• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
AntonBM - специалист
Не мисля, че разширителният съд може да спаси положението. Спре ли помпата температурата в колектора надвишава точката на насищане и водата в антифриза започва да се изпарява. Ако приемем, че твоят предпазен клапан е 3 Bar – разширителният ти съд е 16 литра и е напомпен на 2 Bar, а статичният воден стълб е 1 Bar. Получава се работно налягане в колекторите 1 Бар (2 Ata) изпарение при теб ще започне при около 120°С. Първо ще се получи парна възглавница, кото обема и ще започне да нараства и да се повишава налягането, докато достигне това на предпазният клапан (към 135°С на парите в колектора = 3 Ata – горе или 3 Bar при предпазния клапан долу). Ако обаче има автоматичен обезвъздушител – парата ще тръгне да излиза от него. Така, ако този процес действа достатъчно дълго и няма система за автоматично запълване постепенно водата ще изври и колекторите ще останат сухи.
Ако няма автоматичен обезвъздушител (тъпичко), тогава парата си остава вътре, но тя се разширява различно от водата! Няма проблем при добро слънчево греене да се достигнат температури в колекторите над 140°С – тогава налягането стига 3,6 Ata (2,6 Bar) горе при колекторите и съответно към 3,6 долу при предпазния клапан – той обаче отваря по-рано на 3 Bar – значи ще хвърли антифриза в канала... Обема на разширителният съд ще играе много малко! Коефициента на линейните разширения на водата при тази температура вече е b=0,0009 [1/К], но по-голям ефект оказва фазовото обръщане на водата в пара. Парата ще измести водата от слънчевите колектори (да кажем, че това се поеме от РС), но това разширение няма да спре само с обема на колекторите. Слънцето пече и парата се разширява – ще слезе и по тръбите... Обем от 16 литра няма да стигне до никъде!
Да кажем, че РС е с много голям капацитет! Тогава какво става – налягането остава близко до работното в случая 2 Ata – при температура 120°С парата е наситена, но няма причина тази температура да продължи да се повишава ако няма циркулация на водата. Т.е. нищо не и пречи да стане примерно 200°С – т.е. прегрята пара. Тогава обема на тази пара се гледа в PV-диаграма. Нямам пред себе си такава, но няма да се изненадам ако се получи това за което писа filmatoplo, да трябва да се сложи РС с обем равен на обема на цялата инсталация... Само, че какво означава това? Че парата ще измести антифриза и ще запълни тръбите и при това тя ще е много топла! Ясно е, че това е само на теория, но все пак инсталацията ще се натовари много топлинно – ако има пластмасови тръби те вероятно ще се нагънат...
Всичко по-горе важи, само ако няма автоматичен обезвъздушител монтиран при колекторите! Ако има (там му е мястото), тогава загубата на пари е гарантирано. Обема на РС няма нужда да е по-голям от това, което е необходимо за поемане на линейните разширения на водата. За да не се получи разграждане на антифриза трябва да се гарантира, че завирането на водата ще е при температура по-ниска от критичната за него – т.е. трябва РС да се напомпи до налягане по-ниско от 2,5 Bar. Тогава денем ще извира част от водата, а нощем ще се допълва. Проблем е обаче това, че е възможно да се хвърля антифриз и от ПК.
Много по-просто е да се остави помпата работеща дори да няма хора... Тогава аз съм писал по-горе какво ще стане. Няма да гръмне бойлера! Иначе UPS и аз смятам, че не е необходим. Това, че циркулацията е спряла не е страшно дори и да тръгне при температура в колектора над 200°С. Няма страшно до помпата и бойлера да стигне тази температура – парата ще кондензира много по-рано като се допре до по-студени повърхности (тръби и другият топлоносител). При работни налягания под 3 Bar не е възможно да има топлоносител по-топъл от 135°С.
П.П. Колко по-просто е ако системата е отворена с открит РС? Тогава се изпарява нужното количество вода от антифриза и спират проблемите до завръщането ти от почивка! Допълваш и си готов за работа.
filmatoplo - майстор
Това със съда действа безотказно .Забелязълсъм че трябва добре да е обезвъздушена първоначално инсталацията и после по време на работа да няма теч дори капка .След зареждане с антифриз аз хермитизирам системата с кран преди обезвъздушителя горе .Няма испарение от него край -системата работи като ампула на вакумна тръба .До 135 градуса съм свидетел да вдига системата без ел захранване при повреда на нек -топлото само слизаше до серпентините даже , като пуснаха тока системата сработи веднага - това лято ще и е 4 или 5 то .Но съдовете ми са колкото течността-100 литра течност в системата 100 литров съд и 120 не е грешка .Сега ми предстои 250 литров съд и 250 литра антифризна течност -помпата и се завива свят че и на мене .Ако системата ти е на 3 бара налягане , съда е на 1,4 бара -в този случай до 1,5 бара в съда ще влезе 10 литра течност и фактически не се разбира че обема се повишава .До 6 бара какъвто е клапана баланс ехееееее има да побира :wink: - с първите системи преди 10-15 години берях ядове без тия пропорции -кой да ти кже и къде го пишеше :? От 1990 г правех само отворени инсталации заредени с вода , после 2000 г затворени с вода и после затворени с антифриз . :wink:
naskov - майстор
Filmatoplo е много близо до това, което препоръчват от Viesmann за системите им с плоски колектори. Техните системи нямат ЮПС, както нямат и автоматичен обезвъздушител :!: Използват ръчен, в който няма гумени уплътнения, така че издържа над 220*С. Разширителния съд е толкова голям, че може да събере цялата течност в системата. Пропилен гликола стагнира над 200*С . Системата е с работно налягане 3bar, предпазния клапан отваря на 6bar. При неработеща помпа до 135*С няма пара. При достигане на температурата до 180*С налягането вече е 5bar ( данните са по памет). Тогава всичкия полипропилен в колекторите се е превърнал в пара, включително и една част от този в тръбите. Тънкия момент тук е разширителния съд да се сложи максимално далече от колекторите, за да не може парата да достигне до него. При 200*С налягането вече 5,5bar и повече повишения няма. При тези системи не се стига до изпускане на течност от предпазния клапан и затова нямат нужда от допълване. Така, че отпуската не е никакъв проблем :) За инженерите от форума още веднъж искам само да кажа, че числата, които споменавам по-горе са от латентни знания и не претендирам, че са 100% точни
Тани - модератор
Антоне , колегите са ме изпреварили с отговора , само да допълня , че 16 литровия РС е свързан към водопроводната част , защото въпреки , че е само на ел.нагревател към този момент , бойлера при всяко нагряване изхвърляше голямо количество вода от предпазния клапан - сигурно , защото съм обезвъздушил бойлера и отгоре няма въздушна възглавница. Как процедирате всъщност за решаване на този проблем?

А относно прегряването- тръбите са неръждаеми , а изолацията е високотемпературна! Обезвъздушителя не е автоматичен , но трябва да проверя дали има гумени уплътнения , за да го сменям докато е време.
tsvetelincho - напреднал
Такаа...В духа на дискусията, за да не ти прегрява, трябва да е правилно оразмерена, това някой го е споменал вече.
Второ:РАБОТНОТО НАЛЯГАНЕ НА СОЛАРНИ СИСТЕМИ В СЛЪНЧЕВИЯ КРЪГ Е 3 АТМ, А БАЛАНС ВЕНТИЛЪТ ОТВАРЯ НА 6 АТМ.UPS-ът е само в случай на спиране на тока. От само себе си се разбира,че разширителният съд при нормално изпълнена инсталация е безмислено да се оразмерява
Тани - модератор
tsvetelincho написа:
Такаа...В духа на дискусията, за да не ти прегрява, трябва да е правилно оразмерена, това някой го е споменал вече.
Второ:РАБОТНОТО НАЛЯГАНЕ НА СОЛАРНИ СИСТЕМИ В СЛЪНЧЕВИЯ КРЪГ Е 3 АТМ, А БАЛАНС ВЕНТИЛЪТ ОТВАРЯ НА 6 АТМ.UPS-ът е само в случай на спиране на тока. От само себе си се разбира,че разширителният съд при нормално изпълнена инсталация е безмислено да се оразмерява
За пореден път не можах да разбера какво искаш да кажеш! Всяко изречение си противоречи с предходното! Да не говорим , че в някои изречения пишеш пълни глупости!
AntonBM - специалист
Тани, бойлера ти де не е случайно TATRAMAT?
Този ефет е често явление при тях... В чехия работното налягане във ВиК мрежата е по-ниско от това в България и предпазните им клапани прокапват. Сменяме ги с български и проблемите изчезват.
Тани - модератор
Бойлера е соларен 200 литров Сънсистем с две серпентини , а клапана е италиански. Не мисля че проблема е в него. Както казах по-горе, обезвъздушил съм бойлера и в балона му няма никакъв въздух. При загряване водата се разширява и според мен е нормално да вдигне 8 атмосфери и да изпусне налягането през предпазния клапан. Поне така би трябвало да е на теория. За съжаление не можах да намеря преходи от резба 1/4 ако не се лъжа , за да свържа двата манометъра , които купих точно с тази цел.
AntonBM - специалист
На теория е така, но на бойлерите не слагаме разширителни съдове. Не че ще пречат, но това за което пишеш ти не е често явление... Среща се при чешките бойлри, но там е защото ПК е за мисля е 6 или 6,5 Bar а стандартното налягане (поне в Бургас), често е над 7 Bar. Та тези бойлери си текат и когато са студени... За да се смъкне налягането от 8 на 7 Bar в 200 литров бойлер е достатъчно да капнат няколко капки от ПК. 16 литров затворен РС си е излишно запасяване. Я пак го огледай тоя италиански ПК за какво налягане е... Наистина е добре да монтираш манометрите. Много често се случва в някой ВиК мрежи налягането да варира в много високи граници. Ако е така – спасението е с баланс вентили (стабилизатори на налягането).
Тани - модератор
При мен налягането е много ниско! Дори си смених тръбите още като купих къщата , защото в предишната ми къща налягането беше доста по-високо , но освен че се повиши дебита , налягането не мръдна! В нормалните бойлери има въздушна възглавница в горната част на балона , която играе роля на разширителен съд. Затова няма този проблем. Всъщност разширителния съд е за слънчевата инсталация , но го монтирах на бойлера , защото ми писна всяка седмица да изхвърлям по 10 литра вода от мазето! Пък и не снам дали този 16 литров съд ще ми стига за два колектора по 2,7 м2 и 20 метра тръби DN16
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Тема "Слънчева инсталация със защита от прегряване" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: