Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
mironcho - специалист
Ники274 написа:
Не съм казал,че се повреждат,а че им се вдига тока на утечка. След 3-4-5 сработвания на ДТЗ тока си влиза в нормални стойности. Това може да се дължи на много фактори:влажност,температура и т.н. Но аз си мисля,че самата механика вътре оказва влияние на това.Когато седят с времето постоянно натегнати пластинки,пружинки и други елементи се променя силата ,която трябва да ги възпрепятства,особено ако става въпрос за 5-10 мА.Ако някой има друго мнение или наблюдение да сподели.
Напълно съгласен със синьото горе. И аз съм го наблюдавал, но това не значи, че то води до червеното (прилича ми повече на това преди него) въпреки, че като се прави измерване на тока на задействане и той е различен от очаквания, първото нещо, което идва в главата на проверяващия е точно червеното.

Мисля, че ДТЗ-тата излизайки от завода или работят или не и ако с времето клеясат поради лошо качество на смазката вътре, вредна околна атмосфера, липса на ежемесечна проверка (май повторих синьото)... това не значи, че им се променя тока на задействане. Ако това беше така, то няма начин с многократно задействане да го възстановиш, можеш само да раздвижиш механиката. Поне за сега не съм срещал нещо, което като си промени електрическите параметри (например от остаряване или лоша спойка) като го щракнеш няколко пъти и да се оправи.

За "таблата": Ники274, не съм целял да те засягам, ако е станало - извинявам се! Не ме вълнува, колко нещо е минало през ръцете ти.

А за ПРОФЕСИОНАЛИЗМА: мисля, че част от него е правилната терминология, а не използването на жаргон/сленг особено, когато споделяш информация. Твърдиш, че с времето на ДТЗ им се вдига тока на утечка. Не мислиш ли, че ако това е така, то в даден момент: ДТЗ ще се загрее/стопи/запали; ще се задейства друга ДТЗ преди нея; ще изключи АП преди нея и... би следвало да имат срок на годност? Ако не схващаш какво имам предвид разговора по-нататък е безсмислен.
Първите ДТЗ съм монтирал и изпробвал през 2002г и имам някакъв опит. Останалото - който трябва ме познава.
Ники274 - специалист
mironcho написа:
... това не значи, че им се променя тока на задействане. Ако това беше така, то няма начин с многократно задействане да го възстановиш, можеш само да раздвижиш механиката. Поне за сега не съм срещал нещо, което като си промени електрическите параметри (например от остаряване или лоша спойка) като го щракнеш няколко пъти и да се оправи....
И като го каза това неможеш ли да вържеш 2 и 2.....
Явно не си си цапал ръцете.Всяко едно нещо като го раздвижиш след като е било клеясало примерно,започва да се движи по-лесно.Съответно усилието за да го движиш става по-малко.В случая с ДТЗ трябва да протече по-голям ток за да задейства механиката и при едно раздвижване почва да работи по-леко.Съответно почва да сработва на по-малък ток.
Ще ти дам пример извън темата ,ама дано схванеш идеята.Примерно имаш ъглошлайф и почваш да режеш нещо и диска след малко се вклинва и поради голямото съпротивление двигателчето не може да завърти ротора.Та въпроса ми е тока,който консумира ъглошлайфа какво ще стане с него:
А - ще се вдигне
Б - ще остане същия
В - ще падне

А за таблата изобщо не съм се засягал,интересно ми е ,че спомена за други табла където на модулите пише да се тестват редовно и за да не си голословен сподели какви са тия табла.
mironcho написа:
Твърдиш, че с времето на ДТЗ им се вдига тока на утечка. Не мислиш ли, че ако това е така, то в даден момент: ДТЗ ще се загрее/стопи/запали; ще се задейства друга ДТЗ преди нея; ще изключи АП преди нея и... би следвало да имат срок на годност? Ако не схващаш какво имам предвид разговора по-нататък е безсмислен.
Първите ДТЗ съм монтирал и изпробвал през 2002г и имам някакъв опит. Останалото - който трябва ме познава.
Това,че на ДТЗ се вдига тока на утечка,не значи ,че има ток,който тече постоянно през ДТЗ.А ако например има ток на късо в края на веригата, ДТЗ НЯМА да изключи.Според теб какво ще се случи и защо като колкото и да е читава тя няма да сработи, и защо ако както казваш изгори,стопи,запали - никой няма да ти даде срок на годност,рекламация ,че дори и гаранция?
mironcho - специалист
Не мести темата, не говорим за ръчни инструменти.
Относно механичните проблеми по ДТЗ нямаме различия!
въпрос: какво е ток на утечка и къде тече и какво е ток на задействане и с какво се отличава от този на утечката?
и още един: Когато на нещо му се вдига тока на утечка, какво означава това?
отговори си и ще разбереш защо не съм съгласен с червеното:
Ники274 написа:
"Не съм казал,че се повреждат,а че им се вдига тока на утечка"
Склонен съм да мисля, че "вдигане на тока на утечка на ДТЗ" едва ли някой е наблюдавал някога.

Никъде не съм твърдял, че има табла в които на всяка кутийка пише срок на проверка или нещо подобно.
Табло е доста по-обширно понятие от ТАП (където най-често се срещат ДТЗ).
Ето пример: "табла" в промишлеността - оборудването вътре се проверява периодично защото така пише в стандарт, наредба, правилник или каквото се отнася за там, но не по корпусите на устройствата.
nikolov333 - майстор
.."За проверка на действието на устройствата за ДТЗ при първоначалното им монтиране и периодично по време на експлоатацията (различните производители препоръчват веднъж на 1, 3 или 6 месеца) те съдържат специална верига с бутон, дадена с прекъсната линия на фиг. 3. При натискане на бутона Т част от тока на проводника на фазата (допуска се да е до 2,5 пъти по-голям от този за нормално задействане на защитата) преминава през резистора, който реално представлява проводник с определено съпротивление. При трифазни устройства веригата е аналогична - между една от фазите и нулевия проводник. Сред последните новости са самотестващите се устройства за ДТЗ." от http://tech-dom.com/statii.aspx?id=1122
П.П. В същата статия има и коментар за историята на ДТЗ.. "Първият прибор е създаден през 1937 г., но реалното приложение започва през 70-те години на миналия век, като от 1973 г. те стават задължителни за външните електрически инсталации и баните на жилищата в САЩ. Вграждането им в електрически инсталации отново там започва около 1980 г., а от 1987 г. ДТЗ става задължителна и за кухните, но без хладилниците." Цитирам го във връзка с един стар спор някъде назад в темата..където коментирах, че ДТЗ не е задължителна за хладилника, при заземена инсталация..
Ники274 - специалист
mironcho написа:
А "test monthly" под различни форми и срокове се отнася за всеки електрически апарат или с,оръжение, так че недей да плашиш с него.
Ники274 написа:
.....Обоснови се на кой предпазител,реле или друго устройство в таблото пише да се тества ежемесечно .....
mironcho написа:
.... вероятно защото в таблата в които работиш само ДТЗ-тата би трябвало да се тестват периодично.....
mironcho написа:
....Никъде не съм твърдял, че има табла в които на всяка кутийка пише срок на проверка или нещо подобно...
Аз спирам да си комуникирам с теб човеко.Първо се изясни за себе си,кое,как,къде,защо и т.н.- после спори с хората.

Пп вдига си тока на утечка... щом се хващаш за запетайката ,ще го напиша за теб така:Дефектно токовата защита сработва на определен ток на утечка,с времето това сработване,т.е. тока на утечка при който защитата сработва се променя в посока на по-висока стойност или праг на задействане,съответно за да сработи дефектно токовата защита и трябва по-голям ток на утечка за да изключи.... или с две думи ще ти го кажа: (на жаргон/сленг,мленг ,диалект или както искаш го приеми) с времето ДТЗ си вдига тока на утечка ;)
drastar - специалист
Здравейте,

не искам да влизам в спорове, затова направих тест. Две години откакто съм направил инсталацията, не съм докосвал бутона тест :sad: , и ДТЗ не е изключвала по някаква причина. С това искам да покажа, че за две години си изключва на 30мА. Като се замисля обаче, съм виждал доста ДТЗ–та които изключват между 24–30мА.
http://prikachi.com/gallery_view.php?us ... &gal=21134
nikolov333 - майстор
Това вече е полезно мнение...Добре е да се направят още такива тестове...Иначе само тереотизираме.
mironcho - специалист
За спорта, отидох и проверих част от монтираните от мен през 2002г ДТЗ производство са на OEZ. Със сигурност не са пипани поне година, за по-назад - незнам.
Резултата - 8 проверни (от около 40 монтирани) 4 задействат на 22.5mA, а останалите 3 на 24mA и една първия път изключи на 30mA, после на 22.5mA. Времето на най-бавната беше 38ms.
Задействах ги по 5-6 пъти всяка, резултатите бяха с разлика +0.2mA.
Явно напоследък у нас внасят боклуци, които се скапват с времето.
Ето Ви прилично четиво по темата с ДТЗ: http://tech-dom.com/statii.aspx?id=1155 :partyman:
Ники274 написа:
... с времето ДТЗ си вдига тока на утечка ;)
Друг път! Колко е според тебе нормалния ток на утечка на току-що извадена от кашончето новичка ДТЗ, дали го пише ли в сертификата, че пък и да се вдига с времето. Ако беше писал тока на задейкстване е друга тема...
Вземи ти си изясни си кое какво е и тогава давай мнения, които се четат и от непрофесионалисти.

Айде със здраве. :partyman:
Ники274 - специалист
mironcho написа:
За спорта, отидох и проверих част от монтираните от мен през 2002г ДТЗ производство са на OEZ. Със сигурност не са пипани поне година, за по-назад - незнам.
Резултата - 8 проверни (от около 40 монтирани) 4 задействат на 22.5mA, а останалите 3 на 24mA и една първия път изключи на 30mA, после на 22.5mA. Времето на най-бавната беше 38ms.
Задействах ги по 5-6 пъти всяка, резултатите бяха с разлика +0.2mA.
Явно напоследък у нас внасят боклуци, които се скапват с времето.
Ето Ви прилично четиво по темата с ДТЗ: http://tech-dom.com/statii.aspx?id=1155 :partyman:
Ники274 написа:
... с времето ДТЗ си вдига тока на утечка ;)
Друг път! Колко е според тебе нормалния ток на утечка на току-що извадена от кашончето новичка ДТЗ, дали го пише ли в сертификата, че пък и да се вдига с времето. Ако беше писал тока на задейкстване е друга тема...
Вземи ти си изясни си кое какво е и тогава давай мнения, които се четат и от непрофесионалисти.

Айде със здраве. :partyman:
Поздравления за проверката и за различите получени данни.Всеки сам да си прави изводите.
Но за това как работи ДТЗ май нямаш елементарни познания щом правиш разлика между ток на задействане и ток на утечка.
И статията ,която си копирал,автора е писал неща ,някои от които нямат общо с ДТЗ.Предполагам е копирал от тук и там информация,която къде е разбрал-къде не.Ако си се учил от тая статия си ми ясен отвсякъде колко знаеш и какъв професионалист си.Ще ти копирам един пример само,че иначе ще оспамя темата ако трябва да пиша за всяка грешка:
В статията на твоя човек:За нормалната работа на устройството трябва мрежовото напрежение да е над определена стойност (например 85 или 170 V), която също е параметър.
А по закон е: Според сега действащите наредби не се допуска използването в жилищни сгради на диференциално-токови защити, чиято работа се влияе от захранващото напрежение.Действието на тази система е напълно независимо от захранващото напрежение.
И на това ако му викаш "прилично" четиво....
Но да се върна на ТВОЯ ток на задействане и МОЯ ток на утечка.
Копирам ти линк от уикипедия
Прочети хубаво принцип на действие на ДТЗ и виж какво прави тока на утечка.
Ако и това съм си го измислил погледни на английски как се пише ДТЗ - RCD .... и кво ли ще е туй R :?:
kozl - майстор
И как измервате тока на задействане и има ли разлика ако веригата на ДТЗ-то е ненатоварена и при различен товар :?
Това, че пише, че е диференциална е теория. Значи на теория не трябва да се влияе от натоварването по веригата. Какво обаче показва практиката :?

Тема "Дефектно токова защита" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: