Ел. инструментите. Консумативи.
boltik - специалист
Закачи греца и използвай пружината за регулиране. Това е най-евтиния вариант за теб в момента.
tcekata - помощник
Не сложи ли филтър след изправителя, по добре да си кара на променливо напрежение. [-X С греца само ще се влоши заваръчния процес, защото ще се увеличи периода на пауза на дъгата. Сега нямам време, ще ходя за риба, но довечера ще кача някоя снимка на дросела който ползвам повече от 15 години, за ориентация. Щом ще се ползва за намаляване на пулсациите след изправителя, няма строги изисквания към него, няма какво толкова да се смята. Важно е, проводника да е с по-голямо сечение, за да не загрява при по-продължителна работа , а индуктивността на дросела - колкото повече , толкова по добре. При малки заваръчни токове, за да не се налага използването на дросел с голяма индуктивност, е желателно да се добави паралелно кондензатор преди дросела. И за него важи същото - колкото по голям капацитет, толкова по добре.
boltik - специалист
Да не подведа колегата,но заварачните апарати са много-специфични машинки.Аз по онова време съм правил опити да пренавивам и всички специалисти са ми отказвали.Всеки казваше,абе намери някой да ти го изчисли(сметне) и ела ще го навием.Има някой основни изисквания към електрожените.Първият и най-важен е да поддържа 80 волта,за да може да се образува дъга или контакт между масата и електрода.А това какъв ампераж подава,зависи от сечението на вторичната.Така,че всеки електрожен си има от-до.Това с греца и аз не съм убеден,че ще му помогне нещо значително,но така и така ги е купил,защо да не пробва.И понеже темата беше за плавно регулиране с минимални средства твърдо мога да заявя,че пружината е най-изгодния вариянт за него.Другия вариант е с реостат на входната.
Kirilpm - специалист
С регулирането горе долу си реших проблема,кофти че не намерих толкова дълго парче кантал колкото ми се искаше но както и да е.А диодите ми ги подари приятел 8 по 200 ампера,та с едните си направих стартерна количка,а другите няма да ги хвърлям я та се зачудих как точно се смята тоя дросел,каква е формата на магнитопровода,някакви размери,не съм на ти с бобинажите,но ако намеря данни да го сметна според нуждите имам човек да ми го навие.Все пак аз на прав ток нито ще режа нито ще използвам всичките степени.Дадоха ми акъл да сваля магнитопровод от пернишки електрожен Кракра и да ползвам вторичната за дросел?А какво трябва да е сечението да кажем да държи на 160А ток?За мен е логично да го навия с проводник дебел колкото вторичната на моя електрожен,колкото витки събере магнитопровода,ама дали накрая няма да получа печка вместо дросел :?
tcekata - помощник
lov написа:
Дросела не е точно за изглаждане на пулсациите на правия ток в заваръчната машина. Вярно е че и това прави но основното му предназначение е да ограничи нарастването на тока в първоначалния момент когато се запалва дъгата. При по дълги линии на захранване а и за да се намали постояннотоковата съставна се ползват кондензатори. Там с такива може да се ограничи тока но лично не съм се заигравал да експерементирам. В по стари заваръчни апарати се монтираха фабрично.
Колега, тези неща са верни, но се отнасят за друг вид заваръчни апарати. [-X В конкретния случай става въпрос за електрожен и нещата са коренно различни. Кондензатора за намаляване на постоянно токовата съставка , при заваряване на алуминий с променлив ток и защите газ аргон ,се включва последователно на заваръчния контур, за да се намали постояннотоковото подмагнитване на заваръчния трансформатор, последица от изправящото действие на дъгата. При електрожена се включва паралелно, като се цели точно обратното - да се увеличи постояннотоковата компонента на заваръчния ток. А дросела в случая си е точно за изглаждане на пулсациите и по лесно запалване на дъгата.

Kirilpm написа:
та се зачудих как точно се смята тоя дросел,каква е формата на магнитопровода,някакви размери,не съм на ти с бобинажите,но ако намеря данни да го сметна според нуждите имам човек да ми го навие.Все пак аз на прав ток нито ще режа нито ще използвам всичките степени.Дадоха ми акъл да сваля магнитопровод от пернишки електрожен Кракра и да ползвам вторичната за дросел?А какво трябва да е сечението да кажем да държи на 160А ток?За мен е логично да го навия с проводник дебел колкото вторичната на моя електрожен,колкото витки събере магнитопровода,ама дали накрая няма да получа печка вместо дросел :?
Не би трябвало да има проблеми, ако сечението е като на вторичната на електрожена. При 160 А електрожена обикновенно има ПВ < 40%, зависи от конкретния модел. ПВ=100% обикновенно е за минималния заваръчен ток. Може да използваш всякакъв магнитопровод с по голямо сечение, дори статорен пакет от асинхронен ел. двигател, но се навива малко трудно. Задължително обаче трябва да има въздушна междина . Аз ползвам готов от тиристорен изправител с индуктивност 9 мН :

Изображение
При много голям заваръчен ток, ползвам подобен, навит с двойно по голямо сечение на проводника, съответно приблизително 2 пъти по малка индуктивност.

Външен вид:
Изображение

Размери:
Изображение

Изображение

Изображение

Въздушната междина:
Изображение

Изображение

Намотката е навита с изолирана медна шина със сечение 22 мм2. Броя на навивките не го зная.

Компактен е като размер, но си тежи доста:
Изображение

Включил съм и паралелно, преди дросела, ей тея кондензатори:
Изображение
Използването им самостоятелно, без дросел, създава доста главоболия - често залепва електрода при опит за запалване на дъгата.

Ето и съпротивлинието което ползвам:
Изображение

Пълно съпротивление 0.7 ома.
Изображение
Посредством съпротивление, може да намалиш тока и под 5 А, но не очаквай при токове под 20 -30 А , качествена заварка. При малки токове, не може да се получи Пинч ефекта, затова капкопренасянето на разтопения метал става на големи капки, често с къси съединения. При инверторите, токовите импулси са с достатъчна амплитуда и ги няма тези проблеми.

Изправител - направих го трифазен, но го ползвам като монофазен. Идеята ми беше да стане универсален изправителен блок и заедно с филтрите да го монтирам в подходяща кутия. Диодите са с различна посока на пропускане, така се облекчава свързването.
Изображение

Ето и електрожена който ползвам с изправителя. И той е малко универсален - може да работи на еднофазно захранващо напрежение - 660в , 500в, 380в, 220в, 127в. Не е трифазен, а с вграден регулиращ дросел.
Изображение

При заваряване с постоянен ток, трябва да внимаваш за полярността . Тя трябва да съответства на предписаната за съответния електрод, за да се получи най-добър резултат.
Положителна полярност - + на масата, -на ръкохватката . При отрицателна полярност - обратно.
Използването на магнитопровод от електрожен за изработка на дросела, не е добър вариант, трябва да режеш доста ламарина ,за да можеш да осигуриш въздушна междина. Най удобно е използването на някакъв трансформатор, с навит и разрязан магнитопровод. При стягането на отделните половинки на магнитопровода, слагаш между челата им немагнитен, неметален матерял с дебелина над 0,5-1 мм. Магнитопровод от траф с мощност 200 -300 вата, според мен ще е достатъчен. Тези от старите руски цветни телевизори, дали не бяха такива?

Ползвам го над 15 години и ми върши идеална работа. Може да заварява с всякакви електроди, дъгата се пали без проблем, дори при малки токове. Не е проблем да поддржаш стабилна дъга, дори с обикновенна тел, но няма да се получи качествена заварка.
Kirilpm - специалист
Хиляди благодарности за труда,който си положил да снимаш и да разясниш цялата установка :prayer: И евала за изработката,незнам дали си вадиш хляба с това,но оборудването превъзхожда много от цеховете,които съм виждал.Още веднъж благодаря за обяснението в детайли и най-вече момента с въздушната междина.Дано модераторите направят темата важна има доста да се научи от нея.
По въпроса,много подобен магнитопровод има в старите изправители Стабор 130 мисля такъв да срежа,а след това обяснение си мисля че и сам мога да си го навия.
boltik - специалист
Кире виждам,че се справяш нета.Влез в бъгърският гугъл и напиши на бългърски„дросел за електрожен„От лявата страна пише фотографии,клипове и др.Повече няма да пиша да не се дразнят останалите.Само да спомена,че на времето до там бях залитнал,че изках да направя агрегат за заваряване от ел.мотор на електрокар.Той работи на 60 волта.Станах редовен читател в библиотеката.Накрая се оказа,че имам два варианта.Единият е да изсека шината и да се пренавива на ново,а другият да помоля феята с вълшевната пръчица.И все пак да не забравиш да напишеш отзиви.
tcekata - помощник
Kirilpm написа:
По въпроса,много подобен магнитопровод има в старите изправители Стабор 130 мисля такъв да срежа,а след това обяснение си мисля че и сам мога да си го навия.

Предполагам имаш предвид стабилизаторите Стабор 130. Не съм отварял такъв, но на Стабор 120 дроселите са малки. Е, той е за по малка мощност, но и в Стабор 130 не вярвам да са много по-големи. В стабилизатора има 2 дросела, линеен и нелинеен, като по-големия е линеиния. Естественно е да ползваш точно него - освен че е по-голям, би трябвало да си има въздушна междина, инак нямше да е линеен. Ако решиш да го навиваш, по-удобно е да ползваш 2 по-тънки проводника в паралел. Добър вариант е да използваш магнитопровод от захранващия трансформатор, от старите руски цветни лампово-транзисторни телевизори Рубин, Темп и др. , с намотка разположена върху двете ядра. Трябва да внимаваш само да не свържеш двете бобини противопосочно. Магнитопровода е навит и разрязан, което е много удобно. Трябва само при събирането , да поставиш подходящи подложки между челата на магнитопровода, за да се формира необходимата въздушна междина.
Относно снимките - става бързо и не изисква много труд. По-лесно е, отколкото да се опитам да обясня с думи. Пък и както се казва „Око да види, ръка да пипне“ :yawinkle:

Прикачен файл

ТС-270-1 - Копие.jpg
ТС-270-1 - Копие.jpg (26.38 KиБ) Видяна 13092 пъти
Kirilpm - специалист
boltik написа:
Кире виждам,че се справяш нета.Влез в бъгърският гугъл и напиши на бългърски„дросел за електрожен„От лявата страна пише фотографии,клипове и др.Повече няма да пиша да не се дразнят останалите.Само да спомена,че на времето до там бях залитнал,че изках да направя агрегат за заваряване от ел.мотор на електрокар.Той работи на 60 волта.Станах редовен читател в библиотеката.Накрая се оказа,че имам два варианта.Единият е да изсека шината и да се пренавива на ново,а другият да помоля феята с вълшевната пръчица.И все пак да не забравиш да напишеш отзиви.
Аз си имам такава традиция още откак почнах да се ровя из нета,всеки глупав въпрос задавам първо на гугъл,даже когато почнах нямаше гугъл ами яху или нещо такова се ползваше.Разгледах ги от там видях типа на диодите и охлаждането,начин на свързване,даже и дроселите разгледах в 1-2 руски форума,но друго си е с обяснение.За мен няма нищо в твоите постове,което да дразни останалите и твоите съвети и на цеката и на велси са ми много полезни.Магнитопровода като ми остане малко време през почивките ще го изтръгна и ще му видя габаритите,ако не става ще съсипя някоя друга техника или ще обиколя пунктовете.За самата намотка доколкото разбрах се навива без сърцевина,навива се около някаква сърцевина която после се вади?
Stambolov - специалист
Погледни в руския саит СВАРКА.РУ там има качена една схема на електрожен направен от трафове на микровълнови печки .Погледни управлението доста е хитро като замисъл .По принцип триака в схемата ще ти реже синусоидата и ще има повече брум но идеята да заваряш тънка ламарина е осъществима .Дросела от Стабора ще ти доиде малък,трябва ти сечение поне 25см/2.Ако нямаш медна шина чукни тук или на 0888 73 22 77.

Тема "Безстепенно регулиране ток в електрожен" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: