• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
radius - майстор
Здравейте, имам някои глобални чуденки относно локална инсталация :shock: . Ще радвам на мнения и съвети, тъй като нямам опита, а въпросите са за сериозни неща и не искам да правя нещо глупаво и безсмислено.

Заземление на мълниезащитата.
Действам направи си сам, като спазвам ел. проекта.
От покрива, в 2 срещуположни ъгъла на къщата, съм пуснал 2 спусъка от Al ф8. От ревизионните кутии съм положил под пътеките поц.шина 40/4мм, която излиза на 2-3м от къщата. Като за начало, ще купя 4 поц.кола (63/63/6мм по 1.50м дълги с шина 1.50м). По 2 кола на спусък. Гледах на Шнайдер, че препоръчват V образно свързване, за по-добро отвеждане на ВЧ токове.
Въпрос 1: На какво разстояние се забиват един от друг коловете и как се свързват шините ( предполагам заварка и боя) ? Приемам и други методи за каменист терен освен с колове, че нито съпротивлението ще излезе лесно, нито забиването ще е лесно.

Заземление ел. инсталация
Първо да поясня, че ще слагам катоден отводител, защото сигурно е от значение за заземлението.
Прикачен файл:
arestor1.png
arestor1.png (16.03 KиБ) Видяна 8094 пъти
На картинката се виждат разстоянията от електромерното табло ( закачено на стълба) до моето вътрешно ел.табло и до заземлението на мълниезащитата. В ел. проекта ми е дадено да заземявам при електромерното табло. Това как да стане, като таблото е на енергото - дотам съм пуснал 5х10кв.мм. ( 3ф. партида) и земята и нулата са ги вързали заедно. Нормално, нали правят TN-C. Аз съответно ще правя TN-C-S, тъй като за ТТ писахте, че е по-отговорно откъм следене във времето. Заземлението на таблото на енергото вероятно не е кой знае какво ( има някаква шиничка, но не се знае повече). Какво мога да направя, едва ли е редно да заземя по-качествено общото табло. А и на него са 4 къщи и не съм наясно от негативите да е общо заземлението, макар и най-близо до моята. Максималното разстояние от стълба до отдалечения край на двора е 25-30м.
Въпрос 2: Ако му се измери съпротивлението към земя и е добро, дали мога да го ползвам и за мое заземление?

Ако пусна допълнително заземление в близост до моето вътрешно табло ще е най скъпия и труден вариант – освен двете на мълниезащитата , ще трябва да правя и трето на ел.инсталацията. Освен това, ако е до къщата, ще е на около 4м до заземл. на мълниезащитата.
Въпрос 3: Да не би да могат да се обединят? Близостта им не означава ли , че при светкавица ще се получи много висок потенциал на всичко заземено в къщата?

Катоден отводител
Както писах, решил съм да слагам катоден отводител. Това може би определя начина на изграждане на заземление на ел. инсталацията. За заземлението си мисля, че трябва да е максимално близо до арестора, но не видях някъде да са го описали. Таблото ми е пластмасово, но гледам, че това не противоречи на инструкциите. Иначе се вмествам в максималните дължини на проводниците вътре. Прочетох 70 стр. инструкция на Шнайдер и разни други и моля за съвет.
Бяхме избрали с ел.проектанта някакъв за средно рисково ниво iPF 20kA/5kA 3P+N. Той е тип 2 (за индиректна защита). Комбинира се предпазител 3P (общо 7 позиции ще заемат).
Въпрос 4: Понеже в каталога дават схемите с пунктир, не разбрах, защитава ли при междуфазни пренапрежения или само от такива между фаза и нула?

В един от многото pdf-и дават, че при наличие на мълниеприемник на сградата, се ползва тип 1 и след него тип 2. Не мога да отделя толкова място в таблото, а и се оскъпява доста. Тип 1 защитавали от директно попадение на мълния върху сградата, тип 2 от свръхнапрежения по мрежата.
Въпрос 5: Защита от свръхнапрежения по мрежата ми е по-важно, а и според мен по-вероятно, затова се питам ще върши ли работа този iPF, при положение че имам мълниеприемник?

Всичко в таблата избрах да е от серията iC60 , като по-хубава от Domae. Обаче забелязах, че има арестор Domae Quick 3P+N, комбиниран с разединител и заема само 5 позиции (всяка позиция ми е ценна, тъй като таблото ще е макс. запълнено, а е късно да го сменям). На пръв поглед е 10кА, срещу 20 кА за iPF. Domae не го класифицират като тип 1 или тип 2, но го дават за индиректни пренапрежения, което явно е аналог на iPF.
Въпрос 6: Да не би това Domae, да работи по-добре от iPF, при положение, че не комбинирам последния с отводител тип 1?

За арестор приемам и други марки, особено ако има и такива комбинирани с предпазител и пестящи място в таблото.
Благодаря предварително за мненията.
VLADO66 - майстор
Относно коловете-помисли за неръждаеми дълбочинни такива,по-долу в линка има сравнителна таблица за живота,а и както описваш почвата ще трябва да се бият надълбоко http://www.lpg-bg.net/malniezashtita/za ... iteli.html
hidrazin - майстор
Не си вземай комбинирани комбинирани такива. Още по-малко с разединител. При първия по-сериозен проблем ще го смениш целия модул. Ползвай такива с отделни сменяеми модули. Ето например тук хората си предлагат резервни патрони. Не съм казал че точно такива и точно от там.
http://www.acdc-bg.com/products/abb/kat ... oduli.html
:partyman:
PCL82 - майстор
То вече е късно и къщата е построена, но най-евтино и трайно излиза със фундаментен заземител. Т.е. ползва се арматурата на фундаментите, понеже има голяма площ през бетона, а той я пази от корозия и поддържа постоянна влажност. За целта арматурните железа се свързват електрически през 2 метра и към бетона се добавят вещества, които подобряват проводимостта му.

Ако имаш фундаментна плоча в контакт с почвата и вътре има заварена мрежа може да се помисли за връзка към нея. Тук трябва да обсъдиш нещата с инженер-конструктора и с електроинженера дали може да се направят няколко козметични връзки до арматурата на определени места.

Фундаментният заземител става и за мълниезащитата, но трябва да е комбиниран и с колове, защото силни токове през бетона могат да изпарят вода от него и да го спукат.

За къща е допустимо обединяването на мълниезащитета и заземяването на инсталациите при наличие на катодни отводители.

Не е нужно да гониш твърде ниско съпротивление: за повторно заземление е макс. 30 Ома, 10 Ома за заземление на трафопост и 4 Ома за всички заземления мерено при трафопоста. Но заради мълниезащитата всъщност ти трябва по малко от 10 Ома.

Не забравяй изравняването на потенциялите на металните конструкции, тръбопроводи, кабели, антени и др.

Неръждаемите колове и шини са по-трайни и ще ти спестят много грижи.
sts - специалист
1.Коловете се разполагат на р-е 2.5 м един от друг като се прави изкоп 0.5 м от кота терен и тогава се набиват в земята.Свързването на коловете и шината е чрез заварка и местата се асфалтират против корозия.Ако почвата е камениста може да се използва и хоризонтален заземител /затворен контур/ около къщата.За подобряване на съпротивлението на почвата се предлагат подобрители но всичко е разходи.
2.След като сте пуснали 5х10.0 мм2 ще ползвате заземлението на електромерното табло.Най добрият вариант за Вас беше САВТ 4х16.0 мм2 т.к.цените са близки.Ако трябваше да Ви правя проект щях да сложа кабел СВТ 4х6.0мм2 все пак не се прави проект на "курник" и трябва да отговаря на условия за експлоатация 25-30 год.Сечението на шината не трябва да е < от 50 мм2 иначе може да има проблем при табло ТЕПО/ТЕМО/ 4П+ЧМ.
3.Мълниезащита и заземител на табло се обединават чрез връзка под земята.
4.В кой район /област/се намира къщата - за всеки район има таблични данни за мълниеносна дейност и на тази база се изчислява риска и се преценява каква мълниезащита да се приложи за защита на обекта.
5.Kатодните отводители тип 2 трябва да отклонят към земя токов импулс 1.5 кV.В тях са монтирани варистори -използва се тяхната нелинейна характеристика.
engineer - специалист
1. Както ти казва колегата sts. Връзките се покриват с сафалтов лак. Дори асфалтов грунд е по-добре от боя. Може да се намери в магазини за хидроизолация. Коловете (ако успееш да ги забиеш) се свързват с болтова връзка, за да може да се разкачат за периодично измерване. За индустриални обекти проверката е на 10 години. На някои обекти болтовата връзка я правят в кутия с IP54 или по-голямо (2-10 лева), за да нямат ядове след 10г. Не е задължителна особеност.
Следвай проекта.
2. Таблото на ЕРП-то е заземено за безопасност. Работната нула е заземена в трафопоста. Не се стресирай, като измериш преходното съпротивление на прясно забит кол на 1-вия ден или 1-вата седмица. То ще си дойде след 2-3 месеца. Нормално е да измериш по-добра стойност на чуждото заземнелние, понеже е правено по-отдавна.
3. Както казва колегата sts.
4. Опроводява се по схемата с пунктира. И на други производители в pdf-те има сходна схема с пунктир.
5,6. Аресторните защити са пряко свързани с безопасността и трябва да отговарят на редица европейски стандарти. Всички сериозни производители стриктно спазват тези стандарти и не би трябвало да имат съществени разлики. Монтират се максимално близо до консуматорите. Удома няма голям избор и се монтират в таблото с предпазителите.
VLADO66 написа:
Относно коловете-помисли за неръждаеми дълбочинни такива,по-долу в линка има сравнителна таблица за живота,а и както описваш почвата ще трябва да се бият надълбоко http://www.lpg-bg.net/malniezashtita/za ... iteli.html
Аз не бих ползвал неръждаеми заземители поради по-високата им цена. Виж, за мълниеприемника е друго. Изложени са на атмосферни въздействия, пък и имат по-атрактивен дизайн.

Мненията на hidrazin и PCL82 също ще са ти от полза. Аз лично не знаех, че съществуват такива "фундаментни екстри". Липсата за заземителни съоръжения при някои вятърни турбини ме навежда на мисълта че ползват подобен фундамент.

А ето един начин за лесно забиване на кол: На ръка се забива 20-30 см и после багера го дозабива с кофата.
radius - майстор
Благодаря на всички за отговорите, всеки ми е от полза.

Владо, разгледах сайта на тази фирма. Понеже останалата част си я правя аз и няма да им се занимава вероятно само за забиването да идват (звънях на една друга фирма преди време). Съветвате ме за неръждаеми колове, сигурно ще се уплаша от цената. Така или иначе под пътеките шината е поцинкована, освен накрая да сложа неръждаеми. Но ако са напр. ф20мм, това 7-8 пъти по-малка площ от един квадратен поцинкован 63мм. Как се компенсира това или сметката не се прави по този начин?

Hidrazin – така и ще направя, разликата в цената не е голяма и минавам на PRD (със сменяем патрон). Не знам колко време би изкарал без смяна, но това сигурно никой не знае. Чудя се следното – като кобинирам арестор 20кА с предпазител обикновен 6кА, май нищо не правя. Така ли е, трябва ли да слагам и предпазител с много кА и още по-голяма цена?

PCL82, мисля че съм изтървал влака, вътре къщата е с финални покрития, отвън по-може да се стигне. Да кажем през гаража имам достъп до арматурата, но като не е полагана и свързвана с тази цел, ми се струва доста несигурно. Трябвало е да се действа отрано.
Затворения контур също не ми се струва вариант, то май не остана освен с колове.

Sts, казваш да ползвам заземлението на електромерното табло. Това означава ли че може да не правя мое собствено? Но ако мога да обединя мъолниезащитата с заземлението не ел.инсталацията и да ползвам едни колове... Шината на ТЕПО е около 30х3мм, но с какво е свързана в земята, не знам. Пуснал съм САВТ 5х10кв.мм, но понеже имам и още една монофазна партида имам и СВТ 3х10кв.мм. Т.е. към заземлението на таблото са свързани 2х10кв.мм. алуминий и 1х10кв.мм мед.
Къщата е в село до Варна, района не е много гръмотевичен.

Engineer, между алуминиевия спусък и шината под пътеките имам разединител и кутии съм купил. За тази точка ли говориш или ако имам по 2 кола на спусък да имам разделяне и между коловете за да се мерят поединично? А мълниеприемниците са алуминиеви , там няма чудене.


От едната страна имам изкопана за „пречиствателната” станция една дупка 3.50х2м , дълбока 1.60. Нещо не може ли да се измисли и да се ползва, напр. да положа нещо на дъното, което е равно. Лошото е, че отгоре ще са 2 пластмасови контейнера с диаметър 1,40-1,60 и няма да се ползва цялата площ. А отдолу е почти изцяло някакъв варовик. Пада се близо до спусъка на мълниезащитата.

Не разбрах това „Мълниезащита и заземител на табло се обединават чрез връзка под земята.”
Т.е. мога ли да ползвам едни и същи колове, към които да свържа мълниезащитата и заземлението на ел. инсталацията ? Т.е. както съм дал картинката, да пусна от ел.таблото кабели за земно и да ползват с десния спусък на мълниезащитата едни колове? Какво да правя с нулата – да си остане с потенциала на таблото на енергото (май да?) или да е свързана към мойто заземление?
MIRO_073 - майстор
radius написа:
Чудя се следното – като кобинирам арестор 20кА с предпазител обикновен 6кА, май нищо не правя. Така ли е, трябва ли да слагам и предпазител с много кА и още по-голяма цена?
Не не трябва. Това са два различни елемента с различно предназначение и тези кА дето ги гледаш са за различни неща. 6кА предпазител е достатъчно устойчив и наложен в практиката.
Пуснал съм САВТ 5х10кв.мм, но понеже имам и още една монофазна партида имам и СВТ 3х10кв.мм.
Можеш спокойно да използваш заземлението на таблото. Затова имаш 5 и 3 жилен кабел съответно за трифазната и монофазната партида. стига да не са много дълги линиите.

П.П. А ти си сложил схема 11м не са нищо
Не разбрах това „Мълниезащита и заземител на табло се обединават чрез връзка под земята
Знам, че се допуска, ама за мен е абсолютно грешно да се обединяват двете отделни заземителни защитни инсталации-на захранването и мълниезащитата
engineer - специалист
radius написа:
Engineer, между алуминиевия спусък и шината под пътеките имам разединител и кутии съм купил. За тази точка ли говориш или ако имам по 2 кола на спусък да имам разделяне и между коловете за да се мерят поединично?
Точно за тази точка говоря. Но и за болтовата връзка на кола. Профилните колове, за които приказваш, фабрично имат заварена поцинкована шина 1.5 - 2м 40х4 с отвор за болтова връзка вкрая. Тази връзка трябва да е достъпна след монража. Ако имаш по 2 кола на спусък вече е излишно да ги разделяш поотделно. Дори според мен са достатъчни 2 кола за сградата, както е по скицата.

Мълниезащитата и заземлението се обединяват. Имаше спорове в друга тема. Мога да се съглася с MIRO_073 от гледна точка на това, че при прекъсване на работната нула в трафопоста (което се случва понякога) през твоите колове ще минат нулевите токове на останалите съседи, които в определени ситуации дори могат да превишат фазният ток. Но пък ако са добре заземени при тази Аварийна ситуация пак си гарантираш безопасност.
MIRO_073 - майстор
engineer написа:
Мълниезащитата и заземлението се обединяват. Имаше спорове в друга тема. Мога да се съглася с MIRO_073 от гледна точка на това, че при прекъсване на работната нула в трафопоста (което се случва понякога) през твоите колове ще минат нулевите токове на останалите съседи, които в определени ситуации дори могат да превишат фазният ток. Но пък ако са добре заземени при тази Аварийна ситуация пак си гарантираш безопасност.
Не само заради това. Точно заради това обединяване на ВЕЦ-а които имаме чрез попадение на мълния издумкаха контролери и други системи за солида сума.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Тема "Изграждане на заземления, катоден отводител" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: