Най - вълнуващия въпрос зимно време.
syncho - майстор
b1shon написа:
От прочетеното до момента разбрах за дължината на кръговете ; стъпката при външни и вътрешни стени ; инертността на подовото и обезсмислянето на стайните термостати ; диаметъра на тръбата е важен и може би клоня към ф17х2 на Рехау (тук приемам критики и предложения защото в началото на темата се препоръчваха едни тръби, а в края на темата - други.)

Тук идва втория ми въпрос : групата с колекторите за подовото трябва да бъдат само на първия етаж и да ходят тръби и към втория или да има по един колектор за първия етаж и горе на втория етаж да е другия колектор (оградил съм мястото в червено на снимка 2) ?
Не мога да взема решение дали една помпа ще се справя за цялото подово ако колекторите са само долу в гаража, което за мен е по-добрия вариант от гледна точка на заеманото място, а и не ми се иска да имам помпа и колектори горе на втория етаж освен ако това наистина не се налага.

И третития въпрос - каква точно помпа да използвам? Какъв диаметът на тръбите между котела и колектора и какъв напор да има ? За момента още събирам информация, няма нищо закупено и направено. Това ще бъде започнато след около седмица - 2 след като направя водата и канализацията.
Отговорите на тези въпроси можем да ти ги дадем, ако ти изпроектираме инсталацията. Ще ти струва малко парички, но е много вероятно да ги спестиш от материалите, които ще вложиш без проект. Но поне ще знаеш как да го направиш и няма да имаш никакви проблеми с работата на инсталацията, нито ще се чудиш как да я настроиш после.

Относно термостатите - само ще ти кажа, че на един клиент, който мислеше като теб, вероятно заблуден от подобни форуми, първоначално беше без термостати по стаите и 2 години след като кара така пожела да му сложим автоматиката. Резултатът беше 40% по-малък разход на гориво. Ти си направи сметката дали са излишни.
пон апр 05, 2021 11:54 ambrum написа:
Като си прочел темата си намерил информация как се смята нужният напор на водата спрямо тръбите, мощността и dT-то. Сметни ги във вариант с един и два колектора, и ще прецениш на база на това дали има нужда от втори.

Това ще ти каже и каква помпа ти трябва. Ощбо взето смяташ нужният дебит като сума на дебита на всички кръгове, а напора като най-високият нужен напор спрямо всички кръгове.
Благодаря за отговора,
ако съм разбрал правилно от написаното назад в темата - ще трябва да събера сумата от съпротивлението на положената тръба по пода като включа дължината на всички кръгове, като към това прибавя и 3м разлика във височината между първия и втория етаж ?

Натрупват ли се трите метра разлика между етажите ако тръбите минават само през един колектор за изходяща вода ?
пон апр 05, 2021 11:57 amsyncho написа:

Отговорите на тези въпроси можем да ти ги дадем, ако ти изпроектираме инсталацията. Ще ти струва малко парички, но е много вероятно да ги спестиш от материалите, които ще вложиш без проект. Но поне ще знаеш как да го направиш и няма да имаш никакви проблеми с работата на инсталацията, нито ще се чудиш как да я настроиш после.

Относно термостатите - само ще ти кажа, че на един клиент, който мислеше като теб, вероятно заблуден от подобни форуми, първоначално беше без термостати по стаите и 2 години след като кара така пожела да му сложим автоматиката. Резултатът беше 40% по-малък разход на гориво. Ти си направи сметката дали са излишни.
Благодаря и на теб !
Мнението ми относно стайните термостати ми е пряко от наблюденията ми от къщата на родителите ми, в която живея в момента. Още съм млад и може би не съм видял всичко, но в тяхната къща отоплението сме го направили с пелетен котел, температурата на водата се държи около 40 градуса. Колекторите са обикновенни - без дебитомери, само с кранчера за регулиране на дебита на отделните кръгове на сляпо.
В стаите има термоглави, но според мен те не сработват както трябва, защото пелетния котел се пуска сутрин преди да има движение в къщата за 2-3 часа. Стопля водата в котела за това време и после се гаси. Преди да се приберем всички от работа - котела се пуска отново за няколко часа и... това е.
Не виждам как тези термоглави сработват ако котела не работи постоянно.

Разхода на пелети е перфектен, съдейки по това, че отопляват къща от 140 м2 използваема площ.

П.С. нямам против да платя определена сума за проект, ако после имам гаранция, че при изпълнението му на 100% ще имам работеща система без никакви допълнителни изменения.
syncho - майстор
Разликата м/у радиатори и подово е чувствителна.

Един проект, ако е изпълнен както трябва няма как да има каквито и да е проблеми с работата. Поне при нас е така :) До сега нямаме дори един клиент, който да се е оплакал от проекта, но за съжаление има няколко, които си платиха за проект и после изпълнението нямаше нищо общо. Т.е. язък за работата.

Имай предвид, че при подово е добре да работи 24/7 и да се регулират нещата само като температура в помещенията. Точно заради тази инертност не е много удачно да палите котела за 2-3часа и после да го гасите. Може да се окаже по-добре да се сложи някакво буферче, за да обира пиковете и да разреди малко паленията и гасенетата на котела, но това при сметките ще стане ясно.

Не слушай какво ти говори всеки, защото не е ясно какво ще разбереш от казаното:
b1shon написа:
пон апр 05, 2021 11:54 ambrum написа:
Като си прочел темата си намерил информация как се смята нужният напор на водата спрямо тръбите, мощността и dT-то. Сметни ги във вариант с един и два колектора, и ще прецениш на база на това дали има нужда от втори.

Това ще ти каже и каква помпа ти трябва. Ощбо взето смяташ нужният дебит като сума на дебита на всички кръгове, а напора като най-високият нужен напор спрямо всички кръгове.
Благодаря за отговора,
ако съм разбрал правилно от написаното назад в темата - ще трябва да събера сумата от съпротивлението на положената тръба по пода като включа дължината на всички кръгове, като към това прибавя и 3м разлика във височината между първия и втория етаж ?

Натрупват ли се трите метра разлика между етажите ако тръбите минават само през един колектор за изходяща вода ?
Както в случая не си разбрал точно какво се казва. От всички съпротивления на кръговете се взима най-високото, а не се сумират. Сумира се дебитът. Дреболии, но важни.
brum - майстор
пон апр 05, 2021 1:25 pmb1shon написа:
ако съм разбрал правилно от написаното назад в темата - ще трябва да събера сумата от съпротивлението на положената тръба по пода като включа дължината на всички кръгове, като към това прибавя и 3м разлика във височината между първия и втория етаж ?

Не си разбрал значи.

Първо смяташ дебита нужният дебит на всеки кръг. По търсена мощнсот и dT можеш да намериш колко литра в минута иска всеки от тях.

След това вземаш най-тежкият кръг (най-дълги тръби и най-много завои) и смяташ нужнят напор за него. Като към тези сметки включваш и елементите преди кръга (колектора и тръбите до него).

Та като събереш дебита на всички кръгове ще видиш колко е нужният дебит. А като знаеш нужният напор за най-тежкият кръг ще знаеш на какъв напор ще ти трябва този дебит. И с тези двете търсиш помпа.

Ако много държиш да си го измислиш сам ще трябва да почетеш. Не тук във форума, а някъде където е обяснено как се проектират тези системи. Не всичко опира до дебит и помпа. Съмнява ме някой да седне и да направи всичките сметки от желание да помогне :) .
Jacomo - специалист
пон апр 05, 2021 1:25 pmb1shon написа:

Мнението ми относно стайните термостати ми е пряко от наблюденията ми от къщата на родителите ми, в която живея в момента. Още съм млад и може би не съм видял всичко, но в тяхната къща отоплението сме го направили с пелетен котел, температурата на водата се държи около 40 градуса. Колекторите са обикновенни - без дебитомери, само с кранчера за регулиране на дебита на отделните кръгове на сляпо.
В стаите има термоглави, но според мен те не сработват както трябва, защото пелетния котел се пуска сутрин преди да има движение в къщата за 2-3 часа. Стопля водата в котела за това време и после се гаси. Преди да се приберем всички от работа - котела се пуска отново за няколко часа и... това е.
Не виждам как тези термоглави сработват ако котела не работи постоянно.

Разхода на пелети е перфектен, съдейки по това, че отопляват къща от 140 м2 използваема площ.

П.С. нямам против да платя определена сума за проект, ако после имам гаранция, че при изпълнението му на 100% ще имам работеща система без никакви допълнителни изменения.
Не разбрах къде е проблемът в описаната ситуация при родителите ти. :-k
Няма проблем, просто споделям личните ми впечатления от изградена подова инсталация :)

Някой да каже нещо за тръбата ?
Как е по-добре да се направи замазката в тези 12 см ? - 3+3 см фибран + 6 см замазка или 5 см фибран + 7 см замазка ?
KingLin - майстор
Наскоро си събирах оферти за термопомпата и поне от две места като стана дума за тръбите на подовото ми подхвърлиха че pex-al-pex било по-добре от модерните Pert и PeX(a) тръби. За последните две знам от LazarGanev че PEX е за предпочитане като качество. Обаче като гледам цените и се чудя защо pex-al-pex е по-евтин почти на половина а ми го препоръчват като по-удачен? Сравняваме при еднакви условия. По-гладки ли са вътре? По-здрави ли са или по-дълготрайни? Предполагам че монтажа е по-кофти ама той е еднократен и не ми е фактор. Гледам че нямат кангали обаче с голяма дължина което пък дава по-голяма фира... Дано не звуча объркано ама къщата навлиза в завършителни дейности и джоба изтънява все повече та броя вече всеки лев :(
syncho - майстор
Ами не, не е по-добре. Нямам представа защо го лансират по-този начин. Pex/al/pex е по-лесен за монтаж на фибран и може би за това да го предпочитат, защото технически не се сещам да има каквото и да е предимство пред pex тръбата. Имай предвид, че повечето от фирмите/хората, които слагат термопомпи са такива, които са се занимавали основно с климатици и не са в час много много с отоплителните инсталации. Просто един ден са се събудили и са решили, че могат и такива да правят, но е малко по-различно и ако няма кой да ги насочва и да им казва какво да правят доста често се виждат невероятни глупости сътворени по обектите.
LazarGanev - "Велик майстор"
пет апр 09, 2021 9:27 amsyncho написа:
:2thumbs:
1115 - специалист
Да попитам нещо спецовете.
Имам колектор с дебитомери и свободна двойка вход/изход на която реших да добавя подово отопление на едно помещение още.
Много набързо сметнах, че ми трябват поне 60м тръба и понеже има парче 58м го навих набързо и о чудо - тия работи не се смятат на око и влезнаха 35м тръба. Ще се балансира ли подовото при положение, че другите кръгове са по 80 до 110м,а тоя само 35. Им ли реално проблем с тази значително по-къса тръба?


Втория тъп въпрос е, че мисля утре да добавя една лира за баня, но нямам качествена Pex/Al/Pex тръба и мога ли да използвам останали парчета от рехау тръба за подово 17х2 или 16х2 или да чакам работните дни и да си купя с алуминиева вложка?

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: