Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
bridge - специалист
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.
moimoimoi - майстор
bridge написа:
Посредством какво се регулира скоростта на един правотоков еднофазен електродвигател? Пример е домашния вентилатор, който има 3 степени. Също така, консумираната мощност променя ли се? Правотоковите, доколкото знам се регулират с потанциометър, но променливотоковите с какво? Чувал съм нещо от сорта, че се подава ток не през всички намотки в ротора, така ли е? Те би трябвало да са 3 тогава.
на променливотоков двигател оборотите могат да се регулират плавно с инвертор или ако самия двигател е с 2-3 различни скорости-какъвто е случая с домашния вентилатор 3 двигателя са събрани в един корпус и за това има 3 скорости

при постоянотоковите не съм много запознат но най общо казано с намаляне на напрежението намалят и оборотите
примерно при акумулаторните винтоверти има транзистор/така мисля че е/ и чрез спусака се управлява транзистора,той/спусъка/представлява потенциометър
Johny - майстор
Въпроса ти беше за постояннотоков и завърши с променливо токов.
Постояннотоковият се регулира с промяна на напрежението /най-лесно/.
Променливо токовият се регулира с промяна на честотата и с промяна на така наречените чифтови полюси. Статорната намотка е разделена на секции и чрез превключването им се променят чифтовете - n = 60f/p, където n са оборотите, f е честотата - 50Hz стандартно, а p са чифтовите полюси /2 полюса= 1р, 4полюса=2р и т.н./. За плавно регулиране и голям въртящ момент, се използват колекторни променливо токови двигатели, при които се променя съпротивлението във веригата на ротора.
Колекторните двигатели могат да работят на прав или променлив ток.
ArturDent - Почти Безобиден
@Johny Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
petromaniq - специалист
ArturDent, Би ли посочил линк, да почете автора на тема, а и останалите как става това с регулуране на възбуждането на правотоков двигател, защото си мисля, че при намаляне на възбуждането и непроменящо се напрежение двигателят се доближава до намотка "накъсо". А с постоянни магнити са не двигателите за детски играчки, а тези от които се изисква по-голяма мощност.
iavord - специалист
Значи, малко факти за постояннотоковите машини с независимо възбуждане:

На тази картинка е дадена естествената характеристика на такава машина (т.е. при номинално захранващо напрежение, номинално възбуждане и без допълнителни съпротивления) - омега 0 е скоростта на празен ход при номинално захранващо напрежение.
Изображение

Като се натовари двигателя (М е съпротивителния момент) скоростта му намаля, т.е. омега се "премества" надясно по характеристиката. За определено механично натоварване на двигателя се установява определена скорост.

Математически изразено това е:
Изображение
омега е скоростта на въртене
Uн е захранващото напрежение
C е константа на машината, т.е. не се променя
Фн е номиналното възбуждане
i е тока на ротора
Rя е съпротивлението на ротора

Следователно:

Ако се намали възбуждането, скоростта на празен ход ще се учеличи, тъй като Фн е в знаменател (гледайте лявата графика... дясната се отнася за същото, но там е по дълго за обяснение :wink: ).
Изображение

Ако към ротора се включат допълнителни резистори, характеристиката става по-полегата - получават се семейство изкуствени характеристики. Това е така, защото първата част от формулата (Uя/C.Фн) определя скоростта на празен ход, т.е. омега 0, а втората част на формулата определя наклона на характеристиката (i.Rя/C.Фн). Няма да се впускам в обяснения защо е така :)
Ето, това което написах по-горе на картинка (лявата графика):
Изображение

При промяна на захранващото напрежение (при номинално възбуждане) се получават характеристики над и под естествената, които са успордни на нея (дясната графика на горната картинка).

Последния начин за регулиране е най-добър - загубите са малки и се запазва "твърдостта" на характеристиката, т.е. като се натовари двигателя, скоростта му не пада значително.

Това е съвсем общо по темата, без да изпадам в подробности. Надявам се да съм бил полезен...
Последна промяна от iavord на чет авг 12, 2010 10:12 am, променено общо 1 път.
iavord - специалист
ArturDent написа:
Айде сега - я си отвори учебника по ел.машини и виж как се регулират оборотите на постоянно-токов двигател.
Може и с напрежението, но по-принцип с регулиране на възбуждането.
Практически само с регулиране на възбуждането. Другото е неоправдано скъпо.
При днешните цени на силовата електроника не е. Само за пример - регулатор за 110kW мотор е под 7000 лева, което за тая мощност си е далавера :)
А, в домашни условия 220 Волтов постояннотоков двигател може с един дърт латер и един гръц да се регулира.
ArturDent написа:
Е има и такива които нямат възбудителни намотки (с постоянни магнити са), ама те се използват почти само за .... детски играчки на батерии.
Наскоро възстановявах едно сливенско моторче с постояннотокови магнити... Да ти кажа хич не е за играчки - върти като диво животно.
lubomirlz - специалист
Ето ви материали за постояннотокови мотори, ако искате мога да ви снимам и за променливотокови :) а Явор ме изпреварил :)

Прикачен файл

12082010824.jpg
12082010824.jpg (60.39 KиБ) Видяна 21464 пъти

Прикачен файл

12082010823.jpg
12082010823.jpg (68.96 KиБ) Видяна 21464 пъти

Прикачен файл

12082010822.jpg
12082010822.jpg (48.48 KиБ) Видяна 21464 пъти

Прикачен файл

12082010821.jpg
12082010821.jpg (73.42 KиБ) Видяна 21464 пъти

Прикачен файл

12082010819.jpg
12082010819.jpg (95.97 KиБ) Видяна 21464 пъти
lubomirlz - специалист
......

Прикачен файл

12082010825.jpg
12082010825.jpg (58.5 KиБ) Видяна 21459 пъти
Johny - майстор
В допълнение към казаното до тук да добавя, че постоянно токов двигател със серийно /последователно/ възбуждане, никога не трябва да се оставят без товар, защото оборотите се качват над номиналните и машината може да се разпадне. За това винаги се използва твърда връзка, а не ремъци.
Но за целите на направи сам, много се разпростряхме. Нека питащият да даде конкретно задание и тогава ще умуваме.

Тема "Как се регулира скоростта на един правотоков ел.двигател?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: