Заваряване, ковачеството, студената обработка, тенекеджийството и др.
smokee - специалист
Здравейте.На последък покрай двете ми лодки и трите ми коли доста често започна да се налага да се разхождам до стругаря,дори вече станахме приятели.Не се оплаквам от това,но ми се иска да се сдобия и с един струг (инструментите и машините са ми слабост).Та на майстора ми струга му е ЗММ СУ580.Много ми харесва и много хубава работа върши,но цените в интернет въобще не ми харесват- тези стругове вървят около 4-5-6000лв,което превишава доста бюджета ми.Сруга ще го ползвам любителски основно за направа на някоя друга втулка,фланци,скъсявания/удължавания на валове или за инструмент необходим за даден ремонт.Също ще трябва да се науча и да правя конуси на винтовете за лодката,да престъргвам някой друг вал и за други ежедневни нужди.Бюджета ми е около 2000лв ,като много трудно мога да го превиша.Според вас може ли да се купи сносен струг за тези пари или ако нямам 5-6 бона да се отказвам от тази машина?От обяви из нета достигам до извода,че бюджета ми е достатъчен за закупуването на струг от типа Ц5 .За Ц8 като че ли е недостатъчен - вървят по доста над 2000лв.Та според вас този струг Ц5 ще ми върши ли работа за моите цели и какво ви е мнението за него? Става ли за работа или е играчка за децата?Попрочетох из нета и останах с впечатлението,че идеална работа ще ми свърши струг "Ц11",но там цените са още по-високи от на Ц8,така че отпада като вариант..Намерих един Ц11 за 2000лв,но продавача каза,че имал много забележки и луфтове.Та какво представляват тези луфтове? От лагерите ли са ? Ако е от тях със замяната на лагерите не могат ли да се премахнат ?Ако луфтовете се отремонтират за една сума от 5-600лв и ц11 ми стъпи на 2600лв ми звучи доста добре (както споменах горе здравите Ц11 са доста по-скъпи).Пропуснах да кажа,че понятие си нямам от стругарство и тепърва ще навлизам в него.Имам познати ,пенсионирани стругари с доста години стаж по заводите,които задължително ще ги взема за оглед преди евентуална покупка,но искам да чуя и вашето мнение.БЛагодаря ако ми отделите време.
шоп - майстор
Бягай далече от машини с луфтове.
Луфтовете са при паралелите, супортите, седло и т.н. Не е само да лагери. Това са неподдържани и скапани машини на които не може да постигнеш точност и стават само за скрап.

Ц5 не е лоша машина. Нямам представа какви диаметри и дължини ще обработваш, но ако едно ТОС че меже да ти свърши работа като параметри за мен е добър избор.
smokee - специалист
Благодаря много за мнението.Не знаех за този вариант TOS.Изглежда много добре стругчето ,чешко е и има доста добри отзиви за него,но ми се струва ,че е от типа "часовникарски струг".А на едната ми лодка винта,на който правя конус е неръждаем,тежи 6-7кг и е с диаметър 350-400мм .Та малко се съмнявам това часовникарско стругче да се справи с такъв винт.Така,че се ориентирам към българските Ц5 или Ц8.Срещнах мнения,че Ц5 е по-добрата машина от Ц8.Това вярно ли е ?
Christo - майстор
То по принцип няма маловажни лагери, но за точността на струга е важно лагерите на вала на шпиндела да са здрави. Хубаво е да са маркови, например SKF, FAG или нещо такова. Работил съм в Машстрой, и едно време само такива слагахме в С11. Лагерите за шпиндела си вървят в комплект още от производителя. Може да се окаже, че 600 лева няма да стигнат само за тях.... Когато стругът не се маже и чисти редовно и работи предимно фланшови и къси детайли, паралелите му се износват главно пред шпиндела и придобиват форма на дъга. Една десета износване прави струга негоден за точна работа. Лекува се с пришлайфане на паралелите, но това изисква почти пълно разглобяване и шлайф-хобел (машина двойно по-дълга от струга ). Стругът се оценява с измерване на декларираните норми на точност. За това трябват часовник с магнитна стойка и различни приспособления и не е работа за лаик. Трябва човек да го е правил и преди. Стругът трябва да е нивелиран прецизно. Има си специални нивелири за машиностроителни цели. Чисто нов, годен струг, поставен неправилно, може да не покрие нормите на точност. Бих посъветвал огледът да се извърши от компетентен човек, притежаващ нужните инструменти. Не е работа за 15 минути. Иначе ще е тото 3
smokee - специалист
Благодаря и на теб за мнението Cristo.От съветите Ви стигам до извода,че ще ми е необходим платен специалист,който да тества струга.Aко беше от Бургас Christo щях да те помоля да го тестваш срещу заплащане разбира се,но Троян е доста далеч.Моите познати не знам дали са толкова навътре в нещата и дали ще им се занимава да измерват и тестват щателно машината.А аз парите ги печеля доста трудно,още по-трудно ги спестявам и 2-3000лв за мен си е сериозна цифра за нещо,от което няма да имам дивиденти и може би ще го ползвам максимум веднъж месечно.Предлагат ми няколко струга,които собствениците им не са сигурни какъв модел са.Как мога да ги разбера? За мен всички стругове на външен вид са еднакви .На Ц11 забелязах,че има една вертикална колонка от 3-4 бутона от дясно на лоста за оборотите.На единия струг,който ми го предлагат за Ц11 ги няма тези бутони.Това означава ли,че не е Ц11?

И още един въпрос имам- СУ322 по-добър ли е от Ц8 или Ц5 и ако да - с какво?
шоп - майстор
Ц 11 има много модели
ц11
ц11м
ц11мб
ц11мт
ц11мтс и т.н.

Важно също е да няма шум в скоростната кутия, съединителя да е Ок, да няма луфтове в самохода и да видиш таблиците с резбите
smokee - специалист
шоп написа:
Ц 11 има много модели
ц11
ц11м
ц11мб
ц11мт
ц11мтс и т.н.

Важно също е да няма шум в скоростната кутия, съединителя да е Ок, да няма луфтове в самохода и да видиш таблиците с резбите
Всички варианти ги потърсих в гугъл и на всички ми излезе колонката от 4 бутона в дясно от оборотите.Явно по това се познават и този,който ми предлагат за Ц11 ще се окаже,че не е баш Ц11 :) Както и да е за сега изчаквам да излезе нещо хубаво за купуване,че няма интересни обяви от Бургас.Само една Ц5 в неизвестно състояние за 1600лв.А аз като че ли клоня към Ц11.Като гледам масово собствениците на Ц5/8 ги продават и заменят за Ц10/11.Явно има защо.Oт Варна и от Добрич има интересни предложения,но пътните са са 600-900лв,което ми се струва прекалено много и предпочитам да ги дам за по-запазена машина отколкото за пътни....
mitko64 - майстор
Не разбирам грам от стругове, но както казва колегата по- горе, цените варират в голям диапазон, според състоянието. Декември месец продадохме с жената струга на тъста(Ц11 с 150см. паралели). Пазарлъка тръгна от 5000 и се срещнахме с мераклията на 4400лв. А беше ходил по Видин, по Враца да гледа други за по 3000- 3500лв., а гушна нашия на момента.
Christo - майстор
Най-стари са С11. С11М са следващият модел. "М" идва от метричен. С11МВ идват след това. Увеличена е височината на шпиндела над паралелите. Това позволява да се обработват детайли с по-големи диаметри. "В" идва от висок. С11МС пък е цолско изпълнение. Има и едни ментета, произвеждани в ЗММ Сливен, на които С означава Сливен. Като конструкция нямат нищо общо с тези от Машстрой, като качество-също. Всичките тези машини са спрени от производство преди 1980г. След това произвеждахме С11МТ. "Т", като Троян. Принципно е леко подобрена версия на С11МВ. Сменена е посоката на въртене на шпиндела, когато се включва съединителя. Моделът на струга го пише на табелата на шпинделната кутия. Там пише и годината на производство. Моделът е изписан и на хоризонталната повърхнина на паралелите в дясно, най в края на тялото. Хубаво е патронникът да има два комплекта челюсти-за външно и вътрешно захващане. Метод за груба проверка: хваща се парче кръгло стабилно желязо, да кажем фи 50-60мм, дълго 300. Правим центрови отвор в челото и подпираме с въртящ център на задното седло. Стягаме седлото за паралелите и блокираме пинолата, напрегната в детайла. Струговаме с хубав нож първо грубо до зачистване на повърхнината. Подаваме една, максимум две десети и струговаме отново на най-малкото подаване. Ако има разлика в диаметрите в началото и края повече от пет стотни, не са добре нещата. За предпочитане мерим с дебеломер, не с шублер. Административната сграда още стои, но от машините в цеховете няма и помен. Всичко отиде за скрап. На оригинални резервни части не може да се разчита.
wanderer - специалист
напълно съгласен с шоп. и още - ако все пак харесаш нещо обърни внимание и на по дребните неща, например състояние на универсал, въртящ център, състояние на нониусни скали и др, гледай да не се наложи смяна впоследствие защото също ще те охарчат допълнително. аз имам впечатления от ц 11, не съм обръщал внимание точно кой модел. доволен съм от машината, не е създавала проблеми. от миналата година вече го наследих, но и аз като тебе ще се ориентирам към нещо по малко от към габарити. моя е с двуметровите паралели и просто няма къде да го дяна :-D . от няколко дена на бачкането имаме нов стругар. бивш даскал по практика в механутехникума стара загора. та той ми разправя че многократно са продавани на търгове голямо количество стругове и други машини на съвсем прилични цени. интересувай се и от подобни училища които са имали такава база.
Последна промяна от wanderer на вт апр 05, 2016 11:42 pm, променено общо 2 пъти.

Тема "Въпроси за покупка на струг от начинаещ" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: