Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Andri01 - майстор
Можеш да го направиш да тръгва на ниски и след развъртане/или по време/ да минава на високите обороти.
Hursa - майстор
Не съм компетентен, така че може да ви заблудя. Но въпроса е любопитен.
пон дек 31, 2018 5:20 pmLandser написа:
въпроса е дали е възможно мотора да е пренавит
Може би сте прав. Ако е триъгълник/двойна звезда - е нормално да измерите еднакви съпротивления, но би трябвало скоростите да са еднакви (в това не съм сигурен, трябва да се разгледа по подробно, но не е сега подходящо времето :). По скоро - не са.).
И на схемата от П. Петков, към която са ви насочили по нагоре - се вижда "замостването" при двойна звезда, чрез SW3-G (7/8) и SW3-H (11/12) на схемата.
Може би при вас двигателя е по схема тройна звезда/тройна звезда. Но как е реализирано в такъв двигател не знам. Долу горе на око - какво е съотношението на оборотите - "бързи"/"бавни"?
Hursa - майстор
Не знам защо бе изтрита “критичната” реплика от снощи :). Наистина трябваше да помисля повече.
пон дек 31, 2018 4:11 pmLandser написа:
Ако е триъгълник двойна звезда то на която и от двете тройки да се подаде напрежение трябва да върти с една скорост а като се замости другата да се сменя скоростта ...
Не разбирах, какъвто е и въпроса, защо като превключвате от едната тройка изводи на другата (без други манипулации – без „замостване”) се изменят оборотите.
Бях решил, че може би действително двигателя е преработен, ако работи пълноценно при двата начина на включване. При такава конфигурация:
„тройна звезда"/„тройна звезда"
- превключването от едната към другата тройка изводи ще се запази пълноценната работоспособност на двигателя (без допълнителни „манипулации”), като същевременно и оборотите ще се променят – ще се промени числото полюси. Така също съпротивленията, между всеки два извода (от всяка тройка) ще бъдат еднакви (при еднакви „намотки”, но не само) – всяка междуфазова намотка се състои от три паралелни клона, с по две последователни намотки.
(Картинката не е много ясна. На тези „картинка” двата способа на включване са разделени на две отделни схеми.)
Но след, като все пак „помислих” – ако не е преработен и така превключвате без „замостване” – оборотите пак би трябвало да се променят, поради промяната на „броя полюси”.
При „нормално” превключване от триъгълник на двойна звезда (със „замостване” – на „първата” тройка изводи):
- Схема „триъгълник”/”двойна звезда”
- Също - схема „триъгълник”/”двойна звезда”
- Превключване от „двойна звезда” на „триъгълник” – графика на моментите.
- е ясно – превключва се от четири полюса към два (в случая на показания двигател - от осем полюса към четири). Съответно оборотите нарастват приблизително два пъти. (При обратното превключване - показано на „картинката” с графиките на моментите – се минава през генераторен режим с понижаване на оборотите. Запаса до максималния момент (критичния момент) на двигателя - също нараства близо два пъти.)
Но поне на мен, не ми бе ясно – защо се изменят оборотите (нарастват), ако не бъдат „замостени” изводите при превключване от нормалното включване „в тригълник” към другата тройка изводи (от изводи 1U, 1V, 1W към 2U, 2V, 2W - от схемата). Не ми бе ясно от показаните схеми. (Особено, ако се гледа такава схема.)
Но ако се разгледа:
”схемата на намотките”
- мисля, че се разбира (поне аз така го разбирам, може да греша) – че при включването на „другата” тройка изводи – се получава отново включване триъгълник, но вече с една двойка полюси (при показания двигател – две двойки). Но всяка между фазова намотка вече е сформирана от две последователни намотки с ъгъл между „векторите на магнитните полета, които генерират” - 120 градуса (при показания двигател – 60 градуса).
Докато при включването в „триъгълник” към „първоначалната” тройка изводи (Втората картинка, 4 полюсния вариант от последната схема. Изводи C1, C2, C3. Свързани С1-С6, С2-С4, С3-С5. Всеки две последователно свързани „едноименни намотки” – „центрите им” – на 180 градуса по периметъра на ротора.) – двете последователни намотки за всяка фаза са „съосни" – ъгълът между „векторите на магнитните полета, които генерират” е 180 градуса. Съответно формират два чифта полюси.
При включването на другата тройка изводи със "замостване" – "двойна звезда" (Изводи C1, C2, C3. Свързани С1-С6, С2-С4, С3-С5. Всеки две последователно свързани едноименни намотки – „центрите им” – на 180 градуса по периметъра на ротора.)(Също втората картинка от последната схема. Изводи между всеки две последователно свързани „едноименни” намотки – нека са C1”, C2”, C3”. Свързани С1-С6, С2-С4, С3-С5. При включване „двойна звезда” - C1, C2, C3 – „замостени”.) – двете последователни намотки от всяка фаза са „съосни" с ъгъл между „векторите на магнитните полета, които генерират” 0 градуса. Съответно магнитните полета, генерирани от двете намотки се сумират и сумата им е „максимална” (формират един чифт полюси).
(На лявата картинка – свързването на намотките е „противоположно” и всичко ще се получи „обратно” - така, че може да не и се обръща внимание.)
Тъй като при включването на „другата” тройка изводи (C1”, C2”, C3”) без „замостване" – двете последователни намотки не са „съосни" (и се намират в „пазове" - „отдалечени" по периметъра на ротора) – сумарното магнитно поле, което генерират (векторната им сума) е значително по-малко. Съответно двигателя ще работи непълноценно. Ще развие значително по-малка мощност и въртящ момент, значително по-малък „пусков въртящ момент”, ще има значително по-големи загуби (нагрев) и значително по-ниско КПД. (Според мен.)
Предполагам, че това се получава при вас. Затова и при включване към изводите на „бързата скорост” („четириполюсния вариант” във вашият случай – но без „замостване", така, че не се получава „двойна звезда”) – „пусковия въртящ момент” е значително по-малък.
(Извинявам се, че толкова много изписах. Предполагам, че сте много по-наясно с електротехниката - но темата ми стана много любопитна. Разбира се, може и да греша, електротехниката ми бе само съпътстваща дисциплина, отдавна – когато съм я учил :) – без да се задълбочава в устройството на ел машините.)
lov - майстор
Аз пък от цялата работа не разбрах защо намесваш съпротивлението на намотките. И много е прав Хидрата че след третия ред вече зор се чете.Па там едни вектори ша ти избодат очите. :-D Кат може по най тъпия начин да се разбере че просто с замостването се променят броя полюси.
Най лесното под товар захранваш едната тройка. Ако тръгне уцелил си намотката за ниските. Ако не сменяш и пробваш с другата. При неправлино сверзване той просто ще си ръмжи и няма да се развърти. Но пак казвам под товар. На празен ход може да се държи съвсем като правилно свързан.

Разлика в мощноста и пусковия въртящ момент има заради многото компромиси дописнати в конструкцията на този ти двигатели. Тъй че няма какво да те шашка че се тормози.


Весела и щастлива Новата 2019
plamen6703 - майстор
вт яну 01, 2019 9:17 amHursa написа:
Не знам защо бе изтрита “критичната” реплика от снощи :). Наистина трябваше да помисля повече.
В навечерието на Нова година прецених, че е по-добре да си спестя критиката, че първо пишеш после мислиш и съм бил прав :)
Честита Нова година и за много години, да си жив и здрав! :partyman:
Landser - напреднал
Мотора така беше свързан и тва ме подведе
Беше свързан с пакетен ключ, който на едната степен подава на едната тройка, на другата степен на 2рата тройка, и така мотора тръгва натоварен на бавни добре, на бързите се мъчи но пак тръгва.
Смятам да преработя схемата да пробвам какво ще се случи при бързата със замостване на свободната тройка.
Интересно е, че тръгва на бързите без замостване а не би трябвало и то под товар
Hursa - майстор
Дори и при "двойна звезда" ("замостената" схема) - пусковия въртящ момент е над два пъти по-малък в сравнение с пуска на такъв двигател в схема "триъгълник" - до колкото разбирам. Затова и подобни двускоростни двигатели (триъгълник/двойна звезда) се ползвали при кранове, лебедки (при корабите - за "изтегляне" на котвата от грунда - на "бавна"). Но при включването му на "бърза" скорост без "замостване" - особено, ако е двуполюсен/четириполюсен - въртящият му момент, както и пусковия са значително по-малки (по-малки от половината, според мен, в сравнение с "двойна звезда" при двуполюсен/четириполюсен). При многополюсните, както е в случая - значително намалява разликата - както е при вас.
вт яну 01, 2019 12:00 pmlov написа:
Аз пък от цялата работа не разбрах защо намесваш съпротивлението на намотките...
Кат може по най тъпия начин да се разбере че просто с замостването се променят броя полюси...
Ами съпротивлението много би казало за състоянието на двигателя, затова и питащия го е мерил. Може да се установи и дали е пренавит евентуално, дали е схема "звезда"/"двойна звезда" - например.
Там е работата, че в случая и без "замостване" двигателя "се включва" на "бърза". А ако е "пренавит" - въобще може да се окаже фатално такова замостване. Така, че би било добре да се прецени в какво съотношение са "бързата" и "бавната" скорост на двигателя.
Landser - напреднал
Така на бавната върти с 710 оборота колкото е по табелка на мощност около 700 вата,
Съпротивлението е както казах и при 2 те тройки около 30 ома което ще рече че и на бързата без замостване би трябвало да е 700 вата само, че оборотите са далеч повече от
1430 от тук се разбира, че двигателя не работи както трябва ако се замости първата тройка съпротивлението ще падне на половина от там мощността се вдига и трябва да е 1100 вата както е дадено по табелка но тук само гадая ще се види на място за какво иде реч интересно е, че машината е работела така свързана в случая работи триъгълник триъгълник :lol:
plamen6703 - майстор
На място можеш да провериш и в какво състояние са пакетните превключватели, често в резултат на продължителна употреба създават проблеми :wink: !
Успех! :partyman:
Landser - напреднал
Благодаря! Пакетните смятам да ги използвам за включване на 3 контактора които да сменят триъгълник двойна звезда
Единия пакетен за реверса ще си остане другия ще включва контакторите
Човека иска да запази автентичността на машината затова няма как да го заменя с бутон 1-0-2.
И все пак смятам да отворя мотора да видя как са намотките, че нещо ми се води акъла, че е пипан от вътре.
Няма логика да тръгва на бързата без замостване на бавната натоварен макар и с вала на бормашината а както каза колегата ако е пипан едно такова замостване може да бъде фатално :?

Тема "Трифазен двигател схема въпрос???" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: