• 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Brigada - помощник
От тази тема тук се запознах с този начин на изготвяне на инсталацията, но не е тя причината.
Направата по този начин изисква много по-малко рязане на канали, къртене, пробиване за кутии и като цяло много по-лесна е за изпълнение, което за мен беше от основно значение.
Освен това смятам, че в последствие това изпълнение е много по-ремонтопригодно без да има някакви поражения, визирам липсата на разкл. кутии и връзките зад контактите.
Това, че на по-късен етап мога да добавя нов контактен излаз на всякъде по протежението на тръбата с кабелите, е още едно предимство.
Естествено няма как да мине и без недостатъци, но смятам че предимствата надделяват.
Колкото до 14-те връзки до 15-тия контакт,чрез подходящ начин на свързване на групите контакти ще мога да ги минимизирам до 7, което мисля е поносимо и не би представлявало проблем.
Не съм професионалист и може и да бъркам в някой от твърденията си, но лично за мен реших, че този начин на изпълнение е по-подходящ.
Стиви - специалист
Дали със или без разклонителни кутии, връзките за 15 контакта са си все толкова. Раздели ги поне на два кръга, като кабела се разклонява в две посоки. Така за 15 контакта ще станат по 3 последователни връзки, а само на едно место 4, което си е в рамките на нормалното. Ако ползваш двойни контакти където е възможно, връзките ще намалеят още.
toolegittoquit - майстор
Тази връзка, с която е избегната разклонителна кутия ще работи ли?
ЦЪК- картинка
Дидо_Д - помощник
Да ще работи. Трябваше thinkpad-мостовака да си даде желязното мнение за неговите спо-спайки и тн. И да отговори на един въпрос. От какъв материал е направена изолацията на ПВВ-МБ1.
toolegittoquit - майстор
Дидо_Д написа:
Да ще работи. Трябваше thinkpad-мостовака да си даде желязното мнение за неговите спо-спайки и тн. И да отговори на един въпрос. От какъв материал е направена изолацията на ПВВ-МБ1.
Питам, защото тоя разклонител всъщност се наложи да го сложа в кухнята като контакт. Правих малък ремонт, но не заложих кабели. Наложи ми се да пусна в первазите(които са с кабелен канал) един ШВПС 3х2.5mm2. Обаче проблемът е, че няма къде да сложа разклонителна кутия, където да не е на топло и да не се вижда, за да не пречи. Под разклонителя, малко в страни се намира готварската печка тип Раховец.
Та в разклонителя влиза тока и излиза друг кабел пак 3х2.5мм2 за един контакт отстрани, където да се включва пералня. Всичко е скрито в кабелни канали, или первази с кабелен канал. Има малки участъци под новата кухня, където кабелът лежи незащитен, но над нивото на земята, пък и е ШВПС - няма какво да му стане там. Пък като погледнах, тя изолацията на повечето масово разпространени кабели е PVC. Тия шланговите има и каучукови. :)
kcom - помощник
На един ТК не е хубаво да се правят толкова много излази. Иначе системата "Контакт в Контакт" не е толкова лоша, защото се съкращава пътят на тока до консуматора, намалява се броя на връзките (потенциално слабите места) по трасето, намалява се къртенето - не се правят РК. Лично аз съм консервативен и предпочитам класическото изпълнение, но предимствата на тази топология са факт! На запад тази схема на свързване се използва и не е задължително свързването да е по схема "ринг"! Това, че при Ринга се ползва такава топология, не означава, че другия край на линията трябва да го шибнеш на предпазител! Той може да завършва и с последния излаз! Замисли се обаче, колко ще трябва да завива тоя кабел и дали дълбаенето за тръби за да "качиш" над прозорците (което е 100% сигурно, че ще ти се наложи, ако имаш терасна врата) и после да свалиш пак на нивото на контактите няма да ти е по-трудоемко от пробиването на амнайсет РК-та с една боркорона, което става за 2 мин. Друг "подводен камъл" е когато тръгнеш да прфавиш канали по трегера над прозореца дали няма да удариш на плитко залята арматура! Така или иначе, от таблото ти кабелите ще тръгнат на височина над касите... Освен ако не ги положиш в пода, но за там си има изисквания и още по яко къртене... Помисли и дал имаш КОМИН в стаята и дали смяташ да го ползваш! Не е хубаво кабели да минават по него, макар че масово се прави! Ако това ти се наложи, гледай кабелът да е примерно на височна или 1.20-1.50 (далеч от розетката, около която се нагрява доста понякога). Макар, че, ако ползваш "трасе" над джамовете, ще избегнеш тоя вариант успешно. Ако имаш слаботокова инсталация- спазвай отстояние минимум 10см.! На ШВПС-то нищо няма да му стане, но ако пералнята смуче много при загряване на водата и домакинята пере докато готви манджата (което често се случва вечер в българските семейства), гледай квадратурата да е достатъчна - колко да е тя - зависи колко ток ще смучат консуматорите - смятай сам и предвиди 25% запас! Сългасно Наредба номер 3, кабели с PVC изолация (демек PVA, ПВВМБ) могат да поемат :
25А - 2.5мм2, 32A - 4.00 mm2
Има отклонения от тези стойности, в зависимост от метода на полагането. Тези стойности, обаче са за допустим продължителен ток при температура на околната среда 25 градуса и загряване на жилата до 70 градуса! Демек кабелът ще загрява осезаемо, макар и това да не е опасно за него! НО може да е опасно за връзките по контакти, кутии и т.н.! Затова и се продържай към по-безопасни и негранични стойности, от сорта на: 16-20А за 2.5мм2 и 25А за 4.00мм2. Още повече, че става дума за ШВПС.

Прикачен файл

Допустим продължителен ток за проводници и шнурове с каучукова и РVС изолация с медни жила.jpg Справка- стр.8, табл1.
Последна промяна от kcom на съб окт 10, 2015 9:43 pm, променено общо 3 пъти.
toolegittoquit - майстор
kcom написа:
Още повече, че става дума за ШВПС.
Това го пуснах, защото беше някакво авангардно изпълнение. Иначе не е на 25А предпазител, няма проблем. Просто дупките да ръчкаш са малко. И кабела вървеше в кабелни канали и в кабелният перваз, защото плочките готови и тогава някой се сети, че то трябвало да има и контакти. И не се дава да се къртят или дълбаят новите плочки. :-D И разклонителна кутия стои грозно. Иначе всичкото в кабелни канали и первази, където е възможно.
kcom - помощник
ШВПС е многожичен. Това малко вдига товароносимостта, но не може да компенсира факта от наличието на външна обвивка, която влошава охлаждането на жилата. Затова и направих уточнението. По-скоро обърни внимание, на връзките (пиша го по принцип) и на това някой да не се спъне в кабела там дето не е в канали. :) Тока може и да не го утрепе, но ако се халоса в дръжката на фурната на Раховеца, може и да си сцепе главата :) (последното е от личен опит :) ) Отчитай и факта, че разклонителят носи до 16А... демек 3,5KW! Котлоните на Раховеца са 800 и 1600 вата, ако не се лъжа, фурната май беше около 1500... Пералнята башкъ... Смятай какво и как ще включвате :)
toolegittoquit - майстор
kcom написа:
Отчитай и факта, че разклонителят носи до 16А... демек 3,5KW! Котлоните на Раховеца са 800 и 1600 вата, ако не се лъжа, фурната май беше около 1500... Пералнята башкъ... Смятай какво и как ще включвате
Там където кабелът не е в канали или перваз..практически няма такова. И да има, той е в кухина под мебели.
Имай предвид, че не очаквам от контактната система на разклонителя да носи товар. Използвам го просто и като клема за разклонение.
vgeorgiev - специалист
Brigada написа:
В момента изграждам в апартамента си ел. инсталация без разклонителни кутии и възникнаха няколко въпроса:
1. В някой от стаите ще имам около 15 контакта и така се получава, че до последния контакт ще имам 14 връзки по продължение на кабела.
Това би ли представлявало проблем?
...
Аз сложих 7 контакта в една стая и си мисля, че прекалих....
Пусни една духалка на последния контакт и ако не ти замирише на изгоряло си ОК.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46

Тема "Ел. инсталация без разклонителни кутии" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: