• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
Всичко за озеленяването от домашни цветя до дървета за градината
iivanov - майстор
Най-износоустойчивите корди са двукомпонентните. Алуминиевата добавка е против слепване на кордата в главата и намалява досадното късане
lucho - специалист
iivanov написа:
Най-износоустойчивите корди са двукомпонентните. Алуминиевата добавка е против слепване на кордата в главата и намалява досадното късане
Относно късането, намерих много интересна и подтикваща към размисъл статия от австралиеца Антон Висер (изобретател на "BrushDestructor") относно причините да се къса кордата. Парадоксално, но една от тях е използването на твърде дебела корда. Друго нещо, което ми направи впечатление, е че той не препоръчва корда с остри ръбове, а сплесната спирално усукана или алтернативно сплесната корда (вж. "ellipse twist" и "beads" на рисунката по-долу).

Изображение

Сплеснатата спирално усукана корда (показана на снимките по-долу) се продава и в България:
Изображение
Изображение
lucho - специалист
Между другото, понеже и двамата участника, които ми отговориха и ме упътиха, ползват "Oleo Mac", интересно е да се знае, че в упътването на четиритактовата моторна коса "BC 360 4T" на "Oleo Mac" ѝ дават мощност 1 kW (стр. 60) и максимален диаметър на кордата 3 мм (стр. 48). Но може би нейната трансмисия е по-здрава от китайската? Например вашите моторни коси какви лагери на вала имат? Да не би да са сачмени? Моята има стоманени триещи се лагери, около които има гумени фиксатори в тръбите и които доста загряват при работа. Смазани са с някаква синя грес, вероятно графитна.
iivanov - майстор
На олео мак всички трансмисии са здрави . Валът е труден за производство елемент , който доста оскъпява продукта . И говоря за целия вал , не този на части . Снадката при теб е слабото място и от там идват вибрациите . Щом ти се рови , потърси въртящия момент на ДВГ - той определя , каква корда може да върти .На всички олео мак водещите вала елементи са бронзови втулки . Доколкото знам макита използват лагери .
lucho - специалист
iivanov написа:
На олео мак всички трансмисии са здрави . Валът е труден за производство елемент , който доста оскъпява продукта . И говоря за целия вал , не този на части . Снадката при теб е слабото място и от там идват вибрациите .
Това е много важен момент! Значи удобството при транспортиране с лек автомобил, който не е комби, се заплаща с по-силни вибрации. И обратното, ако искаш по-слаби вибрации, трябва да се примириш с неудобното транспортиране. Между другото, моята електрическа коса има и вариант с цял вал, без снадка, но той не се продава в България. Пък и да се продаваше, без да знае човек тези тънкости, би избрал разглобяемия вариант, защото неговото предимство е очевидно, докато недостатъкът му не е очевиден за неопитния ползвател.
Щом ти се рови , потърси въртящия момент на ДВГ - той определя , каква корда може да върти .
Формулата за въртящия момент на двигателя (бил той електрически или ДВГ) като функция от оборотите и мощността е:

M = 60 . P / (2π . n)

където M е въртящият момент [N/m], P [W] е мощността, а n са оборотите в минута (оттам и коефициентът 60; коефициентът 2π пък идва от това, че във формулата M = P / ω, от която е изведена горната формула, ъгловата скорост ω, която се измерва в радиани в секунда, е заменена с оборотите, а кръгът има 2π радиана).

Но зависимостта на въртящия момент от оборотите е различна за ДВГ и колекторния електродвигател. При ДВГ той е относително еднакъв за средни и високи обороти, докато при колекторния електродвигател той е приблизително линейна функция на оборотите. Т.е. при моторната коса с ДВГ, щом сработи съединителят, т.е. още при средни обороти, въртящият момент става почти равен на максималния и следователно издържа и на рязане на по-дебели стъбла с по-дебелата корда. А при електрокосата средните обороти дават и среден въртящ момент, който не е подходящ за дебела корда, ако се опитваме да режем по-дебели стъбла с нея. Те изискват максимални обороти. Друг е въпросът, че и при ДВГ, колкото и да е висок въртящият момент, при средни обороти кордата ще започне да се огъва при срещане на препятствие като дебело стъбло, защото центробежната сила (т.е. силата на интерцията), която я изпъва и прави твърда, е недостатъчна, за да може да го среже, а ще се огъне и мине покрай стъблото.
На всички олео мак водещите вала елементи са бронзови втулки . Доколкото знам макита използват лагери .
И така, ако правилно съм разбрал, видът на лагерите определя загряването и износоустойчивостта, а наличието на шлицово съединение между двата вала е източник на вибрации, дори (както е в моя случай) лагерите от двете му страни да не са толкова далеч един от друг.

И сега вече въпросът е, какво е предимството на бронзовите втулки пред стоманените? Чел съм, че например в ДВГ лагерите на коляновия вал имат бронзови черупки. Това явно не е случайно.
ssiderov - специалист
Ами общо взето така се получава при дебели стъбла!Колкото и да е дебела кордата,само си пляска по стъблото и до там!Например в дебел бъз съм пробвал щилска петостенна.Излезе кекава!Но си зависи и от профила на кордата.Надявам се с Техни блейда да не стане така!
Виждал съм на снимка в един по-стар каталог на Олео мак какво представляват лагерните втулки.Това са бронзови втулки,явно от синтерован бронз.Пишат че са самосмазващи.Може би при синтероването се слага смазващо вещество или след това ги слагат в такова!На разреза се вижда че тази лагерна втулка е сложена в нещо като пластмасова или гумена втулка и после е пъхнато в алуминиевата тръба.Защото казват,че са с минимални вибрации.Отвън няма как да се смазват.Бронзови лагерни самосмазващи се втулки,работещи на принципа на плъзгащия лагер!Това е лагеруването на вала! :shock:
lucho - специалист
Тия лагери са получени с методите на праховата металургия. И ние си имахме Институт по праховата металургия, от който остана само фирма "Синтерметали". Това е изключително интересна технология, но не съм специалист. Само да запитам, има ли грес в трансмисията на въпросната моторна коса или са оставили изключително впитата в порите на лагера грес да върши работата?

По въпроса за кордата и съответствието между нейната форма и диаметър и мощността на косата, италианците са направили хубава таблица. Само дето не е дадена мощност, а работен обем на двигателя ("cilindrata consiglista"), а ние вече установихме, че съответствието между него и мощността е много "разтегливо":

Изображение

Речник:
"erba" = "трева"
"erbaccia sterpaglia" = плевели
"canneti, piccoli arbusti" = тръстикови, малки храсти
"sottobosco" = млада горичка (дървесни израстъци)
"marciapiedi, parcheggi" = тротоари, паркинги

Същата таблица на английски:

Изображение
lucho - специалист
Това съобщение го давам отделно, защото не съм сигурен дали не нарушава правилата на форума, които изрично забраняват каквато и да било форма на реклама. Ако администраторите преценят, могат да го изтрият – няма да им се сърдя, разбира се.

Панко Панков, от който си поръчах глава "Load&Go", горещо ми препоръча зелената квадратна корда на "Oleo Mac". Каза, че разходът ѝ е няколко пъти по-малък от аналогичната на "Husqvarna" и на когото и да я е препоръчал, след това не е съжалявал. Според него тя е много по-еластична и не се къса, а ръбът ѝ е много остър (в последното и аз лично можах да се убедя). Той търгува и с проуктите на "Husqvarna", така че не става въпрос за някаква конкуренция между търговци. Затова съм склонен да му вярвам.
iivanov - майстор
Оо, на Панко му чува главата за много работи. Аз някъде тук бях писал за зелената линия на олео мак. Ако имаш някаква двутактова бръмчилка, от него можеш да вземеш масло еуросинт 2 - пълна синтетика, на уникална цена.
ssiderov - специалист
Не съм отварял тръбата с вала да гледам лагерните втулки.Машината е на 2 години,нова е още!Предполагам,че разчитат на порите на бронза.
Добра информация дават Олео мак в каталога си!Купих си тяхна квадратна леко назъбена сива корда Platin-cut.Назъбването било с цел да се къса на мястото където е напрежението,а не където си поиска.Демек леко отслабени сечения по цялата дължина и където запъне там къса!Не е с цел по-добро рязане.Но за свежа трева почти всичко върши работа.И материала май е някакъв полиамид,който леко поема влага до десетина процента.Като накиснеш кордата една нощ във вода,на сутринта седи по-еластична.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Тема "Избор на диаметър и форма на сечението на кордата" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: