Чакаме вашите въпроси за банята, ваната и т..н.
Първа част - стени.

Тук ще обясня, по-подробно, как се лепят плочки в баня.
Темата е ориентирана, както към начинаещите, така и към напредналите в полагането на облицовки и настилки.

За пример съм избрал две наши бани, които направихме скоро в кв. Младост 1а и кв. Гео Милев.
Баните са стари и използвани 20 години. Първо, трябва да се разрушат и тогава да започне съществената работа.


Съществуват, етапи на работа, които трябва да се следват последователно.

:arrow: Къртене на старите плочки и изхвърлянето им.

Изображение

:arrow: Свалянето на блажната боя е задължително, ако я има все още по стените!

Изображение

:arrow: Сега идва ред на ВиК инсталацията.
Когато става въпрос за панелка, подобни гледки са редовни и
нормални. Въпроса е, че трябва да се работи внимателно и най-вече
правилно и няма да има проблем за стената, след като бъде
възстановена. Тук освен водопровода за банята е прекаран и този за
кухнята - те винаги вървят комплект.

Изображение

Изображение

Изображение

:arrow: Дойде ред и на прекарването на електро инсталацията.
След, като и тя е готова започва измазването на пода и стените със
замазка и мазилка или изправянето им с картон ( зелен, естествено ).
Разбира се при полагане на мазилка, стените задължително се
грундират с дълбоко проникващ грунд за заздравяване на основата,
като преди това, тя се обезпрашава и почиства добре. Не бива да се
забравят правите, 90 градусови ъгли в банята, където ще бъдат
монтирани вани, душ-кабини, шкаф-мивки. Темата е за полагане на
плочки и аз, няма да се спирам на тези дейности подробно.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

:arrow: :arrow: Правила за подвеждане на първите два реда по стените.

Това е първата, най-важна и основна задача пред майстора - да си
подведе правилно четирите стени, като ги обиколи с два реда
плочки.Подвеждането, никога не се прави произволно от където ти
хрумне. Всеки майстор е длъжен да се съобрази със спецификата на
банята, която прави и плочките, които ще лепи на нея! Важно е да се
знаят, точните изискванията на клиента или вашите собствени, ако си
я правите за себе си.

Ето и някой от тях:

Първо се измерва точната височина на банята и
съобразявайки се с размера на плочките, решавате, къде да
бъде "целия" ред плочки.

Това означава, че трябва да има един ред цели плочки, които не са
рязани, горе при тавана, като завършващ или долу при пода, като
начален. Естествено, най-добрия вариант е и първия и последния ред
на стената да са с цели плочки, но това се случва в не повече от 5%
от случаите. Обикновено се избира за цял ред да бъде горният
завършващ при тавана, а долният се оставя да дойде произволен за
да може при кърпежа да позволи свободно рязане на плочките с цел
плътен и добър естетичен вид на фугата стена/под.
След като сте избрали, вече горният ред за цял, започвате да мерите
от тавана и да си бележите белега, където ще залепите/монтирате
мастара, който ще държи първите редове по стената.

Начина е следния:

Нареждате си на сухо, няколко реда фаянс по пода, докато стигнете
необходимата ви дължина - в случая тя е 2.60 до тавана.
Ако плочките са ви 20х30см. и ще ги редите вертикално по стената,
значи за цялата височина на стената ви трябват 8 цели плочки и
едно парче от 20см. Плочките, трябва да бъдат наредени на сухо, не
за да сметнете, колко ви трябват за височината на банята, а за да
определите размера на фугата, която ще ви трябва. Казвам не
случайно "трябва". Вие може да искате да е плътна, но качеството на
плочките да не позволява, такова редене. Когато ги наредите на
пода, внимавате да бъдат съвсем точно наредени, без да им се
разминават фугите. Наредете около 2 квадрата плочки на пода.
За целта си помагате с мастари от двете страни на паното, което
получавате. Ако видите проблем на места, който се изразява в
по-големи и малки плочки с милиметър до два, това означава, че
фугата на стената, трябва да бъде не по-малка от 3мм. Установите ли,
че няма разминаване, можете да редите и на плътна фуга.
Но "Плътна фуга", означава минимална фуга между плочките от
1мм., тоест ще трябва да използвате задължително, поне клечки за
зъби, за да подпирате между редовете. Никой не трябва да се
заблуждава, че идеално точните и прави плочки се редят от само
себе си! Задължително се подравняват на всеки ред с мастар от горе
и там където има проблем се подпира с клечка. Ако никъде няма
проблем и всичко е равно, значи целият ред се повдига с 1мм.
Задължително е не само хоризонталните фуги, но и вертикалните да
бъдат отделяни една от друга с по 1мм.!

На снимката долу, фугата е плътна и пак, всеки ред е отделян и повдиган от горния с пластмасови клинове:

Изображение

Сега идва ред на сметките за ширината на
дадената стена и правилното вместване на плочките в размера и.

Не бива да си позволявате да тръгвате с цяла плочка от едната
страна, а от другата да ви дойде, някакво малко парченце - не е
професионално и е много грозно. Този компромис, може да бъде
направен само с изричното съгласие на клиента ви. Ако е необходимо
разделяте размера на стената на две и смятате, така да започнете
плочките, че да се получат две равни парчета от двете и страни, но
не по-малки от половин плочка.
След като, вече имате размерите пристъпвате към залагане на
мастарите по нивото, което сте дали предварително.
А то е следното:
При височина от 2.60м. и плочки от 30см. височина, имате 8 реда
плочки до тавана, които започват на височина от пода 19см.
Редят се вертикално с големина на фугата между тях 1мм., регулирана от
пластмасови клинчета. Имайки предвид, че пода е с наклони вие,
можете да свалите точното ниво и от тавана на банята с рулетката,
което в нашия случай е 2.41м. Този един сантиметър се предвижда
заради фугите между плочките. Винаги мастара се залага на
втория ред на стената. Първият се налепва, чак когато е готов пода с
цел стенните плочки да се подпират на подовите, като ги захлупват и
не позволяват на водата, стичайки се по стената да попива в
подовата, ъглова фуга! Този първи ред се нарича кърпеж на стената.

Първият мастар се залага, точно по белега, който сте драснали с
молива по стената с помоща на точен нивелир.
За да подпрете мастара използвате, това което имате на обекта-
кашоните с плочки или газобетонни тухли.
Фината настройка на нивото на мастара, съобразявайки се с
показанията на нивелира я давате с клинчета, като ги прибутвате
между самия мастар и подпората на която лежи.
Когато заложите първия, вече по неговото ниво залагате и втори на
съседната стена и така, докато не обиколите цялата баня. Хубаво е
да имате повече мастари с различни размери за да може за всяка
стена да има цял мастар, както и по-малки, които да подложите под
евентуални колони.
Когато мастара е фиксиран си забърквате силен гипс в
подходящ за това съд ( метален/пластмасов/гумен канчок или
пластмасово кошче ) и го фиксирате на няколко места по стената.
Слагате гипса отдолу така, че да държи тежестта на плочките върху
мастара и да не пречи на самото им залепване. След 15 минути, ако
ви пречат подпорните кашони, можете да ги махнете от мастара.

Ето как изглежда подвеждането с мастари:

Изображение

Изображение

:arrow: :arrow: Подвеждане на първи ред плочки.

Избор, подготовка и нанасяне на теракола
Идва ред на лепилото, което трябва да се разбърка в пластмасова
кофа, да се остави да преседи 10-15 мин. за да се смесят всички
химически компоненти в него и пак да се пребърка. Лепилото не
трябва да бъде прекалено гъсто, нито прекалено рядко. Гъстото
лепило, не образува добра адхезия ( слепване ) с плочката и
основата, а рядкото, прави работата невъзможна, както и много
мръсна, заради изтичането му през фугите. Наличието на излишна
вода в лепилото, намалява и якостните му качества. Лепилото трябва
да бъде с гъстотата на "течен шоколад", да има добра пластичност,
която да му позволява добро слепване с основите и добро
разпределение по повърхностите, след оказан натиск върху
плочката. Аз лично препоръчвам използването на теракол - флекс
за всякакви основи и видове плочки без изключение!
Първо се нанася теракола с гребена по стената над мастара.
Нанася се, толкова количество, колкото може да се обработи до 30-40мин.

Изображение

Както се вижда на долната снимка, след нанасяне на теракола,
мастара е зацапан и трябва да се почисти с шпакла и влажна гъба.
Ако се остави така или не се зачисти добре, теракола останал върху
него ще повдигне плочката с 1-2мм. нагоре и ще пречи на работата.

Изображение

Залепване на първата плочка на първи подведен ред.
Ако по стената има кривини, можете да работите на двоен гребен и да
мажете, както стените, така и плочките с теракол. Ако е идеално
права си работите спокойно и с гребен, само на стената, а плочката се
маже много тънко. Мазането и на стената и на плочката, винаги е
задължително! Използвайте гребен с ширина на зъбите от 5 до 8мм.
Ширина от 10мм. между зъбите е за плочи с особено голям размер ( 30х60см., 45х45см., 50х50см. и нагоре ).
Използваният на снимките гребен е с ширина между зъбите 8мм.

Изображение

Изображение

:idea: Използването на точен нивелир е абсолютно задължително за този вид дейност.
Плочките, трябва да бъдат абсолютно хоризонтални и вертикални по стената!


Изображение

Изображение

Важно условие е да подведете с два реда по
всички стени на банята едновременно в един ден,
за да
можете да си вържете хоризонталната фуга правилно и без проблеми.
Така, ако се наложи, може да коригирате с клинчетата целия първи
ред, за да съвпаднат фугите, ако случайно са се разминали с 1 - 2мм.
Когато плочките са с размери на височина 30см или по-големи може
да бъде подведен и само един ред, защото площа им позволява
доброто нивелиране.
Когато лепите плочките, също така използвате мастара и да
подравнявате лицето им, като го слагате първо в долния, после в
горния край на плочката, хоризонтално по реда. В средата не се
слага, защото повечето плочи са криви и имат или изпъкнала част ( корем )
или вдлъбната част ( долина ). Тези кривини могат да ви подведат.
Някой фаянсови плочки са си фабрично криви ( нарочно направени )
и те се наричат тип "Морско дъно". Други подови например имитират
шарка на камък и също трябва да се внимава.
Мастар се слага само по краищата на плочките!

В средата се слага мастар, само информативно. Когато налепите
няколко реда и искате да проверите, дали са прави вземете мастара и
го сложете диагонално по стената. След това кръстосайте по другия
диагонал. Ако всичко е наред под мастара не трябва да има празни
пространства, освен тези на фабрично кривите плочки. Все пак това е
прекалено точно мерене на работата. Допустими отклонения винаги
съществуват в този занаят. Важното е, когато работата стане готова,
погледната с просто око от различен ъгъл да не дразни и нищо да не
се набива в погледа на човек.
В никакъв случай не трябва да се допуска разминаване на редовете,
засичане на фугите, зъбене на плочите, клинове по вътрешните ъгли
на стените, криви ръбове и ъгли, неравно фугирани фуги, наранени
повърхности по емайла на плочите.

Също така, много трябва да се внимава, когато се подвеждат стени
при които ще бъде осъществен монтаж на вана, душ - кабина или
шкаф - огледало. При подвеждането им трябва да се използват два
мастара и един прав ъгъл 90 градуса. Единият мастар се поставя на
едната стена, а втория на другата. Двата мастара стоят на едно ниво,
един срещу друг. Тогава върху тях се слага правия ъгъл и по него се
регулират подвеждащите плочки на редовете на двете стени. Този
тип измерване на ъгълът изисква намесата на втори човек - помощник.

Изображение

Изгледайте видео-клипа от долния линк.
На него подвеждам първи ред на баня,
както и правия ъгъл на стените на които ще има душ - кабина:

http://bgremonti.com/img/displayimage.php?album=30&pos=9


Ето как изглеждат първите редове на банята, когато са подведени:

Изображение

А това е подвеждане на първите редове на баня с пана по стените от различни по вид и размер плочки:

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение



:arrow: :arrow: Лепене на плочките след подвеждането на стените

Когато стените са подведени, лепенето на плочките започва да върви
по-лесно. Теракола се нанася по познатия вече начин по основата.
Взимате от кофата лепило, което поставяте на гребена. С наклон на
гребена към стената около 45 градуса, нанасяте от долу на горе
материала. Зъбите на гребена ги притискате равномерно и
едновременно силно, за да може лепилото да се втрие добре в
основата. След нанасяне на лепилото почиствате плочките с шпакла и
влажна гъба. Намазаната стена трябва да изглежда така:

Изображение

Изображение

Залепване на първата плочка на втори ред:

Плочката се маже и се лепи на стената. Притиска се леко, като се
следи долните и два ръба да са на едно ниво с ръбовете на
съседната плочка отдолу. След това се взима мастара и се слага
едновременно на долната и новата плочка, за да се вкарат в една
вертикална равнина чрез притискане. По този начин е положена
първата плочка за следващ ред.

Залепване на останалите плочки от реда:

Взима се втора плочка и след като се намаже се поставя до първата водеща за реда.
С леко притискане и причукване се изравняват ръбовете по двете и
страни с тези на съседните плочки. Разбирате съседната на долния
ред и съседната до нея на същия ред. След изравняване на
ръбовете, поставяте мастара, за да проверите вертикалната линия на
плочите. Останалите плочки по реда се лепят по същия начин, като
втората плочка. Когато минете половината на стената или поне 4 броя
плочки се проверява и хоризонталната им, лицева страна. Ако е
необходимо да бъдат монтирани лайсни по външните ръбове, то те се
слагат предварително, заедно с подвеждането на първия ред плочки,
като лайсната е желателно да опира в пода. Тези лайсни са с
дължина 2.50м. и при тавана се наставят с парче, така че да не си
личи наставката - при повече старание от страна на работещия е
възможно скриването на съединението на двете лайсни да остане
незабелязано.

Изображение

Изображение

Изображение

Завършите ли реда, трябва да го подравните с мастар, положен
хоризонтално отгоре върху ръба на плочките. Поставяте мастара,
поставяте и нивелир върху него, задържате го и ако нивелира
показва хоризонтална линия поглеждате под него да се уверите, че
няма плочки по-ниски от другите. Видите ли леки разминавания,
започвате да ги коригирате с пластмасови клинчета, като ги
подпъхвате между фугата на двата реда. Винаги повдигате по-
ниската плочка към по-високата.

Изображение

Готови стени за фугиране:

Изображение

Изображение

Край на първа част!
Последна промяна от SHL на пон авг 31, 2009 8:14 pm, променено общо 1 път.
Супер ще стане добра статия :) Само там дето удряш с юмрук май е по добре с гумен чук.
masteradmin написа:Супер ще стане добра статия :) Само там дето удряш с юмрук май е по добре с гумен чук.


Комшиите по блоковете са много серт, между 14.00 и 16.00 часа :-D , трябва да се съобразяваме с тишината им.
Мога да кажа просто страхотна статия, колега.Поздравления тъй като това си е голяма играчка да се обясни по толко перфектен начин.За начинаещите, следваите указанията и няма да сбъркате.
lakosste написа:Мога да кажа просто страхотна статия, колега.Поздравления тъй като това си е голяма играчка да се обясни
по толко перфектен начин.За начинаещите, следваите указанията и
няма да сбъркате.


Здравей lakosste, благодаря за поздравленията :) .
Имам идея да направя и статии за
силно напреднали и майстори, където да бъдат пуснати, тънкостите на
някой дейности, като монтаж на лайсни по крива, пилене на плочки,
подвеждане и лепене на под на баня или тераса с два сифона,
изчисляване и работа на стълби, подвеждане и лепене на каре на
пода или стената, на каре в каре, специални изпълнения, като
стъклено пано в пода, лепене на плочки по таван и трегер, лепене на
басейни, работа със стъклокерамични плочки и много други. Една от
специалните статии ще бъде изчисляване и работа на баня с вързани фуги под/стена.
Естествено в мен има противоречиви чуства за това, дали да пусна
въобще такива подробни обяснения в нета. А те определено ще бъдат
подробни не само от към текстови и снимков материал, а ще
има видео, което се снима постоянно на обекта. Все още се чудя,
дори съм се допитал и до мнение на наши колеги. Въпреки всичко,
дори да седна да направя тези материали, не мисля, че ще е по-рано от 1-2 години :)
Е, поне е сигурно, че до няколко дни ще пусна и третата част - Фугиране :-D
Приятно четене на всички :buch:
Браво, подробно и нагледно!
Има нужда от такива хора, да споделят това, което знаят. За това, че някой ще ти открадне тайните или пък ще ти намалеят клиентите, защото ще си го направят сами не се заблуждавай - пак щяха да си го правят сами, само че щеше да е грозно. Не, че и сега няма шанс за това де...
Обаче да питам. Аз като си правих моята баня преди 10-на години установих, че стените никога не са вертикални, а ъглите между стените никога не са прави. Често се случва да има разлики от долу до горе поняколко см.
Вариант с ново измазване или гипсокартон за изпъване на стените по хоризонтал и вертикал е приложим, ако имаш пари и време.
Ако нямаш какво правиш?
единак написа:Браво, подробно и нагледно!
Има нужда от такива хора, да споделят това, което знаят. За това, че
някой ще ти открадне тайните или пък ще ти намалеят клиентите,
защото ще си го направят сами не се заблуждавай - пак щяха да си го
правят сами, само че щеше да е грозно. Не, че и сега няма шанс за това де...
Обаче да питам. Аз като си правих моята баня преди 10-на години
установих, че стените никога не са вертикални, а ъглите между
стените никога не са прави. Често се случва да има разлики от долу
до горе поняколко см.
Вариант с ново измазване или гипсокартон за изпъване на стените по
хоризонтал и вертикал е приложим, ако имаш пари и време.
Ако нямаш какво правиш?

Варианта с картона е най-бързия, по-бързо става от мазилката. Няма
вариант да не ги изправиш, иначе би станало страшно грозно с едни
клинове по ъглите... Е чак да нямаш време, то става въпрос за ден или два.
Има един начин, ако кривото е до 3 см да кажем, но който не е по-
опитен ще се провали. Не измазваш и не слагаш картон, а пълниш
директно с плочката, като я лепиш. Маже се тънко теракол на
плочката и тънко по основата. А между двете се слага смесен разтвор
от теракол и цимент в съотношение 1:1. Под "тънко" на плочката и
основата да се разбира, първо силно да се престърже с теракол и
после да се нанесе слой с лепило до 2мм. Този начин на лепене се
нарича "сандвич".
Искам да спомена, че по ъглите в банята, където няма да има
шкафове или душ-кабина е излишно да се изправят ъглите, стига да
не си перфекционист, естествено :)
Последна промяна от SHL на ср май 07, 2008 12:58 am, променено общо 1 път.
И аз така го правих, само че тогава нямаше теракол, ами вароциментов разтвор. И с него подлагах... Не са паднали още )))
Това за сандвича е интересно. И си прав, че не трябва чак такива перфекционисти да сме, ама пусто все искаме да ни радва окото....
Мерси за изчерпателния отговор.
А как да се спрявя с отворите за батериите на чешмата?И с другите отвори.
Вътрешни и външни ъгли как се правят?
И при изправяне на стените с гипсокартон колко излиза като себестойност на кв.м.?Че не намирам точната тема.
elby написа:А как да се спрявя с отворите за батериите на чешмата?И с другите отвори.
Вътрешни и външни ъгли как се правят?
И при изправяне на стените с гипсокартон колко излиза като себестойност на кв.м.?Че не намирам точната тема.


Начинаеща с голям заряд мерак съм.Нагласила съм се психически и информационно за всичко, което трябва да се знае и може за реденето на плочките в банята, тъй като довечера започваме с това вкъщи.Добре, че работя в строителна фирма, че и с инструменти и машинки да ме снабдяват колегите.
Та, за отворите-правят се с фрезичка за отвори, а ако нямаш такава се процедира по следният начин: начертава се отворът на опаката страна на плочката и с помощта на ъглошлайф и диамантен диск за рязане на плочки нежно се прави окръжността, след което с помощта на клещи се дооформя.
Здравейте,
първо да изкажа и аз благодарности за прекрасната тема, но понеже съм начинаещ, а искам да си постава сам плочките в банята имам няколко въпроса.Първо какво е това "мастар" - като гледам на картинката е някаква голяма линия, и откъде може да си купя и за какви пари (явно ще ми трябва).
Вторият ми въпрос: значи банята, която сега ще права трябва да и се сложат и плочки на подa.От къде трябва да започна ??? Не трябва ли пърно на пода за да видя до къде ще са, и след това с тяхната височина да се съобразя от къде да започна поставянето на 1-вия ред на стените.
В темата е обяснено, че се започва от втория ред, облепват се стените, после пода, и накрая първия ред.
Мастари могат да ти направят в дърводелска работилница, трябва да са с идеално прави кантове и еднаква дебелина навсякъде, което е елементарно за всеки дърводелец работещ с щрайхмус. Предполагам, че се продават и по магазините.
Можеш и алуминиеви мастари да си купиш да ги ползваш :) много години.
За пробиването на отвори в плочки използвам една джаджа подобна на предната част на стрела. Слага се на бормашина желателно с ниски обороти. пробива перфектни дупки до 45-50мм. работи на сухо, не е необходимо да се полива с вода. струваше ми някаде към 25-30 лв
Н-В-Б до" 45-50 мм" а колко минимум????
джаджа

Прикачен файл

пробиване-на-плочки1.jpg
пробиване-на-плочки1.jpg (43.69 KиБ) Видяна 72272 пъти
пробиващо острие

Прикачен файл

пробиване-на-плочки2.jpg
пробиване-на-плочки2.jpg (40.14 KиБ) Видяна 72271 пъти
Всъщност пробива до 70мм като го меря сега. Проблема е че служи за пробиване на плочките преди да бъдат залепени. Ако се наложи да се пробиват вече залепени(но винаги добре изсъхнали) плочки, това може да стане с диамантено-пробивен накрайник и бормашина.
С този накрайник, който е на снимката, минимума диаметър зависи от дебелината на плочката, тъй като е триъгълен и колкото е по-дебела плочката, толкова по-голям ще е диаметъра на дупката. За 5мм дебелина на плочка минимум-диаметъра ще е 7-8мм.
Здравейте,
Аз съм новак тук но ще си позволя да допълня колегата ,защото мисля че е важно и не съвсен ясно за начинаещите.
Та става дума за това ,че при наличие на хоризонтално поставени фризове височината на първия ред плочки зависи и от мястото на фриза.
Като се вземе предвид стандартната височина на мивката (85 см. от готов под) и тази на смесителната батерия за душа (95 см. )се определя височината на която ще бъде фриза.Недопустимо е да бъде под нивото на мивката ,а е доста грозно да бъде прекъснат от смесителя на душа.След това в зависимост от размера на плочките се определя нивото от което ще се подведе първият (всъщност втори) ред плочки.
Надявам се да съм бил полезен и колегата да не се разсърди за допълнението на темата му :)
Полезен беше, само дето душа не се слага на 95 сантиметра от пода...
Всъщност да те допълня - фриза се слага на 90 сантиметра, а душа на 85. Успех

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Баня”