Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Hursa - майстор
Може би трябва да се направи теоретична тема в която да се дадат основите по въпросите за усвояване енергията на слънцето и минимизиране на загубите.
Hoвoceлckи - майстор
шоп написа:
При прекалено многото тръби се получава негативен резултат заради загубите от инфрачервеното отразяване и загуба на топлина в атмосферата.
:shock: Би ли показал къде да прочета повече, че това променя коренно представите ми по темата?
Винаги съм се чудел колко ефективно ламелите предават топлината на водата. Едва ли това не зависи от ширината им :? Иначе защо изобщо има немалко тръбички, а не примерно само една в средата и два големи листа като криле към нея? Какво е значението на дебелината им?
vrangelov - специалист
Положителният ефект ще е намаленото хидравлично съпротивление. За система с един, два или три колектора това едва ли е от голямо значение, но все пак плюсът си е плюс.
Отрицателният ефект, може би, ще е при добива, но с просто око едва ли може да се отчете. Медната ламарина (абсорберът) предава добитата топлина на медната тръба чрез топлопроводност (кондукция), а тя зависи от добрия контакт. Има шанс при монтажа да са компрометирани заварките, а скобите с тел да не могат да го компенсират.
mar4ika написа:
Фабричен е,ами квото стане отдавна се канех да пробвам, и понеже замръзна зимъска и се спукаха 4 тръби че го свалих да го кърпя.Няма връщане назад.Като го монтирам ще споделя резултата.
Тази година го напълни с пропиленгликол и няма да замръзне.
LazarGanev - "Велик майстор"
Топлопредаването между абсорбера и лирата зависи най-много от качествата на контакта между тях. В заводски условия се ползва ултразвуково или лазерно заваряване. При дома;ни условия не може да се ползва нито единия от тези 2 метода и съответно контакта няма да е добър и топлоотдаването ще е лошо. Това според мен ще доведе до отрицателен резултат, вместо търсения положителен ефект, тъй като сега желия поток преминава през лазерно заварени тръбички, а слоед монтажа на допълнително заварени тръбички, половината поток ще минава през тях, а те ще са по-студени, заради лошия контакт.
Hoвoceлckи - майстор
Сега и ти го удари на разсъждения и предположения ... Я си представи, че пък в мястото на контакта маже с термопаста. Друг е въпросът колко идеално е "заводското" заваряване. Кажи нещо конкретно по цитата ми на шопа? И по въпроса ми за еднотръбния колектор? И за значението на дебелината на абсорбиращата ламарина?
LazarGanev - "Велик майстор"
Амиии - :? съжалявам, не мога да си го представя, оставям те сам да си представяш мазането с термопаста и задържането и там :) . Колкото до качеството на заводското заваряване - да, съгласен съм, че зависи от "завода". Например една "велика" наша фирма продължава да бълва калпави сурогати (предполагам на снимките са точно такива), а друга наша фирма от същия град, която между другото е най-големия производител на бойлери на Балканите, просто осъзна, че няма достатъчно голям пазар и не може да си позволи да закупи линия за лазерно заваряване и се отказа от производството, защото без тази линия продукцията е неконкурентна - висока себестойност при ниско качество. Осъзнаха, че по-добре да продават качествени брандирани за тях панели, отколкото да ни заливат с некачествени собствено производство. Така че истинските заводски изпълнения са наистина качествени и подминавам с усмивка разни твърдения, че в соларния панел няма нищо сложно и слънцето грее еднакво за всички. Да, то грее, но зависи кой колко усвоява :wink: . Пък за цитата - бих се съгласил, ако го нямаше абсорбера :) . По въпроса за броя и дебелината на тръбичките и качеството на топлопредаване от абсорбера, както и дебелината на последния - всички тези неща са взаимно свързани и са въпрос на дългогодишно ноухау на водещи производители. Според теб, ако абсорбера е горещ, а в множество тънки тръбички пропуснем студена вода, тя по-бързо или по-бавно ще се сгрее от същия поток, пуснат през една дебела тръба? Най-коравия панел, който съм отварял е с тънкостенни тръбички 6мм, а най-калпавите - с тръбички 10мм :)
шоп - майстор
Hoвoceлckи написа:
Би ли показал къде да прочета повече, че това променя коренно представите ми по темата?
Винаги съм се чудел колко ефективно ламелите предават топлината на водата. Едва ли това не зависи от ширината им :? Иначе защо изобщо има немалко тръбички, а не примерно само една в средата и два големи листа като криле към нея? Какво е значението на дебелината им?
Съжалявам, че досега сте имали погрешни представи за слънчевите колектори.

http://www.builditsolar.com/Projects/Wa ... eating.htm

отделете няколко дни в четене и ще се изяснят доста неща. Не ми се рови сега в коя тема са опитите и сравнителните тестове, но ще синтезирам: при меден колектор от медни тръбички ( 8-10мм) и меден абсорбер 0,2-0,3мм оптималното разстояние между тръбичките е 12-15 см. Над това разтояние няма качествен топлообмен, а под това разстояние имаме преразход на метал и намаляване ефективността заради обратното излъчване в атмосферата.

С няколко думи идеята е минимално количество вода да се загрее за минимално време и да отива в серпентината да отдава топлина. Така улавяме и вкарваме топлина дори и за 10 мин слънце между облаците. Инертността не е желана

Обратният вариант много вода е не ефективен, защото може с часове да не се включи помпата при облачност.

На база горното никой няма финансов интерес да инвестира в дебел абсорбер, който докато се нагрее и предаде топлина в една централна тръба дойде облака и топлината се разсейва в атмосферата. Скъпо и крайно не ефективно.

Покритието на абсорбера и изолацията са другите важни параметри. Нискоемисионно призматично стъкло + качествена спойка между тръба и абсорбер са другите важни неща.

Това е философията. Много или малко е това. При самоделни колектори трудните неща за постигане са селективното покритие и контакта между абсорбер и тръби. Боядисването с обикновен черен мат е компромис и колектора ще работи, но липсата на добър контакт между абсорбер и тръби обрича колектора на пълен провал.
Antonii - майстор
Еми те тия слънчеви панели не са разработени в некой гараж за една нощ.
Доста лаборатории са поработили по въпроса за да се намерят оптималните стойности на конструкцията като материал и ефективност.
Ама, то тука у БГ си е така буай глидери колко можеш и системата ще работи.
Да ще работи, ама неефективно.
В момента колегата може да направи експеримент с колко е паднала ефективността на панела спрямо непреработен такъв.
Поне да има някакъв смисъл от начинанието.
fox_vt - майстор
Когато тръбичките са повече водата се загрява до по ниска температура за същото време. Подчертавам време. Качествените колектори събират много малко количество течност и затова са бързи и малко инертни. Ако идеята на автора работи то би следвало колектор от две медни ламарини и вода между тях на цялата площ да е най ефективен но не е така. Ако сметнете колко вода ще събира при площ два квадрата и разстояние между ламарините пет милиметра ще разберете защо не се получават сметките.
Hoвoceлckи - майстор
Тук обаче си в заблуждение. 5 мм - не, но при 40 мм обемът е 80 литра. Това е идеален бойлер!!! От гледна точка на загряването. Големия недостатък е неспособността му да издържа и най-малко налягане! Не можеш да го изправиш на 45º и да го напълниш - следва тотално раздуване. Абе нещо не се връзвам много на теориите ви. Много, малко термо-атент, инерционност, загуби ... Същото като при циркуляра ми - продъниха ми ушите, че не ставал без маховик :x Със/без - една енергия се задържа някъде временно и пак се отдава. По-големи термозагуби има при по-големи неизолирани контактни повърхностти. Ще ми кажете ли, че температурата на въздуха в колектора е по-ниска от тази на агента топлоносител? ... за да го охлажда в тръбичките с не най-добър контакт с ламелите? Ама моля ви се не ползвайте засукани терминологии от рода на "негативен резултат заради загубите от инфрачервеното отразяване и загуба на топлина в атмосферата".

Тема "Тунинг на слънчев панел" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: