• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
hidrazin - майстор
нед ное 04, 2018 7:30 pmivan_v написа:
... За да се избегне преждевремено раздане( изгаряне) е нужно още докато е нова да се намали мощността.
Просто забрави. В никакъв случай няма да си купувам ламБи за да ги скопявам.
Пък и вече писах - Оооо-СРАМ няма отваряне без рязане или чупене.
За няколко лева трябва да си ... за да си играеш при валидна гаранция.
В дадения случай и Оооо-СРАМ-а беше в гаранция и го отворих от спортна злоба.
:partyman:
DMN - майстор
nikolov333 написа:
Имам предвид, че диодите са с три чипа и драйвери на 12V DC .
viewtopic.php?f=18&t=41414&start=740#p830380
Прикачен файл:
Прикаченият файл IMG_20170102_010101 (1).jpg вече не е достъпен
Този чип с три диода от твоята снимка обаче не разбрах - на колко волта работи - на 12V ли? Ако е така значи вътре в чипа са свързани последователно.
Изрових тука и аз една лампа от незнайна марка с "три чипови диоди" или по-правилно - три диода на един чип. Като гледам обаче диодите в чипа имат възможност за паралелно и последователно свързване, щото са с отделно изведени крачета и в случая са свързани в паралел, а всичките 30 чипа на лампата са последователно свързани - работела е на 230V с гасящ кондензатор, изправител, няколко резистора и 2,2 микрофарада филтриращ:
Прикачен файл:
P1150161.jpg
:partyman:
hidrazin - майстор
нед ное 04, 2018 7:57 pmDMN написа:
...Изрових тука и аз една лампа от незнайна марка с "три чипови диоди" или по-правилно - три диода на един чип...
Тези "три чипови диоди" са от типа SMD5050 и те обикновено винаги са три отделни диода - или в един и същ цвят(бел, син, зелен, червен ...) или трицветни RGB.
Имат и още една разновидност която няма да споменавам. Общото на 5050 е корпуса с размери 5х5 милиметра.
Тези от ламБата на nikolov333 са от типа SMD2835 с размери на корпуса 2,8 х 3,5милиметра.
От тях има с различен брой вградени отделни диоди свързани последователно - 1, 2, 3, 6 и 12 като последните работят при напрежение 36-38 волта на всеки диод.
Общо взето се усетиха и започнаха да правят диоди с високо работно напрежение и малък ток.
Така на драйверите не им се налага да работят на ниско напрежение но с много голям ток - малък кристал=евтино.

Прикачен файл:
3136.jpg

:partyman:
P.S. Тук-там срещнах сведения и за същите но за напрежение 48-50 волта, демек 16 чипа последователно в същия корпус...
DMN - майстор
hidrazin написа:
Общо взето се усетиха и започнаха да правят диоди с високо работно напрежение и малък ток.
Така на драйверите не им се налага да работят на ниско напрежение но с много голям ток - малък кристал=евтино.
Именно.
Все повече започва да ми се струва, че една светодиодна лампа за да работи 50 000 часа например, колкото е живота на всеки отделен светодиод вътре в нея даден примерно по характеристика, то драйверът управляващ лампата не трябва да е по ток, а по напрежение, оставям настрана охлаждането на диодите, което също е много важно. Защото какво се получава - драйвера следи тока на цялата лампа, но ако някой кръг(ако са няколко кръга) от диоди в нея се повреди поради някаква причина, то драйверът поддържа същия ток и другите здрави светодиоди започват да светят за сметка на изгорелите, но с по-голям ток вече и с по-голяма сила и скоро също се скапват. Докато ако всички светодиоди работят в паралел на стабилизирано напрежение, това няма да се случи - който диод изгори няма да пречи на другите. Естествено, че в случая токът ще е много по-голям и ще удари по икономичността на тези лампи поради по-големите загуби в стабилизаторите на напрежение и по-големите размери. Ама за каква икономичност да говорим, когато лампите са скъпи, а не отговарят на хилядите часове работа, които по принцип се дават на светодиода и все купуваме нови лампи заради един изгорял светодиод вътре в нея, щото са свързани последователно?
:partyman:
hidrazin - майстор
нед ное 04, 2018 9:45 pmDMN написа:
... драйверът управляващ лампата не трябва да е по ток, а по напрежение, ... Докато ако всички светодиоди работят в паралел на стабилизирано напрежение, това няма да се случи ...
Това няма как да се случи в ламБите.
Ако светодиодите работят в паралел на стабилизирано напрежение ще трябват резистори за да им се ограничи тока.
От там пък ефективността отива по дяволите.
Така е изпълнено в масовите LED на 12 волта - три диода последователно + един резистор за ограничаване на тока.
Там резисторът е така подбран че токът да е далеч под максималната граница и ... пак горят.
На един метър лента с 60 диода има 20 такива групи ноооо... загубите в резисторите са около 25% ... Много е.
Пък и какво значение има? Търсиш си с гаранция 2 години и толкоз.
Дори в твоя вариант ако изгори един или няколко диода ще почне да свети по-слабо и пак стигаш до гаранция.
Бизнесът повелява - евтино и колкото да изкара гаранцията. В твоя вариант се нарушават и двете повели. :lol:
:partyman:
DMN - майстор
hidrazin написа:
Бизнесът повелява - евтино и колкото да изкара гаранцията. В твоя вариант се нарушават и двете повели.
Знам :-D , по-скоро имах предвид, ако човек сам реши да си прави осветително тяло и не го притискат размерите на обикновената лампа със стандартните размери.
hidrazin написа:

Ако светодиодите работят в паралел на стабилизирано напрежение ще трябват резистори за да им се ограничи тока.
От там пък ефективността отива по дяволите.
Ако светодиода работи например на 3.6V по характеристика и му се подаде такова стабилизирано и филтрирано постоянно напрежение, защо му е резистор :? .
hidrazin написа:
Така е изпълнено в масовите LED на 12 волта - три диода последователно + един резистор за ограничаване на тока.
Там резисторът е така подбран че токът да е далеч под максималната граница и ... пак горят.
Според мен горят, защото не всички диоди са еднакви още при производството, макар че са от един и същ модел. За пример давам да речем някой биполярен транзистор. Уж еднакви от едно и също производство, но като им измерим коефициента на усилване имат голяма разлика в него, значи има несъвършенство или ниско качество в технологията на производство, нещо такова е според мен и при светодиодите - не са еднакви, въпреки че излизат от една и съща поточна линия - не си отговарят някои на характеристиките. Е то един на 10-20-100 да има такъв не отговарящ на характеристиките си и като умре спират и другите свързани последователно на него.
:partyman:
hidrazin - майстор
нед ное 04, 2018 10:34 pmDMN написа:
Ако светодиода работи например на 3.6V по характеристика и му се подаде такова стабилизирано и филтрирано постоянно напрежение, защо му е резистор :?
ТУК втора точка че да не си моря пръстите.
И да, при светодиодите както и при другите полупроводници има разлики при производството дори и в една и съща серия.
Има и други фактори обуславящи отказа/дефекта след време макар при производството и теста всичко да е в норми.
Но това е доста дълга тема, даже цяла наука.
Освен това все пак става въпрос за масово и битово приложение - трябва да е евтино и горе-долу надеждно.
Разбира се има и "специални" случаи - там изработката, контрола и тестовете са жестоки.
Но пък никой няма да ти предложи да купиш такова нещо или цената ще е меко казано непосилна. :-D
:partyman:
DMN - майстор
Добре, хвърляш ме във волт-амперната характеристика и нелинейността на полупроводниците.
Ами то нали затова е волт-амперна характеристика, щото и напрежението има думата, а от там и тока. За нелинейноста е ясно, не е като при крушката и това поне малко ми е ясно :) .
Но когато имаме 5 светодиода консумиращи по 20mA(по характеристика) свързани в паралел и драйвер, който поддържа 100mA, всичко е наред, нали? Какво ще стане, ако един светодиод прекъсне? Драйверът ще поддържа 100mA и тогава на останалите 4 светодиода ще имаме по 25mA, т.е. вече ги натоварваме повече. Съвсем скоро поради тази причина ще изгори още някой светодиод, ще останат три, токът на всеки вече ще стане 33mA, нататък е ясно какво ще се случи.
Но какво ще се случи, ако имаме стабилизатор на напрежение и нашите светодиоди при 3.6V консумират 20mA и са свързани в паралел? Ако изгори един светодиод токът в останалите няма да се промени, а ще си консумират все 20mA. Даже си мисля, че може да има и момент на саморегулация при прегряване на светодиодите, защото токът в тях ще намалее. Докато токовият драйвер винаги ще ги помпи с един и същ ток без да ги пита колко са горещи.
Така си мисля, нямам претенции да съм прав.
:partyman:
kozl - майстор
В събота 3.11.2018 установих, че плафон с датчик за движение не гасне и светил цяла нощ. Явно датчика се повредил. Вътре 2 LED-а Е27. Единия 10W джи-так другия EN SUN 14W. EN SUN-а загрял и не търпи докосване за частта м-у резбата и балона, за разлика от джи-така, който го хванах с ръка без да изпитам болка. В една друга тема писах за разликата в радиаторите. И немам кантар щото и в теглото разликата вероятно е по три.
А ето и крушката EN SUN отвътре:

Изображение
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Тема "Преработка на LED лампи от 220 на 12 Волта" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: