Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
brum - майстор
Има различни LiPo батерии според химията в тях. LiFePo4 дето са дълъг ги водят с 3.2 волта напрежение на клетка. 18650 масово са 3.7 волта на клетка и са с химия която е с близо 4-5 пъти по-малък живот. Има такива и на 3.6 волта, и на 3.85 волта. Спрямо останалите LiPo батерии LiFePo4-то има и предимства, и недостатъци.
  • Първо - по-малко енергия за килограм. Горе-долу на половина спрямо клетките на 3.7 волта.
  • Второ - по-високо вътрешно съпротивление. 3.7 клетките масово могат да работят с ток няколко пъти по-висок от номиналният им капацитет. Има клетки дето отдават 100 пъти спрямо капацитета им. LiFePo4 обикновено отдава толкова ток, колкото е капацитета им.
  • Трето - при по-ниски температури вътрешното съпротивление скача в пъти повече от 3.7 волтовите клетки. При температури под -10 -20 градуса трябва да се товарят по-леко.

Имат и предимства.
  • Цената. По-ниска е спрямо 3.7 волтовите батерии. Значително по-евтини за производство и с по-малък карбонов отпечатък.
  • Живота - 3-4-5 пъти по-дълъг. При пълен разряд разликата скача. Това са цифрите с които ги рекламират. Не само Китайците.
  • По-безопасни са. Твърди се, че аварии и пожари при тях по-рядко се случват.
Поради тези си особености не са удачни за електромобили. Там пиковият ток е в пъти над капацитета на батерията. За пример Тесла - 100kWh батерия и близо 600kW пикова мощност. Отделно, че LiFePo4 батерия ще тежи двойно повече. Но пък за домашни цели са се убили. 10kWh батерия - 10kW постоянен ток. В моят случай 5kWh ще са най-вероятно достатъчно.

LiFePo4 имат клетки по 100-200-300 и повече амперчаса. Т.е. за моите цели ще събера 8 последователни клетки. А събирането е елементарно - клемите са с болтове и има оразмерени планки за връзка между съседните клетки. Пускат се още 9 жици за BMS-а, прави се корпус и батерията е готова. Това на снимката е пример как се събират тези клетки. Конкретно това трябва да е 12V/320Ah.

Прикачен файл

1.jpg
1.jpg (16.68 KиБ) Видяна 1064 пъти
feikot - специалист
Бях го писал някъде, пак ще го повторя, през 2010 г. направих островната инсталация на вилата (няма изградена ел. мрежа в района) и от тогава до сега работи безотказно,като батериите, които ползвах бяха вече използвани, втора употреба от станциите на БТК тогава. Произведени 2006 г. с капацитет 162 Ач на 12 в. а панела е 100 ватов аморфно силициев от Чепъков, от времето когато само той и още 1-2ма продаваха панели. Батериите си държат спокойно 6-7 часа 20на ампера (на 12в) консумация, марка FIAMM. Казвам го по повод на това,че над 15 години вече не са умрели, какво говорим за модерно произведените сега.
Кумчо Вълчо - специалист
Ето го и четивото за назаднали, особено блог-чето:
www.solarreviews.com
https://www.solarreviews.com/
MamaMy, спокойно можеш да започнеш да се притесняваш, Кумча Вълча яко се зачете, бързо ще напредне. Освен ако не се заиграе на топка навън, като едно време.... :)
brum - майстор
Докато чакам хората да се върнат от командировки за да можем да се консултираме направих още едно леко проучване за опциите за поръчка на батерии. От Alibaba и проверен търговец за ~2200лв могат да се докарат 7kWh батерия с не толкова известна марка на батериите, но пък препоръчани по американските форуми. Това е с всичко платено (ДДС, мито). Труда да се събере батерията не е много - зареждане и балансиране на клетките, а след това - монтаж на BMS.

Чета американците как си събират батериите и има интересни идеи за които не бях се сещал. Примерно първото балансиране на клетките - вързват ги последователно, зареждат докато някоя клетка достигне максималното напрежение и след това ги разкачат и връзват успоредно за няколко часа. От там нататък клетките са достатъчно балансирани за да си свърши работа BMS-а.

За марката клетките които гледам при 4 поръчани по 280Ah идват клетки с капацитет между 283 и 284 амперчаса. На тези конкретно реклата им твърди 6000 цикъла живот. Производителят за сефте го видях в техните форуми - Lishen. По-известни марки са на доста близки цени.

Продължавам да търся алтернативи за доставка директно от Европа. Ще споделя ако открия нещо разумно.
brum - майстор
Изготвиха ми идеен проект и малко поразпитах за процесите през ЧЕЗ и общината.

Пресъздавам детайли от преди 2 седмици, та може да има и неточности. Като мина през целият път ще споделя пак.

1) Вади се виза от общината (май за проектиране).
2) Прави се проект от две части - електрическа и конструктивна.
3) Минава се с проекта през общината. Ако правилно помня се взема разрешително за строеж, като процеса е такъв, че не могат да го откажат. Но си има техническото време за да се стигне до него.
4) Минава се през ЧЕЗ и там се прави някакво съгласуване. И тук не могат да откажат до колкото разбирам. Всъщност могат ако се правят нещата за изкупуване на енергия. Ако са за собствена консумация не могат.
5) Изгражда се инсталацията.
6) И при пускане има някакво вземане-даване с ЧЕЗ пак.

Та за сега имам идеен проект и пазарувам елементите. Ще отворя нова тема след няколко дни да споделя как се движат нещата. Но целта е при първите топли дни на февруари да се качат хора и да монтират панелите. Ел. инсталацията (инверторите и другите работи) ще ги монтираме с приятел който това работи.

Колко време ще се избива инвестицията никой не може да каже. Не е ясно цените на тока на къде ще вървят и колко енергия реално ще може да се употребява. Но симулацията казва, че ще мога да извадя близо 4 мегавата на година. Ще ползвам маркови компоненти (SMA), че консуматорите са скъпи и не ми се рискуват със китайските инвертори дето им дават 10% THD. За момента сметките са за около 7000лв всичко, като монтажа на самите панели (труда) не е включен.
Andri01 - майстор
Нещо не връзвам май?! Ако си сложа ел. панели САМО за собствена консумация на покрива,за чий ще трябва да искам разрешение от когото и да е? По тази логика,значи трябва разрешение и за панели за БГВ - нали си намаляваш зависимостта от ЕРП, все пак?! :?
stefanjor - специалист
Някои оператори вече са намерили начин :cool:
Първоначално нямаше солар.
Панела е от скоро.

Прикачен файл

GSM_Panel.jpg
Последна промяна от stefanjor на пет мар 04, 2022 1:24 pm, променено общо 1 път.
шоп - майстор
пет мар 04, 2022 1:10 pmAndri01 написа:
Нещо не връзвам май?! Ако си сложа ел. панели САМО за собствена консумация на покрива,за чий ще трябва да искам разрешение от когото и да е?
Ако синхронизираш с месното енерго и допълваш енергия при нужда от него реда го е описал @brum. Ако си 100% автономка островен тип и панели монтирани на земята не си изисква дори и 1 хартия.

ЧЕЗ могат да ти откажат само ако някой от елементите не е с евро сертификат.
Andri01 - майстор
Аз си правя системата да ми захранва само хладилника / бойлер /,примерно. А иначе си карам на ЕРП.
А и защо "ако е на земята" ? да не би покрива на вилата ми да не е мой?
brum - майстор
За да ги монтираш на покрива се иска проект който да мине през общината. За да набиеш 2 кола в земята, да ги залееш с бетон и да сложиш на тях панелите не е нужно дам минаваш през общината. Това е разликата.

А защо се минава през ЧЕЗ ако няма да връщаш енергия - най-вероятно за да са сигурни, че това което си присъединил отговаря на някакви изисквания. Примерно ако инвертора е смотан и след спиране на тока минава в автономен режим и захрани квартала може да има проблеми. Ако ЧЕЗ са спрели тока за да правят ремонт, а изведнъж оборудването се окаже под напрежение можеш да убиеш човек...

А за колекторите за топла вода нямам идея иска ли се разрешително. Но логичното е ако се монтират на сграда да се иска някакво разрешение. Правиш конструктивни промени и те трябва да отговарят на определени изисквания.

Тема "Нужно ли е разрешение за инсталиране на соларни панели?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: