Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Слагам нов бойлер и имам известни колебания относно правилното свързване.
Инсталацията е двупроводна като кабела идва директно от таблото с отделен бушон за него.
На стария бойлер беше по следния начин нулата беше леко забелена и захваната за корпуса на бойлера и после края й влизаше в клемата. фазата и тя е на клемата.
На новия бойлер имам тройна клема: фаза нула и земно, като земното от клемата се прехвърля и на корпуса на бойлера.
Кое връзване ще ми препоръчате:
1. Нулата в гнездото за нула и мост към гнездото за земно
2. Нулата да е първо в гнездото за земно и от там мост към гнездото за нула
3. Вариант като на стария бойлер - нулата не се прекъсва, а обикаля първо през корпуса и после в гнездото за нула
Благодаря
Най-приемлив е вариант 3, след него е 2 и най-неприемливия е 1.
Тук на схемите се вижда
Изображение
Тези схеми щяха да са верни ако PEN (както си го написал N) проводника се свърже първо към корпуса за PE и после за нулевата клема за N. ЗАЗЕМИТЕЛНИЯТ ( ЗАНУЛИТЕЛНИЯТ) ПРОВОДНИК Е С ПРЕДДИМСТВО.За първите две схеми.
Много ги мислим тия бойлери, а днешния стандартен бойлер (с водосъдържател 80 литра) е вече достатъчно икономичен - по 2000 watt и така той не е по енергоемък от прочутите ел.печки с реотани, които са ни спасили от много зими (на снимката)
Изображение
Колега както и да го вържеш ще работи важното е връзките да не са хлабави и естествено да свържеш нулата за коруса, а не фазата, но и дори да го направиш при пускането веднага ще ти гръмне бушона ако си с метални тръби или връзки!
За да не отварям нова тема да питам тук. Става дума за удължаване на кабел за бойлер. Не достига около 50-60 см кабел до бойлера. Проблема е, че кабела излиза близо до душа (разстояние около 1м от душа) и често ще се мокри. Въпроса е да се сложи ли разклонителна кутия и каква? До колкото разбрах трябва да е IP 44 или IP 54. Другото ми питане е как препоръчвате да се свържат кабелите в кутията. С усукване и самовулканизираща лента, със силиконова грес и термошлаух или с клеми WAGO (http://www.wago.bg/2273/wago-222.html) ?
Направи нормално свързване с другия кабел като разминаваш връзките и ги запояваш, изолация термошлаух.
Никак не е добре съединението да е в банята. Потърси възможност да върнеш кабела в коридора или каквото е там сухо помещение и там сложи кутията. Като най-добре е да смениш целия кабел. Ако е двупроводен сега е момента да сложиш трипроводен.
Според мене е излишно да се драматизира ако наставянето на кабела стане в банята с противовлажна кутия /ІР44,ІР54/. Все пак крайщата на кабела се свързват в бойлера при условия/влажност,температура/ и начин/клемни съединения/ не по-добър от тези в кутията.
От много години противовлажната разклонителна кутия е доказала приложението си в такива помещения.
Ако се ползва противовлажна кутия със щуцери и уплътнения може. Но има едно НО: противовлажната кутия изисква кръгли противовлажни кабели, за да стане уплътнението.
Ако кабелите са мостови, няма да стане сигурно уплътнение. Те мостовите кабели и без това не са за влажни помещения-просто през социализъма не е имало по-подходящи и евтини за бита.

А при самия бойлер положението е действително по-зле от към уплътнение, но клемната кутия е отдолу и само пряка струя и парата могат да я засегнат.
crez написа:Направи нормално свързване с другия кабел като разминаваш връзките и ги запояваш, изолация термошлаух.

и всичко това в кабелен канал с отвори отдолу за изтичане на евентуално влязла вода в канала.
PCL82 написа:А при самия бойлер положението е действително по-зле от към уплътнение, но клемната кутия е отдолу и само пряка струя и парата могат да я засегнат.

Ами явно не ти се е случвало пробит фланец или по-често пробита тръбичка на терморегулатора - тече по всичко дето минава ток. :weedman:
Пък относно наденето на кабел не виждам някакъв проблем ако се прави с акъл.Както казаха по-горе със започване, разминаване на свръзките и термошалаух.
Надяваш едно парче пластмасова тръба на снадката и запушваш тръбата в единия край със силикон.Като стегне силикона от другия край наливаш епоксидна смола.Тази снадка може направо да си я сложиш в мазилката.Вероятността за проблем е толкова, колкото кабела който ползваш да е с фабричен дефект в изолацията. :?
Мисля че качествен Бишоп също ще свърши работа.
Знам че никак не е добре съединяването да е в банята, но е заварено положение и банята вече е направена.
Иначе от стената излиза мостов кабел.
Засега се очертава варианта с противовлажна кутия където кабелите влизат отдолу и дозапълване на дупката със силикон.

А какво мислите за тези безвинтови клеми?
Като е с мостов кабел колкото и силиконец да лепаш пак не можеш да уплътниш плосък кабел в кръгла дупка :-D Бишоп жило по жило и отгоре една термошлаухка за визия.
PCL82 написа:Ако се ползва противовлажна кутия със щуцери и уплътнения може. Но има едно НО: противовлажната кутия изисква кръгли противовлажни кабели, за да стане уплътнението.
Ако кабелите са мостови, няма да стане сигурно уплътнение. Те мостовите кабели и без това не са за влажни помещения-просто през социализъма не е имало по-подходящи и евтини за бита.

А при самия бойлер положението е действително по-зле от към уплътнение, но клемната кутия е отдолу и само пряка струя и парата могат да я засегнат.

T.e. това за което говориш колега се нарича водоустойчиво изпълнение Х5 - има разлика с противовлажното Х4 /за което не е нужно кръгло сечение на кабела/, но не винаги гарантира безопасност в баните.
Влизането на кабелите отдолу - винаги гарантира защита Х4, стига кутията да не е монтирана над душа.
Т.е. един съвет - когато се прави противловлажна кутия - старайте се фазата да се изолира и да не докосва нито една от стените на разклонитлната кутия, както и капачката - това е лесно постижими, когато работим с твърди /едножични/ кабели. Силикона може само да задържи влага в кутията - ако дойде от някъде по кабела /от бойлера например/. Силикон може да се използва за промазване на фазовия проводник - но не и за запушване на кутията.

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”