Най - вълнуващия въпрос зимно време.
шоп - майстор
Нали няма да я пием тази течност?:-)
за мен най-добрият топлоносител си е водата.

У дома има почти 10000 литра... никога и не ми е хрумвало да слагам химия.

Пък ако някой е супер педантичен и не иска да се меша с водата от абонатната да си сложи топлообменник. :cool:
Последна промяна от шоп на вт мар 28, 2023 7:27 pm, променено общо 1 път.
brum - майстор
Точно топлообменника си представих като опция и писах, че усложнява нещата. Още една помпа и накрая за нещо дето не е сигурно има ли полза.
шоп - майстор
вт мар 28, 2023 7:26 pmbrum написа:
Точно топлообменника си представих като опция и писах, че усложнява нещата. Още една помпа и накрая за нещо дето не е сигурно има ли полза.
Ами комфорта от подовото е безспорен. Та полза ще има.
Обаче трябва много добре да се помисли относно изолацията под подовото и как ще дойдат нивата с вече монтираните врати. Да не се получи на практика малка изолация и долният апартамент да има безплатно таванно отопление:-))))


Някаде по спомен съм чел, че топлоносителят в абонатните станции трябва да е чиста вода заради точното отчитане на топломерите.
Та химия и антифризи аз не препоръчвам.
LazarGanev - "Велик майстор"
вт мар 28, 2023 6:55 pmbrum написа:
Колко инхибитор за бактерии ще сипеш в това подово? В къща е сравнително ясно, но тук топлоносителят не е изолиран до твоя апартамент, а е топлоносителят на целият блок.

Пък може и тоя инхибитор да е излишен. Знам ли ...
Абсолютно няма нужда от инхибитор, пък и системата в блока е високотемпературна. Може да се направи високотемпературен кръг (бойлер, лира) и отделно смесителна група. Правили сме многократно
Niki72 - специалист
вт мар 28, 2023 3:36 pmsyncho написа:
Изобщо не е трудно за реализиране. Имаме доста такива обекти. Нищо особено не е. Слага се филтър задължително, след това регулатор на дебита за всеки случай, че понякога ТЕЦ-овете слагат някакви зверски помпи в абонатните, след това смесителна група, за да намали температурата и после стандартното изпълнение с колекторите. Задължително задвижки за всеки кръг и термостати.
Благодаря за информацията! Какъв тип филтър трябва, колко микрона?
Относно изолация-троен стъклопакет Ка,бяло,мулти -всички по 4мм,стандартна10 см стиропор външна. За пода, отдолу е апартамент. Замервах нивото-макс.2см има денивелация. Най-плитко обаче е към вратата на едната тераса-едва 9см и то до крилото на вратата. Изглежда разполагам с 7см -2см фибран, тръба 16 и 3-4 см замазка от строителя. Дали ще е достатъчно? Като подово покритие мисля за ламинат 8мм с перфорирана подложка 2.5мм или подобна. Относно кръговете малки помещения като баня по 4-5кв на отделен кръг ли трябва да бъде и с отделен термостат или може да е заедно с коридор или друго помещение например ? Също приблизително еднакви ли трябва да са всички кръгове примерно по 60метра? Каква е оптималната температура на входящата вода?
syncho - майстор
Аз бих сложил магнитен циклонен филтър + цедка (у филтър) и бих го чистил честичко, защото съм виждал какво върви по тецовите инсталации.

За подовото си намери читав проектант да ти го изпроектира, за да си спестиш главоболия и главоблъсканици.
Niki72 - специалист
Различни фирми- дават различни сметки и цени -различен брой кръгове(5-7-8-10-11) за площ 70кв.м.съответно и метри тръба от 500-800м , стъпки 15(10) ,10(5 покрай стени). При топлоизточник ТЕЦ , ГАЗ, термопомпа различен ли е броя кръгове или няма значение откъде идва топлото ?
С много тръба и повече кръгове ми се струва по-добре-повече тръба отдава повече топлина и по-равномерно? Някъде четох 15-20вата отдава метър тръба, но при каква температура на водата- 35 гр?
Според едно мобилно приложение на Herz при входяща темп. 35 и изходяща 30гр 700 м наредена със стъпка 10см тръба на под с плочки 70 кв. м. в 7 кръга дава 3.7квт.
шоп - майстор
Ето ти данни според крайното покритие на пода.
Всичко е написано. Тръба, замазка, покриете, стъпка, линейни метри, мощност, темпратури, дебит...

Монтирай задължително по схемата двойна спирала или на руски улитка.
Успехи!

Прикачен файл

20.jpg
20.jpg (37.88 KиБ) Видяна 301 пъти

Прикачен файл

Расчет Т потока для разл. поверхностей_Страница_4.jpg

Прикачен файл

Расчет Т потока для разл. поверхностей_Страница_3.jpg

Прикачен файл

Расчет Т потока для разл. поверхностей_Страница_2.jpg

Прикачен файл

Расчет Т потока для разл. поверхностей_Страница_1.jpg
brum - майстор
пет апр 07, 2023 5:46 pmNiki72 написа:
Според едно мобилно приложение на Herz при входяща темп. 35 и изходяща 30гр 700 м наредена със стъпка 10см тръба на под с плочки 70 кв. м. в 7 кръга дава 3.7квт.
Формулата за отдавана мощност е (dT * 4.184 * l/h)/3600.
  • dT = разликата на температурата на входяща и изходяща вода. При 35-30 е 5. При 50-45 пак е 5.
  • 4.184 е специфичният топлинен капацитет на водата (specific heat capacity, не съм сигурен как се превежда). Константа е. Ако обаче напълниш с нещо друго системат (примерно гликол) ще се смени.
  • l/h е дебита измерен в литри на час.
    3600 - секунди в час. Ако ще мериш мощността за 1 час е толкова. Не се сещам за смислен вариант за друга константа тук.
И при dT = 5C и дебит 300 литра в час ще имаш 5 * 4.184 * 300 / 3600 = 1.74кВч.

Та 35/30 или 50/45 е все тая. Ако dT е 5 градуса няма значение на колко подаваш. И 100 да пускаш ако излизат 95 пак ще е толкова мощността.

И сега дали при различни топлоизточници е различен броя тръби - за мен да. При газов котел дали подаваш водата на 35 или 50 е горе-долу еднаква ефективността. Обаче с термопомпа при подавана 35 градуса КОПа е един, а на 50 градуса - тотално различен.

Та за мен има значение. Ако целя ниска температура на подаване бих заложил по-малка стъпка, с повече и по-къси кръгове.
LazarGanev - "Велик майстор"
пет апр 07, 2023 9:36 pmbrum написа:
Та 35/30 или 50/45 е все тая. Ако dT е 5 градуса няма значение на колко подаваш. И 100 да пускаш ако излизат 95 пак ще е толкова мощността.
brum, така както си написал се създава впечатление, че ако в една реална инсталация започнеш да променяш температурата на подаваната вода, няма да се промени отдаваната топлина, а това твърдение не е вярно. И добре, че е така :cool: ! Защото топлообменът се осъществява не заради температурната разлика на входящата и изходящата вода, а заради температурната разлика между водата и пода. Затова като увеличим температурата на подаваната вода се увелива топлообмена, т.е. отдаваната топлина.
Шопе, от какъв източник са цитираните таблици, че ми се струват не много реални?

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: