• 1
  • 2
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
engineer - специалист
Здравейте всички
Направих си система за затопляне на вода в бойлера, почти самоделно.
Бойлера е Елдом 120 l с две серпентини. Сега съм ги свързал последователно само към слънчевия панел.
Бойлерът разполага с 3 гнезда за термометри - горе, долу и между серпентините.
Помпата е с 3 скорости, включена е на най-бавната.
Разстоянието между бойлера и панела е около 8m, т. е. общо 16m тръбен път.
Термометъра е направен с Ардуино, сам си писах програмата.

Изображение

Реда на действие на термометъра е следния:
1. Когато температурата на панела превиши с 8˚ температурата на Бойлер 2, изчаква се 6s и помпата се включва.
Изчакването е необходимо за избягване на погрешно включване от получаване на грешни данни поради голямата дължина на кабелите.
2. Когато температурата на панела спадне до температурата на Бойлер 2 (+3˚) се изчаква 1.5min след което помпата се
изключва. Изчакването е необходимо за да се оползотвори максимално останалата тола вода по тръбите между панела и бойлера.
3. Термометър Бойлер 1 е само алармен, предвиден е да пуска щора пред панела.

Получава се обаче следният неприятен ефект: цял ден не се ползва топла вода, прибирам се значи късно от работа, бойлера е загрял до 60˚,
панела се е "поохладил" до 30˚, ми на първо гледане - супер.
И започва едно интензивно ползване на тола вода. Ми само след няколко минути температурата в долната част на бойлера
спада до 20˚, при което помпата се включва и започвам да топля световното пространство с вече стоплената вода. Кофти.
За да избегна "неправилното" включване на помпата в този случай преместих термометър 2 в гнездо 3. Вече всичко си е ОК (почти).
В този случай обаче не се загрява целия обем в бойлера.

Някой би ли ме светнал какво точно бъркам?
Тани - модератор
Според мен свързването на горната серпентина не е добра идея.
kozl - майстор
engineer написа:
В този случай обаче не се загрява целия обем в бойлера.
Някой би ли ме светнал какво точно бъркам?
Според мен - липсва ти циркулационна помпа на топлата вода (от изхода към входа на водата в бойлера), така ще постигнеш еднаква температура в обема на бойлера и възможност за загряване на целия обем на бойлера. Обаче когато ползваш вода ще трябва циркулацията да е в престой. Иначе ще спомогне за по-бързото смесване студена/топла вода и вероятно загуба на комфорт.
Освен това ако слънчевата енергия е недостатъчно, кое е по-добре да имаш 30 л. гореща вода или 120 хладка :?
Циркулацията може да се включва в зависимост от Температура 1 (Т1), вместо щората. И когато Т3 стане=Т1 да се включи и щората.
kuuuuuul - майстор
Ако двете серпентини бяха долу една в друга щеше да има смисъл да се включат и двете.Пробвай да сложиш датчика на изхода на серпентината.
jabata - специалист
Тани написа:
Според мен свързването на горната серпентина не е добра идея.
Ами когато термометъра ти е вързан между серпентините, ти изключваш когато температурата между серпентините стане с 3 Градуса под температурата на панела, добре обаче това при тебе не е изхода на долната серпентина. Което автоматично означава че ти изключваш помпата по-късно отпреди, с което вероятно се получава и малко преохлаждане.
Затова имаш 2 варианта, да промениш температурите на включване като ги установиш на принципа проба грешка, или малко посмяташ.
Или си слагаш датчика пак долу и мислиш какво точно се случва по-пътя на логиката.
Какво става, пускаш топлата вода (изходящъта тръба за топла вода в бойлера е много по-високо отколкото студената) и в бойлера непрекъснато постъпва нова студена вода, която в един момент пада до 20 градуса и включва помпата, обаче каква е температурата на входа на горната серпентина, със сигурност е повече от 30, с което се получава че ти си охлаждаш доброволно водата. За целта
Случва се, защото при ползване на топла вода, в бойлера непрекъснато постъпва нова студена вода (най-отдолу) а в същото време отгоре където е датчика температурата е по-висока. И по-този начин доброволно си охлаждаш водата. За целта най-добре си конфигурирай Ардуиното да ползва logging където да пишеш данните от различните сензори. После като ги сравниш ще видиш проблема, и съм сигурен че е някъде там, а именно в голяма разлика между температура на входа на горната серпентина и изход на долната.

Иначе двете серпентини при тебе, правят един огромен топлообменик (което е и добре и зле) от една страна спомага за по-добро усвояване на топлинната енергия, но от друга прави системата по-капризна (както в твоя случай) За целта може би трябва да ползваш и горната температура на бойлера. Като напримернещо от сорта (псевдокод)
условие за включване: if ((tP > tB2 + 8) & (tP > tB1 + x)) като x е някаква константа по-малка от 8, която ще намали чести и безсмислени включвания на помпата.
С втората част на If-a гарантираш, че при включване на помпата температурата на панела винаги ще е по-висока от температурата в горната част на бойлера с което автоматично ще имаш топлообмен (в желаната посока) :)
engineer - специалист
Благодаря на всички за бързата реакция.
ти изключваш когато температурата между серпентините стане с 3 Градуса под температурата на панела, добре обаче това при тебе не е изхода на долната серпентина. Което автоматично означава че ти изключваш помпата по-късно отпреди, с което вероятно се получава и малко преохлаждане.
автоматично се съгласявам с това твърдение, с допълнителната уговорка, че имам бонус преместване на температура от горната половина на бойлера в долната (циркулацията в серпентините е отгоре надолу).
if ((tP > tB2 + 8) & (tP > tB1 + x)) като x е някаква константа по-малка от 8
това уравнение е екстра. Обаче възниква една особеност: При голяма разлика в температурите Горе и Долу и едновременно с това, както kozl почти забеляза, топлата вода може да е 30 l, но може и да е 90 l. Май ще се наложи да наситя и гнездо 3 с термометър и малко да усложня уравнението. Изглежда проблема може да се реши само с писане на код.

Забележка: Уравнението се вижда както трябва като се копне и сложи в Notepad.

Друга мисъл, която ми се върти е дали като вдигна скоростта на помпата бих получил един по-равномерен топлообмен в серпентините...

пп
тези 8 (и другите 3) градуса ги установих опитно - термометъра на панела дава малка грешка поради дължината на кабела. Освен това един значителен хистерезис по температура би довел до по-малко цикли включване/изключване. Времето от 1.5min също го установих опитно.
Честно да си призная очаквах повече електрически проблеми около разкарването на потенциали по дълги кабели. Тях обаче почти ги преборих.
При първите опити забравих затворено едно кранче и докато си върша други дела панела почти ми завря, а бойлера - умрял от студ. Като го отворих температурите се урегулираха за няколко минути.
шоп - майстор
Бойлер 120 литра с две серпентини е за загряване от два източника на топлина. Свързването на двете серпентини последователно само влошава нещата защото нямаш достатъчен акумулиращ обем. Нищо не споменаваш за типа колектор, бройки и площ. Това е важно. Според мен само с долна серпентина ще си ок. С какви тръби и с какъв диаметър си направил системата? Какъв модел е помпата? Според мен на 1 ва степен ще имаш дебит от около 50 литра/час/м2 площ на колектора.
Zoro5 - специалист
Най-лесно е ако видиш под 40о на панела въобще да не пускаш циркулацията защото явно няма слънце. Или да сравняваш не само с долния датчик , а със средната стойност между горен/долен. Не е проблем да пуснеш само долната серпентина - топлата вода се издига сама нагоре. Даже е по-добре така, нали всички ел.бойлери са така направени.
Всъщност това което си направил не е точно диференциален термостат. За да е "истински" би трябвало да следиш температурата на водата на изводите на серпентината и ако видиш ,че излиза по-топла вода, отколкото тази която влиза , да спираш.
engineer - специалист
Изображение
Изображение

Колекторът е самоделка от тенекиен радиатор (една повърхност) купен за 10 лв, една черна боя и поставен в остъклен сандък от винкел и PVC профили. Дъното е изолирано с фибран 2cm. Повърхност - 1 m2. Знам че е малко за 120 l, сега подготвям още един аналогичен.
Тръбите са пластмасови, с Al вложка, Ф16 - като за парно отопление. Няма сила, която да ме убеди да сложа медни или други тръби. Почти цялата дължина на тръбите минава през каратаван.
Дигиталните чудеса са разположени в апартаментно табло. Махнах му капака за да го снимам.
И със сегашната сипрограма образува прилична работоспособност, при слънчевото време преди 2 седмици загря до около 50 градуса. Разхлаждах водата при ползване.


Цена на начинанието:
Помпа 3 скорости - 96 лв (намалена от 160лв през зимата)
Тръби - 26 лв (намалени не помня колко през зимата)
Разширителен съд - 34 лв
Радиатор - 10 лв
Винкел L-20x20 - 24 лв
PVC профили - дарен от дограмаджии
стъкло - дарено от съсед при ремонти
Кранчета, нипели, фитинги - 34 лв
Меки връзки - 26 лв
Ардуино - $7
Дисплей - изтръгнат от старо устройство
Апартаментно табло - 7 лв
Крепежи - не съм ги смятал



пп
ако видиш ,че излиза по-топла вода, отколкото тази която влиза , да спираш.
ми то сега почти това изпълнява термометъра. Температурата на водата която влиза е почти като тази вгорната част на панела със забавяне от 1.5 min, Температурата на водата която излиза е почти като измерената в долната част на бойлера.
Zoro5 - специалист
engineer написа:
...ми то сега почти това изпълнява термометъра. Температурата на водата която влиза е почти като тази вгорната част на панела със забавяне от 1.5 min, Температурата на водата която излиза е почти като измерената в долната част на бойлера.
"Почти" не е достатъчно - трябва винаги да е така, особено когато няма слънце. Сложи си още два датчика по тръбите - единия горе до панела, а другия на изхода от серпентината. Така ще получаваш по-бързо реалните температури на циркулиращата вода. А ако сложиш и един водомер с импулсен изход, направо ще пресмяташ колко киловатчаса си получил "безплатно".

Към разходите си забравил да добавиш работното време - безценно. :wink: И термодатчиците не видях. И крайната сума... сега ще ни мъчиш да смятаме всяко, едно по едно. :)
  • 1
  • 2

Тема "Питане за реда на работа на диференциален термометър" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: