Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
preslav - майстор
Junak написа:
Хайдеее, пак ще си ги мериме. Моят пък е с такъв мотор. Без табелка. И е от известна марка.
Темата е стара, но се надявам да има включване по моите въпроси.
Моторът ми е същия като този на снимката, само има добавена термична защита. Климатикът е Осака CH-12-DJ. Имам съмнения, че управлението не разбира, че вентилаторът работи и спира климатика (мига лампата Таймер). Въпросът ми е дали датчикът на Хол в самия мотор не е сдал багажа, може ли да се ремонтира или се сменя целия мотор?
По принцип не се занимавам с ремонт на климатици, но в случая никой не ще да се заеме дори с диагностиката, само ми се подхвърлят идеи за тръбни датчици, въздушни датчици, външни датчици (изпонасмених ги без резултат). Заинатих се да го вкарам в пътя тоя климатик (на щерката е и ми е някакъв сантимент) - продължих да ровя и разпитвам. Насочиха ме към кондензатор, затегнал мотор и датчик на хол. Симптомите са следните, при включване на отопление външното тяло зарабова (компресор и вентилатор), питата на вътрешното тяло започва да се загрява леко, включва се вътрешния вентилатор (на максимални обороти), след няма и минута всичко спира и започва да мига индикацията за ТАЙМЕР. Искам да уточня, че във времето нещата набъбнаха т.е. миналата зима климатикът поработваше, позатопляше стаята и след това спираше с мигащ таймер, сега още докато тръгне вътрешния вентилатор и е спряло всичко. Разсъждавам на глас, може и да греша, затегнал мотор няма (турбината се върти леко и има инерция), ако е кондезатора турбината изобщо няма да се завърти, а ще трепти - остава да е датчика на Хол или нещото, което го следи. Кое да проверя и в каква последователност - платката е свалена, моторът днес ще разкуплирам от турбината (в момента не се виждат надписите му, а може и да няма такива).
Благодаря предврително на всички отзовали се!
abcdefghijklmnopqrstuvwxz - майстор
preslav написа:
Разсъждавам на глас, може и да греша, затегнал мотор няма (турбината се върти леко и има инерция), ако е кондезатора турбината изобщо няма да се завърти, а ще трепти - остава да е датчика на Хол или нещото, което го следи. Кое да проверя и в каква последователност - платката е свалена, моторът днес ще разкуплирам от турбината (в момента не се виждат надписите му, а може и да няма такива).
Благодаря предврително на всички отзовали се!
"остава да е датчика на Хол или нещото, което го следи. " - на прав път си.
Махни турбината да не пречи и ще трябва да измериш има ли импулси от датчика. - Малката букса с по-тънките кабели. На първо време може да я разкачиш, огледаш за нещо нередно(хлабава букса, студени спойки, ...) и да я закачиш и да пробваш. Може да я задържиш натисната в някоя посока ако е хлабава, после в другата за да видиш дали има промяна в оборотите. Само вентилатор няма ли тоя климатик? - за да не чакаш компресора да я топли и т.н.
На охлаждане, турбината трябва да върти независимо от температурата и да си сменя скоростите според зададеното. Провери дали сменя скоростите! Гледай оста, не закачай турбината.
Ако няма промяна, ще трябва да се мери. Мултицет имаш ли?
Хич не е лошо да снимаш около тая букса, от горната страна и от страна спойки.
Предполагам че е като при Мидея, ама знае ли човек.
preslav - майстор
abcdefghijklmnopqrstuvwxz написа:
preslav написа:
Разсъждавам на глас, може и да греша, затегнал мотор няма (турбината се върти леко и има инерция), ако е кондезатора турбината изобщо няма да се завърти, а ще трепти - остава да е датчика на Хол или нещото, което го следи. Кое да проверя и в каква последователност - платката е свалена, моторът днес ще разкуплирам от турбината (в момента не се виждат надписите му, а може и да няма такива).
Благодаря предврително на всички отзовали се!
"остава да е датчика на Хол или нещото, което го следи. " - на прав път си.
Махни турбината да не пречи и ще трябва да измериш има ли импулси от датчика. - Малката букса с по-тънките кабели. На първо време може да я разкачиш, огледаш за нещо нередно(хлабава букса, студени спойки, ...) и да я закачиш и да пробваш. Може да я задържиш натисната в някоя посока ако е хлабава, после в другата за да видиш дали има промяна в оборотите. Само вентилатор няма ли тоя климатик? - за да не чакаш компресора да я топли и т.н.
На охлаждане, турбината трябва да върти независимо от температурата и да си сменя скоростите според зададеното. Провери дали сменя скоростите! Гледай оста, не закачай турбината.
Ако няма промяна, ще трябва да се мери. Мултицет имаш ли?
Хич не е лошо да снимаш около тая букса, от горната страна и от страна спойки.
Предполагам че е като при Мидея, ама знае ли човек.
Тъкмо се прибирам със "съкровището", на него пише RP319M-1, а под този надпис W030305S. На охлаждане пробвах, но май малко избързах да задам по-ниска температура и с тръгването на външното тяло всичко спря по същия начин както и при отопление. Мултицет имам, буксата я знам коя е, но не знам какво да меря, четох нещо си за датчиците на Хол, говори се, че след тях трябва да има усилвател, но не попаднах на по-подробна информация - само предполагам, че на 2 от пиновете се подава напрежение (но какво?), а на третия се получава изходния сигнал под формата на импулси (но какви?) - продължавам с ровенето по темата, ще пратя и снимки по-късно.

П.П. мисля, че открих причината след разглобяване на моторчето. Магнитното пръстенче, от което датчикът на Хол взима сигнал очевидно е било залепено за оста (има следи от някакво лепило), когато извадих задния лагер пръстенчето си се въртеше свободно на оста и ми изпадна в ръката. Сега ще търся подходящо лепило, че на моментните им нямам вяра - някакви препоръки?
hidrazin - майстор
Най-обикновено каучуково лепило от типа на Момент.
От тези в черно-жълтата тубичка.
:partyman:
preslav - майстор
hidrazin написа:
Най-обикновено каучуково лепило от типа на Момент.
От тези в черно-жълтата тубичка.
:partyman:
Благодаря за включването, ама вече ме сърбяха ръцете и си взех Поксипол - да му мислят идните поколения.
Очаквах включване по повод електрониката, но вероятно няма да се наложи да се ровя в схеми и да гадая какво е "пукнало".
Ще се опитам да навържа нещата без да съм ги монтирал окончателно, после обезателно ще споделя дали във въпросната гривна е бил проблема.
Благодаря!
hidrazin - майстор
Е ами то електрониката си я видял. Вътре не е само датчика на Хол.
То там няма какво чак толкова да се направи освен да смениш датчика и ако тръгне...
Понякога и лагери заминават и се налага смяна.
Дано да е било от разлепената гривна, пък и всичко си пасва.
Това (мига лампата Таймер) при тези климатици е точно проблем във вентилатора на вътрешното тяло.
Значи наистина е възможно да го спира защото не получава обратни импулси и не знае какво стара там.
Пиши какъв е крайния резултат.
:partyman:
preslav - майстор
В самия мотор няма кой знае каква електроника - датчик на Хол, кондензатор и съпротивление - зорът ми беше дали не се е скапало нещо по веригата т.е. нещо, което следи работата на датчика - има елементи на платката на контолера, които не мога да разчета без да съм ги свалил, а не ми се ще да си отварям работа на принципа проба-грешка.
Надявам се най-късно в събота да имам отговор - ще пиша не за ръкоплясък, а заради други с подобен проблем.
abcdefghijklmnopqrstuvwxz - майстор
Разлепен магнит е достатъчна причина за тези симптоми.
Ако магнита не се върти, няма да има импулси!
Даже да се върти, ако е под 30% от предполагаемата скорост дава грешка.
Ще минеш тънко!
:partyman:

PS: Недей разкача нищо. Първо се измерва, пък тогава!
preslav - майстор
abcdefghijklmnopqrstuvwxz написа:
Разлепен магнит е достатъчна причина за тези симптоми.
Ако магнита не се върти, няма да има импулси!
Даже да се върти, ако е под 30% от предполагаемата скорост дава грешка.
Ще минеш тънко!
:partyman:
В интерес на истината исках да мина "дебело" - някой да дойде и да си вземе парите, ама очевидно няма мераклии. За сега съм видял нещо, но това не означава, че няма да има и други неща - ще видим. Иначе за технологии отпреди 13-14 години съм възхитен от качество на платки, спойки, изолации и т.н. Климатикът не е връх на технологиите, но е помислено за доста неща - няма нищо вечно, но ако го закрепя за още година-две ще е добре, а после стопанката да му мисли - ако се сети да ме попита няма да е вече Осака.
За сега Благодаря - надявам се в събота пак да пиша!
preslav - майстор
Не си записах коя жица от къде откачам и като навързах нещата нещо по платката "изпуши" - работите отиват към нов климатик.
Майтапя се разбира се - проблемът се оказа точно в магнитното пръстенче на "дупето" на мотора. Нямах възможност да навържа нещата външно и директно сглобих всичко до ниво декоративен капак. Системата не тръгна на отопление, но на охлаждане всичко заработи, вентилаторът на вътрешното тяло тръгна плавно, външното тяло се включи, започна да духа студ. До този момент не бях включил нагревателя във вътрешното тяло, не бях сигурен, че е нужно да го има. Включих нагревателя и О-чудо - в режим на отопление най-напред изтрака многопътния вентил, след минутка заработи външното тяло, след още малко вътрешния вентилатор тръгна плавно (не както преди - като разгонена кучка), започна да си топли добичето, вентилаторът се управляваше от дистанционното, всичко си дойде по местата. Оказа се обаче, че няма как да вкарам нагревателя без да разглобявам всичко на ново - метнах го върху ламарините на тавана на вътрешното тяло и приключих с ремонта. За интересуващите се, и двата датчика във вътрешното тяло са по 10 кОма, но аз се накупих с 5-10-15 и 20 (за да знам, че всичко ми е под ръка), от там ремонтът ми излезе 25 лв. вместо 5 за един "Поксипол" и няколко часа с изкривен врат.
Благодаря на отзовалите се!

Тема "Схема на свързване на вентилатор на климатик" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: