Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
shotik - майстор
Имам електронно автоматично устройство на 12 волта , а трябва да мисля да зареждам акумулатори на инвалиден скутер ,сега са два ,последователно свързани , 12 волта /17 Ач , но може да се сменят за по - големи , имам и зарядно за 24 волта ,1 или 4 А ,зависи как е превключен. Дадох доста пари за разни работи и вече ми се иска да ползвам това ,което имам с малка добавка да стане автоматично и да няма презареждане на акумулаторите.
Virtuozo - специалист
Че какво пречи да сложиш по-големи щом има место и пак да ги зареждаш с 12 волтовото един по един. Другото което мога да предложа е да пробваш двата да ги пуснеш последователно на 24 волтовото зарядно с опцията 4 ампера че един е много малко и да премериш тока.Бас държа че няма да е 4 ампера а по малък ако акумулаторите са около 2х25 ач. ток от 2.5 ампера няма да ги уплаши и няма да се притесняваш от презареждане. Аз лично никога не съм се замислял за автоматично зарядно което да изключва акумулатора при достигане на определено напрежение.Просто те достигат 14 волта много бързо и зарядното почва да включва и изключва.
Тока щом е около 1/10та според мен може да си се зарежда и без никакви джиджавки 7-8 часа е разбира се след това трябва да го изключим ама все си мисля,че още не сме дотам изкукуригали да го забравяме с дни.
Еdit -да видях че колегата неволно е сбъркал номерата и то не в схемата а в обяснението но аз така или иначе няма да слагам резистор а крушка за товар.
kozl - майстор
shotik написа:
Дадох доста пари за разни работи и вече ми се иска да ползвам това ,което имам с малка добавка да стане автоматично и да няма презареждане на акумулаторите.
От моя скорошен опит автоматичното зарядно не презарежда акумулаторите, но не ги дозарежда. Критерия за напрежението в-у клемите на акумулатора, че е зареден не съвпада с критерия за гъстотата на електролита при зареден акумулатор.
dyaneff - майстор
kozl написа:
...От моя скорошен опит автоматичното зарядно не презарежда акумулаторите, но не ги дозарежда. Критерия за напрежението в-у клемите на акумулатора, че е зареден не съвпада с критерия за гъстотата на електролита при зареден акумулатор.
С какъв модел си правил опити ?
kozl - майстор
Според мен няма значение от модела, защото следят напрежението, а не гъстотата.
Едното е такова
Изображение
А другото такова:
Прикачен файл:
Auto charge_1.jpg
Virtuozo - специалист
Така, дойде и времето да повдигна отново тази тема,която поради липса на свободно време(и мързел) забавих като проект но не забравих.
Зарядното устройство с контрол на зарядния ток,постоянен и цикличен заряд/разряд вече е реализирано и изпробвано,като работи отлично с добри резултати.
Искам да благодаря на всички които се отзоваха в темата а от тези които сметнах за нужно взаимствах предложеното. Свалих от нета техническата информация на известното руско устройство "Кедр-М" и изпълних неговите технически данни но по друга схема взаимствайки от тук оттам. Времезадръжката е реализирана с таймер 555 а цикъла е около минута заряд и 25 секунди разряд през крушка 7 вата (в Кедр е 6)
Ето няколко линка за да придобиете визуална представа за устройството
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802000-big.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802001-big.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802002-big.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802004-big.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802005-big.jpg?r=0
http://media.snimka.bg/s1/4779/035802006-big.jpg?r=0
Ето и пълна електрическа схема на устройството
http://media.snimka.bg/s1/4779/035801999-big.jpg?r=0
Сега и няколко думи от автора:
Незнам защо,незнам дали противоречи на закона на ом и на физиката,но тази схема с контрол на зарядния ток товари трансформатора и той е звеното което грее. С изправителните диоди и с мощния тиристор проблем няма стига радиаторите да не са прекалено малки но трафа си грее. А иначе от книжката "Електроника за свободното време" откъдето е схемата на зарядното без частта за десулфатизация е упоменато че за зарядно с макс изходен ток 10А е нужен траф по мощен от 250 вата. Уверявам ви че с траф от 250 вата и зареждане с 10А ще получите една много сериозна печка,която ще грее силно но не и дълго :-D
Аз използвах траф 200 вата добро производство без бръмчене и с дебела вторична намотка(около 1.5 мм с лака) и максималния ток който пускам е 5 ампера и задължително с добър вентилатор който бие директно в трафа и при сегашните жеги(35+ градуса) при постоянен заряд при който устройството не изключва се затопля доста сериозно и близо до критично. Затова съвета ми е такъв.Смятайте така: вторично U=20 волта х 5 ампера = 100 вата и умножавате по 2 и ползвате траф 200 вата. За 10 А който между другото е голям ток за автомобилни акумулатори и е подходящ за такива с капацитет над 120 амперчаса ползвайте траф от 400 вата.
Другото което не е отбелязано на схемата е че прекарах минуса който захранва схемата с таймера и бобинката на автомобилното реле през 4 броя последователно свързани диода 1n4007 защото двайсете волта от трафа падат след греца и тиристора до 17 при максимален ток на заряд и при това напрежение изгорих един таймер 555 защото държат до 16 и автомобилното реле също силно се загрява при 17 волта.С поставянето на диодите напрежението върху тези два пункта не надвишава 14 волта и всичко работи коректно,но не бива да се прекалява с последователните диоди защото акумулатор който е паднал под 11 волта (нещо което небива да се допуска с акумулатор) той не успява да отпуши релето върху което постъпват около 8 волта и не успява да дръпне пластинката,като зареждането неможе да започне. Точно това е особенното при тази реализация че дори когато устройството е включено в захранването на изходните клеми напрежение няма докато не се свържат към акумулатора който ще бъде зареждан. Другата особенност е че по време на зареждане ако тока спре,изгори предпазител в зарядното или нещо друго акумулатора циклично се разрежда през крушката.По тази причина не препоръчвам поставяне на товарна крушка над 10 вата (самите руснаци са ползвали 6) защото с такава дори да стане нещо на акумулатора няма да му стане нищо дори да разрежда по 25 секунди в минута в продължение на часове.
П. Петков - специалист
Схемата е малко "хетеросексуална" - смес между монтажна и принципна. :)
http://media.snimka.bg/s1/4779/035801999-big.jpg?r=0
Предпазителят "Пр.2" е по-добре да бъде между трансформатора и "Греца"-а. Така, той ще пази трафа и от късо в "Грец"-а, а освен това комутационната му способност при гасене на променливотокова дъга е по-висока. Постояннотоковата дъга се гаси по-трудно.
Анодът на диода "Д" трябва да е свързан към връзката между резистора "Р1" и кондензатора "С1".
Между емитера на "Т2" и гейта на тиристора е желателно да има нискоомно, токоограничително съпротивление - 10 -50 Ohm.
Virtuozo - специалист
Схемата на частта за контрол на зарядния ток е копирана от книжка за приложна електроника пробвал съм я и на друго зарядно преди това и работи коректно.
Въпреки това във времето съм имал честта да почерпя знания от П.Петков и в съветите му не се съмнявам,тъй че ако някой реши да ползва материала,нека има на предвид и неговата забележка!
hrpankov - специалист
......благодаря за съвета!..,.... имам други планове за тая вечер!..,...

Тема "Доработка на зарядно за акумулатори." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: