако човек има почти всички параметри или по трудния начин, с "я да видим какво ще стане".
Подозирам, че двата бойлера няма да са достатъчни, заради бабешката сметка "1 тръба на 10л вода", но все пак,трябва да се потвърди емпирично. А и малък, хоризонтален 300л се загрява по-бързо от 500л вертикален. Отделно големия е с 2 серпентини. Мисля от горната да го охлаждам нощем, за да може ма другия ден пак да поеме топло, но трябва да видя характеристиките на горната серпентина, дали може да отдаде толкова. А пък да го чакам през дена да загрее целия 500л, само от долната серпентина- има да чакам.
naskov - майстор
Останах с впечатлението, че радиаторите си ги сложил само за да има къде да отиде излишната топлина. Ако е така ще ти кажа, че има контролери с функция ваканция, функция уикенд, които през деня загряват бойлера, а вечерта го охлаждат. Ако температурата падне под 0*С включват помпата, завъртат водата и предотвратяват нейното замръзване в панелите.
Large - специалист
naskov написа:
Останах с впечатлението, че радиаторите си ги сложил само за да има къде да отиде излишната топлина. Ако е така ще ти кажа, че има контролери с функция ваканция, функция уикенд, които през деня загряват бойлера, а вечерта го охлаждат. Ако температурата падне под 0*С включват помпата, завъртат водата и предотвратяват нейното замръзване в панелите.
Благодаря за предложението, не знаех че има такава функция. Интересно как е реализирана при използване на вакуумни колектори, където се предполага че обратното излъчване е минимално. Или и там има охлаждаща серпентина?
Въпреки това, ми се вижда по-добра идея да вкарам топлината в къщата, поне през зимата. За лятото... ще му мислим тогава :) , на основание събраните данни.
Тогава ключа от палатката ще се крие в коефициента на топлопренос на тръбата, за да знам колко метра ще ми разсейват топлината от тръбите при околна температура 45 градуса (че е близо до керемидите)....
Обещавам най-тържествено да споделям данни и ноу-хау.
Няма да мирясам докато не изкарам параметрите в реално време онлайн :), но да не точа зъби от сега, всичко с времето си. :lol:
Large - специалист
В Неделя пуснах системата на 1/3 капацитет (с 30 поставени тръби) и резултата е обнадеждаващ. Това което ме притесни беше теча от някои от възлите на 1 цол резба.
Изчетох доста (две :) ) теми за кълчища, тефлонови ленти, конци, анаеробни лепила и стигнах до следните изводи:
Кълчица:
+ изпитана технология
+ като се накиснат, стягат и дооплътняват
+ евтини
+ безвредни, но това не е от значение

--Основен- разкапват се от гликол
-пипкави са

Тефлонова лента:
+ има търговки вид
+ еднороден материал
+ не се влияе от гликола

- навивах до покриване на резбата, но за сега, само на местата на които има единствено тефлон е прокапало.
Разчитах че след допълнително затягане (всички резби са до край), шрпблемът ще се отстрани и дори не направиг втора водна проба, но уви...

Тефлонов конец.... някои го хвалят, но не знам дали е по-надеждно решение от лентата...

Анаеробни оплътнители... в една от темите обсъждадте Вики Сийл 90.... Някои хора пишат че ги тестват, но не се дава ясна индикация- да ползваме или не :) в отоплителни, дори соларни инсталации .

Има ли такова нещо, с което да намажа резбата вечерта (след като разглобя системата пренасяща антифриза), да навия на ръка кранчетата и след 2-3-5 часа, рано сутринта всичкио да е стегнало?
Няма да е проблем да измия всички контактни повърхности с кореселин, както и да се опитам да създам анаеробна среда на съхнещия "ансамбъл".
Проблем ли е за лепилото, ако резбата не е навита до край? Говоря за случая, когато искам всички кранчета да сочат в една опсока.

Относително колко време имам преди да ми протекат холендрите между панелите? Оплътнени са с кълчищаи тефлонова лента отгоре.
MamaMy - майстор
Уплътнителите с гелообразен вид не са лепило. Не се заблуждавай! Има и лепила, но те са за съвсем други цели. Не съм сигурен и колко уплътняват. Течния тефлон се сгъстява, но не изсъхва. Просто уплътнява дребните пролуки и спира теча. Това си свойство той го проявява само когато се намира между витките на метални резби. Ако едната е пластмасова, няма съхнене. С един предпазен вентил се видях в чудо. Навивам кълчища по резбите точно за да осигуря твърдост на сглобката и да мога да си позиционирам крановете. Върху кълчищата слагам течния тефлон за да уплътни ако самите кълчища не са достатъчни или не уплътнят добре. По тази технология почти нямам рекламация, но съм любител и правя всичко това само за себе си и за няколко приятели.
шоп - майстор
Large
една вакумна тръба с размер 1800х58мм при оптимален ъгъл и слънчев ден има мошност около 65 вата за час.

Това можеш да заложиш като основа за изчисленията си.
Дали ще завира системата зависи от разхода на топла вода. Вкъщи също съм с 90 вакумни тръби и 480+240 буфери и бойлери, но има голям разход на вода, монтажният ъгъл е зимен ( около 72 градуса) и нямам прегряване:-)

Не споменаваш никаде вакумните тръби какви са: мокра тръба U pipe, heat pipe?

П.П също меря с водомери за топла вода по 15 лв бр ( чисто нови ) но не за да знам енергията ( тя е безплатна и не ме интересува точно колко е), а да мога да си правя баланс на системата и да регулирам точно дебитите навсякъде. Има теми в които съм снимал.
Успехи, ще следя темата с интерес, защото тази година ми предстои надграждането на системата.
Large - специалист
MamaMy написа:
Уплътнителите с гелообразен вид не са лепило. Не се заблуждавай! Има и лепила, но те са за съвсем други цели. Не съм сигурен и колко уплътняват. Течния тефлон се сгъстява, но не изсъхва. Просто уплътнява дребните пролуки и спира теча. Това си свойство той го проявява само когато се намира между витките на метални резби.....Върху кълчищата слагам течния тефлон за да уплътни ако самите кълчища не са достатъчни или не уплътнят добре. По тази технология почти нямам рекламация, но съм любител и правя всичко това само за себе си и за няколко приятели.
Благодаря за съветите, MamaMy, всичките ми контактни повърхности ще са метални, така че този проблем отпада. Пишеш,че слагаш кълчища, но за соларна инсталация ли става дъма или за котел? Тоест има ли "антифриз" в контакт с калчищата? Или импрегнацията с течен тефлон ги предпазва. Чета, че Филма Топло е писал, че ползва сапунисани кълчища. Днес ходих по магазини и разпитвах, на повечето уплътнители, които си харесах, имаха издръжливост до 150-200 градуса и толеранс на хлабавината до 0.5мм, както и "средна" трудност на развиване. Имаше и такива, които изискват нагряване, явно над 200 градуса, а това не е добре за моя случай.
Другата седмица май пак ще хофя на мястото и сигурно вечерта ще трябва да разглобя всичко, и ще гледам да го направя херметично.
Някой да е пробвал комбинация тефлонов конец+ течен тефлон? Не би трябвало да е проблем или може разтворителя на течния трфлон да прецака нишката?
шоп написа:
Large
една вакумна тръба с размер 1800х58мм при оптимален ъгъл и слънчев ден има мошност около 65 вата за час.
Това можеш да заложиш като основа за изчисленията си.
.... Вкъщи също съм с 90 вакумни тръби и 480+240 буфери и бойлери, но има голям разход на вода, монтажният ъгъл е зимен ( около 72 градуса) и нямам прегряване:-)
Не споменаваш никаде вакумните тръби какви са: мокра тръба U pipe, heat pipe?
П.П също меря с водомери за топла вода по 15 лв бр ( чисто нови ) но не за да знам енергията ( тя е безплатна и не ме интересува точно колко е), а да мога да си правя баланс на системата и да регулирам точно дебитите навсякъде. Има теми в които съм снимал.
Успехи, ще следя темата с интерес, защото тази година ми предстои надграждането на системата.
Шоп, благодаря за ориентировачните данни. Ще прегледам темите ти и ще ми е интересно да съпоставя резултатите, като ги добия.
Тръбите са Heatpipe. В неделя ги слагахме много набързо. Цялата фамилия взе дейно участие, но почнахме в около 17 часа и ни отне доста време да се организираме, въпреки че предната вечер бях провел обучителен семинар кое, как, като гледахме клип в Youtube :lol: :-D Следващия път сапуна ще е в пръскащо шише, но всички вече ще имаме опит :-D
Нещо много икономично съм го дал с термопастата. С едната тубичка, предвидена за 15 тръби, аз направих 22 :? Иначе смятам че всичко стана както трябва. Изваждам "електрода" от "ампулата", мажа го, после мажа "яката" със сапун, натиквам го и набутваме ампулата, като в същото време внимателно пазим "пъпката". Накрая завиваме шапката, докато спре да "лопа". :supz: :prayer:
Имам една камерка, която може да снима с един кадър в секунда и клиповете стават като от Първата Световна, или тези с Чарли Чаплин :). Тогава ще сложа и снимки.
Относно данните, аз искам да ги използвам за пропагандна цел. Повечето хора им се струва примамлива идеята за безплатно отопление и подгряване на вода (основно), но като чуят за цената на безплатното и желанието и се изпарява. :shock: :? :rolleyes:
Почват да и разправят неща от вида на "вятър работа" и " гледай слънцето" :)
Ами за това, искам да водя статистика, показваща колко точно енергия се усвоява, за да може всеки да си направи сметка колко излиза ако се използват "конвенционални" източници.
Чакам да мине малко време и пак ще зачеша с въпроси за контролера и онлайн мониторинга, щото не ми стана много ясно как точно сайта ще показва само данните които му праща контролера, а не някакви глупости, от наспамената форма...
Намеря ли три жилни кабели с оплетка за сензорите, ще почна да ги разполагам по места.
На първо време само ще изпробвам функционалноста на "изделието", за да видя дали забива и как/дали се възстановява обратно в работен режим. Според инструкциите, външния рестартиращ таймер трябваше да сработва за 120-140 секунди, но при мен рестартираше на 25тата секунда. Това не и трябвало да е проблем, освен ако нещо мрежата не се бави нещо или ъплоуда към сървъра не се проточи... ама предполагам, само трябва да заменя един от резисторите в систеата с потенциометър и рестарта ще се отложи...
Всичко с времето си.
Днес ми казаха че 500л бойлера е качил 20 градуса- от 9 до 30, което е добре, като се има в предвид, че под покрива, връщащата тръба не е изолирана, а "горещата" е завита с мехурчест найлон от опаковката на един от радиаторите :roll:
syncho - майстор
Здравей, след като прочетох темата реших да драсна и аз, защото има много неща, които не са "наред" с тази система.

Най-вече диаметърът на тръбата, която си пуснал за колекторите. Тръбата за толкова колектори трябва да е поне ф22 мед (т.е. гладка, а не оребрена, ако е оребрена трябва да е по-голям диаметъра). Също така не е добре да са последователно всичките тези колектори. Разширителен съд е задължително да имаш. Не знам какъв си имал преди това, но тук трябва да е за затворен тип система, напомпен на определеното налягане. Като стана дума за налягането - изобщо не е необходимо да е чак на 3 атмосфери. Можеш спокойно да си я настроиш при студена система горе в колекторите да имаш 1,5. Повече не е необходимо. И още много, много неща ми идват на ум, но в момента нямам много време.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Тема "Соларна инсталация - параметри" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: