Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
donZe - помощник
Искам предварително да се извиня за дългото и тромаво обяснение по-долу, но предвид, че почти нищо не разирам от въпросната тематика се опитах да не пропусна нещо.

Проблемът: Изгоря ми захранващия кабел на климатика, извиках фирмата, която му поддържа гаранцията, дойдоха момчетата, смениха кабела затвориха всичко, пробваха го, че работи и до тук.

От много тюхкане дали гаранцията го покрива или не, така и не можаха да ми обяснят от къде и защо е тръгнал проблема. Изредиха много "възможни причини", но по-скоро от гледна точка на това, че не е в тях вината и дали липсата ми на познания или несигурното им и неубедително обяснение... така и не съм убеден какво е причинило проблема.
Сега съм го оставил да виси кабела, понеже ме притеснява да не стане пак същото (или по-зле).

Още тук трябва да поясня, че, климатика не е в къщи, а в апартамента, където съм започнал ремонт, но поради липса на време, а и пари последните месеци рядко стъпвам. Климатика беше монтиран преди 6-7 месеца и от тогава е пускан само за проба максимум 3-4 пъти. Въпреки това стоеше включен в мрежата.

Симптомите:
- Изгорял захранващ кабел. Ако не се лъжа беше изгорял кабелът на масата (може и да греша, не го видях много добре, а те взеха чарколяците със себе си).
- Във всеки случай, обаче видях контакта. Бяха сериозно обгоряли тези страничните щифтчета за заземяването.
- Паднал беше предпазителя на таблото в апартамента, който отговаря за тези контакти.
- Друго, което ми направи впечатление, а и на момчетата от фирмата е, че попремигваше лампата. Не знам дали е понеже тази лампа още не съм я сменял или от нещо друго, но е факт.
- Още нещо, което предполагам, че може да има значение е, че контактът, където беше включен климатика е свързан с по-тънки от нормалните жици (в не мога да цитирам колко квадрата).

Посочените възможни причини:
1. "офазяване имаш някъде" - е така и не разбрах какво означава това.
2. след като отворихме контакта - "тази жичка трябва да е вързано не тук, а тук" - сиреч зануляването, че било свързано на фазата, а не на нулата. Не съм експерт, но не би ли трябвало да гръмне при самото пускане на климатика още след монтажа, или греша?
3. Третата причина – "имаш слаба нула някъде".

В крайна сметка след 4-5 проведени телефонни разговора, момчето от фирмата каза, че най-вероятно имало слаба нула долу в таблото на входа. Не ми е ясно обаче, как го прецени по телефона това. Пак казвам, не съм експерт, но бих очаквал да замери тук и там преди да каже със сигурност.
Та неговия съвет беше да пусна жалба в ЕОН и да дойдат да проверят таблото долу. Само че мен малко ме притеснява кога и как ще дойдат ЕОН, като знам колко са отзивчиви и колко други жалби имат.

Молба:Молбата ми към потребителите на този форум, които разбират повече от ел. мрежи, е да дадат мнение по описаните симптоми. Какъв според вас би могъл да е проблема?
докера - специалист
Така , както го описваш , си е чисто късо м-у фаза и заземление/нула , защото в главното табло са замостени/ и причината е в климатика или свързването му , а не в инсталацията :wink:
Щом правиш ремонт , блока най-вероятно е строен преди 1989г. , което значи , че инсталацията е двупроводна , а контактите са занулени . Ако контакта е нов , е възможно при поставянето да са объркали и мостчето да е свързано към фаза , но би трябвало да "проличи" веднага , щом се включи нещо в него :wink:
Техниците мериха ли с фазоуказател кой проводник е фаза или само погледнаха по цветове и решиха , че е грешно свързан ?

ЗАДЪЛЖИТЕЛНО смени контакта с нов - този е вече компрометиран :wink:
moimoimoi - майстор
за да се стопи само зануляващия проводник от кабела на климатика трябва да е протекъл доста сериозен ток през него
даже и контакта да е бил офазен климатика мисля че ще работи само че на корпуса му ще има фаза
ако е бил офазен корпуса на климатика и падне грумотевица върху блока/климатика мисля че резултата ще е точно такъв-стопен занулителен проводник и паднал автоматичен предпазител :-D
donZe - помощник
@докера да блока е стар и мрежата е двупроводна. контактите са занулени. включително този, където беше включен климатика. и си работеше по-рано няколкото пъти, когато го пробвахме (климатика).
това дето го казаха техниците за контакта го казаха според мен ей-така, не са мерили нищо предварително, а и проводника няма цветове - бели са и двата. според мен много енергия отделиха да покажат, че проблема не се покрива от гаранцията, за което на практика нямам чак такива грижи в случая, но ми е трудно да отсея сеното от плявата от това, което казаха, затова съм писал всичко.
иначе контакта ясно, че ще се сменя. Стария го счупихме, за да извадим щепсела.

@moimoimoi такова офазяване от къде би могло да идва? как мога да проверя? корпуса все пак е пластмасов (ако това има значение). трябва да си призная дори не съм 100% сигурен дали знам какво означава офазяване... някаква отечка? :ops:
moimoimoi - майстор
на контакта ти идват 2 проводника-фаза и нула, за да се защитим от токов удар при неизправно ел.съоръжение се прави защитно зануляване- в контакта се слага жичка между нулата и заземителните пластини
а ако е грешно свързан контакта вместо жичката да е между нулата и заземителните пластини е между фазата и заземителните пластини тогава всеки уред включен в контакта по корпуса му/металните части/ще има фаза и се казва че уреда е офазен и съответно офазяване
но дори и така климатика пак ще работи
вътрешното тяло на климатика е пластмасово отвън,но трябва да си има метална кнструкция, а външното си е цялото метално

кабела до контакта ти е мостов и отвън е бял но под бялата изолация отделните жила са с допълнителен цвят за да се различават

независимо дали е правилно свързан контакта или грешно при попадане на гръмотевица върху блока/климатика ще протекът големи токове през проводника който е свързан с корпуса на климатика, в резултат на което тоя проводник се нагрява и изолацията се разтапя и изгаря
donZe - помощник
т.е. ако правилно разбирам възможно е все пак контакта да е бил занулен неправилно и въпреки това да си е работил?

това с грешното зануляване беше първото нещо, което предположи техника, но после почна да мисли други теории.

жалко, че взеха контакта и изгорелия кабел със себе си. сега не мога да проверя :wallbash:
evil - специалист
Първо вземи един фазомер и мини по контактите да видиш на тези странични щифтчета да няма фаза :-D че да не стане някоя беля.Според мен без да се види на място ще падне голямо гадаене и в крайна сметка само предположения.Ето ти едно и от мен - мостчето за зануляване е било найстина по-тънко а по него е протичал работния ток поради грешно вързан щепсел /не че да е по-тънко е правилно де но не му е това работата/ Най-добре е да извикаш някой колега да огледа а ако има офазяване или премигваща лампа си е направо задължително
lenko71 - специалист
donZe написа:
жалко, че взеха контакта и изгорелия кабел със себе си. сега не мога да проверя
След като е свален няма как да разбереш дали е бил правилно свързан
Милен - майстор
Като не не отбираш нищо и имаш толкова големи съмнения викни някой специалист който да провери ситуацията на място.Тука и да ти обясняваме 10 човека резултата няма да е задоволителен.
Офазен уред вместо занулен си е смъртоносна немарливост на този слагал контакта или на техниците климатика.
torbalan - Дървен философ
е, за офазяване проверката е елементарна...
с един фазомер се бърка в контакта там, където по принцип е заземяването... и ако фазомера светне - веднага се търси специалист да оправи кашата :)

по принцип хората, дето монтират и поддържат климатици обикновено не са електротехници и познанията им се простират до там, че да вържат щепсела...

моите подозрения са, че те са били омотали нещо при свързването на климатика...

Тема "RQ:"Диагностика" на проблем с ел. мрежа" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: