Каква връзка има високия стартов ток при пускане на голям ел.мотор с въпросите по темата? Всеки един ел. мотор се товари при пуск и за големите е нормално да се вземат по-специални мерки. Съгласен съм, че рециркулацията (байпасът) допълнително улеснява пуска, но в много по-малка степен, отколкото дроселирането. За домашните помпи е смешно да говорим за байпас. Не само, че не се изисква байпас, ами не се изисква и дроселиране при пуск и помпата се пуска натоварена. Смешно е да говорим за дроселиране всеки път при включване на хидрофора например - кой ще го прави това нещо? Да не бягаме Стефане от основния въпрос - кран на изхода на помпата, поставен за регулиране на дебита, товари ли я или я разтоварва? Отговорът е категоричен - колкото е по-голямо съпротивлението на изхода, толкова по-разтоварена е центробежната помпа. При обемните помпи ( бутални, мембранни и др.) е точно обратното.
Стефан написа: ...Под "специално направена арматура" имах предвид, че може да има Сферичен кран с възможност за регулиране ... де да знам.
Популярните с възможност за регулиране т.е. плавно отваряне-затваряне са Шибърни и Вентилни (това са немски чуждици). Няма по-добра, по-лоша ... висичко зависи от разни други работи.