Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
venkabg - напреднал
Здравейте! Наскоро ми попадна един стар мотоциклет от 60-те години на миналия век, който е с архаичното чукче и наковалня. Тъй като те са консуматив, пък и се намират много трудно, реших да го облекча с една разтоварваща схема. Схемата използва биполярен транзистор, който се управлява от сигнала на чукчето. Струваше ми се много лесна идеята, но има много спънки. Моторът няма акумулатор(произвежда променлив ток), а на всичкото отгоре напрежението се колебае от 7-8волта на празен ход до 15-16 волта при пълна газ. Честотата на импулсите от чукчето е макс 100 херца. Високоволтовата бобина е 3-4 ома, тоест тока през транзистора достига 4-5A. Схемата аз съм я мислил, взаимствайки от доста други.
Прикачен файл:
shema.jpg
shema.jpg (34.63 KиБ) Видяна 1954 пъти
Ето това е схемата. Използва два греца-един на управляващата верига и един на силовата(заради различните източници). Управляващият ток се стабилизира ИС7805(след греца) и от там през резистор отива на базата на транзистора. Резисторът между база и емитер е 10килоома и цели да се премахне евентуално плаващата база. Ценер диодът между колектор и емитер, както и кондезатора пазят транзистора от самовъзбуждането на бобината.
Силовата верига се състои от грец и филтриращ кондензатор.
Изводите са Ч-чукче(управляващ сигнал), С-силова верига, К-извод към бобината.
Въпросът ми е свързан с напрежението на силовата верига. Там няма стабилизация на напрежение, защото няма за 4-5А линеен стабилизатор, схемата се усложнява излишно, не мога да осигура +3волта преди стабилизатора на празен ход, не ми се иска да падам под 6 волта(това е уж напрежението на мотора).
Дали схемата ще работи с това променящо се напрежение? Реално токът не вярвам да варира повече от 1A при различните режими. А и допускам, че напрежението ще "клекне" при отварянето на транзистора.
torbalan - Дървен философ
Ако му смениш разпределителната кутия с нова, ще кара сигурно поне 20 хиляди километра. Струва ми се, че надали ще го караш чак толкова много...
MamaMy - майстор
Не си сигурен, че мотора произвежда променлив ток. Ако е така, няма как бобината да се зареди с енергия за искрата. Ако пък случайно е магнет, то тогава няма бобина, а свещта е захранена директно от високоволтовата част на магнета. Уточни първо това и тогава ще коментираме съвременните схеми.
venkabg - напреднал
Значи наистина мотора няма акумулатор. Произвежда променлив ток. Това става с магнета от 3 намотки, една от които е запалителната. Тя е навита на отделен магнитопровод. Около тези намотки се върти ротор с постоянни магнити. Оттам през чукчето, което се ръководи от ротора се подава импулс на бобината и прескача искра. Тоест чукчето определя кога да стане импулса. Схемата, която направих използва чукчето за управление на транзистора. Така през него вече тече 500мА вместо 5А.
venkabg - напреднал
Открих си две грешки в схемата. Транзистора е неправилно свързан и ИС7805 също я бех объркал. Ето я уж оправената схема.
Прикачен файл:
el zapalvane.jpg
el zapalvane.jpg (39.23 KиБ) Видяна 1798 пъти
АБВ потребител - специалист
Колега, това което си намислил ще затрудни и опитни инженери . Да направиш такова запалване и то да е сполучливо и да работи, това не е шега работа. Първо трябва да стабилизираш напрежението от генератора и след това да мислиш варианти на запалване :) С линеен стабилизатор няма да стане.
venkabg - напреднал
АБВ потребител написа:
Колега, това което си намислил ще затрудни и опитни инженери . Да направиш такова запалване и то да е сполучливо и да работи, това не е шега работа. Първо трябва да стабилизираш напрежението от генератора и след това да мислиш варианти на запалване :) С линеен стабилизатор няма да стане.
Благодаря за отговора! Ще може ли някаква идея за стабилизация като изключим линейния? И ако не ставам нахален каква е причината да не стане с линеен? Знам, че ще грее като печка, това ми е ясно. Просто търся съвет и насока.
АБВ потребител - специалист
Колко фазов е генератора? Трябва ти шунтово реле с тиристори или триаци като на съвременните мотоциклети. И трябва да преработиш релето на 6в. И след релето мостов изправител.. След това с част от това напрежение ,управляваш ключовия транзистор на първичната намотка на запалителна бобина.Другото напрежение подаваш на първичната намотка на бобината и заряд на малък акумулатор, за да можеш да стартираш двигатела.Отделно трябва да поставиш или датчик на хол или оптрон на коляновия вал който да ти отваря и затваря транзистора.Става и с чукче и кондензатор,което е най лесния вариант.Това е най общо казано. Става и с натрупване в кондензатор но за да стане иска много високо напрежение,от порядъка на 300в.Това ще е голяма игра докато го направиш , а и по важното да заработи. :) Отделно дали ще е достатъчна мощноста на генератора да подържа цялото това нещо на ниски обороти.И не забравяй че напрежението трябва да е 7волта за да можеш да зареждаш същевременно и акумулатора.Когато работи на празен ход напрежението може да пада и под 7в но с подаването на малко газ и повишаване на оборотите трябва да подържа точно 7в,дори и на максимални обороти. Ако не подържа това напрежение значи мощноста на генератора е слаба и ще ти остане само гимнастиката. Не знам какъв ти е генератора ,има ли високо волтова намотка ,няма ли. Ако има ,значи най удачния вариант ще е с кондензаторно запалване,при ниско напрежение само с акумулатор ,иначе не става.
venkabg - напреднал
Значи идея си нямам колко фазов е генератора. Намотките, които са три(две осветление и една запалителна), дават от 7 до 12-13 волта. Напрежението зависи от оборотите на двигателя. Акумулатор няма, просто като ритнеш манивелата се завърта и магнета около намотките и двигателя запалва. Мощността на целия магнет е 30W. Ако приемем, че напрежението е 6В(уж толкова трябва да е номинално), то разполагам с 5А ток.
Иначе запалителната намотка е свързана с чукчето, което при отваряне дава импулс на високоволтовата бобина, а при затвяряне дава намотката на маса. Мислех си, че ще мога да мина по моя прост начин. Ще има ли смисъл да пробвам с моята схема и да я правя на експериментална платка?
АБВ потребител - специалист
Ти всъщност какво искаш да направиш.Да смениш чукчето с транзистор или да направиш ново запалване.Можеш ли да снимаш намотките под магнета? И да напишеш къде какво напрежение мериш. Така през интернет ще е трудно но ще помогна с каквото мога.30 вата за запалване ще стане но без фар.Ако е ниско напрежението на запалването без акумулатор ще го палиш само на бутане.Кабела на свеща от къде идва от магнета или има отделна бобина?

Тема "Електронно запалване" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: