Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Здравейте майсторчета,попадна ми един асинхронен монофазен ел двигател и понеже не е обозначен а аз съм зелен та не мога да го подкарам трябва ми малко помощ :?:

Двигателчето съм снимал тук http://wolves-team.hit.bg/mz/eldv.JPG
Значи от корпуса му както може би се вижда стърчат 6 кабелчета,но не е трифазно а две от кабелчетата са от центробежен прекъсвач който е монтиран в задния край на вала(най-ляво на снимката в кръглото капаче)
А другите 4 кабелчета(белите) са двете намотки.Едната има съпротивление 3 ома а другата 8 ома-и ето тука е моето питане породено от незнание -коя по дяволите е работната и коя пусковата намотка и също така трябва ли на пусковата да вързвам кондензатор фазоизместващ и ако да то колко микрофарадов.
И за завършек но не на последно място ето и данните за двигателя които успях да прочета от изключително пострадалата табелка(мотора е на 50 години)
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.
Ако някой разбира от тия китуци и реши да отдели 5 минути тук във форума да ме просветли за намотките ще съм му благодарен и ще го споменавам със здраве.
Предварително благодаря Virtuozo.
Според мен намотката с по-ниско съпритивление е пускова другата е работна пусковата се прекарва през центробежният прекъсвач /ако работи!!!/ и в общи линии това е.
Нека въртенето започне СЕГА :)
А стига бе вие ме убихте :? понеже в този форум се регистрирах много трудно(чак след 3-4 дена администратора ми даде картбланш) бях пуснал темата в един друг форум за електроника и сега пускам компа и първо влезах там.Та в споменатия форум един човек е отговорил точно обратното а именно че пусковата е с по-голямо съпротивление с цел да се намалял първоначалния голям пясков ток,а сега де??? Някой от двамата греши ама кой?
Това е важно да се изясни защото доколкото знам ако объркам двете намотки след първоначалното пускане на двете заедно след няколко секунди едната ще се самоизключи а другата ще остане да работи и ако тази която остане е пусковата май ще замирише на изгаряло и ще трябва да го нося на бубиньор.
Моля още малко разяснение за да съм по сигурен както и нещо за слагане на кондензатор трябва ли да има или не и ако да то колко микрофарада-пак казвам мотора е 800 вата.
Точно така,пусковата намотка е с по-голямо съпротивление защото е с по-тънък проводник :)
Винаги пусковата намотка на двигателя е с по-голямо активно съпротивление от работната намотка. За съвременни еднофазни двигатели пусковата е с минимум два пъти по-голямо активно съпротивление от работната намотка. :)
Съвремените еднофазни двигатели работят основно с кондензатор като фазоизместващ елемент. Кондензатора може да бъде пусков, работен или да има и двата вида.
Като се имат впредвид годинките на този двигател въобще не е сигурно да ли изобщо има кондензатор. :) Възможно е като фазоизместващ елемент да се използва пускова намотка с повишено активно и понижено индуктивно съпротивление. :lol:

Моето предложение е да пробваш да го пуснеш по класическата схема - работна директно, пускова през центробежния изключвател първо без кондензатор. Ако антиката набере обороти нормално значи не му е необходим кондензатор. Ако не се развърти, а само бучи слагаш му пусков кондензатор последователно във веригата на пусковата намотка.

Преди да тръгнеш да пускаш антиката е хубаво да му измериш изолационното съпротивление между отделните намотки и между намотките и корпус с мегер 500V, съпротивление над 500к.ом. е задоволително. Отвори му страничните капаци почисти му намотките, ротора, гресирай му лагерите ако все още са използваеми.
Между другото като му гледам сравнително новите кабелчета с PVC изолация най-вероятно е пренавиван. :lol:


За сега 5те минути изтекоха :lol: ако има още въпроси питай :lol:
Само да добавя към изчерпателния отговор на Милен , ако искаш да промениш посоката ,просто обръщаш захранването на коя да е една от намотките ,пусковата или работната.
Искренно благодаря на всички отзовали се и специално на Милен който е изнесъл цял урок и то така предаден че дори тиквеник като мен да разбере всичко.
Само че и през ум не ми минава да го тествам с мегер щото първо нямам и второ незнам как се ползва-иначе съм виждал мегер и положително беше по дърт и от моя мотор-представляваше една бакелитова кутия с ръчка за навиване и ако се не лъжа с нея се нагнетяваше(божееее каква дума използвам) :shock: високо напрежение което после се изстрелва по проводниците :-D .Както и да е ще минем и без мегер :idea:
За мотора незнам може и да е пренавиван ама може и да не е щото и изводите на центробежния са от такъв проводник а не виждам смисъл да ги сменят и тях при пренавиването.Що се отнася до лагерите,мисля че са ОК щото като го врътна на ръка много ме кефи как се върти :wink: .
Но да обобщя наученото.Ако някъде греша поправяйте ме!
По високоомната(8 ома) е пускова а по нискоомната(3 ома) работна.Пускам го първо без кондензатор както ме е посъветвал Милен ако правилно съм разбрал така http://wolves-team.hit.bg/mz/svurzvane.bmp и ако не развърта или развърта много мудно и на бавни обороти изключвам и слагам кондензатор полседователно във веригата центробежен-пускова.
Само последно уточнение ако се стигне до кондензатор ориентировъчно колко микрофарада за този мотор? Иначе знам че трябва да е хартиен с напрежение поне 300 волта че даже имам 3 бр единия е 10 другия 16 а най големия е 45 микрофарада но не е проблем и да си купя 60 Mf за 12 лева-знам също и че могат да се сумират :wink:
П-П Lyki това за посоката и него го знам но все пак ти благодаря щото евентоално щеше да е голяма пречка :)
Грешно ти е чертането двете намотки трябва да са паралелно свързани към захранването, като през пусковата се свързва последователно центробежния, то ва е вярно начертано,Но
пусковата заема само две /трети от периферията на статора и е по малка от работната . от където се получава и по голямото и съпротивление. :wink:
@Virtuozo, точно така е схемата, правилно си я начертал.
Ако все пак се стигне до кондензатор, пробвай с 30 микрофарада на 400 V - поне нашите двигатели в службата са с такива кондензатори.
Ето му я схемата и техническите данни :
http://img181.imageshack.us/my.php?imag ... telhj9.jpg
Схемата ти е точна. За намотките правилно си ме разбрал 3ома - работна, 8ома - пускова. :)
Относно кондензатора.
М 32/2 -туй ще да е модела май. Кw 0.8 /v 220 / А-6 / cos f 0.8 / обороти 2850 -ми това е за кондензатор май нищо не пише на табелката а и да е пишело вече го няма.


Ако това Кw 0.8 е мощноста т.е. 0.8кW и при 2800 об. пусковия кондензатор трябва да ти е около 80-100 мкФ./280В. От по-голям кондензатор вреда няма да има, просто двигателя ще тръгва по-лесно. Докато при по-малък капацитет може да не успее да се развърти.
Ето ти параметрите на еднофазни двигатели производство на Елпром Харманли http://www.elprommotors.com/index.php?lang=bg&page=1&sub=4

Двигателчето по снимката ми изглежда че има отпред предполагам и отдзат вентилационни отвори, т.е. е с вътрешно охлаждане на намотките. Затова ти препоръчах измерването на изолацията понеже намотките може да са овлажнени и да направи късо по време на работа.
Между другото мегерите вече не са толкова страшни колкото бяха тия руските с манивелата. Новите са с батерии и цифров дисплей, а измерването става с натискане на един бутон. :lol:

Като направиш екпериментите пиши за резултата.

Прикачен файл

1f_mot_C.JPG
1f_mot_C.JPG (14.12 KиБ) Видяна 20229 пъти
Да благодаря момчета за оказаното внимание(да си призная очаквах 1-2 да се включат но явно тук всеки помага).

И сега по ред на номерата:
1-lyki -ясно че съм нарисувал грешно намотките но принципа е верен тъй че споко всичко е наред :wink:
2-Trifon -значи 30 mf щом слагате на 0.55 аз ще пробвам с моя който споменах че го имам той е 45-380 волта.И ето още един интересен факт от линка който си дал се вижда че вашите двигателчета мар и не много по малки от моя тежат 8 кила а моя музеен експонат е точно 24 кила :shock: представете си колко желязо са бъкали през комунизма-имам чувството че корпуса е 20 mm :-D
3-Милен -гледал съм сайта на Харманли -имам навика преди да пиша по форуми и да разпитвам хората да потърся дали отговора не е даден в стара тема.Верно сайта на Харманли е супер но от него нямаше как да разбера за намотките нито за кондензаторите защото ако го разгледаш пак в раздела специални двигатели има монофазен за циркуляр 3 kw и доколкото разбирам работи без кондензатор-та затова реших да питам и за кондензатора за да не прецакам случайно пусковата.
Така че сайта на Харманли не ми помогна почти с нищо за разлика от тебе :cool: -обещавам да докладвам какво е станало утре или в другиден ще го пускам и ще пиша резултатите тук в тази тема-ако пък не пиша нищо и се загубя значи все пак е трябвало да го тествам и с мегер и този пропуск ми е струвал изпържването :crazy:
Така че сайта на Харманли не ми помогна почти с нищо
Гледай и между редовете , за техните монофазни двигатели пусковия капацитет е 80,100 и 140 мкФ/280В за мощности 0.75 и 1.10кВт. Това може да те ориентира какъв кондензатор да сложиш на твоя двигател. Като се има впредвид годинките му може да му е необходим от по-големичките . Струва ми се че с твоя кондензатор 45мкФ/380В двигателя няма да тръгне. Както казваш е 24кг, предполага се и ротора му е много по-тежък от тези на съвременните, оттук може да се очаква и по-трудно пускане.

ако го разгледаш пак в раздела специални двигатели има монофазен за циркуляр 3 kw и доколкото разбирам работи без кондензатор-та затова реших да питам и за кондензатора за да не прецакам случайно пусковата.
Точно за този двигател в описанието не са написали кондензатора ,но на схемата са го нарисували, малко трудно ще се развърти 3кВт без никакъв кондензатор. http://www.elprommotors.com/index.php?lang=bg&page=2&sub=2

Вероятноста двигателя да има работен и пусков кондензатор умишлено не я коментирах досега защото при нея центробежния изключвател изключва само пусковия кондензатор, а работния кондензатор и двете намотки са изчислени за постоянна работа. Опасноста в случая е ако сбъркаш и предположиш че двигателя е такъв да му изгори пусковата намотка като се остави постоянно включена.
Чел съм и между редовете :wink: и това също ми е правило впечатление че за 0.75 слагат 100 мф -но все пак трябваше да питам а онзи 3 киловатовия реших че това на графиката може да е индуктивност а не капацитет(ако се нелъжа помпите за вадене на вода и поливане на зарзават имат на корпуса си 2 подобия на кондензатор ама едното нее-може и да греша).
Що се отнася до слагане на пусков и работен кондензатор същото това четене между редовете в сайта на елпром харманли ме доведе до извода,че моя не е такъв защото моделите им с 2 кондензатора имат cos f 0.95 и нагоре а моя както съм споменал е cos f 0.8 и определено е или само с пусков или дори без никакъв.Затова ще го пробвам първо без капацитет и ако не ми харесва как набира ще му слагам кондензатор.
Между другото моторчето със сигурност ще мие от полза защото имам вариант да го ползвам за 2 неща.На село имам един правен компресор за въздух и е захвърлен там от няколко години щото няма двигател,като ми се отвори повече време след някой и друг месец ще си го докарам и ще го пробвам.Когато в бутилката има 3-4 атмосфери налягане ако неможе да го развърта ще си купя още един кондензатор 45 мф за 5 лева и ще ги запараля,но дори и тогава да се окаже че 800 вата са малко за този компресор пак моторчето ще ми е от полза щото ще стане от него прекрасен шмиргел който също ще ми е от полза в ежедневието.
Но стига съм дрънкал глупости а сега ще свърша малко друга работа и към обяд ще се занимавам с него щото ако заработи трябва да събирам всичките тези жици :-D и ще се наложи да правя нещо като клемна кутия :motz:
При помпите и двете са кондензатори - явно говориш за по-мощна с пусков и работен кондензатор. Ако беше бобина щеше да е сложена вътре в статора а не вън на корпуса, това да не е ДВГ че да ги слагат отвън. :lol:
Най безопасно за мотора е че се приема за такъв с пускова намотка, защото ако е с работен капацитет тогава както казах има две постоянно включени намотки, което със сигурност ще опече едната ако е била пускова. Затова този вариант го отхвърляме.

Ако не тръгне с твоя кондензатор 45мкФ си купи такъв с най големия капацитет който намериш, примерно 140мкФ/280В. :)
Мощноста от 0.8Вт ако не стигне за компресора, за шмиргела ще е повече от достатъчна. Като идея за клемна кутия можеш да пробваш с водозащитена разклонителна кутия за открита инсталация - има си клеморед, хубава капачка с винтове. :)

За сега ти пожелавам успех в съживяването на моторчето :wink:
Готово! Стария Бен явно макар и на преклонна възраст още не е изпял лебедовата си песен,защото след като го свързах по коментирания вече начин завъртя и то по бързо отколкото се бях надявал.Трябва да отбележа че работата му бе равномерна без никакви подозрителни шумове,вибрации и миризми,разбира се преди да го пусна бях свалил капачката на центробежния за да го видя дали ще отлепи,та се оказа че и той си е наред.
Въпреки,че аз бях удовлетворен и опита ми беше успешен в името на науката :idea: а и понеже 16 Мф кондензатор бе доло в гаража под ръка реших да пробвам да скача и него-опита с него обаче бе неуспешен защото моторчето бучеше и се опитваше да тръгне в една посока ама надали щеше да успее след 2-3 секунди го изключих уставайки с убеждението че е пригодено да върти без кондензатор а може пък просто 16 мф да са се оказали прекалено малко,но реших повече да не се бъзикам още повече че вече бях успял а използвах времето за да му монтирам една кутийка от дебел плексиглас която имах от преди та тя се оказа абсолютно подходяща за побирането на шесте жички както и на една тройка 6кв лустер клема в която ги навързах-снимка не съм правил но стана повече от прилично.

За финал нужно е да кажа,че се получи една доста добра тема подкрепена със схеми снимки и линкове,която освен в моя помощ нищо чудно да помогне и на други хора със същия проблем защото,както казах преди да се обърна за помощ тук първо доста старателно се разгледах в google но точно в тази насока информацията бе малко и поне за мен недостатъчна-още веднъж благодарско на отзовалите се и до нови срещи :prayer:
Поздравления :klatsch: Справил си се с мотора антика :2thumbs:
И още един съвет - занули си хубаво корпуса. Например зачитваш до метален блясък около някой болт и там слагаш нулата. Тука внимавай ако го пускаш през щепсел, което не е добър вариант кабела да е трижилен и зануляването при мотора е директно на корпуса, а при щепсела на средната защитна клема. Контакта ти също трябва да е занулен/заземен.
Здравейте, нормално ли е пусковия кондензатор на помпа вида 5 да загрява? 125-156mF Включих я за 10тина секунди щото е на сухо, но след това пипнах кондензатора и се беше затоплил. Това нормално ли е? Кондезатора е нов.
baretata_7_62 написа:Здравейте, нормално ли е пусковия кондензатор на помпа вида 5 да загрява? 125-156mF Включих я за 10тина секунди щото е на сухо, но след това пипнах кондензатора и се беше затоплил. Това нормално ли е? Кондезатора е нов.


Провери центробежния дали отваря. Тези кондензтори не са за продължителна работа, нормално е да позагрее.
Незнам какдапроверя? Но иначе двигателя си се развърта и си работи спокойно и равномерно.
С мерене е сложна работа, но щом работи спокойно, май всичко е наред. Иначе казано, ако не отваряше центробежния, досега я пускова, я кондензатор щеше да изпуши.

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”