Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Здравейте колеги,
предстои ми проектиране на водно подово отопление на двуетажна къща. Строителен инженер съм и проектирането на къщата е много добре обмислено и планирано според нуждите ми и финансовите ми възможнсоти. Ориентация на къщата ми е север-юг, като гледката ми е на север, тъй като имота се намира на южния бряг на варненското езеро. Ще споделя с вас как е минал целия процес на проектиране:
1/ Определяне на застроителни граници съгласно ПУП.
2/ Проектиране на размерите в план, съобразно желата квадратура за застроена площ - 60 м2 и РЗП 135 м2 - има приложени чертежи на част архитектура, които съм направил - етаж 1 - общо помещение кухня, трапезария, дневна и санитарен възел, етаж 2 три спални, тераса, коридор и килер/мокро помещение.
3/ Формата в план е получена от направена слънчева ретроспекция / използвам ArchiCAD / съответно като е изчисленo времето на огряване на фасадите изток - юг - запад през летния и зимния сезон. Прозорците по тези фасади за предвидени с размери и местоположение така, че през летните месеци да влиза минималко киличество директна слънчева светлина, а през зимните максимално за да се използват печалбите от директно слънчевоо греене. Прозорците също са предвидени с размери за да се постигне добра осветеност, а не преосветеност, която предизвиква дразнене в слънчевите дни. Прозорците на север са необходимо зло, което ни предоставя възможноста да се насладим на прекрасната гледка на варненското езеро.
4/ Направил съм топлотехнически изчисление по метода на определяне на топлинните загуби - ръчни базови изчисления. Коефициентите на ограждащите повърхности са пресметнати чрез он-лайн термо калкулатор на Марисан http://www.termocalculator2.marisanbg.com/index.aspx, а именно:
- външни стени - U=0.242 W/m2C - слоеве съгласно - детайл А
- вътрешни стени - U=0.347 W/m2C - слоеве съгласно - детайл В
- таван граничещ с външен въздух - U=0.157 W/m2C - слоеве съгласно -детайл Д
- етажна подова плоча - U=0.281 - слоеве съгласно - детайл Г
- прозорци - среден клас дограма с общ коеф. на стъклопакета и профила U=1.2 W/m2C
Оразмеряването е проведено за минимална външна температура за района на гр. Варна -11 C
За всяко помещение е избрана температура на обитаване и е определено делта t.
Според на правените изчисления, общите топлинни загуби възлизат на 4.441 kW.
Тук е мястото да кажа, че при направените изчисления, съм пренебрегнал топлинните згуби от пода и ще обясня моята логика. Според мен чисто теоретично формирането на топлинните загуби специално при подово отопление има една особенност. При отопление с климатици, радиатори или конвектори ние затоплямр директно вътрешния въздух и отчитаме топлинни загуби от всички ограждащи повърхности до които се докосне този въздух - стени, прозорци таван и под. При подовото отопление мисля, че може да пренебрегнем топлинните загуби през пода, тъй като той ще отдава топлина а няма да предава. Той ще бъде с по-висока температура от въздуха, следователно при контакта си с пода, той няма как да изтива. Така още с избора на вида на отопление на едно помещение намалихме топлинните загуби грубо с 20% приблизително колкото е площа на пода спрямо всички ограждащи елементи.

Редно е да кажа, че в тези базови изчисления не са взети под внимание топлинните печалби от електроуреди и слънчево греене и брой на обитателите, но също така не са включени и загубите от обитаване, проветрение, камини и комини при наличието на такива, инфилтрация и т.н. Да кажем че печалбите и загубите са еквивалентни. Тези детайли ще ги оставя на колегите ОВК.Това не вярвам да повлияе чувствително на общото предстравяне на сграда в борбата с киловатите.

При изчисление на топлинните загуби през вътрешните стени, е взето че съседното помещение не се отоплява, т.е. там е 0 градуса. Това също е в полза на сигурноста, въпреки че дори и съседното помещение да не се отоплява, там никога няма да е нула градуса.

След като имам вече общите топлинни загуби започвам да пресмятам необходимия ми тръбен път за всяко помещение, като съм изходил от това че тръба с диаметър ф16 и дължина 1м, отдава приблизително 11,12W при температура на водата 35 oC. Така получавам необходимия тръбен път за всяко помещение. Следователно:
Дневна, трапезария и кухня - загуби = 1 350W; необходим тръбен път = 121м; вложен тръбен път = 5 кръга -> 67+67+63+27=224м = 2490,88 W, което е близо киловат повече от необходимото. Това според мен ще компенсира евентуалните загуби през пода граничещ със земята а и ще спомогне за отоплението на стълбищната клекта, където нямам възможност да положа тръби.
Ще прикача чертежи на тръбната разводка на всеки етаж. Тъй като вътрешния дизайн е дело на съпругата ми, която е интериорен дизайнер, всичко по обзавеждането е решено и тръби се предвиждат само на местата без обзавеждане. В спалните нямаме избор тъй като са много малки ще трябва да има тръби и под леглата, но те ще бъдат на крака.

Топлинния източник ще бъде термопомпа въздух-вода. Предвидени са колекторни групи на всеки етаж. Етаж 1 - в санитарния възел, етаж 2 в мокрото помещение. Вижте приложените чертежи на тръбната разводка.

До тук може би съм се справил. Ако нещо съм пропуснал надявам се накой по запознат да ми каже.
Това което не знам е:
1/ Как да си опредлея хидравличните загуби и каква циркулационна помпа ми трябва?
2/ На всяка колекторна група ли трябва да има циркулационна помпа?
3/ Каква е схемата на цялата система с термопомпа въздух-вода?
4/ Директно ли се свърза помпата със системата или трябва някакъв буферен съд?
5/ Колко голям да е разширителния съд?
6/ В предвидените пространства за колекторите на етаж 1 и 2 пространството достатъчно ли е?
7/ Къде е най подходящо да поставя термопомпата? На покрива удачно ли е? Покрива е плосък.

ФАЙЛОВЕ:
Файл : АРХИТЕКТУРА- ДЕТАЙЛИ- ТРЪБНА РАЗВОДКА.rar
Линк за сваляне : http://dox.bg/files/dw?a=11cfc17e25

Файловете ще са активни един месец. Ако някой желае да ги получи след този период да ми пише на plamen_mihov@mail.bg
В архива има и екселски файл, където е нагледно и последователно е проведено изчислението на топлинните загуби, тръбен път и т.н.

На ваше разположение са и детайлите изготвени от мен за топлоизолационната система на сградата. Единствено се колебая за топлоизолацията на покрива дали да е XPS 10см следователно U=0.193 W/m2C или EPS 2x8см с 0,155w/m2C. Пресметнал съм че цената на материалите за 10см XPS и 2х8см EPS е една и съща. Също имам преддвид, че XPS е с по-голяма твърдост и е подходящ за натоварвания и не попива вода, но това ще го решавам в последствие. Още един въпрос по тази тематика за външна топлоизолация. Никъде не видях някой да изпълнява външна топлоизолация на два пласта EPS 2x8см. Цената на материалите е развна на XPS 10см, но с 2х8 получаваш по-добър коефициент на топлопреминаване, което за мен си е по-добре. Но нека кажат специалистите по топлоизолации. Може би труда е фактора, че трябва два пъти да се лепи. А защо не и да се закупи EPS 16см, но никъде не видях да се поддържа наличието на тази дебелина по складовите борси.

Надявам се моя труд да ви е от полза. Прекарах доста време в четене, консултации и проектиране. В линка за директно сваляе има и екселска таблица как са определение топлинните загуби за всяко помещение. Топлинни загуби през даден ограждащ елемент са равни на - F x Uk x делта T -> площ на елемента Х коеф. на топлопреминавае Х температурната разлика от двете страни на ограждащия елемент. Нещо, което никъде не видях някой да е описал. Всички форуми, които изчетох са ала-бала, сложи тръби през 15 см ще са достатъчни ... няма нужда от изолация на пода ползвай го като термомаса ... аз направих така ... апък аз инъче ... никой не е дал реален пример как е определил необходимата мощност на водната подова инсталация. Ръчния метод за определяне на топлинните загуби според мен е напълно достатъчен за да определите необходимата ви мощност за отопление. Надявам се на компетентни отговори на въпросите, които съм поставил. Човек не знае всичко, но може да сподели това което е научил, така всички ще знаем повече. Надявам се че тук ще открия колеги готови да споделят опита си, полезен за всички.

Поздрави и бъдете здрави!
lovech2001 - специалист
:shock: От много сметки боли глава!

Какво ще стане ако температурата падне до -40, а ако има силен вятър какви ще са топлозагубите :cool:

След като няма да слагаш тръби под мебелите и нямаш планове да разместваш нищо през следващите 30 години :weedman: просто сложи тръбите през 20-30 см, направи ги на отделни кръгове и ги изкарай на място където може да ги изолираш при евентуален теч.
Каквито сметки си направил за помпата и т.н. добави +50%

Успех.

Изображение

Изображение

Изображение
filmatoplo - майстор
Помпа с параметър 25/60 за подовото.
Дебит 2-3 м3 ,ч
Напор -6 Н .
Зависи каква ТП ще се ползва ,дали ще има подготовка и за БГВ ,или ще се ползва обемен бойлер със серпентина ,ще има два температурни кръга ,един на 55-60 градуса ,и втори на 35-45 за подовото .
Зависи от конфигурацията ,буфер 100-200 литра не е изключен ,след буфера е смесителен вентил и помпа за водното подово .
Малкия буфер ще играе роля на Хидравличен разеденител .
Най важен е Контрола по стайна температура на всяка стая ,кръг по кръг .Това може да стане с поставяне на ел задвижки за всеки кръг ,съответно и термостат за всяка стая .
Има и втори начин ,чрез кутия Unibox ,кутия с термоглавата която ще регулира потока през всеки отделен кръг .
vrangelov - специалист
filmatoplo написа:
...Най важен е Контрола по стайна температура на всяка стая ,кръг по кръг .Това може да стане с поставяне на ел задвижки за всеки кръг ,съответно и термостат за всяка стая .
Има и втори начин ,чрез кутия Unibox ,кутия с термоглавата която ще регулира потока през всеки отделен кръг .
Кой от двата начина е по-добър?
radius - майстор
При подовото отопление мисля, че може да пренебрегнем топлинните загуби през пода, тъй като той ще отдава топлина а няма да предава.
Дълбоко погрешно мнение. Ще отдава топлина и към земята и това са си чисти загуби, които не може да пренебрегнеш.
Друго, което искам да те попитам - имаш ли някъде в сметките загуби от вентилация, тъй като те са някои помещения са повече от тези от топлопреминаване.
Аз смятам, че помпа 15-60 е подходяща ( при мен е такава за 2х80кв.м. и работи на 2 степен), даже имам една за продан неотваряна чисто нова електронна Grundfos Alpha 2L.
filmatoplo - майстор
Имайте предвид че разликата в температурите вход изход на подовото трябва да е 5 градуса ,това се постига с дебит ,иначе по пода ще усещате различна температура през 20-30 Санта.
До lovech2001:
А какво ще стане, ако външната температира падне до -60oC? По тази логига, трябва да си сложа примерно 60 kW мощност и ако случайно близките 20 години температурата падне до -40oC за максимум седмица да съм подготвен. А до тогава нека си плащам киловатите без да ги ползвам. Ако падне до -40oC ще си пусна примерно духалката :D. Извинявай, но това е несериозно. И как ги изчислихте тези 50% презапасяване? Нужни са ми аргументи, за да приема подобно твърдение.

До radius:
При вградено площно отопление се пресмята температурата на повърхноста в зависимост от дебелината на замазката и финалното покритие. Разполагам с данни в табличен вид, в които е оказана тази температура при средна температура на водата, разстояние между тръбите и вид на финално покритие - ламинат, PVC под (таркет) цим.замазка и т.н. Разбира се пода има изпълнена топлоизолация, за да се ограничи топлинното предаване в посока надолу в пода. Ако е тажна плоча над отопляемо пространство е по-добре. То е ясно, че ще има някакво топлопреминаване, но това ще окаже влияние единствено във изминаване на повече време докато пода достигне предвидената температура на повърхността. След като се достигне необходимата температура, топлозагуби през пода няма да има. Вече затопленият възхух при контакт с пода той няма да изтива, а ще се затопля. Температурата на повърхността на пода, ще бъде по-висока от тази на въздуха в помещението и следователно може да пренебрегнем топлинните загуби през пода или даги вземен с доста по малка стойност. Това ми го каза проектант ОВК с доста опит в проектирането. Загуби от вентилация - няма да имам принудителна вентилация в помещенията и тези загуби ще са минимални, единствено от отваряне на прозорци за проветряване. Както вече съм написал, в сметките не са включени загуби от обитаване, аспиратори вентилация (проветряване), но също не са отчетени топлинните печалби от директно слънчево греене, електроуреди, обитаване и т.н. Пак казвам изчисленията са груби, загуби от инфилтрация, вентилация и т.н. са вече "часовникарски" работи за напреднали. Общите топлинни загуби според мен са изчисление със задоволитена точност.
Може ли някой да сподели схема на своята цялостна инсталация. да мога да проследя целия път - от ТП през Буферен съд, БГВ, колектори, цирколационна помпа и т.н. Подходящо ли е ТП да е на плоския покрив? Колко са големи колекторните кутии? Искам аргументирани отговори, а не предвиди това ... сложи си онова ... то всичко е възможно, но въпроса е защо, и до колко е оправдано?
radius - майстор
Ако не пишеше като интелигентен човек, щях да те нахраня здраво. :evil: Помисли по някои въпроси, защото явно не са ти ясни. Пиша ти откровено, за да те предпазя от набутвация, пък ти ако искаш се обиждай:
1. След като се достигне необходимата температура, топлозагуби през пода няма да има. Невярно!Даже не намирам смисъл да се аргументирам защо не е така.
2. Това ми го каза проектант ОВК с доста опит в проектирането. :lol: Добре, че не съм случил на него като си правих нещата.
3. Загуби от вентилация - няма да имам принудителна вентилация в помещенията . Явно няма да имаш ширм в кухнята, нито вентилатор в банята. А проветрението ще е след Великден.
4. Пак казвам изчисленията са груби, загуби от инфилтрация, вентилация и т.н. са вече "часовникарски" работи за напреднали. Ако си виждал истински ОВК проект, ще знаеш че това изобщо не са часовникарски работи, в предния пост ти писах до колко може да достигнат тези загуби.
filmatoplo - майстор
На мене ми е лесно ,но доста неща трябва да се знаят за направата на тази инсталация .Потърси информация за всеки един детайл за който говорих ,има и схеми.Дайте ми двигател с перка и до дни ще си направя мини самолет - сериозно ,но нямам излишни средства и време .
boqnkov - специалист
Филме, относно регулирането на температурата... Виждал ли си цяла къща с 1 безжичен термостат, поставен някъде (в неслънчева стая), настройка на температурата с кранчета и този термостат да управлява циркулационната помпа на подовото? Ако си виждал, моля да споделиш как работи такава система на практика. Ако прозорците в южните стаи са 4 сезона, то слънцето не би следвало да повиши много температурата в стаята, че да трябва да се отварят прозорци от жега.

Тема "Проектиране на водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: