• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
kozl - майстор
пон апр 22, 2024 9:51 amAleks.Zh написа:
Да де, допускам че схемата е далече от това, което трябва да е и че няма да е точна, вероятно както и въпросите ми, но все пак с това започнах :-D .
Започвам от първото мнение - мотора е двутактов и въпреки годината си на производство - оригиналната инсталация захранва с ток с постоянен напрежение единствено акумулатора. Всички останали консуматори се захранват с ток, с променливо напрежение. Не искам да преправям оригиналната инсталация, заради това се мъча по този начин, знам и че още по-лесно ще е да пусна два проводника от акумулатора...
kozl написа:
Как разбра, че ток не минава през транзисторите?
Без товара на фара има ли напрежение на изхода след R1 и след греца в-у кондензатора С1?
Когато всичко беше свързано - платката към инсталацията на мотора и фара - замерих, че след стабилизатора 7812 получавам 12.5 волта. Всъщност долният ми кръг, който приключва само със 7812 захранва габарита и той свети. Без товар въобще не се сетих да пробвам.
Относно напрежението - отговорих малко по-нагоре. Трансформатора - това си е грешно отбелязване на захранването явно. Може би не трябва да го има на схемата, а просто да укажа че в платката влизат три проводника (От страната на мотора)
До колкото разбирам на ценеровия диод ролята му е единствено да ограничава посоката на тока, НО от тук
....
видях, че поради някаква причина може да увеличи изходното напрежение до 15V, но явно и това не е така.
Може да се увеличи изходното напрежение по тази схема с ИС7812, но то поне ценера трябва да е наобратно и за към 4V, а не за 15V И захранването да е с достатъчна мощност и напрежение >16V.
ОБАЧЕ подозирам, че променливото захранване няма достатъчна мощност и напрежението се срива, при което фара не свети, но ток протича през него.

А да да допълня, схемата, по която дерзаеш нищо не увеличава от входа към изхода, а само намалява :wink:
Aleks.Zh - напреднал
пон апр 22, 2024 10:07 amkozl написа:
Може да се увеличи изходното напрежение по тази схема с ИС7812, но то поне ценера трябва да е наобратно и за към 4V, а не за 15V И захранването да е с достатъчна мощност и напрежение >16V.
ОБАЧЕ подозирам, че променливото захранване няма достатъчна мощност и напрежението се срива, при което фара не свети, но ток протича през него.
След грец-а и кондензатора получавам 16.8V. Мислех, че това би му било достатъчно. Мога да пробвам също с друг ценеров диод. А дали би ми се получило по-успешно, ако се опитвам да не вдигам волтажа?
petromaniq66 написа:
Прочети малко книжки преди да почнеш да "измисляш" схеми. Аз съм чел, правил, но още не съм почнал да измислям. Да видим, каква насока ще ти дадат последователите :) .
Радвам се, че ти си го направил. Както казах - опитах да намеря схема, а не да я измислям. Честито за поредното ти безстойностно мнение!
Ако си съгласен да ми го изработиш, бих си и платил, просто не знам към кого да се обърна за подобен вид услуги.
batkoce - специалист
Ще се опитам набързо да дам някакви идеи.
Ако захранващото напрежение е променливо и варира от 12.5v до 14.5v, не ти остава нищо друго, освен да захраниш директно крушките.
Така ще избегнеш и различни загуби по електронните елементи, които може да се окажат проблем. Добре е да се знае дали напрежението е толкова при включен товар или на празен ход.
Ценерът от схемата е включен като обикновен диод и теоретично трябва да повиши напрежението с 0,6-0,7 волта, което и става. Ако го обърнем, напрежението в изхода ще стане 27 волта, но на входа трябва да има над 30 волта. Тази схема и други по-истински схеми, които не работят на импулсен принцип, не са много подходящи за мотор, защото се очаква да имат големи загуби. В един мотор нещата са оптимизирани до крайност и излишна консумация от електрическата инсталация не е желателна.
Aleks.Zh - напреднал
пон апр 22, 2024 10:28 ambatkoce написа:
Ще се опитам набързо да дам някакви идеи.
Ако захранващото напрежение е променливо и варира от 12.5v до 14.5v, не ти остава нищо друго, освен да захраниш директно крушките.
Така ще избегнеш и различни загуби по електронните елементи, които може да се окажат проблем. Добре е да се знае дали напрежението е толкова при включен товар или на празен ход.
Ценерът от схемата е включен като обикновен диод и теоретично трябва да повиши напрежението с 0,6-0,7 волта, което и става. Ако го обърнем, напрежението в изхода ще стане 27 волта, но на входа трябва да има над 30 волта. Тази схема и други по-истински схеми, които не работят на импулсен принцип, не са много подходящи за мотор, защото се очаква да имат големи загуби. В един мотор нещата са оптимизирани до крайност и излишна консумация от електрическата инсталация не е желателна.
Благодаря много за коментарите ти! Явно съм тръгнал в тотално грешна посока.
Напреженията, които замервам са под товар (фар, габарит), при запален двигател.
Сега погледнах и първото си мнение и съм пропуснал да отбележа, че се опитвам в момента да захраня LED фар, който поради променливото напрежение - мига, а дори не знам дали в някакъв момент няма и да изгори. До момента беше с халогенни крушки, директно свързани и съответно подобни проблеми нямаше.
batkoce - специалист
пон апр 22, 2024 10:37 amAleks.Zh написа:
...и съм пропуснал да отбележа, че се опитвам в момента да захраня LED фар, който поради променливото напрежение - мига, а дори не знам дали в някакъв момент няма и да изгори...
За LED фар ще трябва да има грец и филтров кондензатор. Какво се знае за този LED фар? Той трябва да консумира значително по-малък ток от халогенките. Какво е максимално допустимото му напрежение? Възможно е стабилизаторите да не са необходими...
След грец-а и кондензатора получавам 16.8V. Мислех, че това би му било достатъчно.
Трябва да му е предостатъчно. Дано не се окаже малко високо...
Aleks.Zh - напреднал
пон апр 22, 2024 11:27 ambatkoce написа:
За LED фар ще трябва да има грец и филтров кондензатор. Какво се знае за този LED фар? Той трябва да консумира значително по-малък ток от халогенките. Какво е максимално допустимото му напрежение? Възможно е стабилизаторите да не са необходими...
След грец-а и кондензатора получавам 16.8V. Мислех, че това би му било достатъчно.
Трябва да му е предостатъчно. Дано не се окаже малко високо...
Да, използвам грец и кондензатор. След тях получавам тези 16.8V и са му добре, защото самия LED фар работи в диапазона DC 9-24V 40W (По-рано съм допуснал грешка във волтажа). Това е фар-а: https://www.aliexpress.com/item/1005001374605000.html

Реално усложних толкова много схемата, защото четох, че за да изгладя напълно кривата на напрежението ми трябва регулатор от тип 7812/7815. Но от една страна нямам достатъчно волтаж за да захраня 7815 (Трябват му над 17V), а исках да получава повече от волтаж от 7812. Съответно изходния ток от 7812 е 1А, което би било недостатъчно за фар-а.

Честно казано първоначално пробвах само с грец и кондензатор и си светеше добре, но счетох, че тогава не съм изпълнил напълно получаването на постоянен ток и задълбах. Като нищо да се окаже и че е било излишно.
hidrazin - майстор
пон апр 22, 2024 12:01 pmAleks.Zh написа:
Да, използвам грец и кондензатор. След тях получавам тези 16.8V и са му добре, защото самия LED фар работи в диапазона DC 9-24V 40W (По-рано съм допуснал грешка във волтажа). Това е фар-а: https://www.aliexpress.com/item/1005001374605000.html

Реално усложних толкова много схемата, защото четох, че за да изгладя напълно кривата на напрежението ми трябва регулатор от тип 7812/7815. Но от една страна нямам достатъчно волтаж за да захраня 7815 (Трябват му над 17V), а исках да получава повече от волтаж от 7812. Съответно изходния ток от 7812 е 1А, което би било недостатъчно за фар-а.

Честно казано първоначално пробвах само с грец и кондензатор и си светеше добре, но счетох, че тогава не съм изпълнил напълно получаването на постоянен ток и задълбах. Като нищо да се окаже и че е било излишно.
Така става когато трябва на някой да му вадим с ченгел от устата какво, как ...
То ясно си е написано - Working Voltage: DC 9-24V
Не само че ще се окаже ами направо си се оплел, яката. :-D
В интервала 9-24V няма да забележиш никаква разлика в силата на светене.
Е, зависи колко е читав дарайвера (електрониката) на китаеца дето захранва лампата.
Махай ги тези стабилизатори, транзистори... Остави си само греца и кондензатора.
:partyman:
Aleks.Zh - напреднал
пон апр 22, 2024 12:13 pmhidrazin написа:
Така става когато трябва на някой да му вадим с ченгел от устата какво, как ...
То ясно си е написано - Working Voltage: DC 9-24V
Не само че ще се окаже ами направо си се оплел, яката. :-D
В интервала 9-24V няма да забележиш никаква разлика в силата на светене.
Е, зависи колко е читав дарайвера (електрониката) на китаеца дето захранва лампата.
Махай ги тези стабилизатори, транзистори... Остави си само греца и кондензатора.
:partyman:
Осъзнах го преди малко, че на части съм подал информацията и хем се старах да съм максимално изчерпателен в първия пост, но не ми се получило, но виж това за фара съм го написал там :yawinkle: . Осезаемо свети повече при 16,8V, в сравнение с 12V.
Направих втора диаграма, по която бях изпълнил първоначално платката. Проблема беше там, че при захранване само на линията на габарита - светеше и основната светлина, но предполагам е било в следствие на липсата на диод, който не съм сигурен къде му е мястото.
Прикачен файл:
Screenshot 2024-04-22 122336.png
Screenshot 2024-04-22 122336.png (54.55 KиБ) Видяна 269 пъти

Ако наистина не му е проблем без стабилизатор - си улеснявам живота с много :-D. Може би този клип ме е подвел
kozl - майстор
пон апр 22, 2024 12:28 pmAleks.Zh написа:
Осъзнах го преди малко, че на части съм подал информацията и хем се старах да съм максимално изчерпателен в първия пост, но не ми се получило, но виж това за фара съм го написал там :yawinkle: . Осезаемо свети повече при 16,8V, в сравнение с 12V.
Вероятно фара няма токов драйвер. Някаква изработка за ограничаване на тока с резистори - може би :?
пон апр 22, 2024 12:01 pmAleks.Zh написа:
Честно казано първоначално пробвах само с грец и кондензатор и си светеше добре, но счетох, че тогава не съм изпълнил напълно получаването на постоянен ток и задълбах. Като нищо да се окаже и че е било излишно.
А има ли разлика в светенето при различни обороти на двигателя?

Тези схеми от типа 78 или 79 за регулиране на напрежението, само ограничават напрежението. Не могат да го покачват. Така че не може да се получи по-голямо напрежение на изхода от входа. И ако алтернатора има колебания в напрежението в зависимост от оборотите, то такава схема на регулатор на напрежение може да осигури постоянно напрежение при всякакви обороти, което обаче ще е по-ниско от напражението на входа на схемата при най-ниските обороти.
Aleks.Zh - напреднал
Да, има разлика в светенето на фара при различни обороти, но реално не ми е проблем. Дори и след грец-а, при високи обороти на двигателя волтажа няма да надвиши диапазона на LED фара.
Мда, явно ограниченото напрежение по първата схема няма как да го избегна.
Остава само да си изясня - грец + кондензатор би ли било достатъчно или е нужно да изправя напълно кривата, както показвам в клипа по-горе.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Тема "Реле регулатор за фар на мотор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: