• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 49
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
от ribolovec3 » чет май 25, 2006 12:35 pm
Искам да ми разясните какво точно е това как се свързва, кaкво прави защо трябва 3 проводна инсталация и т.н. Аз лично съм със нормална инсталация 2х2,5 с авт. бушони
Благодаря, Астор.
Мен този PDF много ме изкефи. Намерих го вчера, тъй като си купих дефектнотоква защита и се чудих как да я свържа. Проведох няколко тел. разговора с хора, на които ел. инсталаците са им професия. Та мога да разкажа моя малък опит и това, което направих тази сутрин. През дефектнотоковата защита минават и фазата и нулата. Идеята е да има три проводна инсталация, която при мен е само за контакти, тъй като не виждам смисъл да пускам такава за лампите(БДС май повелява друго нещо като цяло, но какво да се прави.) С хората, които ми го продадоха дефектнотоковата защита се разбрахме, че е добре да има на всеки етаж поне по една дефектнотокова защита, а от PDF-а разбрах, че и с повче не е лошо и е въпрос на пари. Оказа се също, че има различни видове дефектнотокови защити. Пак в PDF-a това е обяснено добре. На мен като човек, които нищо не разбира от тези неща не ми стана много ясно дали има значение в каква посока я свързвам. То очевидно може и в двете, но предполагам, че има един по-правилен начин т.е. гледана от пред дали кабелите, които идват от уличното табло влизат от горната и страна или от долната. Третия кабел, които обикновено е жълт с зелена ивица се връзва към нулата преди дефектнотоковата защита. Също така се чудех дали някаде не е добре да има заземяване. Аз нямам проблем да набия накаде заземителен кол и да дръпна една жица до таблото, тъи като става дума за къща. Забелязах, че таблото, което е на стълба пред къщата има заземител, които не ми е ясно каде е вързан и дали въобще е вързан. Това мисля, че мога да го проверя. Та ако някои има опит с подобно нещо или вижда грешка в това, което съм направил, ще се радвам, ако сподели. Smile
от jichka_bez_bushonche » вт юни 13, 2006 10:45 pm
O.o
zdraveite na vsichki.naloji mi se da montiram edna takava zashtitza v edin ofis ne razbiram nishto ot tova deistvah po uputvane :) no vuznikna edin problem .tzialata instalatzia minavashe po proekt prez defektno tokovata zashtita izpulnihme ia s tri provodni linii no ne mi e iasno dali ot pc-tata ili ot osvetlenieto no zashtitata dosta chesto srabotvashe.niakoi she mi kajeli zashto.tazi knijka koiato ste dali po dolu ia imam no tam ne namerih obiasnenie na problema mi. :?:
Обяснението е в самото име на защитата, но първо трябва да уточня, че дефектнотокова защита е търговско наименование а по-правилното е остатъчнотокова защита. Тя представлява тороидален траф през който минават навити фазата и нулата в обратна посока така, че да се създадат два потока с еднаква големина и противоположна посока. има една намотчица, която при протичане на ток към земя, токът който влиза през фазата /условно избираме посоката/ не е равен на този които тече по нулата, защото част от него отива в земята /която е еквипотенциална с Пе-проводника-демек третата жица/. Компютрите имат утечка 4-5мА към корпуса, които е свързан към земя и като се съберат 4-5 компа с по 4-5 мА се достига ток 20-25мА а дефектнотоковата на толкова изключва, нищо че пише 30мА. Търси ДТЗ тип "si" - тя е предназначена за комшютърни зали...
За правилното функциониране на дефектнотоковата защита е
необходимо нулевия проводник (N) и защитния проводник (PE) да
бъдат отделни проводници. Ако някъде са свързани ДТЗ сработва.
Ако я монтирате и тя веднага сработи не е задължително някъде да има утечка. Просто някъде по трасето до вас нулата и земята са свързани. Доста си блъсках главата, докато се убедя в това. :?
Здравейте и от мен :). Новак съм във форума но разбирам, че е доста полезен. Сблъсках се с тази Д.Т.З. онзи ден като си купувах ел. материали за кухнята която както се досещате е в ремонт. Продавача ми я предложи и аз загледах умно. След като се порових в нета открих този готин форум и нещата се поизясниха но въпреки това останаха още някои неяснотии:
Защо например да не се свързва 3-тия проводник към 0-та като на картинката?
Даже не виждам и смисъл от третия проводник - за да те удари ток той трябва да протече през теб което ще се отчете от Д.Т.З. тъй като ще влезе повече отколкото ще излезе и тя ще изключи. И къде е смисъла на 3-тия прв. тука?
Благодаря ви и ме извинете за незнанието :)

Прикачен файл

untitled.JPG
untitled.JPG (3.72 KиБ) Видяна 63155 пъти
asio написа: Даже не виждам и смисъл от третия проводник - за да те удари ток той трябва да протече през теб което ще се отчете от Д.Т.З. тъй като ще влезе повече отколкото ще излезе и тя ще изключи. И къде е смисъла на 3-тия прв. тука?
Благодаря ви и ме извинете за незнанието :)


Добре дошъл във форума!

Задължително трябва да се свърже нулата, за да може да се затвори веригата на намотките , които да открият разликата в токовете протичащи през двата кавела- на фазата и на нулата когато тока е еднакъв , значи всичко е нормално - веригата се затваря през нулата. Когато обаче те хване ток , не дай боже - веригата се затваря през земата , а не през нулата и тока на фазата става по-голям и съответно изключва защитата!


А за

asio написа: ... ток....тъй като ще влезе повече отколкото ще излезе и тя ще изключи. ....
Благодаря ви и ме извинете за незнанието :)


Няма такова нещо точно колкото влиза, толкова излиза - това е затворен кръг и навсякъде тока е с еднакви стойности!


Ето ти и ЛИНК

Прикачен файл

dtz.jpg
dtz.jpg (79.69 KиБ) Видяна 63139 пъти

Прикачен файл

dtz2.jpg
dtz2.jpg (129.24 KиБ) Видяна 63139 пъти
За Тани: Не си ме разбрал не казвам че не трябва да се свързва 0-та а че може да не се връзва 3-ти проводник. Според мен от него има смисъл само ако някой ел. уред има утечка към корпуса си - тогава входящия в ДТЗ ток ще е по голям от изходящия през същата, тъй като част от него ще премине през заземителния кабел а не през нулевия и ДТЗ ще сработи - НО дори и да го няма заземителния проводник ако човек се допре до офазен уред се получава същото- разлика между двата тока през ДТЗ става различна от 0 и тя отново сработва и ако е достатъчно бърза както пише по рекламите човека остава жив и здрав :) ). Или с две думи - нещата ми се изясниха напълно - заземителният проводник не е съвсем задължителен но аз ще си го пусна защото уредите в БГ не са кой знае колко качествени :roll:
Благодаря за вниманието :-D
Е за това не бях се сетил :idea:
Накратко ако избие напрежение по корпуса :

-ако уреда не е заземен или занулен( има разлика ) тогава ТДЗ ще изключи чак когато те перне тока

- ако е занулен ще падне предпазителя заради полученото късо съединение , с изключение на случая ако е прекъснат кабела на нулата!

- ако е заземен ДТЗ изключва във всички случаи
много правилно за третия проводник, че няма отношение към задействането на защитата, но защо вместо да си имате трети проводник и дтз да изключи при уфазяване на корпусите на ел.уредите, трябва да се подлагаме на риск - да ни хваща тока и т.н. ДТЗ е реле и освен това има механика - демек може да се повреди и да не сработи - тогава ако имате еднакви потенциали със земята - демек корпуса е заземен няма да ви хване тока, но ако корпуса не е заземен отивате "да Ви заземят"...
pavelari написа:много правилно за третия проводник, че няма отношение към задействането на защитата, но защо вместо да си имате трети проводник и дтз да изключи при уфазяване на корпусите на ел.уредите, трябва да се подлагаме на риск - да ни хваща тока и т.н. ДТЗ е реле и освен това има механика - демек може да се повреди и да не сработи - тогава ако имате еднакви потенциали със земята - демек корпуса е заземен няма да ви хване тока, но ако корпуса не е заземен отивате "да Ви заземят"...

Вярно но гаранция на 100 процента никога няма - корпуса е заземен през "мустаците" на контакта шуко а те в 50 процента от случайте са криви или омазнени и проводимоста = 0. Или с две думи Божа работа... А по този случай някой знае ли къде се продават контакти английски стандарт ще го постна и като нова тема :)
въпроса за омазняването при 220 волта е доста спорен - омазнете си пръстите и хаванете след това фаза и нула - при все, че капацитета ви е да минат около 30 мА през Вас ще има пробив и земльотрес :)
момчета, това което пишете за заземителния проводнк- че не бил нужен- направо ме срази!!! как да не е нужен?!?!?!!?!? за да работи правлно ДТЗ е нужна 3-проводна мрежа (ТN-S мрежа)!!! тоест фаза, РАБОТНА нула и ЗАЩИТНА земя!!! като махнете третя проводник (земята) - получаватве ТN-C мрежа. тя е с два проводника- фаза и работна и защтна нула ( които са обединени още в контакта). какъв е извода- при ТN-C мрежа ДТЗ просто НЯМА да сработва, защото липсва третия(заземителен) проводни по който да протече утечния ток!!!
нали имате и материл на шнайдер за ДТЗ?!?!?!? не го ли разбрахте?! какви са тези глупости, дето пишете?!?!?!?!?!?!??!
Остана да уточниш за кой точно ток става въпрос! Дай хипотетична ситуация.
имах в предвид, че е забранено да се поствя в двупроводна(четирипроводна) мрежа- TN-C, защото нулевият проводник играе ролята и на защитен такъв, а във веригата на защитния проводник е забранено да се монтират прекъсвачи!
а иначе на ДТЗ наистина са й достатъчни само два проводника (Ф и N) за да сработи, НО само когато човек вече се е допрял до офазения корпус, т.е. утечния ток ще се затвори през човека. такъв е случая, ако да кажем заземителните клеми на контакта са изкривени и нямяме сигуна връзка към земя, за това се използва и ДТЗ - да гарантира сигурно изключване на повредата.

а това, дето написа pavelari: "но защо вместо да си имате трети проводник и дтз да изключи при уфазяване на корпусите на ел.уредите, трябва да се подлагаме на риск - да ни хваща тока и т.н."
съвременните ДТЗ исключват за веме по-малко от 0.2s! това означава, че докато разбереш, че е имало някава повреда ДТЗ вече ще я е изключила.

asio написа: Или с две думи - нещата ми се изясниха напълно - заземителният проводник не е съвсем задължителен но аз ще си го пусна защото уредите в БГ не са кой знае колко качествени :roll:
Благодаря за вниманието :-D

също така бих желала да поясня, че при стара, двупроводна инсталация, проблема не идва от това, че липсва трети проводник! проблема идва от това, че тези инсталации са TN-C, тоест, както казах в предния коментар, защитната нула е вързана към работната!!! а при TN-S те са два отделни проводника- N и PE. тогава дори да липсва PE проводника (да кажем, контаката е прецакан), ДТЗ ще си сработи. а какво общо има това, че "уредите в БГ не са кой знае колко качествени" с темата, не ми стана ясно!!!
Въпрос към хората, които знаят за какво става дума.

Какъв тип е инсталацията в панелните блокове, от 87 г. насам?
TN-S или TN-C?

Може ли да се монтира (т.е. има ли смисъл и дали е правилно) ДТЗ в апартамент, конкретно Обеля-2?
vnaumov написа:Какъв тип е инсталацията в панелните блокове, от 87 г. насам?
TN-S или TN-C?

Може ли да се монтира (т.е. има ли смисъл и дали е правилно) ДТЗ в апартамент, конкретно Обеля-2?


В такъв тип блок съм убеден, че инсталацията е двупроводна, т.е. TN-C. Поставянето на ДТЗ е възможно, но за целта трябва от таблото до контактите ти да има три проводна линия. В таблото ще разделите нулата, но преди ДТЗ. Използвайте схемата, която беше постната в началото на темата, а именно

Изображение

Само още една добавка. При TN-S системите нулата и защитното заземяване имат връзка. *(Ще постна после и схемата). При ТТ системата нулата и земята нямат връзка. Често двете понятия се бъркат.
Последна промяна от ozzy на вт окт 03, 2006 4:24 pm, променено общо 1 път.
mo_mo написа:момчета, това което пишете за заземителния проводнк- че не бил нужен- направо ме срази!!! как да не е нужен?!?!?!!?!? за да работи правлно ДТЗ е нужна 3-проводна мрежа (ТN-S мрежа)!!! тоест фаза, РАБОТНА нула и ЗАЩИТНА земя!!! като махнете третя проводник (земята) - получаватве ТN-C мрежа. тя е с два проводника- фаза и работна и защтна нула ( които са обединени още в контакта). какъв е извода- при ТN-C мрежа ДТЗ просто НЯМА да сработва, защото липсва третия(заземителен) проводни по който да протече утечния ток!!!
нали имате и материл на шнайдер за ДТЗ?!?!?!? не го ли разбрахте?! какви са тези глупости, дето пишете?!?!?!?!?!?!??!

Аааа, момо май не четеш много подробно или: за да изкл. дтз НЕ е нужен 3-ти прв. И защитната нула не се прекъсва от дтз (виж картинката от първия ми топик) колкото и да си сразен а относно уредите в БГ поне 50% имат утечка към корпуса(става въпрос за готв. печки, скари за мръвки и т.н.) което за съжаление обезмисля дтз тъй като потребителя е принуден да избира между дтз или нова печка например. :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 49

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”