Най - вълнуващия въпрос зимно време.
jabata - специалист
Или темата е прекалено елементарна за тях, или в момента имат много работа, все пак предстои зима. А и те са специалисти от висок ранг :)
Само сега седя пред следната дилема, тъй като тръбата ще минава през пода на банята, се чудя дали да я прекарам в гофре, или директно в замаската. Ако е директно в замаската, при температури от порядъка на 65-70 подаваща вода, дали не рискувам да компрометирам плочките. В същото време, ако мине през гофре, дали ще отдава достатъчно топлина, че да смогва да ми изсуши пода?
Всеки ще каже, сложи си подово, но ще отговорая че не искам, защото няма да се топли постоянно, и като знам инертността на подовото (до 10-12 часа) то си губи смисъла цялата операция.
LazarGanev - "Велик майстор"
чет авг 09, 2018 9:34 amТрифон П.Трифонов написа:
чет авг 09, 2018 8:50 amvlax написа:
Интересно става,защо не взимат участие баш майсторите,Лазаре,Филм и другите,да ме прощават,че не ги пиша,къде сте. :partyman:
Май не им се занимава с глупости.
Ами аз се изненадвам, че темата продължава вече 3 страници, които са пълни само с верни отговори. Не знам какъв е тоя ентусуазъм по такъв елементарен въпрос :) . Мислех, че първите 3 отговора са достатъчни. А след изчерпателния и аргументиран отговор на Боян, просто не виждам какво може да се каже. Предполагам че става дума за 80л бойлер (не знам дали беше казано), щом серпентината е 1/2". Мощностна серпентината е много относително понятие, защото освен от скоростта на помпата (дебита), тя зависи от 3 фактора, като само единият е постоянен, а двата са променливи. Постоянната величина е площта на серпентината, която обикновено се дава в каталожните данни. Другите 2 променливи величини са температурата на водата в бойлера и температурата на котелната вода, която циркулира в серпентината, а мощността зависи от разликите в тези 2 температури или дТ. Тази разлика в различните моменти варира от дТ=70К до дТ=0К, като в последния случай мощността на серпентината е 0. Тоест мощността варира от каталожната до нула. Колкото до диаметъра на тръбата - да, достатъчна е ф16 за високотемпературвн източник, какъвто е котела и подобна схема на свързване (като радиатор). Е, ако котелът е газов едноконтурен ф16 е малко достатъчна, но това е дръга тема.
чет авг 09, 2018 10:57 amLazarGanev написа:
...
Ма никой ни та пита ко пийш. Тук таме виртуални благодарности. Де остана оня сърдечен българин?!
Народа вярва само на дипломиран доктор, но и така трябва, нали затуй е научен- Инженер.
Тука е "Направи си сам", не "Напий са сам".
Странна е българската благодарност, но пък и не сме във форум по психология.
Жив и здрав!

Жабата, при всички случаи ще ти топли на табаните, та ще имаш суха пътечка задължително.
Иначе, една стирка оправя нещата.
jabata - специалист
Трифоне, далече си ми, иначе бих минал да ти дам една домошарка та да ме споменаваш с добро :)
И понеже е така, изпратих едни виртуални благодарности, иначе съм забелязал че много хора и това не правят. А реалните те са градусови седят и чакат кандидати :)
Иначе по темата, тъй като тръбата е пусната по-дълга, вместо при колектора да я кълцам, ще я навия в банята, та да си осигуря сух под :) Но дотам ще стигна, чак когато имам време, че нещо задачите се трупат по-бързо, отколкото успявам да отхвърля.
Още веднъж благодаря много на отзовалите се :) И викам да спреме да спамваме темата, че от 3 страници, за един нищо и никакъв въпрос, туко станали 333 страници пълни с празни бращолевения :)
шоп - майстор
Колко е дълго трасето, има ли фитинги тип коляно или тръбата ще прави завоите? Колко бр. ще са тези завои? Каква е камината, радиаторите и бр. радиатори, помпата, хидравличното съпротивление на тръбите, фитингите и колекторите, радиаторите? Някой смятал ли е цялата система?


Аз лично винаги предпочитам и слагам следващият или по-следващият размер фитинги и тръби и ще обясня защо.

Днес сте с камина, утре конюктурата при отоплението ще е друга и може да се окаже, че на твърдо гориво не е изгодно или ще има екологични рестрикции.

Ще минете на термопомпа или пък на кондензен газов котел или пък на друг тип ново нискотемпературно отопление.
Или след време ще смените бойлера с качествен такъв с голям обем и с входове и изходи на серпентината/серпентините 3/4 или 1''...тогава ще къртим ли за да положим нови тръби?

По тръба с по-голям диамаметър тръба може да мине и много и малко енергия, ,но при по-малкия диаметър не може да мине много. ( поне не и с много скъпа помпа, респективно разход на ел.енергия и шум в тръбите)

И последно: колко е разликата в цената между тръба Ф16,18 или 20 мм за да издребнеем и да направим "икономията"?
Успехи!
LazarGanev - "Велик майстор"
Тръбите са положени, заварено положение.
шоп - майстор
чет авг 09, 2018 8:42 pmLazarGanev написа:
Тръбите са положени, заварено положение.
В конкретиката, може би. Но не се знае, щом топикстартера пита и е създал темата.

Но темата ще се чете след време и от доста нови колеги и стотици и хиляди гости на форума.

Нека всеки премисли + и - за всеки конкретен случай. Два еднакви обекта няма :idea:
Успехи на всички. Идеята, че при по-големият диаметър тръбопровод може да мине повече енергия спрямо по-малкия диаметър е 100% вярна.
fox_vt - майстор
Шопе принципно си прав лазар също но той и ти а и всички пропускате четвъртия фактор. Това е времето. Никой никъде не казва и не изисква бойлера да се стопли за Х време. Тръбата може и 10 мм да е никакъв проблем не е все пак доста слънчеви колектори си работят безгрижно. Вярно е че котелните серпентини са обикнивенно горе но не е задължително. Всичко зависи дали ще ти се налага да чакаш бойлера след източването му. И кой ви каза че със тънка тръба и нискотемоературно бойлера няма да се стопли пълен мит. Ще се стопли до Т на топлоносителя 40-50 колкото е ,бавно но неизбежно. А и тънката тръба не може да претовари топлоизточника със шокова мощност. Както казаха всичко е въпрос на сметки и какво се иска като резултат. Вярно е че дебелата тръба може да се намали но при заварено положение не е фатален проблем.
LazarGanev - "Велик майстор"
Правил съм експеримент с газов котел Теси 16кВт + бойлер 80л с голяма серпентина, който модел вече не се произвежда. Сега се произвеждат моделите 100, 120 и 150л с еднаква серпентина 17кВт. Та, въпросният бойлер 80л е вързан с ф20 ППР фибро към котела. Закачил съм към котела микроманометър с който замервам какво става с моментната мощност на котела. Бойлерът беше току-що напълнен, да речем 12*С. Котелът пали и започва да си увеличава мощността постепенно (съдя по налягането в дюзите. Увеличава, увеличава, увеличава мощност, увеличава се и температурата на топлоносителя, стигайки до 80*С, стигна до 13кВт мощност, задържа за известно време и започна да пада мощността на котела. Явно е, че котелът бързо стопли бойлера, намаля дТ и спадна мощността на серпентината, след което котелът сам започна да си намаля мощността, за да не прегрее. Какви изводи си направих от този практически експеримент:
1. ф20 ППР е способна да пренесе поне 13кВт мощност при 80*С на топлоносителя
2. Ако серпентината беше по-голяма, вероятно може и повече моментна мощност можеше да стигне
3. Ако тръбата беше ф25, вероятно вместо до 13кВт, котелът можеше да се развихри за момент до 16кВт, което е максимума му, а с по-мощен котел можеше да стигне максимум до 17кВт, колкото е максимума на серпентината. Тоест тръба ф25 е почти безсмислена в случая.
4. ф20 ППР е напълно достатъчна за бойлери до 150л, чиято верпентина е 17кВт. Е, вярно, че в повечето случаи ползвам ф25, но и ф20 върши работа.
5. За котел на твърдо гориво, където бойлерът е вързан като радиатор, просто няма нужда от повече - ако не загрее за 10минути, ще загре за 12.
Шопе, темата си върви и все ще е полезна за бъдещи домашни майстори.
Колкото и принципи да се посочват, специфични термини, на масата хора "техническият" жаргон е чужд. Обикновено мързела надделява и е най лесно да си пуснеш болката у форума.
Пита някой, примерно отговора е отрицателен и се почва- ама щоооо, то нали такаааа, пък АЗ еди как сиииии...
С един конкретен пример, нещата стават различни.
С горния пост, Лазар ми спести разликата от ф22 до ф18 за 30м тръба, с прилежащите фитинги.
Филма също е споменавал, скоро даже пак, че си кара 10квт. енергия през ф18.
Даже мога да ползвам и жокер, ма сякаш предусещах, че ще ми начохат камбаната. Гугъла също е пълен.
Ама не, и аз, също като.......как го каза..., бе Жабата бе, имах дилема, въпреки че ги знам нещата.
Пък сега ми едно леееко, ще останат за въдица.
Със здраве!

Фокси, времето съм го засегнал май по назаде, ма не ми са връща.
Последна промяна от Трифон П.Трифонов на пет авг 10, 2018 9:10 am, променено общо 1 път.

Тема "Диаметър на тръба за серпентина на бойлер" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: