Здравейте! Наскоро ми попадна един стар мотоциклет от 60-те години на миналия век, който е с архаичното чукче и наковалня. Тъй като те са консуматив, пък и се намират много трудно, реших да го облекча с една разтоварваща схема. Схемата използва биполярен транзистор, който се управлява от сигнала на чукчето. Струваше ми се много лесна идеята, но има много спънки. Моторът няма акумулатор(произвежда променлив ток), а на всичкото отгоре напрежението се колебае от 7-8волта на празен ход до 15-16 волта при пълна газ. Честотата на импулсите от чукчето е макс 100 херца. Високоволтовата бобина е 3-4 ома, тоест тока през транзистора достига 4-5A. Схемата аз съм я мислил, взаимствайки от доста други.
shema.jpg (34.63 KиБ) Видяна 1954 пъти
Ето това е схемата. Използва два греца-един на управляващата верига и един на силовата(заради различните източници). Управляващият ток се стабилизира ИС7805(след греца) и от там през резистор отива на базата на транзистора. Резисторът между база и емитер е 10килоома и цели да се премахне евентуално плаващата база. Ценер диодът между колектор и емитер, както и кондезатора пазят транзистора от самовъзбуждането на бобината.
Силовата верига се състои от грец и филтриращ кондензатор.
Изводите са Ч-чукче(управляващ сигнал), С-силова верига, К-извод към бобината.
Въпросът ми е свързан с напрежението на силовата верига. Там няма стабилизация на напрежение, защото няма за 4-5А линеен стабилизатор, схемата се усложнява излишно, не мога да осигура +3волта преди стабилизатора на празен ход, не ми се иска да падам под 6 волта(това е уж напрежението на мотора).
Дали схемата ще работи с това променящо се напрежение? Реално токът не вярвам да варира повече от 1A при различните режими. А и допускам, че напрежението ще "клекне" при отварянето на транзистора.
Прикачен файл:
shema.jpg (34.63 KиБ) Видяна 1954 пъти
Силовата верига се състои от грец и филтриращ кондензатор.
Изводите са Ч-чукче(управляващ сигнал), С-силова верига, К-извод към бобината.
Въпросът ми е свързан с напрежението на силовата верига. Там няма стабилизация на напрежение, защото няма за 4-5А линеен стабилизатор, схемата се усложнява излишно, не мога да осигура +3волта преди стабилизатора на празен ход, не ми се иска да падам под 6 волта(това е уж напрежението на мотора).
Дали схемата ще работи с това променящо се напрежение? Реално токът не вярвам да варира повече от 1A при различните режими. А и допускам, че напрежението ще "клекне" при отварянето на транзистора.