Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
hrpankov - специалист
....абее, на един шаран как да му вземиш парите --> като го погъделичкаш, като му кажеш че е велик с тази придобивка.... няма нищо лошо да ти светят лампи на приятна музика и даштно гадже, амааа и една тда2020 върши същата работа ако гаджето е навито!!.... не всички шарани имат люспи и перки!!!
sstefanov - майстор
Шараните нямат уши, така е. Останалите могат да преценят какво чуват.
thebugger - специалист
Аз като човек който НЕ е живял в ерата на лампите и съм безпристрастен, мога да кажа че веднъж чул ли си лампов усилвател, никога няма да се върнеш към транзисторният. Има нещо...магическо в звука, не знам как да го опиша. А защо звучи по добре. Ами много често при пикови моменти, се получава така че усилвателят влиза в изрязване. Поради дълбоките отрицателни връзки в транзисторните усилватели изрязването е много ,,остро'' (да ме поправи някой за израза). В общи линии изрязването наподобява правоъгълен импулс. Това означава че е много богат на висши хармоници. Вторият и третият са поносими до някакви граници, но примерно 7-8-9 хармоник, не са никак музикални и много дразнят. В общи линии при претоварване са моментите в които се усеща разликата, а при музикален сигнал, много често се случва усилвателят да влиза в претоварване. От друга страна, ламповите усилватели рядко са обхванати от ООВ а дори и да са, те не са особено дълбоки и изрязването е по-гладко. Другото нещо е че ламповите усилватели работят с много по високи напрежения и имат много по голям т.н. ,,хедруум'' или откат в който да се изменя напрежението. Това до някаква степен намалява шансът усилвателя да влезе в изрязване. Другото което е, лампите са много по линейни от транзисторите. За да получиш еднакво качество, един лампов усилвател може да се направи адски елементарно, но транзисторният му вариант, ще бъде много по сложен, със сумати локални и цялостни обратни връзки по напрежение, ток, променлив ток, честотозависими и какви ли не. Ето статията в която се говори по темата, но е за англоговорящи http://goo.gl/ZEIIip
nikolov333 - майстор
Имаше навремето един модел на QUAD 405, за който твърдяха, че звучал като ламповите..днешните още ли не могат ли да го конкурират тоя "лампов звук"?
thebugger - специалист
Ами, то не е до това че не могат да се доближат до лампите, по скоро не могат да дублират напълно един момент от характеристиката им. До колкото разбрах нещо в претоварването е голямата разлика. Тя технологията зад усилвателите не се е променила особено през последните 60г, само дето транзисторите са станали по надеждни и качествени. Лампите като цяло са много по линейни от транзисторите и с много по малко компоненти постигаш същия, ако не и по добър резултат. Ето например схемата за Quad 405 http://www.xenona.com/xenonaupl/Goro/power405.jpg Забележи колко мерки за взети за подобряване на качествата на усилвателя. То не са източници на постоянен ток, обратни връзки по ток, напрежение, местни, цялостни, честотозависими и какви ли още не, че даже и операционен усилвател има, който ако тръгнеш да дублираш дискретно, ще се побъркаш. Ето за сравнение лампова схема със подобни параметри с КТ88 http://www.jacmusic.com/KT88/SCHEMATIC5.gif но изключително по елементарна. Само едно предусилвателно, едно фазоинверсно и едно крайно стъпало има. Нито обратни връзки, нито източници на постоянен ток, съвсем просто и директно. Даже, ако замениш изправителните лампи с диоди, те няма да разсейват повече от 1W, а при транзисторните схеми, често се налага отделен радиатор за греца. А ако пък решиш на нея да и подобриш параметрите, със няколко прости трика ще издухаш транзисторния и вариант от всякакви класации.
torbalan - Дървен философ
Да, ясно. Има хора, на които дори пукането от грамофонните плочи им харесва.

Аз за себе си съм го решил - усилвателя ми е клас D.
hidrazin - майстор
Клас D става само за тумба-лумба за някоя бас каса в голфа на някой тинейджър.
Иначе са добри в системите за автоматично управление, промишлената електроника, преобразуване на енергия...
:partyman:
sstefanov - майстор
torbalan написа:
Да, ясно. Има хора, на които дори пукането от грамофонните плочи им харесва...
Странно, не съм срещал такива до сега. А имам много познати, които слушат (предимно) плочи.
thebugger - специалист
Извинявай, но клас D определено не е хич HI-FI. Това е най лошо звучащия тип измежду всички. Много голями хармонични изкривявания имат. Ако искаш високо КПД, клас Д е избора. Ако искаш звук, ама наистина звук, клас А бие класациите. В ламповите усилватели учудващо клас АБ свири по добре от клас А, защото в изходния траф се нулира изцяло втория хармоник (ако добре е проектирано). Не знам за мен изборът е определено ламповите изпълнения. Както казах не съм живял в тази ера и съм напълно безпристрастен и пак, от толкова елементарна схема не бях чувал такъв звук. Аз примерно харесвам да има малко втори хармоник. Обогатява (уплътнява) звука ;) До 5% за втори хармоник е приемливо.

П.С. Винилните плочи същност са много по качествени откъм звук от колкото цифровите носители. Звукът е много компресиран в цифровите носители. Дръпни си една .mp3 песен и една .flac песен и ги прекарай и двете през един качествен усилвател и виж разликата ;)
angelfilev - специалист
thebugger написа:
Извинявай, но клас D определено не е хич HI-FI. Това е най лошо звучащия тип измежду всички. Много голями хармонични изкривявания имат. Ако искаш високо КПД, клас Д е избора. Ако искаш звук, ама наистина звук, клас А бие класациите. В ламповите усилватели учудващо клас АБ свири по добре от клас А, защото в изходния траф се нулира изцяло втория хармоник (ако добре е проектирано). Не знам за мен изборът е определено ламповите изпълнения. Както казах не съм живял в тази ера и съм напълно безпристрастен и пак, от толкова елементарна схема не бях чувал такъв звук. Аз примерно харесвам да има малко втори хармоник. Обогатява (уплътнява) звука ;) До 5% за втори хармоник е приемливо.

П.С. Винилните плочи същност са много по качествени откъм звук от колкото цифровите носители. Звукът е много компресиран в цифровите носители. Дръпни си една .mp3 песен и една .flac песен и ги прекарай и двете през един качествен усилвател и виж разликата ;)
В изправителите на добри лампови приемници се използваше дросел. Говорителите бяха не с постоянен, а с електромагнит. Бобината им служеше за дросел. Разбира се усилвателното стъпало е клас А с постоянна консумация. Предимство на тази система е по-равномерно магнитно поле в което трепти бобината на говорителя.
Имахме радио Елбия. На средни вълни се чуваше ясно дишането на говорителите на Радио София.
Не знам дали причина са били микрофоните или качеството на нашето радио.

Тема "Лампов изправител (мостов)" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: