• 1
  • 2
От мобилни телефони до цифрови камери
bikerider_ - специалист
Здравейте!
Става въпрос за мотор вентилатора на фурната ни Gorenje - след 9г. безотказна работа и направих и доста скъп ремонт със смяна на муфел и долен реотан за около 200 кинта до тук и не ми се дават още пари за части. Обаче имах проблеми с разглобяването, понеже всичко беше в ръжда и след като я пуснах, видях, че вентилаторът е много шумен. Това е от мотора - докато го разглобявах от стария муфел и демонтирах перката, за да го извадя, забелязах, че остта на вентилатора се движи напред-назад, т.е. има аксиален луфт. Доколкото имам опит с вентилатори и старият в мазето, метален, правеше така по едно време при пускане, но спря, като от само себе си. Той също има луфт. Но не знам как спря да произвежда неприятният звук от наместването и намирането на правилната честота на въртене. Въпросът ми е може ли да се поправи моторчето, да не прави този луфт или трябва да се кихна за ново?

Вентилаторчето е това http://nikelectric.com/product_info.php ... ts_id=3916

Някой знае ли каква е функцията на малката перка, зад муфела - тази на снимката? Понеже тя макар и трудно се движи аксиално, по оста на вентилатора и преди монтажа я издърпах леко напред, щото ми направи впечатление, че закачаше конзолите за закрепване към муфела с върха на перките си.
kuger - майстор
Малката е за самия мотор, а луфта със шайби, но специални, не обикновени подложни. Може и гетинаксови. Шайбите отдолу, между ротора и лагера. Малката перка ще си дойде на място, като обереш луфта.
Може и от горната страна да са нужни шайбите, ако големия вентилатор "смуче" въздуха.
bikerider_ - специалист
Да, вентилаторът "смуче" изпаренията от фурната. Като го пусна, когато още не е набрал пълна скорост, не бучи така ненормално и е тих, като преди, но когато достигне пълна скорост, започва да бучи много. Къде трябва да сложа шайбите в моя случай? И как става? Разглобява ли се вентилаторът, за да се нанижат на оста или има друг начин? От къде се купуват?
kuger - майстор
От двете страни на ротора трябва да има по един винт, държащи лагерните тела едно към друго. Свалят се и внимателно се разделят частите. Малката перка е набита на вала, по трудно ще стане с нея, после трябва да се фиксира с лепило, ако и се разшири отвора.
Шайбите се поставят на вала от страна на малката перка, с такава дебелина, че при сглобяване на мотора да остане минимален луфт.
За жалост, нямам си понятие, от къде може да се закупят. Аз ползвам от други моторчета.
bikerider_ - специалист
Благодаря за подробното обяснение! А какво точно представляват въпросните шайби?
Доколкото разбирам оста се вади от лагерите, за да се сложат шайбите или бъркам?
Понеже вентилатора смуче въздух, какво ще рече, че шайбите са от горната страна?
kuger - майстор
Вадиш голямата, вадиш и малката, развиваш двата винта и внимателно вадиш лагерното тяло от същата страна. Трябва да излезе заедно с лагера. Надяваш една, или няколко шайби, като вътрешния диаметър на шайбата да е съвместим с диаметъра на вала. Външния диаметър на шайбата - произволен, стига да не пречи. Смазваш, и по обратния ред.Смазка е добре да млезе и между шайбите, ако са повече от една. Ако лагера е плъзгащ, внимавай да не го извадиш от гнездото му /трябва да е кербован/.Всъщност е плъзгащ, щом прави такъв луфт. Смазваш и другия лагер и се радваш на добрата работа на мотора. До следващия път,но вече имаш опита.
bikerider_ - специалист
А от какъв материал да са шайбите? Понеже спомена, че не трябва да са обикновени, метални? Гетинаксовите няма ли да се изядат бързо?
kuger - майстор
Разбира се, метални е най-добре. Като казвам специални, имам предвид стоманени, медни и др., но калибровани, не сечени, криви, с чеплъци.
bikerider_ - специалист
Имам един проблем. Единственият начин да подложа шайби е от страната на пластината/скобата, която се сваля с двете болтчета, т.е. от срещу положната на перката страна. Т. к. под голямата перка има подложна шайба(върху която витлото на вентилатора се притяга), която не мога да извадя от оста на ротора, понеже е ръждива и са се спекли, а и вероятно шайбата е набита там и не трябва да се вади.
А пък имам чувството, че шайбата не трябва да се сложи там, а от страната на перката, понеже като пусна вентилатора, оста се измества към перката и тогава започва силният шум. Т.е. ако константно изместя оста към перката, с шайба от срещуположната страна, шумът би трябвало пак да е налице? Или греша? Смазва ли се шайбата с нещо, предвид това, че там са контактни повърхности, ел. проводящи?

Под специални шайби се има предвид идеално гладки, за да не се "изядат" месинговите контактни повърхности с фиксиращите пластини нали?
kuger - майстор
Казваш, че вентилатора изтегля ,"смуче". Това го разбирам така, че тягата е насочена от вътрешността на фурната към вентилатора. Ако е така, ротора се измества в посока перката. В този случай шайбите се подлагат между ротора и лагера, вътре в двигателя, от страната на перката, няма друг начин да се фиксира ротора назад.
Притеснява ме нещо друго. Там, където се поставят шайбите няма тоководещи части. Мотора се захранва от бобина с две клеми, разположени на самата макара и това е. Ако има трета клема, това е зануляването на нетоководещите части на мотора.
Да, за шайбите имах в предвид да са гладки, да не задират.
Имам чувство, че ще се киха за нов мотор :)
  • 1
  • 2

Тема "Електромотор за вентилатор с аксиален луфт в оста" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: