• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
earendil - напреднал
Здравейте,

имам проблемче с един трифазен мотор на кухненска вентилация.

Прикачени са снимки на остатъка от схемата и клемите.
Прикачен файл:
1.jpg
,
Прикачен файл:
1.jpg
Наложи се преместване на вентилацията..
При преместването един кабел излезе от кутията и не съм 100% сигурен дали е бил закачен някъде - става въпрос за този, който подава 220 V, за да се включи контактора в таблото. Той минаваше през тази кутия на вентилатора .. и след като се разкачи при местенето аз просто го свързах извън кутията.
Отделно след преместването нещо прецъркваше в клемите и вентилатора ту караше на ниска, ту на висока скорост.
На следващия ден видях, че нулата и първата фаза бяха окъсили (преди тройната клема) и беше паднал бушона.

Съответно изкарах захранващите кабели от клемите и ги поочистих и поставих пак.. сега обаче работи само на ниска скорост.

Отдолу на снимките идва захранване със СВТтата. От ляво на дясно - син:нула, черен:фаза, син:фаза, черен:фаза
На тройната клема към средния бял кабел нищо не отива.. чудя се дали там не е минавала фазата, която включва контактора..

Цветните не съм ги барал.. от нула към тях има 15 волта.. (оранжево, червено, сиво).

В интернет пише, че може да му се регулира скоростта (но моя няма закачен контролер за целта).. модел RFA 50/30 TD1.

Имам съвсем основни познания, така че ще съм благодарен за насоки къде и какво да замеря, за да разбера дали е изгоряло нещо в мотора или просто не съм го свързал правилно.

Благодаря

Прикачен файл

2.jpg
moimoimoi - майстор
що за боклук е това :?
ако може да се разчита на схемата то двата бели са термозащита
черно-син-кафяв е едната скорост,да кажем бавна
червен-сив-оранжев е втората скорост, да кажем бърза

дай една по отдалечена снимка да виждат входящите кабели и снимай контактор-а
krasi92 - майстор
Нулата я махни от клемата с белите кабели и я сложи на желтозелената клема.кабелите които си свързал от вън ги закачи на клемата за двата бели кабела и направи връзката от същата клема на черните кабели с друга клема щото тия стърчащи кабелчета не са на добре.Ако бушона които е паднал е еднополюсен ми се струва че ще трябва да го бракувате този мотор щото на две фази не може да работи.Тези другите три кабела предполагам са свързани заедно но снимки от по далече за да се вижда всичко биха показали повече.Снимаи и бушоните и контактора.
hidrazin - майстор
Да обобщим - "проблемче с един трифазен мотор на кухненска вентилация".
Нормално кухненските домашни аспиратори не са трифазни, канални. Та тази кухненска инсталация си е професионална.
Предполагам от малкото лятно хотелче на earendil ???
И съответно извода е ясен - някой е бърникал дето не му е работата за да "спести" някоя стинка.
Решението - викаш си някой дето разбира какво прави и си му плащаш...
Е те така...
И ако някой пита защо...
earendil написа:
Имам съвсем основни познания, ....
Те затова. Не са достатъчни пък и не му е работата...
:partyman:
earendil - напреднал
Американски форум: питаш нещо и ти отговарят;
Руски форум: питаш нещо и теб те питат;
Български форум: питаш нещо и ти обясняват колко си тъп!

hidrazin , като не желаете да помогнете, просто не коментирайте. Нали е форум "направи си сам", а не "колеги.ком" или нещо подобно. За щастие повечето неща за които съм питал съм си ги отстранил и съм благодарил на всеки за отделените минути, а в други сфери, в които съм компетентен съм се опитал да помогна в съответните форуми.

На останалите пак благодаря, прикачил съм нов файл.
Между другото 99,99% съм сигурен, че си бяха така свързани.. (виждам, че не е по схемата), само мостовия е минавал през кутийката и незнам дали е бил вързан някъде или само е бил снаден вътре..


(обадил съм се на поне 4 ел. техника, но всички са много заети.., ако имате компетентни познати в района, пишете на лична)

Прикачен файл

IMG_20170524_195418.jpg Табло с контактор и бушони

Прикачен файл

IMG_20170524_195617.jpg Кутия
tzetz009 - специалист
Двигателя изобщо не е типичен "двускоростен" ами е "звезда-триъгълник" ! Сигурен съм на 99,99% , че на втора скорост не е работил :-D :-D :-D !!! Ще опъваш още три жила ( или две СВТ-та ) и си извикай майстор да ти върже нещата и да ти пооправи таблото !

:partyman: :partyman: :partyman:
moimoimoi - майстор
така с тези снимки си вече малко по напред
видно е вече че двигателя е ЕДНОСКОРОСТЕН 980W , 1220 oборота
работи в звезда, червен,сив и оранжевия кабел я осигуряват като са свързани накъсо в клемата
това дето на снимките си го означил като нула трябва да се върже на жълтозелената клема
обаче двигателя ти няма никаква защита, а ти казваш че почнал да работи на бавна скорост,пък той е едноскоростен,няма бърза ,няма бавна,само една скорост си има, споменаваш и че имало нагорели връзки в кутията от което може да направим бързото заключение че двигателя е работил на две фази и има някакво скъсяване в намотките и вече не работи нормално

накратко трябва да се измери дали двигателя е здрав и евентуално тока му по време на работа,на табелката му пише 1,9 ампера номинален ток

това табло кой тъпанар го е правил? всичките ти 4 предпазителя са 63 ампера,а кабелите след тях максимум 4 квадрата,т.е. кабела може и да се запали докато изключе предпазителя.отделно че не е подредено таблото,защо нулевата шина е горе и всички нули минават отпред на предпазите,неможеше ли нулевата шина да е долу?


аз никъде не видях мостов кабел,къде е той и сега нужно ли е да се ползва?
опративната верига/тази за управлението/ в момента е следната: фаза отива директно на бобината на контактора,от бобината минава явно през ключ ,минава през кутията на двигателя и през термозащитата в двигателя намира нула и ако ключа се включи контактора подава напрежение кум двигателя, но всичко това е тотално грешно,да не би същия майстор дето е правил таблото да е свързвал и вентилацията?
тази термозащита/белите кабели в кутията/ не е предвидена за работа на 230 волта

управляващата верига трябва да е следната: oт фазата минава през термична защита http://www.tashev-galving.com/028+ELM16 ... 0%BE%D1%80 от нея през ключ и накрая бобината на контактора

Прикачен файл

Без име.jpg
Без име.jpg (63.49 KиБ) Видяна 4609 пъти
earendil - напреднал
аз никъде не видях мостов кабел,къде е той и сега нужно ли е да се ползва?

Този белия многожилния, който е закачен за нулевата шина и за управлението на контактора.. той някъде е снаждан, защото преди това е мостов. Той идва долу от ключа в кухнята.. за него ми беше чуденката дали само е минавал през кутийката на ел., мотора или е бил закачен някъде.



Съгласен съм, че в таблото е каша, но не съм барал нищо.. дереджето е от електротехници.. примерно в хотела са прекарвани стотици метри мостови кабели по 2.5, за да захванят вентилаторните конвектори, чиито кабелчета са 2х1, защото са по 180 вата..

Както съм казвал и в други теми, всеки следващ майстор казва предишните колко са били некадърни, та затова понякога диря форумен акъл.

Мотора си работеше ту бавно ту бързо както е така свързан (след местенето) и след падането на бушона вече върти само бавно.. явно изначално е бил грешно свързан .. виждам, че свързването не отговаря на схемата, ама си викам "13 години е работил така, аз ли да подлагам на съмнение фирмата, която го е свързала изначално.." Може и да се е повредил вече.. ще видим.

Сега поне като дойде ел. техник мога да кажа точно какво искам да се направи благодарение на включилите се за помощ, а не за заяждане.

Ще пиша с резултата.
krasi92 - майстор
Дано да не попадаш на такъв дето е творил първия път.
П. Петков - специалист
moimoimoi написа:
Така с тези снимки си вече малко по-наред.
Видно е вече, че двигателят е ЕДНОСКОРОСТЕН - 980W, 1220 oборота,
работи в "звезда" - червеният, сивият и оранжевият кабел я осигуряват, като са свързани накъсо в клемата.
Това, дето на снимките си го означил като нула, трябва да се върже на жълтозелената клема.
Обаче двигателят ти няма никаква защита, а ти казваш, че почнал да работи на бавна скорост, пък той е едноскоростен, няма бърза, няма бавна, само една скорост си има, споменаваш и че имало нагорели връзки в кутията, от което може да направим бързото заключение, че двигателят е работил на две фази и има някакво окъсяване в намотките, и вече не работи нормално.

Накратко: трябва да се измери дали двигателят е здрав и евентуално дали токът му по време на работа е нормален. На табелката му пише 1,9 ампера номинален ток.

Това табло кой тъпанар го е правил? Всичките ти 4 предпазителя са 63 ампера, а кабелите след тях максимум 4 квадрата, т.е., кабелът може и да се запали докато изключи предпазителят. Отделно че не е подредено таблото. Защо нулевата шина е горе и всички нули минават отпред на предпазите? Не можеше ли нулевата шина да е долу?


Аз никъде не видях мостов кабел, къде е той и сега нужно ли е да се ползва?
Оперативната верига /тази за управлението/ в момента е следната: фазата отива директно на бобината на контактора, от бобината минава явно през ключ, минава през кутията на двигателя и през термозащитата в двигателя, намира нула, и ако ключйт се включи контакторът подава напрежение към двигателя, но всичко това е тотално грешно! Да не би същият майстор, (дето е правил) таблото, да е свързвал и вентилацията?
Тази термозащита /белите кабели в кутията/ не е предвидена за работа на 230 волта.

Управляващата верига трябва да е следната: oт фазата минава през термична защита http://www.tashev-galving.com/028+ELM16 ... 0%BE%D1%80, от нея през ключ и накрая бобината на контактора
Скромно и плахо мнение с цитати от пасквил, чрез който някога се прехранвах:

"Промяна посоката на въртене при радиални, асиметрични вентилатори (вентилатори с аеродинамични конфигурации на турбината и корпуса, или т.н.“охлюв”), също предизвиква разтоварване на двигателите. Радиални вентилатори без такава конфигурация са с ниско КПД и са двупосочни. Те се ползват за самовентилация на реверсивни механизми и електродвигатели.
При двигатели с екранирани (разцепени) полюси и късо съединени навивки (маломощни вентилатори), спирането на флуидния поток не води до съществено изменение на консумирания ток.

#
При радиални вентилатори, които са вградени във въздуховодите (т.н. „канални вентилатори”), продължителната работа със закрити входно–изходни отвори е недопустима, поради отсъствие на охлаждащ поток за двигателите и нагряване на високооборотните турбини, дължащо се на вентилационните загуби в неизменна среда.

#

За радиално–асиметрични вентилатори, при които е затруднено визуалното определяне на посоката на въртене, измерване на фазовите токове е индиректен, практически метод за това. За разлика от аксиалните вентилатори, при които обратната посока на въртене изменя посоката на въздушния поток, при радиалните вентилатори посоката на потока не се променя, а се намалява дебита. При правилна посока на въртене токовата консумация е по–голяма! При някои асиметрични вентилатори реверсът се декларира като втора, по-ниска скорост и е възможен метод за намаляване на потока. По подобен начин са реализирани двускоростни, циркулационни помпи (Wilo, Gründfos).
При канални вентилатори със съосни посоки на входно–изходния поток, асиметрията е основно в турбинните лопатки и изменението на тока при реверс е малко.
При вентилатори, към които са куплирани самотварящи се клапи, реверсът е недопустим.
Регулиране оборотите на вентилатори чрез изменение (намаляване) на захранващото напрежение на асинхронните двигатели е възможно само при специални двигатели с повишено съпротивление на кафезната намотка (алуминиевият кафез е легиран със силиций).
При безстепенно регулиране с честотни регулатори, осигуряващи постоянна мощност, самовентилацията на електродвигателите при ниски обороти е недостатъчна и се подпомага от допълнителен вентилатор с неизменно захранване. При регулатори, които осигуряват постоянен момент, допълнителна вентилация не е необходима.

#

Сервизно измерване на изолационното съпротивление на вентилаторни двигатели и особено на съпротивлението на фазовите им намотки, трябва да се извършва само при спрял двигател. При балансирани вентилатори с вертикални оси (покривни), естествената конвекция може да предизвика бавно въртене на турбината, а оттам и на ротора на двигателя. Остатъчната индукция в ротора индуктира напрежения в статорните намотки, което компрометира измерванията, затова се налага застопоряване на турбината.

#

Не се допуска продължителна работа на циркулационни и напорни помпи при затворени входно–изходни спирателни кранове.
За избягване на хидравлични удари в тръбната разводка, спиране и пускане на потоците от напорни помпи трябва да се прави постепенно. Наличието на регулируем байпас улеснява процедурата. В този случай, спирането и пускането на помпите е предшествано от постепенно отваряне и последващо бавно затваряне на байпаса.

#

Забранява се стартиране на трифазни двигатели при предварително прекъсване на една от фазите.
Забранява се тестването на защити срещу претоварване на двигатели, работещи под контрола на честотни регулатори, по начини извън предписаните в експлоатационните инструкции на регулаторите."

По отношение на термозащитата и схемата й за управление - това:
Ремарка: Й поради липса на надредно ударение

"Безусловна защита от претоварване на асинхронните двигатели са вградените в челните съединения на статорните им намотки биметални термоконтакти (“Кликсони”). Контактите са нормално затворени, а температурата при която изключват е в зависимост от класа на изолация. Чрез принудително прекъсване на веригата на термоконтактите да се проверява действието на автоматиката.

При вентилатори “Ex” изпълнение, ограничението за допустимо загряване е 40оС. Условието, да няма токова комутация във взривоопасна среда, налага вместо термоконтакти да се ползват терморезистори, най-често с положителен температурен коефициент (PTC). Измерване съпротивлението на терморезисторите се извършва в специализиран електронен модул, който е изнесен извън защитената зона. Модулът осигурява защита срещу прекъсване и късо съединение във веригите на сензорите. За целта, терморезисторите са свързани в състава на балансирана линия. Функционално, работните режими на модула са два и са избираеми – “Автоматичен ресет” и “Ръчен ресет”. В модула са реализирани три нива на сравнение по съпротивление:
– горно работно;
– долно работно
– долно аварийно.
Трите нива отговарят съответно на температура на изключване, температура на включване при автоматичен ресет (самовъзврат) и късо съединение във веригата на сензора. Защитата от прекъсване в сензорната верига съвпада по функция с нивото на температурата на изключване. Модулът има вход за дистанционен, ръчен ресет, изход за изнесена индикация на състоянието и тестов бутон за проверка на подчинената автоматика."

Тоест, предварително трябва да се установи с Омметър типа на термозащитата - контактна или термисторна.
  • 1
  • 2

Тема "Свързване на трифазен мотор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: