• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
thinkpad - майстор
Подариха ми един токоизправител АПС12/3.5 - 2А с много проста автоматика - 2 броя релета, кондензатор, потенциометър в схемата, 2 лампички. Изправянето е селенови елементи. Очевидно нямам никакъв интерес да се занимавам с това недоразумение със селеновите елементи и веднага се сменя с 10А ГРЕЦ, закрепен на металният корпус(за някакво охлаждане). Интересно ми е, понеже рядко се срещат релета от подобен тип, токоизправителят е на 40 години - струва ли си да се занимавам с автоматиката да я ремонтирам? Общо взето в този метален корпус никак не ме радват 220-те волта на платката, по която минават и 12V.
Токоизправителят няма защита от обратен поляритет и от там при обръщането на клемите при свързване към акумулатор е издумкан селеновият токоизправител. Трансформаторът е здрав, което си е чиста печалба отвсякъде. Има напрежение на празен ход 17-18V. Схемата за спиране на зареждане при зареден акумулатор е учудващо проста и се чудя дали си струва да се запази, защото има мнения, че не е най-удачната.
Едното от релетата на платката е махнато/липсва и за това е тази чуденка. Това реле е за поддържащият заряд, като го гледам. Документацията му не е от най-добрата и ги няма описани точните номера на елементите, за да купя точно такъв(при условие, че имам желание и намеря).
miroton - майстор
По лесно и бързо нова електроника в кутията,трафа виж да не е опечен-дали се лющи лаковото покритие на пела.
thinkpad - майстор
miroton написа:
По лесно и бързо нова електроника в кутията,трафа виж да не е опечен-дали се лющи лаковото покритие на пела.
Електроника, която аз трябва да направя, та най-вероятно от мързел ще остане с ГРЕЦ и траф, ако ще я махам. Притеснява ме, че в автоматиката има и директно участие на мрежово напрежение. Трафът на пръв поглед изглежда здрав, трябва да му махам хартиите, за да гледам състоянието на проводниците. Отнесли са го основно селеновите елементи, като гледам.
jordanvass - майстор
Автоматиката наистина е калпава и е за изхвърляне, но ти сякаш си много по-недоволен от селеновия мост. Какво толкова не му хареса - не иска радиатор, трудно гори при претоварване... Вярно, стара технология, но чак пък недоразумение... Аз даже се учудвам, че е изгорял. При обратно свързване на акумулатора би следвало стопяемият предпазител в изхода да изгори много по-бързо от селена. Селенът издържа невероятни претоварвания от порядъка на десетки, дори 100 пъти по-голям ток от номиналния за кратко време. Тия зарядни са с много хубави трансформатори и дори и със селен вършат добра работа.
thinkpad - майстор
jordanvass написа:
Автоматиката наистина е калпава и е за изхвърляне, но ти сякаш си много по-недоволен от селеновия мост. Какво толкова не му хареса - не иска радиатор, трудно гори при претоварване...
Меря преди моста - имам напрежение. Меря след моста - няма никой. За селена съм останал с впечатление, че е морално остарял и по-калпав от диодният мост - прегаряли ламели, имал по-голям пад и по-ниска ефективност. Иначе има стопяеми предпазители. Цоклите са изпочупени малко, но са там. Ще ги сменям с нови цокли. Предпазителите изглеждаха на пръв поглед здрави, но и те ще отлетят и ще ги сменя с нови. Проводниците също са били преправяни - и те ще отлетят и ще се сменят с нови. Само кутия, траф мисля да оставя оригинален и ще добавя един ГРЕЦ 10А(че такъв имам наличен), щом и ти си на мнение, че автоматиката е калпава, а и липсват елементи и не се знае дали ще може да я възстановя с оригинални. И един светодиод за кумова срама ще сложа, да свети като работи.
miroton - майстор
Селена има голям пад на напрежение и ти играе роля на регулатор с греца няма да го постигнеш, едно късо на щипките и може да даде фира,селена мирише на пръдня ама няма проблем.
Знаеш ли от колко време си търся от някои приятел от неговите {боклуци}селенов грец

Пък и тия грецове KBP ли бяха 35А или 50А натоварени с ток 3,5А и радиатор 500кв см си изгорих ръцете.
jordanvass - майстор
thinkpad написа:
За селена съм останал с впечатление, че е морално остарял и по-калпав от диодният мост - прегаряли ламели, имал по-голям пад и по-ниска ефективност.
Всичко това за селена е съвсем вярно. Основното му и май единствено предимство е, че гори по-трудно от диодите при свръхток. Аз имах две такива зарядни, едното без автоматика и с по-големи плочи на изправителя. Оставих си ги със селена и си работят чудесно. Може наистина да е изгорял при теб. Ще се наложи да си подбереш и друг извод на трансформатора (те са 3) заради по-малкия пад на напрежение върху диодите.
thinkpad - майстор
miroton написа:
Пък и тия грецове KBP ли бяха 35А или 50А натоварени с ток 3,5А и радиатор 500кв см си изгорих ръцете.
Нямам добри познания как се ремонтират подобни селенови пакети. Не знам дали да пробвам с ГРЕЦ или да правя и електроника. До този момент съм мерил и знам, че трафът е здрав. Последващи опити ще правя като закача ГРЕЦ. Благодаря, че потвърди опасенията ми, че няма смисъл да се занимавам с автоматиката.
lyubohar - майстор
С греца ще се вдигне напрежението.
Както каза колегата по горе пробвай с другите изводи на трансформатора.
gogo7777 - майстор
А какви напрежения излизат на другите краища? Ако няма да правиш електроника по зарядното, направи еднополупериоден изправител, за оловни акумулатори е по-добре.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Тема "Струва ли автоматиката в Токоизправител АПС12/3.5 - 2А?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: