• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Здравейте, колеги,

Ще започна по-отдалече, за да има възможност темата да не е полезна само за мен, а и за други. Правя гаража си на бояджийска камера тип "cross flow", на български май се казва камера с хоризонтално движение на въздуха. Това са камери, които по мои наблюдения се използват най-вече при по-топъл климат и доста от тях въобще нямат отопление, но на мен ми трябва отопление, НЕ за съхнене (около 60 градуса), а само за периода на боядисване (около 20 градуса), когато атмосферата в камерата ще се сменя около 3 пъти на минута и съответно ако няма отопление за 20-30 секунди ще съм на външна температура.
Схемата е следната: помещението, в което се вкарва кола или нещо друго: санитарно чисто, изцяло боядисано с боя за пътна маркировка, херметични лампи навсякъде, компресор за вздух с достатъчен дебит в друго помещение,...
Вентилацията: Взривозащитени аксиални вентилатори на стената зад колата. На срещуположната стена (пред колата), има голяма рамка с филтри за входящ въздух (да кажем, че около два квадратни метра от стената са филтри)- Вентилаторите действат като екстрактори - намалят налягането в камерата и външния въздух се засмуква през входящите филтри от срещуположната страна на камерата...и така става движение на въздуха около 0,5 метра в секунда по продължение на камерата. Не е типичната камера с вертикално движение на въздуха, но върши същата работа, ако вентилацията е според изискванията за скорост на въздуха и безопасност.
Та това беше малко интродукция, сега на въпросът:

Искам да си направя отоплител от реотани, който да поставя пред входящия филтър, така че да вдигне температурата на входящия въздух с 10-тина градуса. В началото гледах за отопление на газ или нафта, но за сега камерата ще се ползва само за хоби, и е нерентабилно да се наливат още пари в нея...
Идеята ми е да свържа много реотани като на калорифер и да ги поставя в една рамка преди входящия филтър, така че входящия въздух да минава първо през тях. Разполагам с трифазен ток, бушона е 25А, от които 3А ползват вентилаторите.
Не знам какви и колко броя нагреватели (примерно от тия керамичните..) мога да свържа така, че да не ми падне бушона. Кои нагреватели са най-подходящи и отдават най-много топлина за консумацията си. Аз не съм много на ти с нагревателите и за сега гледах единствено керамични 800W, които изглеждат като за калорифер и са само по около 3лв. парчето.
-Искам примерно да навържа много такива, но не знам ако ги вържа в звезда, по колко мога да сложа на фаза и как да са свързани. Не знам дали един такъв ли е направен за 220V или трябва да са няколко последователно??? Предполагам за това ми трябва съпротивлението на един от тия реотани и/или номиналното напрежение, за което е произведен, но тия денни ги няма?? За съжаление инженерната ми специалност (корабоводене) не включва много електротехническа подготовка и знанията ми по електротехника рязко си заминаха след съответния изпит в университета...
-Има ли по-топлоотдаващи/по-подходящи нагреватели от тия керамичните, които съм набелязал?
-Също не знам и каква защита да сложа - знам, че печките и калориферите имат някакви защити против прегряване??

Благодаря предварително, ще съм благодарен, ако някой помогне не само с готови работещи примери ами и с акъл как да сметна отоплителя и сам (теория) :)
ivanovbg - майстор
В звезда можеш да сложиш до 5 киловата на фаза или 15кв общо. Включват се с контактор на който можеш да командваш с обикновено термореле настроено на подходящата температура. Не си казал дебита въздух и минимална входяща температура за да сметнем каква мощност ще ти е нужна. По добре е според мен, вентилаторите да нагнетяват. Така ако се развали уплътняването някъде няма да засмуква прах от там. 800вата са на 220 волта.
Примерна сметка.
Външна темп 10 - искаме 20. Да предположим че помещението ти е 40 куб.метра, 3 пъти в мин ще рече 120 кубика за мин или 2 куб в секунда, Имаш топлоемкост около 1kJ/kg K или с запас трябва да можеш да стоплиш около 3 кг въздух с 10 градуса за сек. Значи ти трябват 30kJ или 30 киловата мощност. Или съм забравил как се смята или не стига мощността ти. :?
Някой да провери пак.

:partyman:
ivanovbg написа:
В звезда можеш да сложиш до 5 киловата на фаза или 15кв общо. Включват се с контактор на който можеш да командваш с обикновено термореле настроено на подходящата температура. Не си казал дебита въздух и минимална входяща температура за да сметнем каква мощност ще ти е нужна. По добре е според мен, вентилаторите да нагнетяват. Така ако се развали уплътняването някъде няма да засмуква прах от там. 800вата са на 220 волта.

Да предположим че помещението ти е 40 куб.метра, 3 пъти в мин ще рече 120 кубика за мин или 2 куб в секунда, Имаш топлоемкост около 1kJ/kg K или с запас трябва да можеш да стоплиш около 3 кг въздух с 10 градуса за сек. Значи ти трябват 30kJ или 30 киловата мощност. Или съм забравил как се смята или не стига мощността ти. :?
Някой да провери пак.

:partyman:
Благодаря за информацията за реотаните :) Ето я и изпуснатата от мен информация: Дебитът на въздуха е два пъти по-голям - 13000м3/час, но може да варира макс до 16000 и минимум до 9000, но "за сметка на това" обемът на камерата също е по-голям - около 60м3 :(
Май 15kW за никъде няма да стигнат според тези сметки, дори и да намаля дебита до 10 000м3/ч, който е някакъв минимум за подобно сечение на камерата..
n_a - МАЙСТОРИЩЕ
Answers: 1
Хм. Не знам много за камерите. Чета с интерес, имам една в "проект". Според моите разсъждения, не е добре да има осезаем въздушен поток. А по твоя проблем - намери как да въртиш един въздух. Така няма да топлиш междублоковото пространство
П. Петков - специалист
Противопрашни помещения ("чисти" стаи) винаги се правят с надналягане! При "вакуум" ще има приток от неплътности, което е неприемливо. Така че вентилацията трябва да е приточна, а не всмукателна. При наличие само на всмукателна вентилация входните врати се "самозаключват". Ако има гъвкави стени те ще "хлътнат" при подналягане, докато при надналягане се раздуват и се държат по-читаво. В София, на "7-ми" км., на "Цариградско шосе", има една фирма за галванични покрития, където има само всмукателна вентилация и клиентите не могат да отворят врата, като мислят, че фирмата не работи!
За отопление има готови модули (секции) на "Systemair" и на "Крам", ако последната все още съществува. В тези модули нагревателите са тръбни със спираловидни радиатори. Вентилаторите трябва да се радиални, а не аксиални. Такива се предлагат от "Systemair", "Dinair", като вероятно има и бургаски (Завод "Спартак" дали още съществува?). Консултацията с проектант по ОВК май ще да е препоръчителна. Доколко помня, рециркулацията при бояджийските помещения не е допустима. Трябва да има 100% обмен, като в "Наредба №2" за "Противопожарните строително-технически норми" е посочена и кратността на въздухообмена за час.
ivanovbg - майстор
Djeleb0v написа:
...обемът на камерата също е по-голям - около 60м3 ...
Аха, дребна "хоби" камерка :yawinkle: Или я прави като хората, или не се захващай. Предполагам. че много скоро ще започнеш да съжаляваш за "икономиите".

Ако сега нямаш достатъчно средства, след 20-30 "хоби" автомобила или към края на следващото лято ще имаш да достатъчно мощен отоплител. Само си предвиди достатъчно място за него.

:partyman:
П. Петков написа:
Противопрашни помещения ("чисти" стаи) винаги се правят с надналягане! При "вакуум" ще има приток от неплътности, което е неприемливо. Така че вентилацията трябва да е приточна, а не всмукателна. При наличие само на всмукателна вентилация входните врати се "самозаключват". Ако има гъвкави стени те ще "хлътнат" при подналягане, докато при надналягане се раздуват и се държат по-читаво. В София, на "7-ми" км., на "Цариградско шосе", има една фирма за галванични покрития, където има само всмукателна вентилация и клиентите не могат да отворят врата, като мислят, че фирмата не работи!
За отопление има готови модули (секции) на "Systemair" и на "Крам", ако последната все още съществува. В тези модули нагревателите са тръбни със спираловидни радиатори. Вентилаторите трябва да се радиални, а не аксиални. Такива се предлагат от "Systemair", "Dinair", като вероятно има и бургаски (Завод "Спартак" дали още съществува?). Консултацията с проектант по ОВК май ще да е препоръчителна. Доколко помня, рециркулацията при бояджийските помещения не е допустима. Трябва да има 100% обмен, като в "Наредба №2" за "Противопожарните строително-технически норми" е посочена и кратността на въздухообмена за час.
Повечето професионални камери за боядисване са с по ниско налягане от атмосферното. При камера с хоризонтално движение без oтопление е по-удачно да се използват аксиални вентилатори. Завод спартак няма лиценз за взривозащитини вентилатори - произвеждат центробежни, но не взривозащитни. Изискванията за движение на въздуха надлъжно в камерата са спазени (над изискваната скорост съм още на 14000м3/ч). Няма рециркулация. Готовите модули за които си споменал служат не само за затопляне при боядисванае, а и за изсушаване/изпичане на лака. Това се прави при около 60 градуса, а при мен отоплител с такава мощност (180-200kW по спомен, дано да не греша) не е нуженен. Авто боите и лаковете съхнат и на 20 градуса - пише го и на опаковките (време за сънене при 60 и при 20 градуса). Аз гледам при 20, защото нямам дуга кола да чака пред камерата на опашка :D
Но пак ще уточня, че за сега камерката е за хоби (не вадя пари от нея и не правя други автомобили/джанти освен моиte) - в този случай гледам да отговоря не на изискванията на инспектор, а на изискванията за безопасност -тези които засягат мен :)

Setup-а на камерата е копиран от гледане на камери на американски майсторчета на хотроди - 100% съм сигурен, че в такава камерам качеството на боядисване няма да пострада, защото е изпробвано вече, не откривам топлата вода. Проблемът ми е само ниската температура зимата :(
moimoimoi - майстор
избягвай всякакви електрически уреди в камерата дето не са взривозащотени.
правих подобна камера но всичко си беше по идея на собственика
камерата беше с височина 3 метра и размери 4x6 метра
осветлението е с 6 лум лампи 2x36 вата ,бяха по 200+лева щото имаха сертификат за защита,ала бала IP68
имаше само вентилатор който изхвърля въздуха с филтър с размери 2x2 метра и по спомен 10000 кубика на час.
за отопление се ползва радиатор с вода, но там си имаха цял котел и за теб това не е проложимо
според мен ще постигнеш необходимото загряване на въздуха ако ползваш климатична система подобна на чилър,т.е.вътре ще имаш само един топлообменик през който преминава гореща вода ,без никакви ел уреди
Кики - специалист
При такъв дебит да затоплиш входящия въздух от 0 до 20 градуса ще е доста голям разход на енергия, помисли върху вариант с термо-завеса, разбира се преработена и вградена във въздуховод. Може и с нагреватели вградени във въздуховод но бройките трябва да са много. Помисли и някакъв вариант на рекуператор за да намалиш загубите.
koveslav - майстор
Много сте прави за надналягането/нагнетяването на въздуха,това е единствената пълна гаранция за обезпрашеност.Обаче специално в камерите вентилацията според мен има за цел да отвежда въздуха съдържащ боя и изпарени разтворители в него.И до колкото съм чувал,за да не се получава насочено хоризонтално течение,пречещо на процеса на боядисване и да не се върти замърсения въздух из целия обем,въздуха се изсмуква и това става през решетки в пода,разположени около автомобила...Трябва да се разгледа подробно съвременна камера,вложенията в изграждането дори и на хоби вариант не са малки.Лесно могат да се откраднат готови и гарантирани решения преди да са станали грешки.
  • 1
  • 2

Тема "Електрически отоплител за бояджийска камера" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: